Decathlon Reinera Knizii
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Dzisiaj pozwoliłem sobie na mały eksperyment. Po raz drugi w historii serwisu (kto znajdzie pierwszą tego typu recenzję?) postanowiłem przedstawić grę, której nie da się nigdzie kupić. Co więcej, jest to gra, której nigdy kupić nie było można. Dzisiaj możecie przeczytać recenzję gry darmowej, którą łatwo i legalnie możecie sami sobie zrobić. W dodatku jest to gra wymyślona przez słynnego Reinera Knizię, a przecież żadna poważna kolekcja planszówek nie może się obyć bez choć jednej gry tego znakomitego autora. Dodatkowym plusem tej gry jest minimalny nakład pracy konieczny do jej wykonania. Wystarczy nam wydruk zasad i kilka kostek. Bowiem Decathlon to po prostu gra w kości, inspirowana lekką atletyką.

Jak podpowiada nam sama nazwa, gra składa się z dziesięciu konkurencji, każda z nich jest inspirowana i w jakimś stopniu oddaje specyfikę jednej z dyscyplin wchodzących w program dziesięcioboju lekkoatletycznego. Wszystkie dziesięć konkurencji polega w mniejszym lub większym stopniu na dozowaniu ryzyka i „przeciąganiu struny” do granic możliwości. Gracze rozgrywają wszystkie dziesięć konkurencji, przy każdej notując uzyskany wynik. Na koniec gry sumują zdobyte punkty i rozstrzygają wynik rozgrywki. Ponieważ ciekawą cechą tej gry jest sposób w jaki rzucanie kośćmi odzwierciedla rzeczywiste emocje sportowe, krótko opiszę każdą z konkurencji.

Bieg na 100m

W ramach sprintu gracz rzuca dwoma zestawami po cztery kości. Najpierw rzuca pierwszym zestawem i jeśli nie jest zadowolony, może powtórzyć rzut (kilka razy). Gdy zdecyduje, że wynik mu odpowiada, zamraża pierwszy zestaw i rzuca drugim w ten sam sposób. Całkowita liczba rzutów nie może przekroczyć siedmiu – po jednym rzucie na każdy zestaw i najwyżej pięć powtórek na całą konkurencję. Wynik to suma wyrzuconych oczek, ale szóstki sumujemy z minusem. Tak więc chcemy mieć wysoki wynik, ale bez szóstek.

W tej konkurencji może się zdarzyć, że wylosujemy pierwszy zestaw z bardzo dobrym wynikiem – to odpowiednik dobrego startu do sprintu. Wtedy resztę rzutów inwestujemy w bezpieczne dowiezienie dobrego wyniku do mety. Może się też zdarzyć, że wystartujemy słabo, ale nie zużyjemy zbyt wielu rzutów na to i oszczędzamy rzuty na dobry (choć ryzykowny) finisz.

Skok w dal

Aby skoczyć w dal trzeba najpierw trafić na belkę. Jeśli spalimy skok – nie ma znaczenia jak daleko polecieliśmy. Aby rozstrzygnąć czy spaliliśmy skok, czy nie – rzucamy pięcioma kośćmi. Po każdym rzucie musimy zamrozić przynajmniej jedną kość (możemy zamrozić więcej). Gdy zamrozimy już wszystkie kości – sprawdzamy sumę oczek. Osiem lub mniej – skok się udał. Dziewięć lub więcej – skok spalony. Jeśli trafiliśmy w belkę, zaczynamy lot w powietrzu. Ponownie rzucamy pięcioma kośćmi zamrażając przynajmniej jedną po każdym rzucie. Suma oczek to wynik naszego skoku. Każdy gracz wykonuje po trzy skoki (wszyscy pierwszy skok, wszyscy drugi itd). Najlepszy wynik liczy się do rezultatu konkurencji.

Pchnięcie kulą

Podobnie jak skok w dal, tutaj również każdy gracz ma trzy próby do dyspozycji. Próba składa się z rzucania maksymalnie ośmioma kośćmi, jedna po drugiej. W każdej chwili możemy przerwać rzucanie i zaliczyć sobie wynik. Jednak jeśli wypadnie nam jedynka – spaliliśmy rzut. Najlepszy wynik z trzech prób jest zaliczany do rezultatu gry.

Skok wzwyż
Zawieszamy poprzeczkę na wysokości 10 i co rundę podwyższamy ją o 2. Na każdym poziomie gracz może zdecydować czy podejmuje próbę skoku, czy opuszcza tę wysokość. Jeżeli decydujemy się skakać, mamy trzy próby na pokonanie poprzeczki. Każda próba, to po prostu rzut pięcioma kośćmi i sumowanie oczek. Jeśli osiągneliśmy wysokość poprzeczki, to skok się udał i zaliczyliśmy wysokość. Trzy nieudane próby kończą nasz udział w konkursie. Najwyższa zaliczona poprzeczka to nasz wynik w zawodach.

Bieg na 400m

Konkurencja biegowa, a więc podobna do sprintu. Ponownie rzucamy zestawami kości, po każdym rzucie mając możliwość jego powtórzenia lub zamrożenia. Ponownie mamy po jednym rzucie na każdy zestaw i najwyżej pięć powtórek w sumie. Tym razem jednak mamy cztery zestawy po dwie kości, a więc konkurencja sprawia wrażenie wolniejszej, mniej brutalnej, podejmowane decyzje są bardziej zniuansowane. Tutaj możemy łatwiej pobiec początek wyścigu wolno i mocno przyspieszyć pod koniec.

110m przez płotki

Ta konkurencja jest moim zdaniem najsłabiej odzwierciedlona przez zasady gry. Każdy gracz rzuca pięcioma kośćmi i może wykonać w sumie najwyżej sześć rzutów (może też skończyć rzuty gdy jest zadowolony z wyniku). Suma oczek w ostatnim rzucie to nasz wynik w konkurencji.

Rzut dyskiem

Zawodnik rzuca pięcioma kośćmi. Po każdym rzucie musi zamrozić conajmniej jedną z nich, jednak można zamrażać wyłącznie kości z parzystą liczbą oczek. Jeśli nie ma żadnej kości parzystej wśród wyrzuconych, spaliliśmy próbę. Można skończyć rzucanie w dowolnej chwili, ale do punktów liczymy tylko te kości, które zamroziliśmy (możemy np. nie rzucać ostatnią kością, ale nie liczymy jej do punktów). Każdy gracz ma trzy próby i najlepsza liczy się do konkurencji.

Skok o tyczce

Sędziowie zawieszają poprzeczkę na wysokości 10 i gracze zaczynają konkurencję. Podobnie jak przy skoku wzwyż każdą wysokość można opuścić, gdy zdecydujemy się skoczyć mamy trzy próby na pokonanie poprzeczki. Poprzeczka jest podnoszona o 2 co rundę. Aby pokonać poprzeczkę, gracz sam decyduje ile kości rzuca (nie więcej niż osiem). Poprzeczka jest pokonana jeśli suma oczek na kościach jest równa lub wyższa od wysokości poprzeczki i nie wypadła żadna jedynka.

Rzut oszczepem

Konkurencja przebiega identycznie jak rzut dyskiem, jednak mamy do dyspozycji sześć kości i zamrażamy wyłącznie kości nieparzyste.

Bieg na 1500m

Ostatnia konkurencja dziesięcioboju i znowu konkurencja biegowa. Jeśli spojrzycie na bieg na 100m i na 400m to będziecie już wiedzieli na czym polega bieg na 1500m. Rzucamy po kolei ośmioma kośćmi (jedna po drugiej). Każdą kość możemy rzucić ponownie lub zamrozić. W sumie nie możemy wykonać więcej niż pięć powtórek. Wynik to suma oczek na kościach, jednak szóstki sumujemy z minusem.

Podsumowanie

Decathlon to bardzo prosta i losowa gra w kości. Wielość konkurencji i emocje w czasie rozgrywki naprawdę bardzo do tej gry przekonują. Zaskakująca jest osiągnięta różnorodność poszczególnych rozgrywek przy przyjętych założeniach – każda konkurencja ma w jakiś sposób odzwierciedlać rzeczywistą dyscyplinę sportu, każda konkurencja powinna dawać podobny rezultat punktowy i każda konkurecja powinna polegać na dozowaniu ryzyka („push your luck”). Muszę przyznać, że założenia udało się spełnić w zadziwiająco dobry sposób. Choć oczywiście trudno jest poczuć ból mięśni i wylany pot na treningach podczas rzucania kośćmi, jednak ma się odczucie że konkurencje dziesięcioboju oddają w jakiś sposób rzeczywiste dyscypliny sportu. Gra jest dobrze zbalansowana – słaby występ w jednej z konkurencji nie przekreśla naszych szans, możemy spróbować ryzykować nieco więcej w następnych konkurencjach i nadrobić nieco punktów do przeciwników. Możemy też grać „bezpiecznie”, nie śrubując wyniku tylko starać się dowieźć przewagę do końca zawodów.

Grę można wszędzie ze sobą zabrać i grać w nią w zasadzie w dowolną liczbę graczy. Nie ma też potrzeby naklejac niczego na tekturę ani wycinać twardych żetonów – wystarczy wydrukować instrukcję i załączoną do niej, poręczną tabelkę do liczenia punktów. Tabelkę kserujemy kilka razy i mamy wyposażenie na kilka rozgrywek. Osiem kości każdy gracz u siebie znajdzie. Polecam gorąco spróbować tej gry, jest to w zasadzie bezkosztowe, a zabawa jest świetna.

Grę można pobrać ze strony z grami Reinera Knizii:

Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w serwisie Gry-Planszowe.pl.

11 komentarzy

  1. Avatar

    IMHO bardzo ciekawa gra. Trzeba wypróbować!

  2. Paweł Jarzynka

    Kiedyś trafiłem na tę grę, ale uznałem, że symulowanie dyscyplin sportowych za pomocą kostek to jakieś nieporozumienie. Ta recenzja ( będąca jednocześnie tłumaczeniem zasad ) zmieniła mój stosunek do niej.

  3. Avatar
    Robert Konrad Buciak

    W czasach głebokiego przedszkola i podstawówki opracowywaliśmy z bratem systemy na wszystkie dyscypliny zespołowe z kolarstwem włącznie. Oczywiście w oparciu o statystyki. To nie jest trudne. Wymyślenie systemów na konkurencje lekkoatletyczne to jednak coś. Jeszcze jakby sie dało zróżnicowac zawodników pod względem cech fizycznych…

  4. Avatar

    Super gra i wielkie brawa dla autora za ten 'eksperyment’. Moi znajomi uwielbiają grę kośćmi (poker) i nie mogę się doczekać, żeby rozegrać z nimi 'Decathlon’. W opisie skoku w dal jest mały błąd – w drugim kroku nie rzucamy pięcioma kośćmi a tylko tymi, które wcześniej 'zamroziliśmy’. Co nie zmienia faktu, że… Knizia jest genialny. I jeszcze raz wielkie dzięki dla pana Jacka za rozpropagowanie tej gry.

  5. Adam Kałuża

    Pierwszą recenzję gry P&P napisał kiedyś Paweł Jarzynka i dotyczyła gry Macadam http://www.gry-planszowe.pl/article.php/12/314/Macadam.html
    :)

  6. Paweł Jarzynka

    O, to jednak ktoś ją przeczytał ;).
    Draco, zróżnicować zawodników za pomocą różnych rodzajów kości. Taki lekkoatletyczny Button Men ;)

  7. Avatar
    Krzysztof Grabarczyk

    Witam,

    Polecam też Exxtra, którą bez problemu można zrobić samemu. Bardzo przyjemna zabawa.
    Jeżeli ktoś ma ochotę może też spróbować mojej 'prysznicowej’ gry Sto

    pozdrawiam

  8. Jacek Malinowski
    Jacek Malinowski

    Nie podoba mi sie ze osiagane wyniki sa zupelnie abstarkcyjne.
    Pamietam nieco podobna gre , ktora dawno, dawno, dawno temu wycialem z Przegladu Sportowego – tam tez sie rzucalo koscmi (na troche innych zasadach) a osiagane wyniki byl realistyczne typu: 9,90 na 100m czy 2,35cm w skoku wzwyz. Wtedy faktycznie mocno czulo sie klimat i to ze jako sprotowiec osiaga sie jakies wyniki. Chyba te gre mam gdzies do dzis :-)

  9. Avatar

    Tutaj wyniki to po prostu punkty zdobywane w danej konkurencji – tak jak w prawdziwym dziesięcioboju za konkurencję zdobywa się punkty i te punkty się sumuje na końcu. Tutaj każda konkurencja jest tak samo ważna – można zdobyć zbliżoną liczbę punktów. Dzięki temu jeśli w pierwszych konkurencjach pójdzie nam źle, możemy potem ryzykować więcej i starać się nadgonić straty.

  10. Avatar

    Inaczej mówiąc, po prostu brakuje paru tabelek, które pozwalałyby, tak jak w prawdziwym dziesięcioboju, zamienić otrzymane punkty na realny wynik.

    P.S. 100m w 9,90s?…Dziesięcioboista? Hehe…

  11. Michal Stajszczak

    Przy okazji tego artykułu dwie ciekawostki:
    1. Reiner Knizia napisał książkę na temat gier w kości Dice Games Properly Explained
    2. Knizia wymyślił niedawno grę Sudoku Hex

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings