Der Markt von Alturien
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Der Markt von Alturien to najnowsza gra bardzo doświadczonego projektanta Wolfganga Kramera wypuszczona przez wydawnictwo Pro Ludo. Jest to w rzeczywistości wznowienie, nie pozbawione nowych rozwiązań i wyglądu, leciwego już tytułu z 1988 roku – City. Der Markt von Alturien to też pierwszy produkcja z zapowiadanej całej serii związanej z miastem Alturien.

W grze przenosimy do tytułowego miasta aby wcielić się w jedną z kupieckich rodzin. Cały Alturien podzielony jest na dzielnice w określonym kolorze. W poszczególnych miejscach będziemy stawiać nasze domy handlowe, a wraz z postępem w grze dobudowywać kolejne piętra. Wszystko po to, aby kierować do nich klientów (najlepiej tych z jak najgrubszym portfelem) i zgarniać od nich zarobek. Następnie pieniądze możemy inwestować w różne przedsięwzięcia: specjalne karty lub kolejne domy handlowe. Wygrywa ta osoba, która kupi jako pierwsza trzecią kartę prestiżu.

Zanim jednak o szczegółach rozgrywki taka wzmianka. Swego czasu na forum www.gry-planszowe.pl pojawił się wątek z bardzo nieszczęśliwym porównaniem: co kupić Portobello Market czy Der Markt von Alturien. Oczywiście fabularnie te gry sporo łączy, i tu i tu mamy rynek, i tu i tu rozstawiamy miejsca do handlu i tu i tu przyciągamy jak najcenniejszych klientów. Wszystkie to podobieństwa są jednak złudne przez zastosowanie dwóch zupełnie różnych mechanik przez co rozgrywka wygląda diametralnie inaczej. Samo porównanie jest nie na miejscu, bo jest takie jakbyśmy chcieli porównywać Space Dealera z Twilight Imperium, niby tu i tu kosmos, niby tu i tu statki kosmiczne, niby tu i tu można handlować :)

Jest jednak gra do której Der Markt von Alturien można porównać bez oskarżenia o zbytnie uogólnienie. To nic innego jak Monopoly! Tak, nie musicie przecierać oczu, właśnie do tego klasycznego tytułu można porównać dzieło Wolfganga Kramera. Mamy podobnie jak tam wykupywanie konkretnych obszarów, rzut kostką, poruszanie pionkami po planszy i zarabianie jeżeli któryś z pionków wejdzie na nasz teren. Oczywiście gdyby to było tylko tyle to nikt by tej gry nie wydał, nawet gdy autor jest laureatem pięciu nagród Spiel des Jahres.

Pierwsza różnica z Monopoly to fakt, że nie poruszamy swoim, jednym pionkiem, a dużą liczbą pionków (figurek) symbolizujących klientów o różnej grubości portfela. Stąd zawsze mamy pole do decyzji, którego z nich poruszamy. Najczęściej będzie to ten, który po przejściu odpowiedniej liczby oczek wyląduje w naszym domu handlowym, a my wtedy uwolnimy go z nadmiaru gotówki. Kolejna różnica to tor ruchu, który posiada skrzyżowania, a na nich figurki mogą zmieniać kierunek o dziewięćdziesiąt stopni. Następna sprawa to grasujący złodziej, którego gracze też mogą poruszać i gdy skierują go do budynku przeciwnika ten zostanie pozbawiony pewnej ilości grosza. Wreszcie od Monopoly dzieli nas spora liczba kart inwestycji, które na przykład pozwalają na dodawanie (lub nie) jednego oczka do kostki albo umożliwiają rzut dwoma kostkami i wybór jednego z wyników czy też powiększają wartość wszystkich naszych domków tak jakby miały o jedno piętro więcej.

Niby rozgrywka jest szybka: rzut kostką, ruch figurką, wypłacenie kasy (lub nie) i ewentualny zakup kart to tura potrafi się dłużyć. Głównie za sprawą dyskusji między graczami, szczególnie przy ruchu złodzieja. Uczestnicy przekonują się wzajemnie kogo lepiej okraść i bronią się żeby tylko ich zostawić w spokoju. Tak więc gracze powinni się na to nastawić. Jeżeli chcą tylko szybko odbębnić partię to nie powinni do niej siadać, bo będą się irytowali. Warto jeszcze wspomnieć parę słów o wyglądzie. Wizualnie planszówka prezentuje się ładnie, szczególnie karty inwestycji, figurki i duża, większa od standardowych Eurogier, plansza. Jedyna krytyka należy się banknotom, które są zupełnie bez wyrazy i wyglądają jakby pochodziły z jakieś samoróbki

Der Markt von Alturien to świetny przykład gry, która mogłaby zostać wymieniona w felietonie Don Simona, napisanym na Games Fanatic kilka wpisów niżej. Czyli gra, która nie jest pozbawiona kostki, ma losowość nie najniższą, ale gra się w nią dla samej frajdy, dla kompletnego relaksu i odmóżdżenia. Wracasz po ciężkim dniu z pracy, spotykasz się ze znajomymi, macie ochotę na coś nawet na sześciu graczy i chcecie tylko się wzajemnie pośmiać, ponabijać, porzucać złośliwości, porywalizować, ale bez męczącego optymalizowania każdego ruchu. Wtedy Der Markt von Alturien pasuje bardzo dobrze.

Ogólna ocena:

Złożoność gry:

Oprawa wizualna:

ZdjęciaPlanszomania: 135.00 zł
Rebel: 149.95 zł
Milan-Spiele: EUR 26,10

4 komentarze

  1. Avatar

    Ciesze sie, ze pojawila sie kolejna gra, ktora nada sie jako tlo do spotkania. Ale Twoja ocena dowodzi troche (ukrytej dla niektorych :-) tezy felietonu… Gra dobra do bezstresowej zabawy…i w zwiazku z tym tylko 3/5?

  2. Avatar

    Mysle, ze jest wiecej gier dobrych do bezstresowej zabawy. MvA tez mnie raczej odrzucil po pierwszej rozgrywce, mimo iz znajomy bardzo mi go zachwalal, wiec podejscie mialem jak najbardziej pozytywne. Gra po prostu jest zbyt prosta a od gracza zbyt wiele nie zalezy.

  3. Avatar

    don_simon,
    nie tylko 3/5 ale AZ 3/5 (konfrontujac z opisem slownym)

  4. Avatar

    Nie AŻ, nie TYLKO, a po prostu 3/5 :) Ja się przy niej dobrze bawiłem, było bardzo wesoło, za jakiś czas mógłby powtórzyć rozgrywkę, ale też nie jest na przykład na tyle dobra (wciągająca, o dużym replayability) i na tyle oryginalna, żebym ją chciał kupić.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings