Home | Felietony | Tworzenie gier | Tworzenie gier nie tylko dla orłów – część II

Tworzenie gier nie tylko dla orłów – część II
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Dziękuję wszystkim za bardzo dobre przyjęcie pierwszej części poradnika. Obawiałem się waszych reakcji, cieszę się, że nie skrytykowaliście mnie… no i zapraszam do zapoznania się z drugą częścią.

Rozdział 3

Temat czy mechanika

Co jest pierwsze, co jest łatwiejsze przy projektowaniu gier, od czego lepiej zacząć? Od tematu czy mechaniki? Gdy zapytałem o to Wolfganga Kramera, odpowiedział że są to równie trudne zadania. Wydaje mi się, że mimo wszystko zależy to od danej osoby. Dla mnie na pewno łatwiejsze jest wymyślenie mechaniki, a potem wyszukanie dla niej tematu. Tak przynajmniej było z pierwszymi grami, obecnie mam „na tapecie” kilka, w których pierwszy był temat i powoli przyzwyczajam się również do takiej pracy. Zdarzało mi się również,  że specjalnie zadawałem sobie temat i starałem się do niego dorobić mechanikę – takie małe ćwiczenie.

W szufladzie – a dokładnie na dysku komputera – mam kilkanaście projektów, które być może kiedyś wykorzystam, na razie są i czekają na swoją chwilę. Większość z nich to mechanizmy, które pojawiły się w mojej głowie gdzieś w trakcie jazdy do pracy czy innej okazji. Takie fragmenty budowli wydają mi się pomocne, mam nadzieję że w przyszłości je wykorzystam… być może pojawi się potrzeba zrobienia gry o takiej lub innej tematyce, wtedy mogę przeszukać moje zasoby i wspomóc się. Przechowuję również pomysły na tematykę, te pojawiają się najczęściej przy czytaniu książek, oglądaniu filmów. Z tematyką wcale nie jest tak prosto, Kramer oczywiście miał rację. Można zrobić kolejną grę o budowaniu miasta, o wikingach, rzymianach… ale to nie jest dobry pomysł.

Niebezpieczne Wizje

Niebezpieczne Wizje

Najgorsze w tym wszystkim jest jednak to, że często – jak się zastanowię, to nawet bardzo często – po wymyśleniu mechanizmów, trafiam na to samo rozwiązanie przy okazji poznawania innych gier. Jest to frustrujące, ale z czasem można się do tego przyzwyczaić. Ba, obecnie gdy wpadnie mi do głowy jakiś pomysł, pytam znajomych graczy czy czegoś takiego nie znają. Powoli staje się to rodzajem zabawy, odkrywanie w swoim pomyśle mechanizmów z innych tytułów. Autorzy gier czerpią często z pomysłów innych, wykorzystują elementy poznane w grach wymyślonych przez kogoś innego. W grach planszowych jest to normalna sytuacja, nikt nikogo nie goni za to do sądu. Podejrzewam również, że często na ten sam pomysł wpada kilku autorów – jeśli mi się to zdarza to na pewno wielu innym. Normalna jest także sytuacja, że autor kilkukrotnie wykorzystuje wymyślony przez siebie – lub innych – mechanizm, ale najciekawsze jest stworzenie czegoś nowego, czegoś co do tej pory nie zostało wymyślone. Im dłużej siedzę w planszówkach tym taka sytuacja wydaje mi się mniej realna… ale mam nadzieję że kiedyś wpadnę na coś równie innowacyjnego jak listwa Kramera.

Ciekawa tematyka, innowacyjna, nietuzinkowa i popularna jest równie trudna do wymyślenia, jak pomysł na dobrą książkę. Przeszukując zasoby bgg można znaleźć grę na prawie każdy temat, tutaj raczej nie ma sensu wymyślać na siłę coś innego… bo niestety skrajnie dziwne pomysły nie spotkają się ze zrozumieniem. Osobiście staram się również unikać tematów kontrowersyjnych, zaistnienie jako autor gry o „interesującej” tematyce nie wydaje mi się zbyt ciekawe.

Istnieją oczywiście również gry bez tematu, tzw. abstrakcyjne. Wydaje mi się że czasami nie warto starać się wymyślać na siłę sztucznej historii do dobrej mechaniki, lepiej pozostawić ją samą sobie.

Qubix - gra abstrakcyjna

Qubix - gra abstrakcyjna

Ostatnia sprawa związana z powyższymi… na forach obok informacji o nowych klonach MiMa (Rozdział 2) równie często pojawiają się „pytania” o mechanikę w wymyślanej grze. Wyglądają mniej więcej tak: „mam pomysł na grę o tematyce… poradźcie czy lepszy będzie taki mechanizm, czy inny”. Drogi potencjalny autorze, no właśnie Autorze – jeśli chcesz nim być to Ty musisz wymyślić co i jak ma działać, Ty musisz dobrać mechanikę, nikt za Ciebie tego nie zrobi… takie pytania nie mają sensu.

Temat czy mechanika, co jest łatwiejsze? Obie są równie trudne.

Rozdział 4

Pierwsza gra

Jaka powinna być pierwsza gra? Mam na to swój pogląd… wywodzący się z książek. Niejaki Stephen King – amerykański autor thrillerów – w książkach poświęconych pisarstwu zachęca początkujących adeptów tej sztuki, by zaczynali zabawę od krótkich form. Z kilku powodów jest to łatwiejsze… początkujący pisarz nie zniechęci się po 200 stronach, lepiej panuje nad tematem, lepiej szkoli swój warsztat. Wydaje mi się, że również w grach można wykorzystać tą wiedzę. Krótsze – łatwiejsze – gry mają zalety których brakuje duuużym tytułom. Te zalety widoczne są oczywiście dla projektanta, dla potencjalnego gracza – jest już różnie, zależy od jego preferencji.

Sprawdzanie mechaniki
W dużych grach wykorzystywanych jest przeważnie kilka mechanizmów. Każdy z osobna należy przetestować, potem połączyć je ze sobą i znowu testować… sprawdzenie jednego elementu jest prostsze.

Testowanie
Sprawdzanie mechaniki to nie wszystko. Testowanie to również sprawdzanie emocji jakie wzbudza gra, punktacji jakie gracze otrzymują itp. Całość trwa… czym bardziej skomplikowana gra – tym dłużej. Trzeba mieć do tego dużo samozaparcia… gdy gra jest krótsza, doprowadzenie testów do końca jest dużo prostsze (testowaniu poświęcony będzie rozdział 6).

Wykorzystanie gry w przyszłości
Po testach może się okazać, że gra działa, mechanizmy się sprawdziły… ale czegoś brakuje. Co wtedy? Nic strasznego się nie stało, możemy wykorzystać przetestowaną mechanikę w przyszłości w innej, może bardziej rozbudowanej grze.

Odrzucenie zepsutej gry
A jak gra okaże się zepsuta? Takie coś też może nam się przytrafić… wtedy grę wyrzucamy… praca którą jej poświęciliśmy okazuje się być zmarnowana (nie do końca bo jest to jakieś doświadczenie). Jeśli jest to gra krótka, zmarnowaliśmy zdecydowanie mniej czasu, żal nie jest aż taki duży.

Ojciec Chrzestny - gra raczej nie na podstawie prosy S.Kinga

Ojciec Chrzestny - gra raczej nie na podstawie prozy S.Kinga

Wspomniany S. King polecał po zakończeniu pisania skrócić swoje dzieło. Dzięki temu opowiadanie staje się bardziej dynamiczne, ciekawsze. Niesamowite jest to, że ta rada również może dotyczyć gier. Na pewno zdarzyło Wam się grać w takie, które były zbyt rozwlekłe, w których prosiło się o przyspieszenie rozgrywki. Czasami wystarczy zmniejszyć liczbę tur, czasami trzeba diametralnie zmienić mechanikę. Co zyskujemy? Dynamiczną rozgrywkę, większe emocje. Skracanie nie jest proste, przecież szkoda odrzucać coś, czemu poświęciliśmy swój czas, co wydaje się być takie ciekawe. Właśnie skracam jedną z gier, muszę zdynamizować rozgrywkę i wiem że to boli… ale warto.

Duże gry wydają się być bardziej profesjonalne, bardziej zaawansowane… lepiej jednak zrobić kilka krótszych świetnie działających, niż jedną długą, niedopracowaną… dlatego polecam te pierwsze.

12 komentarzy

  1. Avatar

    Ha, S. King polecal skracac swoje dziala?
    Ten sam King, ktorego najnowsza ksiazka ma ponad 600 stron i znajduja sie tam opisy robienia sobie kanapek i podobnych rzeczy?

  2. Ja_n

    Wiesz, początkujący powinni skracać, zaawansowani – jak widać wręcz przeciwnie. Zapewne te kanapki w trakcie przygotowywania rzucają się przygotowującemu do gardła? Albo są to kanapki z czymś wyjątkowo przerażającym? Np. twarożek z dżemem? Albo żółty ser z keczupem? :D

  3. Don Simon

    Bardzo lubie zolty ser z keczupem. Ale dzieki za ostrzezenie – teraz bede mu sie wnikliwie przygladal.

    Bardzo ciekawy tekst i cenne uwagi.

    Rozumiem argumentacje stojaca za robieniem krotkich gier, ale…mnie one zupelnie nie interesuja. Jesli mialbym robic gre, to taka w ktora chcialbym grac. A takie krotkie fillery to juz mi wychodza bokiem. Inna sprawa, ze rzeczywiscie przy robieniu bardzo skomplikowanej gry szybko i latwo sie zniechecic i to wlasciwie na kazdym mozliwym etapie. Ha, ciezki los ma taki projektant…

  4. Avatar

    A Dominion to nie jest w sumie chwiler?

  5. Don Simon

    Nie wiem. A pytasz bo? :-)
    Mi chodzi o to, ze nie interesuja mnie gry typu „Filou”, jakies pioneczki, ukladanki, abstrakcjne logiczne itp.

  6. Avatar

    Szymon ja też tak myślałem do czasu kiedy utknąłem w niekończącym się testowaniu gry, która była na tyle złożona, że potrzebowałbym ekipy testerów na miesiąc na etat chyba żeby dojść do czegokolwiek;)
    Teraz już idę tą właściwą ścieżką próbując dopracować grę mniej złożoną. Nota bene jestem na etapie skracania jej, czyli zgodnie z przewodnikiem folka :) Oczywiście skracanie zmusiło mnie do szeregu zmian, których wcześniej nie mogłem przewidzieć… i tak to chyba właśnie wygląda z tym robieniem gier:)

    Co do kwestii tematyka a mechanika ja jestem zdecydowanie ze szkoły: pierwszeństwo tematyki. Nie mam dużego doświadczenia ale właśnie poszukiwanie do konkretnego tematu dobrze pasującej mechaniki wydaje mi się najbardziej fascynująca rzeczą w tworzeniu gry.

  7. Avatar

    Również czytałem „Pamiętnik rzemieślnika” S. Kinga i zgadzam się z Folkiem. Ze swojej strony dodam, że po wymyśleniu gry, stworzeniu i przetestowaniu warto odstawić tytuł na półkę, żeby poleżał tam tydzień lub kilka. Po tym okresie można spojrzeć na własne dzieuo tzw. świeżym okiem. Często wtedy wychodzą różne ciekawostki, haczyki, zagwozdki, których jakoś wcześniej się nie widziało.

  8. Avatar

    to zabawne, ale ostatnio myślałem właśnie o grze strategicznej Ojciec Chrzestny, w której gracze walczą o dzielnice podzielone na mniejsze obszary, które przynoszą właścicielowi jakieś poszczególne korzyści

  9. Folko

    Ja mam tak często ;-)

  10. Avatar

    A mnie zaintrygował obrazek MiM-opodobny z I części. Do czego miało służyć to koło, tarcza?

    O ile to nie tajemnica;)

  11. Folko

    Poziom zagrożenia. Im bliżej centrum tym częściej postaci tam będące narażone były na niebezpieczeństwo…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings