Home | Wiadomości | Aktualności | ’Magia Czarnego Sportu’, czyli żużel na planszy

’Magia Czarnego Sportu’, czyli żużel na planszy
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Z pewnością jednym z najciekawszych aspektów gdyńskiego festiwalu gier planszowych GRAMY była bardzo kolorowa i sympatyczna ekipa z Zielonej Góry, która na dwóch stołach prezentowała wersję beta ’Magii Czarnego Sportu’ – planszówki poświęconej wyścigom żużlowym. MCS cieszył się na festiwalu dużym zainteresowaniem odwiedzających, a każda rozgrywka gromadziła grupkę kibiców. Także i mnie udało się zagrać w MCS, w bardzo przyjemnej atmosferze pofestiwalowego 'after-party’.

Oddajmy najpierw głos ekipie twórców i testerów:

MCS – Magia Czarnego Sportu, gra autorstwa Piotra Wołk-Lewanowicza, jest symulacją meczu żużlowego, skierowaną w dużej mierze do miłośników speedwaya. Głównym celem przy tworzeniu MCS-a było zaprojektowanie gry, która byłaby w stanie możliwie wierne oddać sytuacje, do jakich dochodzi na torze. Jednocześnie, ważnym było sprawienie, by rozgrywka pozostała dynamiczna, ilością detali nie przytłoczając ducha czarnego sportu.
Cała rozgrywka rozpoczyna się od próby dopasowania przełożeń (wielkości zębatek) do jednej z trzech występujących w grze nawierzchni. W zależności od jej wyniku, zawodnikom danego zespołu łatwiej będzie osiągnąć lepszą formę – karta każdego zawodnika występuje bowiem w trzech wariantach, w zależności od tego, w jakiej jest on formie. Wiadomo, że im wyższa forma, tym lepsze statystyki zawodnika.

Wszystkie zdjęcia są autorstwa ekipy MCS

Jeśli chodzi o samych zawodników, zostali oni opisani statystykami i umiejętnościami, przekładającymi się bezpośrednio na zachowania na torze. I tak, niektórzy z nich będą preferować jazdę egoistyczną – starać się szybko wyjść spod taśmy i wyrwać do przodu, podczas gdy inni będą doskonali w jeździe parowej, za wszelką cenę chcąc wspomóc partnera z drużyny; jedni będą agresywni, atakując rywala przy każdej możliwej okazji, inni postawią na finezję, wykorzystując wysokie umiejętności techniczne. Poza tym, każdy z zawodników będzie posiadał takie cechy jak sprzęt i refleks, pozwalające wychodzić bez szwanku z krytycznych sytuacji na torze.
Sami zawodnicy nic jednak nie zdziałają bez odpowiedniego wsparcia ze strony trenera. Każdy gracz będzie dysponował tzw. kartami trenera, które umożliwią jego podopiecznym przeprowadzanie przeróżnych akcji na torze – „obrona przy kredzie”, „w bandę” czy „sędzia po mojej stronie” to tylko 3 z 96 kart trenera dostępnych w grze.
Z kolei karty przebiegu meczu – na które wpływu trenerzy mieć już nie będą – dodadzą rozgrywce smaczku niepewności. „Polewaczka”, która zbytnio zrosiła tor utrudni jazdę niektórym zawodnikom, natomiast „dobra praca mechaników” sprawi, że w kolejnym biegu moc sprzętu jednej z drużyn znacznie wzrośnie.
Cała reszta w rękach zawodników. Odpowiednie używanie kart manetki gazu stanowi klucz do zwycięstwa. Pojechać szybko, zostawiając w tyle całą stawkę, czy może przykręcić gaz i pozwolić „młodzikowi” pojechać przodem? Zwolnić na finiszu, by w ostatniej chwili „wyskoczyć” na „rozpędzie” zza pleców rywala, a może gnać przed siebie, licząc, że wysoki poziom umiejętności pozwoli na ewentualne zblokowanie czającego się z tyłu przeciwnika. Wszystko to, jak i wiele innych decyzji przyjdzie podjąć graczom MCS-a w ciągu 90 minut meczu.

W czarnej koszulce autor gry

MCS wkracza w ostatnią fazę przed przystąpieniem do wydania. Główny sponsor to firma bezpośrednio związana ze środowiskiem żużlowym. Pozostaje czekać na decyzję w sprawie licencji – dokładamy wszelkich starań, by w finalnym produkcie znalazły się prawdziwe nazwiska znane z polskich torów. Postaramy się, by ostateczna cena MCS-a nie przekroczyła 150 złotych, będzie to jednak uzależnione od kosztów wydawniczych – nie będzie kompromisów; to co jest na zdjęciach, ma trafić na stoły Trenerów w całej Polsce. Przewidywana data premiery w Polsce – maj 2011, tuż przed rozpoczęciem sezonu żużlowego. Szukajcie nas w internecie, a także na Facebooku pod tym adresem.

Zespół MCS
magiaczarnegosportu@gmail.com

*       *       *

Tyle oficjalna zapowiedź, a jak moje wrażenia? Pozytywne. Przede wszystkim zaskakuje wysoka jakość wykonania egzemplarzy pokazowych i bogata baza zawodników ekstra- i pierwszoligowych, których możemy zakontraktować do swoich drużyn. Twórcy obiecują, że dołożą wszelkich starań, aby w wydanej grze znalazły się prawdziwe nazwiska żużlowców. Jeśli uda im się dotrzymać tych obietnic, to każdy fan żużla otrzyma sporo zabawy już z samego faktu jazdy Skórnickim, Ułamkiem, Wardem (żeby wymienić tylko tych, którymi kierowałem podczas swojego meczu). Ponadto w pudełku mają znaleźć się też cztery kapitalne figurki (MOŻNA KRĘCIĆ KOŁAMI MOTORÓW!!!), no i kilkaset kart zawodników, kart trenera, kart manetki…  MCS to dwuosobowa gra planszowa, mająca w zamierzeniu symulować jeden piętnastobiegowy mecz. W wariancie rozszerzonym odbywa się tzw. 'próba toru’ (seria rzutów kośćmi o konfiguracji zależnej od statystyk i preferencji zawodników), która decyduje o dopasowaniu zawodników do panujących warunków. W zależności od rezultatu tej próby, zawodnik będzie w trakcie meczu w dyspozycji słabej, normalnej lub dobrej (różnią się statystykami i liczbą dostępnych umiejętności).

No właśnie – bardzo ciekawą właściwością zawodników jest zestaw indywidualnych umiejętności, jakimi dysponują. Jedni szybciej startują, inni na trasie potrafią atakować 'przy bandzie’ albo 'przy kredzie’, jeszcze inni mogą dysponować umiejętnością jazdy parowej, co przekłada się na lepszy wynik zespołu…

Ruch zależny jest od 'kart manetek’, które gracze dobierają z osobnych dla każdego zespołu talii. Można także zdecydować się na użycie 'karty trenera’ (np. specjalne wydarzenia na torze, ruch uzależniony od rzutu kostką k20 itp). Zagranie 'karty jokera’ pozwoli powtórzyć wyjątkowo nieudany rzut, lub ponownie pociągnąć 'kartę manetki’. Wyprzedzanie, blokowanie czy upadki rozstrzygane są za pomocą testów (rzuty kośćmi porównywane z umiejętnościami zawodników). Celem zdynamizowania rozgrywki, zawodnicy ścigają się tylko na dystansie jednego okrążenia, co i tak wystarczy na liczne zmiany sytuacji na torze. Generalnie gra się szybko i dynamicznie. Osobiście mam pewne zastrzeżenia co do zastosowanego systemu ruchu, ale liczę że jeszcze przed oddaniem gry do druku wprowadzone zostaną w nim pewne zmiany. Zresztą niektórzy z Was pewnie będą mogli samodzielnie wyrobić sobie zdanie o MCSie – Zielonogórzanie zapowiadają przeprowadzenie pokazów swojej gry na różnego rodzaju konwentach i planszówkowych spotkaniach.

Póki co, Magia Czarnego Sportu zapowiada się interesująco.

10 komentarzy

  1. Avatar

    Apator Toruń kocham Cię,
    Tobie Oddam serce swe,
    Serce swoje jedyne
    oddam mojej drużynie

    :)))

  2. Avatar

    W takim razie z niecierpliwością czekam na wydanie tej gry(głównie ze względu na tematykę…) ;) Swoją drogą to, jeśli będzie w tej grze Tomasz Gollob to z pewnością będzie moim ulubionym zawodnikiem :)

  3. Avatar

    Byłem na GRAMY w Gdyni i miałem przyjemność spróbować partii MCS – gra jest absolutnie wspaniała, nie tylko dla fanów żużla. Mnogość opcji, którymi można wpłynąć na pozycję naszych zawodników jest ogromna, dzięki czemu niweluje losowość wynikającą z rzutów kostkami, czy ciągnięcia kart. Ja po dwóch biegach zdejmowałem sweter – emocje w tej grze są ogromne :) Nie mogę się doczekać premiery

  4. Avatar

    Fajnym pomysłem było by dołączenie jakiejś książeczki z informacjami o co chodzi w speedwayu tak aby osoba zielona była w stanie poznać zasady tego sportu i zostać dzięki grze kibicem. Sam bym na tym skorzystał, bo żużel wydaje mi się interesującym sportem ale nie mam o nim zielonego pojęcia.

  5. Avatar

    @Arsengail
    Zawsze jest miło widzieć nowego użytkownika zachwalającego nową grę. Wydaje się to takie now… znaczy stare i podejrzane ;).
    Jako, że lubię utrzymywać na pewnym poziomie umiejętność korzystania z Google to sobie poszperałem i mi wyskoczyło, że zachwalałeś też wyżej wymienioną grę na forum żużlowym w tym wątku: http://www.forum.centrumgz.pl/viewtopic.php?t=220&postdays=0&postorder=asc&start=0
    Tam już zostałeś posądzony o reklamę, tak więc ja już nic nie będę pisał, bo nie wiem jak jest i dobry człek ze mnie ;).

    Natomiast jako mała dygresja chciałem przytoczyć trzy kolejne wypowiedzi z wyżej wymienionego forum na temat cen gier planszowych.
    A. „Między 100 a 150 złotych za planszówkę? Dziękuję, postoję.”
    B. „Widać, że nie w temacie jesteś… :P średnie ceny dobrych gier planszowych (wydanych, z dobrą grafiką itd.) zaczynają się od około 120 złotych w górę.
    C. „nie chce tu nic mówić ale popularny eurobiznes kosztuje 3 dyszki a gry planszowe droższe niz 100 zl posiadaja elektroniczne bajery”

    :). Żeby dopełnić obrazek z ciekawości sprawdziłem Allegro. Dnia 14.11.2010 o godz. 00.41 było dokładnie 143 ofert kupna gry Eurobiznes (nie licytacje, a Kup Teraz, czyli kupionych). I na forum jest przekłamanie. Najniższa cena to 18.35zł :). Patrzę na swoją półkę i się głową walę o stół jak mogłem za większość gier dać ponad 100zł! Nie mają elektronicznych bajerów i ich największa wada… nie są Eurobiznesem :D.
    Nocne filozofowanie czas skończyć i spać.

  6. Avatar

    @konev
    Zgadza się chwaliłem tą grę na wskazanym forum. Nie zamierzam już nikogo przekonywać, że nie mam nic wspólnego z twórcami gry, bo najwyraźniej w tym kraju nikt nie wierzy, że ktoś kto nie przepada za różwnego rodzaju forami, mógłby chcieć po prostu podzielić się wrażeniami z gry, przy której świetnie spędził czas…

  7. Odi

    konev -> jakbyś poczytał ten cytowany wątek dłużej, wiedziałbyś, że Arsengail (i drugi kolega z Gdyni) po prostu się zalogowali specjalnie, żeby poinformować ludzi na tamtym forum o grze. W dalszej części wątku spotyka ich też coś w rodzaju przeprosin za pomówienia :)

    Jasne, zawsze wygląda to trochę dziwnie gdy nowy użytkownik serwisu/forum loguje się tylko po to, żeby pochwalić grę. Ale chyba nie ma co przesadzać. Każdy ma prawo do wyrażenia opinii, niezależnie od tego, jak długi staż ma na forum.

    Twórców gry poznałem – nie wyglądają mi na ekipę zdolną do takich sztuczek. No a poza tym gra nie ma jeszcze nawet wydawcy.

    Anyway,
    poczytałem to forum – faktycznie, ludzie kompletnie nie zdają sobie sprawy z istnienia planszówek.
    Kolejny wpis:
    (użytkownik z Częstochowy, 20 lat) –
    „Nie wróże sukcesu tej grze. Jest spóźniona o dobre 10 lat. Aktualnie mało kto jeszcze grywa w planszówki(podkreślam planszówki, a nie karcianki!), które zostały dość mocno wyparte przez gry PC czy konsolowe. Do tego ta kosmiczna cena… Techland za mniejsze pieniądze wydawał gry z licencją BSI/IMG/FIM i dobrze na tym wychodził(finansowo). W/w grze o licencji nie znalazłem ani słowa.

    Dużo lepszym pomysłem moim zdaniem byłaby podobna gra, ale w wersji online. Wtedy nie trzeba ruszać się z domu by zagrać z grupą kumpli w taką grę. Wiem, że jest mnóstwo managerów internetowych, ale mi chodzi o coś bardziej na wzór Flying Shale z tym, że właśnie w wersji online.”

    :)

  8. Odi

    I jeszcze jeden komentarz tego samego użytkownika:
    „Planszówki są super owszem, ale gramy w nie relatywnie rzadziej niż na PC. Chyba, że ktoś prowadzi tak rozrywkowy tryb życia, że pozwala sobie na popijawki z kumplami dzień w dzień – to rozumiem. Po prostu jestem pewien, że przeciętny kibic żużla z przeciętnym portfelem nie wyda na grę planszową o tematyce stricte żużlowej ponad 100 zł, żeby zagrać w nią raz na miesiąc(?). Śmierdzi mi to pomysłem na szybki zarobek i nic więcej, tym bardziej, gdy o grze nadal nie wiemy nic ciekawego co zachęciłoby do jej kupna.”

    :D

  9. Avatar

    @Odi
    Przeczytałem prawie cały tamten wątek :). Dlatego tą reklamę przytoczyłem z przymrużeniem oka zaznaczając, że już komuś wydało się to podejrzane, tak więc nie będę drążył tematu.

    Głównie chodziło mi o przytoczenie wypowiedzi na temat cen planszówek i świadomości wśród zwykłych ludzi. Koniec końcem największe wrażenie na mnie zrobiła cena Eurobiznesu (18zł) oraz fakt, że miesięcznie tylko na Allegro jest go sprzedawane kilkaset sztuk :).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings