Szalone małpy – skoki po przywództwo [Współpraca reklamowa z Trefl] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Na Dalekim Wschodzie synonimem mądrości jest małpa. Choćby słynne trzy małpy w „Świętej Stajni” w Nikko, na japońskiej wyspie Honsiu. Symbolizują one mądrość zapewniającą spokojne życie i wskazują, by w stosunkach z ludźmi jak najmniej widzieć, słyszeć i mówić. Te małpy to: Mizaru, która zakrywa sobie oczy; Kikazaru, która zakrywa swoje uszy; Iwazaru, która zakrywa sobie pysk. Jednak nie zawsze można się zastosować do tych małpich wskazówek. Szczególnie wtedy, gdy mamy do czynienia z „Szalonymi małpami” – chcąc wygrać trzeba widzieć, słyszeć i mówić, ale nie podpowiadać.

Gra „Szalone małpy” została zaprojektowana przez Łukasza Woźniaka i wydana w 2011 r. przez wydawnictwo Trefl. Jest przeznaczona dla 2-6 graczy, w wieku od 5 lat. O początkach tej gry można przeczytać w wywiadzie, jakiego udzielił mi niedawno sam autor [wywiad]. Grupą docelową są dzieci, ale i dorosłym graczom sprawia ogromną radość.

Co za małpa, proszę pana!

Z małpami dzieci spotykają się od najmłodszych lat. Rodzice stroją przed niemowlaczkami małpie miny, maluszki małpują zachowania z otoczenia, albo mają małpi chwyt. Potem są pluszowe, plastikowe, drewniane małpki do zabawy i pewnie myślicie, że zainteresowanie małpkami kończy się na wycieczce do ZOO? Tu jesteście w błędzie. Wystarczy odwiedzić sklep z grami planszowymi i od razu naszą uwagę przyciąga wielkie pudło z grą „Szalone małpy”. Od tego momentu zaczyna się prawdziwe małpie szaleństwo w towarzystwie: planszy, 33 okrągłych kolorowych żetonów z małpami, 10 żetonów bananów, 6 żetonów Przywódcy Stada, żetonu kamienia i instrukcji. Oprawa graficzna zawiera wszystkie elementy, które przyciągają uwagę: jest kolorowa, wyraźna, bez zbędnych detali a przez to lekka, estetyczna. Małpki są urocze. Pod względem jakości również jest utrzymany wysoki poziom. Niestety pudło jest za duże. Wszystko zmieściłoby się w pudełku o połowę(!) mniejszym. Z rozmowy z wydawcą wiem, że ta wielkość związana jest z serią wydawniczą (kolejną grą w tej serii jest Okavango, która nie jest już powietrzo-nośna).

Ruchliwe stado

Stado wspomagające

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Żetony małp są dwustronne, co ma znaczenie dla samej gry. Jedna strona ma białe tło, druga strona: zielone, różowe, pomarańczowe, czerwone, żółte lub niebieskie. Choć w dżungli biały kolor nie jest maskujący, to w grze pełni taką właśnie funkcję. Kolory rewersów dobierane są przez graczy, ilość wszystkich żetonów ruchu (małpy na kolorowych tłach) wynosi 12. Na graczy przypada od 6 do 2 żetonów w danym kolorze, w zależności od liczby uczestników potyczki. Żetony ruchu przemieszczane są poza planszę. Drugi rodzaj żetonów, o szarym tle, to żetony wspomagające ruch, które pozostają do końca gry na planszy. Żetony Przywódców Stada pełnią rolę informacyjną – jakie mają tło, takie są nasze żetony. Tekturowe banany to znaczniki zwycięstwa, wygrywa ten gracz, który zdobędzie 2 znaczniki, jednak gra dopuszcza swobodę w wyznaczeniu pułapu zdobytych punktów. Żeton kamienia przyozdabia tylko planszę, więc można tam położyć nawet prawdziwy kamień przyniesiony ze spaceru, co zwiększa wizualną atrakcyjność. Ewenementem w tej grze jest plansza do gry. Typowe gry dla dzieci są oparte na mechanizmie Point to Point Movement, czyli przesuwaniu się z punktu do punktu w wyznaczonym kierunku. „Szalone małpy” oferują zaś planszę podzieloną na sześciokąty, z mechaniką w stylu Hex-and-Counter. Heksy pozwalają na ruch w 6 kierunkach po polanie, co czyni tę grę ciekawszą, ale też i trudniejszą do zrozumienia dla tych najmłodszych odbiorców; pozwalają też na płynną grę aż do 6 graczy. Wszystkich pól, po których poruszają się żetony ruchu, jest 36. Plansza przedstawia polanę w dżungli, z wyróżnionymi na żółto dwunastoma polami startowymi. Na tych heksach, po nocnych hulankach, budzą się małpy.

Polana

Małpy skaczą niedościgle.

Celem gry jest zdobycie tytułu Wielkiego Przywódcy Stada, poprzez dwu- lub wielokrotne doprowadzenie wszystkich swoich małp do dżungli, czyli poza planszę, ubiegając w tym innych współgraczy. Gracze na zmianę rozstawiają swoje małpy na polach startowych w ten sposób, by była widoczna tylko biała strona żetonów ruchu. Po przygotowaniu, rozpoczyna się walka o stanowisko zgodnie z pewnymi regułami: w swojej turze gracz wykonuje tylko 1 skok w linii prostej, przez jedną lub kilka małp, można skakać przez kamień; można poruszać dowolne małpy, niekoniecznie swoje; po wyskoczeniu dowolną białą małpą z planszy, należy wyłożyć, na wybrany przez gracza heks, małpę z szarym tłem – porusza się ona tak samo jak pozostałe, jednak zawsze pozostaje na planszy; nie wolno przesuwać się na sąsiednie heksagonalne pole; nie wolno cofnąć ruchu wykonanego przez gracza przed nami. Istnieje również drugi wariant gry, tzw. szalony, w którym jeden ze swoich żetonów przekazuje się do umieszczenia na planszy najbliższemu graczowi. Każda wygrana tura jest nagradzana kiścią bananów.

Banany, świeże banany!

Reguły są bardzo proste. Sposób poruszania się po planszy przypomina mi trochę skoczki – grę, w której trzeba było przeprowadzić wszystkie swoje pionki na drugą stronę szachownicy. Jednak w „Szalonych małpach” są bardziej rozbudowane reguły. Początkowe partie były dla mnie nudne i powtarzalne, dopóki nie zauważyłam dużych możliwości, jakie stwarzają reguły połączone z heksagonalnymi polami. Można zastosować dwa rodzaje strategii. Pierwszy  rodzaj związany jest ze sposobem początkowego rozstawienia małp: można układać swoje małpy w grupach lub mieszać z małpami przeciwników, można układać je na polach bliższych lub dalszych od środka planszy. Drugi rodzaj to sposób grania: można skupić się tylko na swoich małpach (o ile pamięta się, gdzie zostały położone); można też skupić się na negatywnej interakcji i psuć przeciwnikom ruchy. Sposób początkowego rozstawienia własnych małp ma dość duże znaczenie. Są do wyboru 2 obszary: wokół kamienia w centrum planszy – najkrótsza droga do dżungli prowadzi przez 2 heksy w linii prostej, te małpy zwykle zaczynają wędrówkę jako pierwsze; heksy zewnętrzne – od dżungli dzieli tylko 1 pole licząc po najkrótszej drodze, z tej pozycji rzadziej zaczyna się ruch. Grupowanie własnych małp ułatwia zarządzanie nimi, dodatkowo odchodzi stres związany z koniecznością zapamiętania ich pozycji, które ciągle się zmieniają.

Pozycje startowe

Zanim wykona się skok trzeba zastanowić się, gdzie żeton wyląduje. Z pól przed dżunglą można wyjść tylko dzięki obecności żetonów wspomagających (z szarym tłem). W tym obszarze jest sporo negatywnej interakcji, przykładowo opartej na przemieszczaniu szarych żetonów na pola nie pozwalające graczowi na szybkie wyskoczenie z planszy. Jeśli pamięta się pozycje żetonów innych graczy, to innym przykładem negatywnej interakcji jest wskoczenie obcą małpą na pole właśnie przy brzegu planszy. Małpa jest zablokowana do momentu, aż pojawi się koło niej szary żeton. Można też po prostu przeskoczyć małpą przeciwnika na inną dozwoloną pozycję i w ten sposób zrobić zamieszanie w jego pamięci lub opóźnić możliwość wyskoczenia z planszy (szczególnie przydatne przy mniejszej liczbie graczy). Trzeba się również liczyć z tym, że przeprowadzanie negatywnej interakcji powoduje poniekąd utratę przez gracza ruchu poza planszę, co może wykorzystać ktoś inny. Przy zwiększaniu liczby graczy: zmniejsza się ilość własnych żetonów do zapamiętania, zmniejsza się liczba możliwych pól do obsadzenia (często trafiają się nie najlepsze pozycje startowe), zwiększa się ilość akcji żetonami przeciwników. Pod koniec gry pojawiały się sytuacje, że jeden z graczy nie mógł wykonać legalnego ruchu – ponieważ nie jest to doprecyzowane w instrukcji, przyjęłam zasadę, że kolejka przechodzi na następną osobę.
W sumie najbardziej podoba mi się gra dla 3-4 graczy w wersji podstawowej, dla 2 lub 5 graczy podoba mi się szalona wersja gry, w wersji 2 osobowej podstawowa wersja z zastosowaniem strategii nie grupowania własnych żetonów. Wersja 6-osobowa nie przypadła mi do gustu przez to, że są tylko 2 żetony do zapamiętania i jeśli wszyscy gracze zastosują grupowanie żetonów, to przy pewnym rozstawieniu wygrywa gracz, który zaczynał jako pierwszy. W dodatku partie były krótsze. Niestety trudno jest namówić wszystkich przy planszy do zastosowania negatywnej interakcji i rozstawiania żetonów na odległych heksach.

Pretendenci na stanowisko Wielkiego Przywódcy Stada

Wygrywa małpa po prawej stronie

 

 

 

 

 

 

 

 

Małpy robią małpie figle.

Każdy polubi tę grę

„Szalone małpy” to bardzo dynamiczna gra typu memory, to również prosta gra logiczna. Element losowy występuje w dwóch przypadkach: gdy gracze nie pamiętają pozycji swoich żetonów oraz w wariancie z przekazaniem przeciwnikowi jednego swojego żetonu. Partie są bardzo szybkie, dają sporo emocji i radości. Dorośli bardzo chętnie siadają do tej gry i bawią się równie dobrze jak dzieci. Zastanawiałam się jak sobie poradzą z heksami i z regułami dzieci 5- i 6-letnie. Przede wszystkim zależy to od dziecka, bo są takie, które szybko przyswajają reguły, ale są też i takie, którym trzeba poświęcić znacznie więcej czasu na wyćwiczenie (nie wytłumaczenie) zasad gry. Trzeba też kontrolować legalność ruchów, bo to nie jest gra typu „poturlaj kostką i przesuń pionek”. Trzeba też podpowiedzieć jak na początku rozstawić małpy, by gra była dla wszystkich ciekawsza. W sumie najprzyjemniej grało mi się w gronie dorosłych, bo można było ze spokojnym sumieniem stosować bardziej przemyślane strategie z rozstawieniem żetonów i negatywną interakcją. Szczypta losowości w wariancie szalonym też dodaje pikanterii tej grze. Jedyne na co mogę narzekać to zbyt mała liczba pól, przez co gra czasem jest zbyt szybka i nie pozwala na większą liczbę strategii. Jest to jednak uwaga z punktu widzenia dorosłego. Dla dzieci plansza jest wystarczająca. Jeśli ktoś mnie spyta co zrobić, by wygrać, to odpowiem tak: trzeba obserwować poczynania współgraczy, słuchać co mówią (bo przecież mogą od nas lepiej pamiętać pozycje małp), a swojej wiedzy o rozstawieniu żetonów nie zdradzać. Czasem jednak trzeba mieć trochę szczęścia.



Dziękujemy firmie Trefl za przekazanie gry do recenzji.


 

Ogólna ocena (5/5):

Złożoność gry (2/5):

Oprawa wizualna (5/5):

Przydatne linki:

9 komentarzy

  1. Avatar

    Hmm, mam wrażenie, że ostatnio na GF wszystkie gry dla dzieci dostają ocenę 5 (same ideały bez wad), a dobre eurogry najwyżej 3 (czyli ledwo dostateczne). Trochę to dla mnie niesprawiedliwe podejście, ale zakładam, że to bardziej kwestia recenzentów niż odgórnych ustaleń.

  2. Avatar

    Dzięki za recenzję!

    Nigdy nie myślałem o wariancie szalonym jako o losowym, raczej o wariancie „domyśl się, gdzie przeciwnik położył twoją małpę”. Fajnie jest zagrać z 2 rundy w zwykłym wariancie, a potem zagrać Szalony. Wiemy wówczas jak grają nasi przeciwnicy, więc możemy próbować się domyślić, gdzie jest nasza małpa. Ale oczywiście wariant jest szalony więc wszystko się może zdarzyć :)

  3. scheherazade

    Oceniam w kategorii gier dziecięcych, a nie gier dla zaawansowanych graczy. Jak na razie nie miałam słabych gier do zrecenzowania, choć w swojej prywatnej kolekcji mam sporo takich tytułów.

  4. Avatar

    Możesz wziąć wszystkie słabe gry i wylać na nie kubeł krytyki w jednym artykule. W myśl zasady, że szkoda nawet o nich się rozpisywać :).
    Można nawet zatytułować taki cykl artykułów. „Sprintem po mieliźnie”. Tak jakoś mi się tytuł wymyślił ;). Brakuje mi recenzji słabych gier na GF jak i ŚGP jako ostrzeżenie… dla wydawców ;).

  5. Avatar

    @konev – recenzenci mają prawo wyboru jaką grę chcą wziąć do recenzji. Po (potencjalnie) słabe gry po prostu nikt się nie zgłasza :)

  6. Avatar

    Ja bym mógł tak popisać o Feldzie ale boję się że Veridiana wtedy wyśle do mnie bojówkiw w zemście :D (żartuję, ciągle bym chciał zagrać w Zamki Burgundii)

  7. Don Simon

    Postaram się więcej narzekać w komentarzach i tekstach:)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings