Evo – walka o przetrwanie [Współpraca reklamowa z Rebel.pl] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Na przestrzeni lat pojawiło się dość sporo tytułów nawiązujących tematyką do czasów prehistorycznych. Natomiast gier o ewolucji jest niewiele. BGG do tej rodziny przypisuje zaledwie 17 tytułów, w tym dodatki i reedycje, choć inne źródło podaje ich 35. Niewiele z nich zapisało się w świadomości graczy i niewiele zasłużyło sobie na pozytywne opinie tak jak Dominant Species, Primordial Soup, WildLife czy Evo. Dziś opowiem Wam o ewolucji według Philippe Keyaerts’a, znanego przede wszystkim ze świetnej gry Small World. Choć Evo i Small World mają kilka wspólnych elementów, to wierzcie mi – na początku było Evo.

Pierwsze wydanie gry pochodzi z roku 2001, zaś 10 lat później pojawiła się jej reedycja z nową szatą graficzną, kilkoma zmianami w regułach, oraz różnej wielkości planszami, zależnymi od liczby graczy. Zmieniła się też troszeczkę historia, wokół której zbudowana jest gra. Gracze wcielają się w członków plemion nomadów, żyjących w symbiozie z dinozaurami, a ich celem jest utrzymanie własnych archozaurów przy życiu w walce ze zmieniającym się klimatem i wrogimi gatunkami. Nomadzi to nie prymitywni ludzie a świetni genetycy, którzy mogą przyspieszyć proces ewolucji, dokonując mutacji genów. Prócz historii w instrukcji i rysunków na planszach graczy, ludzi w tej grze nie ma. Bohaterami są dinozaury i wszystko to, co mutacja im ofiarowała.

Evo-lucja
Każda runda podzielona jest na 6 faz, różnej długości i o różnym znaczeniu. Prowadzą one do wyłonienia zwycięzcy, czyli zdobywcy największej liczby punktów. Mechanicznie gra opiera się na area movement, w której migracja między polami ma zapewnić przetrwanie gatunkom, oraz bidding (aukcja), podczas której zdobywa się geny wzmacniające siły dinozaurów. Dzięki obu elementom uzyskuje się różną siłę gatunków (Variable Player Powers).

Zegar zmian klimatycznych

Pierwsza faza polega na losowym wyciągnięciu żetonu klimatu i przestawieniu wskazówek tarczy klimatu. W ten sposób zostaje określony 1 bezpieczny obszar dla dinozaurów; 2 obszary, w których przetrwanie uzależnione jest od rodzaju posiadanych genów; obszar, w którym śmierć następuje bezwzględnie. Pomimo losowego dociągania żetonów, zmiany są raczej do przewidzenia. Wskazówki mogą być przesunięte o 1 pole w prawo (8 żetonów), o 2 pola w prawo (1 szt.), o 1 pole w lewo (2 szt.), lub pozostać na miejscu (1 szt.). Jak widać nie ma gwałtownych i niespodziewanych zmian. Faza ta determinuje działania graczy w kolejnych etapach rundy, a efekt widoczny jest dopiero w ostatniej fazie, czyli fazie przetrwania. Jej przebieg polega na usuwaniu z planszy wszystkich dinozaurów, które są niedostosowane do warunków. Następnie przyznaje się punkty zwycięstwa za każdego dinozaura, który przeżył. Ostatnia faza ma znaczenie dla fazy trzeciej, tj. fazy inicjatywy, nowej rundy – pozostałe na planszy dinozaury decydują o kolejności ustawienia znaczników na torze inicjatywy, a tym samym o pierwszeństwie w licytacji, migracji i powiększaniu gatunku.

Miejsca wcale nie ma tak dużo – plansza dla 5 graczy

Druga faza to faza mutacji, w trakcie której gracze zdobywają żetony genów dające trwałe zmiany w organizmach lub karty akcji (zmiany jednorazowe). Odbywa się to metodą licytacji, a nie inżynierii genetycznej. Każda licytacja rozpoczyna się od losowego doboru genów, przy czym obowiązują 2 zasady: geny nie mogą się powtarzać w danej licytacji i jest ich o 1 mniej niż graczy (czyli jeden z graczy wylicytowuje kartę akcji). Podstawowe geny zabezpieczają wszystko to, co niezbędne. Począwszy od wyklucia nowego osobnika, poprzez elementy ochrony przed klimatem i wrogami, aż do możliwości przemieszczania się. Są też żetony fiolki alchemicznej obniżające koszt zakupu genu/karty o 1. Inną grupę stanowią unikalne geny, dające 12 różnych cech np. „Zabójcze maluchy” pozwalają dodać nowego dinozaura na obszarze zajętym przez inny gatunek, pod warunkiem wygrania walki (rozstrzyga kość walki). Oczywiście część żetonów jest bardziej przydatna, inne mniej. Losowy dobór niestety jest bardzo odczuwalny przy mniejszej liczbie graczy. Lepiej więc zasiąść do planszy w 4, 5 osób. W 3 osoby jeszcze się da zagrać, natomiast licytacja dla 2 osób to w moim odczuciu wielka pomyłka – walczy się o 1 żeton genu lub 1 kartę akcji, co bardzo zawęża możliwości strategiczne. Gra pozbawiona jest po prostu całego smaczku licytacji i z gry robi się loteryjka. Nie pomogło tej wersji nawet zastosowanie mniejszej planszy.

Rodzaje genów

Licytacja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Najbardziej doskwierającym elementem jest licytacja karty akcji. Kupuje się po prostu kota w worku. W praktyce sprowadza się to więc do obstawiania kolumny z kartą albo w ostateczności, albo gdy już gracze są zaopatrzeni w geny przetrwania. Jest 15 rodzajów kart, każdą można zagrać w dowolnej rundzie, ale w przypisanej im fazie. Są karty silne i słabe, karty do stosowania w ramach negatywnej interakcji lub na własną korzyść. Te karty cieszą dopiero wtedy, gdy ratują z opresji.

Karty akcji

O przetrwaniu decydują nie tylko posiadane geny, ale przede wszystkim migracja dinozaurów w fazie czwartej (faza ruchu). Przesuwa się przede wszystkim te osobniki, które są zagrożone wyginięciem. Ograniczenie stanowią: liczba posiadanych genów nóg (np. 1 normalny gen umożliwia przesunięcie osobnika o 1 pole), oraz zablokowanie pola przez innego dinozaura. W tym ostatnim przypadku, chcąc wejść na dane pole dochodzi do walki, która rozstrzygana jest przy pomocy kości k6. Prawdopodobieństwo wygrania bez żadnych warunków to zaledwie 1/6, pozostałe wyniki rzutu są zależne od liczby posiadanych rogów lub atak będzie nieudany. Jeśli atakujący dinozaur przegrywa, to wraca na swoje pole. Teoretycznie, im więcej dinozaurów na planszy, tym ciaśniej i więcej walk, praktyka pokazała mi jednak, że grać można w sposób zachowawczy umieszczając własne osobniki z dala od innych gatunków. Ja wolę bardziej agresywną grę i na nieszczęście współgraczy doprowadzałam do walk pomiędzy gatunkami.

Memento mori (ten za kostką już gryzie trawę)

W tym miejscu muszę odnieść się jeszcze do niejasności w regułach, które doprowadzają do 2 interpretacji: przegrany dinozaur powinien zostać usunięty z gry lub usunięty tylko z planszy (tak jak w fazie przetrwania). Sprawdziłam obie wersje i jestem za pierwszą interpretacją. Jest bardziej agresywna. Z jednej strony mogłaby doprowadzić do dominacji na planszy, ale z drugiej, nie ma aż tak dużo walk i szanse na wygraną zależą bardzo od posiadanych genów, wobec czego nie należy się bać eliminacji. Poza tym jest dla mnie logiczna – przegrywasz, umierasz, potomstwa nie masz, więc pionek nie może ponownie wrócić na planszę w fazie piątej, tj. narodzin. Zaś przeciwnik traci tylko pojedyncze punkty zwycięstwa. W fazie narodzin ważne jest miejsce położenia nowego dinozaura – pole musi przylegać do rodzica i dawać szansę przetrwania w ostatniej fazie. Łatwo nie jest. A im większe stado, tym trudniej je utrzymać przy życiu.

Plansza raczej niedoskonałego inżyniera-genetyka

Doskonały inżynier-genetyk?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podsumowanie
Evo to gra rodzinna ze sporą dozą kombinowania. Może reguły nie należą do najprostszych i sama rozgrywka też wymaga wysiłku, ale we wspomnianej grupie docelowej, po przebrnięciu przez pierwszą partię, sprawdza się znakomicie. Mężowie mogą spokojnie zaciągnąć do planszy swoje żony, rodzice zaciągnąć starsze i rozumniejsze dzieci, panowie swoje girlfriend, itd. Bez użycia maczug, prehistorycznych okrzyków uga-buga, czy bez szantażu: polowanie za granie. Podoba mi się, że fazy pracują jak dobrze dopasowane koła zębate, w których każde ma mniejsze bądź większe znaczenie dla funkcjonowania całego układu. Podoba mi się logiczne następstwo wydarzeń, niewielka losowość, prostota zasad, a jednocześnie duże napięcie towarzyszące przez całą grę. Gra byłaby bardzo dobra gdyby nie zepsuta wersja 2-osobowa;  możliwość gry zachowawczej, pozbawionej większej interakcji (konfliktowi współgracze są bardzo potrzebni przy planszy); oraz fakt, że niektóre rundy potrafią być bardzo nudne (np. gdy podczas zmiany klimatu idealne tereny nie ulegają zmianie).

I to już koniec!

 



Dziękujemy firmie Rebel.pl za przekazanie gry do recenzji.


 

Ogólna ocena (4/5):

Złożoność gry (3/5):

Oprawa wizualna (5/5):

Przydatne linki:

3 komentarze

  1. Avatar

    grałem tylko w w poprzednią wersję, która była bardzo niedoceniana – prawdopodobnie ze względu na rysunki sugerujące pozycję dla dzieci, a tak nie jest.
    Dla mnie Evo jest dużo, dużo lepsze niż Small World, spokojne 8/10 w klasyfikacja BGG.

  2. FortArt

    Zacna gra! Trochę takie Small World, w którym sami budujemy cechy naszych podopiecznych. W zasadzie możemy mieć jakie chcemy – o ile zapłacimy za nie. A że płacimy punktami zwycięstwa to warto się dobrze zastanowić czy dzięki zakupowi przeżyje dość dinozaurów by wydatek się zwrócił. Co rundę jest walka o przetrwanie każdej sztuki, gdzie zostawić, gdzie przesunąć.
    I tutaj wada tego wydania – żeton zamiany klimatu +2, który może w jednej chwili idealny teren zamienić w śmiertelny. Ludziom, z którymi grałem podobał się ten bajerancki kołowrotek zmian klimatu, ale moim zdaniem on zaciemnia sprawę i utrudnia zrozumienie zależności miedzy zmianami klimatu na poszczególnych terenach. Rozwiązanie z 1 edycji było czytelniejsze.

  3. scheherazade

    Plansza klimatu w starej wersji Evo http://www.boardgamegeek.com/image/71972/evo może nie jest tak atrakcyjna jak w nowej, ale potwierdzam jej czytelność – jak dobrze pamiętam położenie znacznika oznaczało teren bezpieczny, po jego prawej stronie zimny a po lewej gorący, pozostałe tereny zabójcze.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings