Blood Bowl: Menedżer drużyny [Współpraca reklamowa z Galakta] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

blood bowl 1Dziewczyny lubią krwawy sport, lubią szybkość, ciężkie uderzenia, nieczyste zagrania, ale też dobrą taktykę. Może nie wszystkie dziewczyny, ale znam kilka takich i właśnie je zaangażowałam w grę Blood Bowl: Menedżer drużyny. Zacznijmy od tego, że żadna z nas nie jest pasjonatką amerykańskiego futbolu, żadna z nich nie znała uniwersum Warhammera i  nie są wielbicielkami ameritrashu ze stajni FFG. W dodatku, mają na swoim koncie niewiele rozegranych partii w inne gry. A jednak, wciągnęłam je i jednogłośnie wyraziłyśmy zadowolenie.

Na początku trzeba sobie uświadomić czym jest  Blood Bowl: Menedżer drużyny. To gra karciana, oparta na uniwersum Warhammera. Choć nawiązuje do figurkowego Blood Bowl’a, nie jest jego wersją karcianą i co najważniejsze – nie jest grą, w której tematem są mecze. To coś zupełnie innego. Początkowo wydawca podawał informacje, że będzie to gra oparta na deck buildingu i tej myśli uchwyciło się wielu graczy. Ostatecznie okazało się, że w grze są zaledwie przejawy tej mechaniki i dobrze. Nie pasowałoby mi to do tematu, bowiem gra jest o zarządzaniu drużyną „sportowców”. Czyli nie o meczach, nie o tworzeniu drużyn, a zarządzaniu nimi. W dodatku, jak to bywa w grach typu ameritrash, jest klimatyczna, z bohaterami o specjalnych zdolnościach i jest losowa.

Drużyna, ale nie pierścienia

Drużyna, ale nie pierścienia

Reguły gry są dość obszerne i nie przełkną ich nie-dzielni gracze. W mieszanym towarzystwie graczy jest już lepiej. Znajdzie się ktoś, kto wytłumaczy i będzie miał pieczę nad przebiegiem całości. Nowicjusze nie muszą w ogóle przejmować się fazą utrzymania, czyli przygotowaniami do kolejnej rundy, oraz fazą sprawdzenia wyniku. Dla nich najważniejsza jest faza rozgrywki z jasno nakreślonym celem – wygrywa gracz, który tak poprowadzi swoją drużynę, że zdobędzie najwięcej kibiców.

Cały ten trud jest dla kibiców

Cały ten trud jest dla kibiców

Cel realizuje się 4-5 rundach, uczestnicząc w różnych wydarzeniach i turniejach. Gracz-menedżer korzysta w trakcie gry z posiadanych zawodników, zwykle ma ich 6 do dyspozycji w danej rundzie, oraz różnych ulepszeń – kart rozwinięć personelu  i drużyny, sławnych zawodników – zdobywanych za przystąpienie do wydarzeń, wygranie pojedynków w trakcie wydarzeń i w turniejach. Menedżer mając do dyspozycji określony zestaw kart decyduje do jakich rozgrywek przypisać swoich graczy. Wyznacznikiem są nagrody. Każda karta z zawodnikiem ma określoną wartość punktową, umiejętności i specjalne zdolności. Menedżer musi ocenić, która rozgrywka jest dla niego ważna, oszacować czy ma szansę wygrać pojedynek z przeciwnikiem, nawet mimo losowości; kiedy zagrywać karty ulepszeń, a nawet kiedy spasować (zwykle jednak gra się do ostatniego zawodnika); czy początkowe rundy poświęcić na zdobywanie ulepszeń, czy walczyć tylko o kibiców.

Wydarzenia i turnieje

Wydarzenia i turnieje

Cała rozgrywka urozmaicona jest losowym doborem kart wydarzeń i kart magazynu Spike (zmieniają nieznacznie całą rundę lub wprowadzają turnieje); w miarę kontrolowanym doborem kart sławnych zawodników (silniejsi i z przydatnymi umiejętnościami, oraz zdolnościami) i rozwinięć. Do tego dochodzi możliwość wyboru 1 z 6 ras (np. Elfy, Skaveni, Oczodłuby) tworzących naszą drużynę. Rasy różnią się między sobą zdolnościami i umiejętnościami. W rozgrywkach nigdy nie odczułam słabości którejś z nich. Wszystko zależy od naszych decyzji, reagowania na zagrania przeciwników odpowiednimi zawodnikami i kartami ulepszeń. Co prawda można trochę ponarzekać na losowy dobór zawodników do danej rundy, ale jeśli w 1 będą słabsi, to w następnej będą pozostali, czyli silniejsi. W trakcie pojedynków pomiędzy drużynami dochodzą jeszcze 2 elementy losowe: rzut kością decydujący o wyniku ataku, oraz dobór znaczników oszustwa, które w najgorszym przypadku mogą wyrzucić zawodnika z boiska, a w najlepszym podnieść jego punkty sławy (wartość karty). Dzięki takiej losowości regrywalność jest bardzo duża. Na stronie wydawcy pojawiła się errata odnośnie zasad gry – wprowadza dodatkowy wariant, w którym używa się wszystkie karty ulepszeń, natomiast w wersji podstawowej gry usuwa się z talii rozwinięć personelu 7 (w mojej talii 8) kart, które dawały zbyt duże profity na koniec gry. Polecam grać właśnie w tę poprawioną wersję – gracze skupiają się na „boisku” (karty wydarzeń i turniejów) i samych zawodnikach, a nie na dodatkach, które w sumie wprowadzają sporo chaosu.

Narzędzia walki

Narzędzia walki

Karty rozwinięć

Karty rozwinięć

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zawodnicy w drużynach nie są ciągle ci sami. Jedną z nagród jest możliwość doboru tzw. sławnych zawodników. Z odpowiedniego stosu dobiera się 1-3 kart i z nich wybiera się najlepszą dla nas postać. Talia drużyny zwiększa się jeśli są to zawodnicy przynależący do którejś z ras, jeśli są to najemnicy (karty neutralne), to podmieniamy ich na dowolnie wybraną kartę (czyli tak naprawdę wyrzuca się słabych zawodników z drużyny). Jest to element deck buildingu. Cieszę się, że w mechanice zastosowano budowanie drużyny w trakcie gry, a nie przed nią. Zwiększa się w ten sposób atrakcyjność gry, a wynik końcowy zależy w dużej mierze od tego, jak zarządzaliśmy kartami.

Najemnicy

Najemnicy

Gra jest bardzo przyjemna, choć nie ma większej głębi. Sporo decyzji, sporo mieszania w kartach, kosteczki i znaczniki oszustwa podnoszące ciśnienie. Do tego świetne, klimatyczne grafiki i humorystyczne komentarze spikerów. Wyobraźnia bardzo mocno pracuje i można się wczuć w te krwawe potyczki. Podoba mi się ciągła interakcja między graczami, z charakteru gry raczej negatywna; ciągła koncentracja na polu gry, analiza sytuacji, przeliczanie, próby przechwycenia piłki (znacznik zdobywany głównie umiejętnościami zawodników) i ta niepewność co do ostatecznego werdyktu sędziowskiego. Mam zastrzeżenia odnośnie: czasu gry – za długa; wersji dla 2 graczy – ograniczenie liczby rund do 4, ciągła walka w turniejach, zmniejszenie liczby wydarzeń zamieniła tę grę w taktyczny a nie strategiczny, trochę nużący pojedynek; chaosu panującego w trakcie gry – wiąże się on z za dużą liczbą sytuacji do rozpatrzenia, co jest dokuczliwe szczególnie przy 4 graczach. Niestety, nie każdemu się spodoba, na szczęście ja mam znajome, które lubią krwawy sport.

Pot, krew i chaos

Pot, krew i chaos (źr. BGG)

 

Plusy:
– rozgrywki dla 3-4 graczy
– duża interakcja
– mechanika pasująca do tematu
– (umiarkowane) zarządzanie losowością
– duża regrywalność
– duża przyjemność płynąca z gry
– klimat i wykonanie

Minusy:
– czas gry 1-2 h
– słabsza rozgrywka na 2 osoby
– chaos bardzo odczuwalny przy 4 graczach
– gatunek gry nieuniwersalny (nie każdy zagra)



Dziękujemy firmie Galakta za przekazanie gry do recenzji.


 

Ogólna ocena (4/5):

Złożoność gry (3/5):

Oprawa wizualna (5/5):

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings