Rush Hour – nauka cierpliwości [Współpraca reklamowa z Egmont] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

rush hour 1

Rush Hour to chyba jedna z najbardziej znanych na świecie łamigłówek wydanych przez amerykańską firmę ThinkFun. Od pierwszego wydania w 1996 r., pojawiła się w ponad 30 krajach i sprzedano ją w milionach egzemplarzy. Uzyskała 26 nagród w różnych kategoriach i doczekała się: 3 dodatków, wersji Deluxe (uzyskała 3 nagrody), wersji dla dzieci (2 nagrody), wersji z inną tematyką: Railroad Rush Hour (7 nagród) i  Safari Rush Hour (7 nagród), oraz wersji elektronicznej dostępnej dla systemów iOs & Android (4 nagrody). Lepszej rekomendacji nie trzeba.

Ta 1-osobowa łamigłówka została zaprojektowana przez Nob Yoshigahara – chemika z wykształcenia, zajmującego się początkowo polimerami, później wykładaniem chemii i matematyki w szkole wyższej. Z czasem stał się jednym z najbardziej znanych i cenionych japońskich projektantów łamigłówek i autorem prawie 80 książek na ich temat. Jako autor i projektant współpracował przede wszystkim z Ishi Press, ThinkFun (wydano 6 łamigłówek, które odniosły komercyjny sukces) i Hanayama Toys.

Prototyp Rush Hour nosił nazwę Tokyo Parking, jednak wydawca musiał ją dopasować do rynku amerykańskiego i panujących tam stereotypów. Yoshigahara wraz ze współpracownikami opracował bez użycia komputera (choć sam zajmował się programowaniem) 40 zadań. Później pojawiły się 3 dodatki, każdy zawierał nowy samochodzik (o wymiarach 1×2 lub 1×3 pola) i  40 zadań. Każde zadanie było wymyślane i testowane przez ludzi, komputery były wykorzystywane jedynie do znalezienia najprostszego rozwiązania. Nie wiem czy wiecie, ale większość zadań we współczesnych łamigłówkach opracowywanych jest przy pomocy komputerów. Z biegiem czasu w firmie ThinkFun wykorzystano komputer do wygenerowania zadań do Rush Hour. Znaleziono 43 296 unikalnych zadań, tą liczbę zawężono do 12 000 używając programu generującego ludzkie zachowania np. analizę do 3 ruchów naprzód. Na iPhone zastosowano 2500 zadań.

Prototyp (źr. www.thinkfun.com/)

Prototyp (źr. www.thinkfun.com)

Szkic (www.thinkfun.com/)

Szkic (www.thinkfun.com)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na polskim rynku Rush Hour znane jest od bardzo dawna. Pod koniec ubiegłego roku, dzięki wydawnictwu Egmont, pojawiła się wersja polskojęzyczna. Wersja ta różni się od poprzedniej tym, że posiada 40 całkowicie nowych zadań. Łamigłówka składa się z podstawki z szufladką do przechowywania kart z zadaniami i instrukcją, 16 samochodzików o wymiarach 1×2 lub  1×3 pola, w różnych kolorach ułatwiających identyfikację podczas analizy rozwiązań, oraz dołaczony jest woreczek z materiału ułatwiający transport. Wykonanie jest na najwyższym poziomie.

Łamigłówka

Łamigłówka

 

Celem jest  wyprowadzenie z zatłoczonego parkingu czerwonego samochodu, kierując się zasadą, że pojazdy mogą poruszać się tylko w przód lub w tył. Sposób ułożenia samochodów jest pokazany na karcie z zadaniem, wszystkie są podzielone na 4 stopnie trudności. Do każdego zadania dołączone jest rozwiązanie w postaci najprostszej sekwencji ruchów. Jak widać reguł jest tu bardzo mało.

i wszystkie da się rozwiązać

i wszystkie da się rozwiązać

4 poziomy trudności

4 poziomy trudności

 

 

 

 

 

 

 

 

 

To, że jest ich mało i każdy czuje się świetnym kierowcą, nawet ci co nie mają prawa jazdy, nie oznacza, że zadania są proste. Oczywiście kilka początkowych tak wymyślono, by zachęciły do dalszych zmagań. A potem… Jest taki korek, tłok, ścisk, kakofonia klaksonów, tony przekleństw, krzyków, wycie syren policyjnych, że czasem trzeba uciekać, by odpocząć. Potem kierowca wraca, wypoczęty, zadowolony, z nowymi pomysłami. I tak zadanie, za zadaniem, aż do ostatniego. Są ludzie, którzy szybko znajdują algorytm rozwiązywania, ale większość go nie widzi. W trakcie rozwiązywania pojawiło się przeczucie, że zadania na dany poziom nie są dobrane przypadkowo np. zgodnie z czasem rozwiązywania testerów. Łączy je jeden wspólny sposób zapędzania w kozi róg, zastawiania pułapek, albo patrząc z drugiej strony – podobna technika rozwiązywania.

Nierozwiązywalne

Nierozwiązywalne

Pierwsze trzy poziomy trudności rozwiązałam dzięki prostej analizie od prawej strony planszy, zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Trzeba określić, które pojazdy muszą być usunięte z drogi, tak by czerwone auto mogło przejechać. Przesunięcie jednego auta, wymaga przesunięcia następnego itd. Uzyskuje się mechanizm zębatkowy. Bardzo dużo daje wyobrażenie ostatecznych pozycji samochodów. Niestety, ostatni poziom, mimo stosowania tej techniki i jasnego określenia pozycji samochodów, okazał się dla mnie już nie taki łatwy. Zaczęły się dłuższe przestoje, błędne manewrowanie i ciągłe ustawianie pojazdów „od nowa”. Znajomi, którzy bawili się tą łamigłówką, radzili sobie różnie. Jedni brnęli przez poziomy trudności z umiarkowaną szybkością, inni już na początku mieli przestoje. Jednak wszystkim podobała się bardzo. Myślę, że przez bardzo dobrze znane życiowe doświadczenie. Satysfakcja po rozwiązaniu zadań była bardzo duża, czy porównywalna do pokonania ulicznego korka? Tego nie wiem, ale uśmiech miło było zobaczyć.

Masz nadzieję, że ci pomoże?

Masz nadzieję, że ci pomoże?

Rush Hour, choć jest łamigłówką o samochodach, jednakowo cieszy wszystkich zainteresowanych. Sposób rozwiązywania jest mieszaniną logicznego myślenia i intuicji, podpartych metodą prób i błędów. Trzeba jednak trochę cierpliwości, czego zwykle brakuje starszym dzieciom i młodzieży.

A jednak się udało

A jednak się udało

 

 

 



Dziękujemy firmie Egmont za przekazanie gry do recenzji.


 

Ogólna ocena (5/5):

Złożoność gry (4/5):

Oprawa wizualna (5/5):

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings