Zęby Smoka – 5 minut w paszczy smoka [Współpraca reklamowa z Trefl] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Zęby smokaTrzeba dbać o zęby. Wiedzą to wszyscy dorośli (mam nadzieję), dzieci oraz … smoki. Te ostatnie postanowiły o higienę jamy ustnej zadbać w nietypowy (a może i typowy dla smoków) sposób. Postanowiły, pod groźba spalenia okolicznych osad, zmusić ich mieszkańców do czyszczenia swoich zębów. Nam więc nie pozostało nic innego, jak wcielić się w wodzów tychże wiosek i wysłać najdzielniejszych wojów do tej jakże brudnej roboty.

Zęby smoka to kolejny tytuł z serii „Dobra gra rodzinna” od wydawnictwa Trefl. Pudełko, gabarytami identyczne jak to z opisywanej ostatnio Sawanny, z którego łypie na nas szczerzący zębiska smok, informuje, że jest to gra dla 3-5 osób w wieku 6+, które na partię powinny przeznaczyć 20 minut (ja w tym miejscu informuję, że jest to mniej – najszybszą partię udało nam się zagrać w 5 minut).

W pudełku znajdujemy kafle smoków – pacjentów (większe) i wojów – dentystów (mniejsze). Stawkę uzupełnia bajerancka i zupełnie zbyteczna tekturowa makieta jaskini (trzymając się terminologii medycznej byłaby to poczekalnia w przychodni). Smoków jest 14, ale w partii używamy ośmiu. Wojów jest czterdziestu – po 8 na gracza.

Smoki jak malowane

Przyznam, że kiedy miałem zabrać się do oceny grafik, zerknąłem na BGG, żeby móc porównać polskie wydanie z innymi wersjami gry. To, co tam zobaczyłem, mnie przeraziło. Grafiki tam są brzydkie, paskudne i odpychające. Jak można w to grać? Blee… W porównaniu z nimi rysunki Tomka Larka są świetne – bajkowe (gadziny jakby żywcem wyjęte z „Jak wytresować smoka”), kolorowe, ciekawe. Trzymają naprawdę wysoki poziom. Niestety nie można tego samego powiedzieć o wykonaniu. Tekturki, z których zrobiono elementy, są cienkie, a obrazki do nich słabo przyklejone. Do tego przy wypychaniu z wyprasek mają tendencję do strzępienia się.

Nasi dzielni dentyści ...

Nasi dzielni dentyści …

... i ich niesforni pacjenci

… i ich niesforni pacjenci

Reasumując, wysoko oceniane przeze mnie wykonanie graficzne, zderza się z mankamentami w wykonaniu jakościowym, które obniża moją ostateczną ocenę tego aspektu z ósemki na siedem na dziesięć.

O zasadach higieny słów kilka

Na początek wybieramy 8 smoków odpowiednich dla danej liczby grających. Wszystkie bestie mają oznaczoną liczbowo cierpliwość, której przekroczenie spowoduje pożarcie jednego lub kilku czyszczących zęby krasnali. Poczwary tasujemy i wkładamy do jaskini – poczekalni. Każdy bierze swoją drużynę składającą się z ośmiu wojów. Ci też mają określone wartości cyfrowe – od 1 do 8.

Instrukcja nie jest zbyt długa

Instrukcja nie jest zbyt długa

Teraz pierwszy gracz (ten, który ostatnio widział smoka – poważnie), wyciąga wierzchnią kartę smoka z jaskini, podgląda jego wartość i wkłada na miejsce. Następnie wyznacza jednego śmiałka ze swojej ekipy do szorowania zębisk poczwary i kładzie jego kafel odkryty na stole. Może przy tym dorzucić swój komentarz w stylu: „o jakie cierpliwe smoczysko nam się trafiło” (oczywiście prawdy mówić nie musi). Teraz inni gracze wyznaczają kogoś ze swojej drużyny na wyprawę. Oni kładą jednak kafle zakryte, nie ujawniając wartości zagrywanych wojowników. Kiedy wszyscy już się z tym uporają, odkrywamy wszystkie kafle i patrzymy czy pacjent… eee… dentyści przetrwali zabieg. Jeżeli suma cyfr na kaflach graczy jest mniejsza lub równa cierpliwości smoka, to się udało – wszyscy zbierają punkty dodatnie.

Planszetki graczy

Planszetki graczy

Gorzej jest, kiedy smok stracił cierpliwość. Żeby ustalić, kto zawinił cierpieniom smoka i przez to sam ucierpiał, musimy wykonać proste działanie. Zbieramy wszystkich wojów wysłanych do szorowania paszczy bestii i dodajemy wartości na ich kartach, zaczynając od najniższej w kolejności rosnącej. Wszyscy ci, których cyfry po dodaniu do siebie nie przekroczyły cierpliwości wyrażonej na karcie smoka, wyszli z paszczy bez szwanku (oni zapunktują dodatnio), ten, przy którym smok stracił cierpliwość (po dodaniu jego wartości wynik przekroczył poziom wskazany na kaflu smoka), miał pecha – nasz milusiński zamknął paszczę zanim śmiałek zdążył wyjść i odleciał (on zapunktuje ujemnie). Jeżeli wówczas pozostali jacyś gracze (o wartościach wyższych niż pożarty), to znaczy, że oni nie doczekali się swojej kolejki – wrócą do domu zhańbieni, ale żywi (ich wartość przy podliczaniu punktacji wyniesie 0). Po ośmiu turach – kiedy wykorzystamy wszystkich naszych wojowników, a wszystkie gady zostaną obsłużone – gra się kończy i podliczamy punkty.

Zielony miał pecha - smok stracił cierpliwość

Zielony miał pecha – smok stracił cierpliwość

Jak widzicie reguły są dosyć proste i, jeżeli tylko grający ogarniają już dodawanie, nie powinny stanowić żadnego wyzwania, tak więc ocena złożoności zasad to trzy na dziesięć.

Ubytków brak ?

Wrażenia z gry zależą od podejścia, z jakim zasiądą do stołu grający. Jeżeli potraktują Zęby Smoka jako lekką grę / zabawę, bez zbytniego parcia na wygraną, to powinni być zadowoleni. Problem w tym, że w tej grze wiele można policzyć. Jedynka i dwójka zawsze zapunktują dodatnio, trójka też, ale pod warunkiem, że rozpoczynający rzucił jeden lub pamiętamy, że któryś z graczy odrzucił już 2 i 3, ewentualnie zeszły smoki o dwóch najniższych wartościach, i tak dalej, i tak dalej. Tylko, że jak ktoś postanowi tak grać, to dla współgraczy miła roz(g)rywka może okazać się droga przez mękę.

Najfajniejszy .. i najbardziej niepotrzebny element gry

Najfajniejszy .. i najbardziej niepotrzebny element gry

Grę przetestowałem wiele razy i na wielu frontach. Grałem i zaawansowanymi graczami, którym nieobce feldowskie mechaniki czy tytuły Chvatila lub Rosenberga, i z ośmioletnimi dziećmi. Mam to szczęście, że w rozgrywanych przeze mnie partiach, mimo że pomysł liczenia kafli się pojawił, nikt nie brał go na poważnie. Każdy przedkładał dobrą zabawę nad wygraną za wszelką cenę. I co najważniejsze nikt, komu pokazałem grę, nie chciał poprzestać na jednym razie. Tak więc przez pryzmat rozegranych przeze mnie dwunastu partii, uważam, że ocena Zębów Smoka, w kategorii tytułów wagi piórkowej, powinna być w miarę wysoka. U mnie to będzie siedem i pół na dziesięć.



Dziękujemy firmie Trefl za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (3/10):

Oprawa wizualna (7/10):

Ogólna ocena (7.5/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

One comment

  1. WRS

    Grafiki po prostu zniewalają!
    Zwyczajnie pytanie mam – gdzie można zamówić plakat?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings