Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry rodzinne | Baronia – palenie średniowiecznych wiosek

Baronia – palenie średniowiecznych wiosek
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

baronia_box

Baronia to najnowsza gra autora Splendoru, Marca André. Strategiczna gra 2-4 osobowa – czy podzieli sukces swojego starszego brata?

Zasady w pigułce

Każdy gracz dysponuje miastami, twierdzami, wioskami oraz rycerzami. Z kafelków terenu w sposób losowy tworzy się planszę, a każdy gracz umieszcza na niej trzy swoje miasta. Po tym etapie przechodzimy do właściwej gry, podczas której, w każdej turze gracz może wykonać tylko jedną akcję spośród 6. A oto zarys tych akcji:

Doskonałe kompendium zasad - dla każdego gracza w jego kolorze :)

Doskonałe kompendium zasad – dla każdego gracza w jego kolorze :)

  1. Rekrutacja rycerzy w jednym ze swoich miast
  2. Ruch 1 lub 2 rycerzami na pole obok (ale nie na pole z wodą). Nie wolno wejść na pole, na którym znajdują się dwa znaczniki przeciwnika. Jeśli dwóch rycerzy jednego znajdzie się na polu z wioską przeciwnika (której nie broni żaden rycerz) – niszczy ją. Wioska wraca do rezerwy gracza a zwycięzca zabiera pokonanemu jeden wybrany żeton z punktami zwycięstwa (o ile on go posiada).
  3. Zamiana rycerzy na wioski (lub twierdze), przy czym nie można wybudować wioski na polu zajmowanym przez jakikolwiek znacznik innego gracza ani na żadnym polu, na którym stoi już jakakolwiek wioska, twierdza lub miasto. Postawienie wioski powoduje zdobycie tarczy z odpowiednią liczbą punktów (pola uprawne przynoszą 5 pkt., łąki 4 pkt., lasy 3 pkt., a góry 2 pkt.)
  4. Plansza na której zaznaczamy zdobyte tytuły oraz wybudowane miasta

    Plansza, na której zaznaczamy zdobyte tytuły oraz wybudowane miasta

    Zamiana wioski na miasto, przy czym miasto nie może powstać w lesie ani na polu, które sąsiaduje z innym miastem. Wybudowanie miasta to zdobycie 10 PZ (przesunięcie znacznika na torze o jedno pole w dół, czyli o 10 punktów)

  5. Ekspedycja (usuwamy jednego rycerza z gry a drugiego umieszczamy na krawędzi planszy)
  6. Zamiana 15 punktów na kolejny tytuł szlachecki (przesunięcie znacznika na torze o jedno pole w bok, czyli o 15 PZ)
Tarcze za wybudowanie wioski na określonym terenie (pola uprawne, łądki, las, góry). Złote punkty zamieniamy na tytuł, srebrne - dają nam dodatkowe punkty zwycięstwa o ile jakieś zostaną nam na koniec  gry

Tarcze za wybudowanie wioski na określonym terenie (pola uprawne, łądki, las, góry). Złote punkty zamieniamy na tytuł, srebrne – dają nam dodatkowe punkty zwycięstwa o ile jakieś zostaną nam na koniec gry

Podsumowując – chodzimy sobie po planszy rycerzami, zamieniamy ich na wioski uzyskując w ten sposób tarcze ze złotymi punktami (oraz ewentualnie palimy wioski sąsiadów kradnąc im te cenne żetony a pilnujemy naszych wiosek co by nam nikt dóbr nie podkradał), które to punkty co jakiś czas przehandlowujemy za szlacheckie tytuły, których już nam odebrać nie można.

Gra kończy się z chwilą zakończenia rundy, w której jeden z graczy osiągnie najwyższy tytuł diuka. Zwycięzcą jest oczywiście posiadacz najwyższej liczby PZ (tytuły szlacheckie są tożsame z określoną liczbą punktów zwycięstwa).

Wrażenia

Ciekawym rozwiązaniem jest to, że każdy gracz dysponuje tylko (!) siedmioma rycerzami. Jest to o wiele za mało, by upilnować wszystkie wybudowane wioski. Więc to, że ktoś nam wioskę spali będzie na porządku dziennym. I właściwie sam fakt zniszczenia nie boli – boli kradzież punktów zwycięstwa. Sztuka w tym, by dać się spalić wtedy, kiedy tych punktów już/jeszcze nie mamy. Sztuka w tym, by tak rozdysponować nasze zasoby na planszy, aby zdobyte punkty zamienić na tytuł szlachecki zanim ktoś nam je spróbuje zwędzić. Sztuka w tym, żeby wybierać trudno dostępne dla przeciwników miejsca na planszy pod budowę naszych wiosek, aby nie trzeba było ich pilnować za pomocą rycerzy (np. postawić w kluczowym miejscu warownię albo wioskę w górach uniemożliwiając, bądź utrudniając przedostanie się na „nasz” teren obcych wojsk).

Tak wyglądają kafelki terenu

Tak wyglądają kafelki terenu

Na planszy jest dość ciasno, więc siłą rzeczy wcześniej czy później dojdzie do interakcji – choć nie musi to być zażarta walka. Wszystko zależy od terenu, który układamy na początku losowo. Przy czterech osobach grają wszystkie płytki, ale już przy dwóch nie – może nam się trafić sporo pól uprawnych (i wtedy rozgrywka nabierze cech wyścigu) a może być dużo wody i gór, przez co niełatwo będzie się „dorobić” tytułu szlacheckiego (tarcze górzyste są bardzo mało opłacalne – trzeba ich aż 8 na jeden tytuł, podczas gdy pola wystarczą jedynie 3 – oczywiście możliwe są dowolne kombinacje wszystkich tarcz – byle tylko przekroczyło 15 pkt.).

20150709_220920-002W ogóle, jeśli chodzi o ciasnotę, to pod tym względem gra skaluje się wyśmienicie. Skoro każdy z graczy układa 9 losowych kafli to zawsze będzie gęsto – czy to w 2 czy 4 osoby. Problem skalowalności leży gdzie indziej (choć to nie jest aż tak duży problem) – im więcej graczy tym trudniej zabezpieczyć się przed ewentualnym spaleniem. Bo pomiędzy naszymi dwoma turami będzie albo jedna tura przeciwnika (2 osoby) albo trzy (4 osoby). Nie przekłada się to rzecz jasna w sposób liniowy, bo nie będąc jedynym celem nie musimy oczekiwać, że wszyscy rzucą się na nas „na hurra”, niemniej jednak pole do manewru wzrasta wraz ze wzrostem liczby graczy.

Gra jest błyskawiczna niczym struś pędziwiatr. Z przykrością muszę stwierdzić, że nie ma ona specjalnie wielu możliwości taktycznych. Jest dość przewidywalna, mniej więcej łatwo sobie wyobrazić co planuje przeciwnik (choć oczywiście zdarzały się momenty zaskoczenia). W komplecie z jedną akcją na turę sprawia ona, że np. rekrutując rycerzy mamy już gotowy plan gdzie pójdą, ilu jeszcze dorzucić na planszę i kiedy zamienić na wioski. W efekcie najczęstszą odzywką w partiach bywało pytanie „co – już?” zdziwionego gracza, że to już znowu jego kolej.

Zielony najbardziej się różni....

Zielony najbardziej się różni….

Ale za to jakie wykonanie! Podejrzewam, że początkującym graczom o wiele mniej będzie przeszkadzać prostota gry a o wiele bardziej cieszyć estetyka, kafelki i masa bardzo ładnie przygotowanego drewna. Pomyślano nawet o tym, że wioski i rycerze mogą się mylić i dla każdego gracza zastosowano dwa odcienie utrzymane w tej samej gamie kolorystycznej.

Skoro już mowa o graczach początkujących, to te zasady są dla nich idealne. Instrukcja bardzo dobrze napisana, zwięzła, a każdy gracz dostaje planszetkę ze skrótem reguł. Tłumaczenie gry to dosłownie 10 minut – wystarczy punkt po punkcie omówić 6 akcji na planszetce i voilà, możecie grać.

Pudełko i jego zawartość

Pudełko i jego zawartość

Skoro jest tak prosta to czy jest regrywalna? Tak. Plansza jest układana za każdym razem z losowych kafelków. I to nie będzie tylko inne rozmieszczenie pól na planszy, ale także inne proporcje poszczególnych terenów (z wyjątkiem partii w pełnej obsadzie). Jak już o tym wspominałam, inaczej gra się kiedy jest dużo pól uprawnych i łąk, a inaczej gdy wokół góry. Czasem będzie dużo wody i każdy nasz zamek będzie nad jeziorem, a czasem trzeba będzie postawić go wgłębi lądu. A jak dojdzie dużo lasów, to w ogóle będzie jeszcze trudniej rozplanować położenie miast. Im mniej graczy tym bardziej układy początkowe będą się od siebie różniły. A trzeba zauważyć, że to właśnie początkowe ustawienie swoich trzech miast ma istotny wpływ na przebieg gry i ewentualną wygraną.

Podsumowanie

+ śliczne wykonanie
+ bardzo proste zasady, 10 minut tłumaczenia
+ dobrze napisana instrukcja
+ dobra skalowalność
+ spora regrywalność
+ dynamiczna, szybka gra

– zbyt prosta dla bardziej wymagających graczy
– niesatysfakcjonująca interakcja – potencjalnie za dużo jej dla tych co jej nie lubią, a zbyt mało (zbyt łatwo gra przeradza się w wyścig) dla tych co ją uwielbiają.

Baronia raczej nie będzie należała do moich ulubionych gier, choć nie żałuję czasu nad nią spędzonego. Po początkowym zachwycie moje emocje opadły. Wydaje mi się zbyt schematyczna i – wiem, że to brzmi dziwnie – uwierają mnie zbyt krótkie tury graczy.

Złożoność gry (4/10):

Oprawa wizualna (8/10):

Ogólna ocena (6.5/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Do tej gry mamy konkretne zarzuty. Może być fajna i dawać satysfakcję, ale… ale jest jakieś zasadnicze „ale”. Ostatecznie warto się jej jednak bliżej przyjrzeć, bo ma dużą szansę spodobać się pewnej grupie odbiorców.

Przydatne linki:

6 komentarzy

  1. asiok

    Napisałaś w recenzji: „(…)rekrutacja rycerzy w jednym ze swoich miast” podczas gdy w instrukcji napisane jest: „gracz wybiera jedno miasto i umieszcza na jego polu do 2 rycerzy z rezerwy”. Czy gdzieś jest doprecyzowane czy chodzi o własne czy czyjekolwiek miasto?
    Jutro gram pierwszy raz i nie chciałbym grać od razu źle ;)

  2. Veridiana

    Ja miałam tłumaczone, że tylko w swoim. Tak na chłopski rozum ;p

  3. Pingwin

    Rycerz nie może wejść na pole, na którym jest twierdza lub miasto przeciwnika więc byłoby nielogiczne, gdyby mógł się tam rekrutować.

  4. asiok

    Dziękuję za podpowiedzi :)

  5. Veridiana

    Moja była bardziej wartościowa ;p

  6. asiok

    Nie dam się namówić na potwierdzenie/zaprzeczenie – mogę uzyskać tylko łomot :D

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings