Colt Express: Konie i dyliżans [Współpraca reklamowa z Rebel.pl] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

konieWyobrażacie sobie Dziki Zachód bez dzielnych wierzchowców? A jednak w nagradzanej i docenianej grze Colt Express ich brakowało. Aby naprawić to karygodne niedociągnięcie, możemy zaopatrzyć się w pierwszy dodatek do tej pozycji o tytule, ni mniej ni więcej, Konie i dyliżans. Jak można się zatem domyślić, w środku znajdziemy nie tylko czworonożne środki transportu, ale i inne elementy. A jakie, to nie zwlekając już ani chwili dłużej przestawię poniżej.

1. Nowy setup

Zamiast na początku rozgrywki losowo wystawiać naszych bandytów w dwóch ostatnich wagonach, dodajemy tu element zmienności. Napad zaczyna się konno. Po kolei, licząc od końca pociągu, gracze w ukryciu decydują, czy wskakują do wagonu, czy jadą dalej w kierunku lokomotywy. W ten sposób początkowy rozkład jest nieco bardziej urozmaicony, a gracze mają na niego wpływ. Nie jest to wielka zmiana, ale dodanie choć tak małego elementu decyzyjności zawsze jest mile widziane.

Konie o interesującej anatomii

Konie o interesującej anatomii

Smaczek: instrukcja podpowiada, by podczas tej fazy krzyczeć „Jichaaaa!” i udawać strzelanie z pistoletów w powietrze.

2. Konie

Do talii każdego gracza dochodzi nowa karta, czyli nowy rodzaj rozkazu. Jest to jazda konna, która jest alternatywnym sposobem przemieszczania się pomiędzy wagonami. Na konia można wskoczyć zarówno z wnętrza wagonu, jak i z dachu, ale tylko pod warunkiem, że wierzchowiec biegnie sobie obok naszego wagonu. Następnie koń „teleportuje” nas o maksymalnie trzy wagony do przodu lub do tyłu. To po prostu alternatywa dla przemieszczania się po dachu.

Każdy jeździ po swojemu

Każdy jeździ po swojemu

Ciekawe jest to, że pocieszne figurki koni mają specjalne miejsca, by umieścić na nich naszych rewolwerowców, ale tak w zasadzie pionek gracza nigdy nie pozostaje w siodle, więc to trochę sztuka dla sztuki. Choć przyznaję, że urocza.

Z pewnością konie ułatwiają przemieszczanie się po pociągu, w szczególności zaś omijanie szeryfa. Czy to pozytyw czy negatyw – odpowiedzcie sobie sami.

Koń natomiast może nas również dostarczyć na dyliżans, o czym za chwilę.

3. Dyliżans

Obok pociągu toczy się dyliżans, czyli zupełnie nowa lokacja. Dyliżans, tak jak wagon, ma dół i górę, a można się nań dostać albo konno, albo przeskakując z dachu na dach. Na dachu zaś dyliżansu znajdziemy… drugą walizkę, czyli kolejne tysiąc dolców. No i konwojenta, który ich pilnuje.

By dostać się do walizki, należy konwojenta najpierw potraktować kułakiem. Kułakiem tak potężnym, że przerzuca jego pionek na dach pociągu, gdzie staje się on kimś w rodzaju drugiego szeryfa (o nieco innych zasadach).

Dyliżans i jednoręki konwojent

Dyliżans i jednoręki konwojent

Dyliżans jest bardzo dobrym pomysłem. To dodatkowa lokacja, której położenie względem pociągu zmienia się podczas gry. Nowa walizka to taktyczna alternatywa dla dwóch podstawowych czynności, jakie zwykło się podejmować w pociągu – zbierania drobnicy w wagonach albo prób przechytrzenia szeryfa. Więcej opcji, zarówno ruchowych, jak i punktowych, to więcej zabawy w grze.

Pewnym minusem jest to, że przy koniach i dyliżansie tracimy nieco z idealnej prostoty, jaką miało w sobie poruszanie się po pociągu. Tam był jedynie ruch w przód lub w tył i zmiana poziomu. Tu należy pamiętać więcej szczegółów – że dach dyliżansu sąsiaduje z dachem wagonu, ale wnętrze już nie, że na konia można wsiąść z dachu, ale z konia na dach już nie, kto kogo widzi, a kto jest zasłonięty przy strzelaniu i tak dalej. Nie jest to bardzo skomplikowane, ale w pierwszej partii może zdarzyć się konieczność zerkania do instrukcji.

Jednak dyliżans poza konwojentem ma i innych pasażerów, o czym opowiem w następnym punkcie.

4. Zakładnicy

Dyliżansem jedzie grupka pasażerów, reprezentowanych przez wylosowane przed grą karty. Każdy bandyta wchodzący na „parter” dyliżansu musi wziąć spośród nich jednego i tylko jednego zakładnika. Każdy zakładnik daje nam na koniec gry pewną kwotę pieniędzy, ale też stanowi zawadę utrudniającą dalsze łupienie pociągu. Zawady są bardzo klimatyczne, na przykład porwana nauczycielka uczy nas, że nieładnie jest bić innych (nie wolno używać akcji „cios”), a porwany rasowy piesek gryzie co rundę (dodaje jedną kartę postrzału do talii).

To towarzystwo można porwać

To towarzystwo można porwać

Część zakładników daje nam stałą (i niemożliwą do utracenia!) kwotę okupu, na przykład rzeczony piesek wart jest aż tysiąc dolarów. Część z kolei wymaga spełnienia jakichś warunków, fotograf na przykład zapłaci nam 200$ za każdy postrzał, który przyjmiemy.

Zakładnicy wprowadzają do gry świetne urozmaicenie i sporo humoru. Mam jednak nieco wątpliwości, czy część z nich nie jest zbyt korzystna, szczególnie ci, którzy zapewniają stałą, niemożliwą do odebrania nagrodę. Bardziej podobają mi się ci, nad których nagrodą trzeba się napracować (na przykład pokerzystka, która pomnaża nam pieniądze ze zdobytych worków).

Tak czy inaczej, zakładnicy to kolejny element, który wprowadza do gry sporo dobrego.

5. Whiskey

W wagonach, poza żetonami z podstawki, rozłożone są manierki whiskey, które możemy podnosić tak samo, jak podnosimy kosztowności. Tak zdobyta manierka pozwala nam (zależnie od zawartości) w pewnym momencie wykonać dwie akcje pod rząd: albo dobrać karty i zagrać jedną, albo zagrać dwie karty na raz. Co więcej pozwala zrobić to dwukrotnie, zanim się wyczerpie.

Coś do przepłukania gardła

Coś do przepłukania gardła

Drobne urozmaicenie z jednej strony dające kolejne zastosowanie do akcji „rabunek”, i tak kluczowej dla rozgrywki (oraz kolejny wybór), a z drugiej umożliwiające wykonanie później „na gazie” całkiem spektakularnych kombinacji.

6. Nowe karty

Do gry dochodzi także kilka nowych kart rundy oraz stacji końcowej z całkiem interesującymi pomysłami na wydarzenia, jak na przykład utrata pieniędzy za każdy postrzał, który się otrzymało w rundzie. Na kartach rundy jest także nowy typ wykładania karty – wszyscy równocześnie.

Nieco nowych kart

Nieco nowych kart

7. Gra drużynowa

Pojawiają się zasady gry drużynowej, a konkretnie w parach, gdzie na koniec sumujemy swoje zdobycze. Jest to tak naprawdę jedynie uszczegółowienie pewnych kwestii, a efektem jest coś pośredniego między normalną rozgrywką, a zasadami gry na dwie osoby (kiedy prowadzimy po dwie postacie). Niczego bardzo odkrywczego nie należy się tu spodziewać.

Dwóch na dwóch

Dwóch na dwóch

Dobry, zły czy brzydki?

Konie i dyliżans nie rewolucjonizują rozgrywki w Colt Express. Wprowadzają kilka ciekawych elementów, gra z nimi jest bogatsza i moim zdaniem ciekawsza. Jeśli jednak komuś wersja podstawowa nieszczególnie odpowiadała, dodatek jej raczej nie uratuje, bo nie zmienia zasadniczego rdzenia rozgrywki. Tym zaś, którzy Colt Express polubili – mogę Konie i dyliżans polecić z czystym sumieniem.

Wrrrrrr!

Wrrrrrr!



Dziękujemy firmie Rebel.pl za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (4/10):

Oprawa wizualna (9/10):

Ogólna ocena (7/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

3 komentarze

  1. Avatar

    Udana recenzja Autorze, jednak chciałbym sprostować pewien błąd. W instrukcji do tegoż dodatku jest napisane (i pokazane na rysunku) że whiskey umieszczamy w wagonach, a nie na nich. Zresztą, gdyby whiskey zaczynała grę na wagonach, ciężko byłoby doprowadzić do sytuacji, że szeryf jedną z nich wypija, skoro manierka leży na dachu (wraz z wejściem do gry określonej karty wydarzeń).

    • Ink

      Oj, jaka wtopa… a faktycznie ta karta z szeryfem dziwiła mnie trochę, ale pomyślałem – co tam, najwyraźniej ma długie ręce. Ciekawe, skąd mi się wzięła taka pomyłka. Jak patrzę do instrukcji, to ani chybi musiałem spojrzeć jakoś tak, że mi się dwa paragrafy w jeden zlały, a paragraf wyżej zaczyna się od „Na dachu…”.

      Przepraszam i jeszcze dziś wprowadzę korektę.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings