Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry dla graczy | Nowe Pokolenia – rodzi się nowa jakość?

Nowe Pokolenia – rodzi się nowa jakość? [Współpraca reklamowa z Hobbity] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

nowe_pokolenia_boxPewnie już przeczytaliście poranny poradnik Veridiany nt. prezentów dla miłośników planszowej wagi ciężkiej. Być może, niektórzy z Was po ciężkich bojach z myślami i negocjacjach z własnym portfelem wybrali już z dziewięciu propozycji Moniki, jedną, dwie, może trzy (szczęściarze) pozycje na świąteczne prezenty. No to musicie to zrobić jeszcze raz, bo ogłaszam, że uzupełniam rzeczony poradnik o dziesiąte świetne euro, którego żal nie mieć – o Nowe Pokolenia.

Nowe Pokolenia są grą kościaną przeznaczoną dla od 2 do 4 graczy w wieku od 12 lat. Jest to kontynuacja wydanych w 2012 roku Pokoleń autorstwa Inki Brand i Markusa Brand.

Zasady Nowych Pokoleń mieszczą się (ściśnięte) na 12 stronach instrukcji. Jest ich dość dużo więc recenzja z pewnością nie jest miejscem, żeby je wszystkie szczegółowo omawiać. Ograniczę się zatem do ogólnego zarysu. Sama mechanika gry jest w zasadzie dość prosta.
Po przygotowaniu rozgrywki (Uwaga! Gra zajmuje naprawdę sporo miejsca) gracze mają przed sobą własną wioskę z mieszkańcami specjalizującymi się w pięciu profesjach – rzemieślnik produkuje dobra, kupiec sprzedaje je na targowisku, podróżnik… podróżuje i odkrywa nowe ziemie, biskup zajmuje się sprawami duchowymi i budową kościoła, a radny politykuje w radzie wioski. Mamy jeszcze pole, ale ono orze się samo :). Na środku stołu mamy miasto główne z cmentarzem i biurem zarządcy oraz mnóstwo najróżniejszych kafli, najogólniej mówiąc odpowiadających profesjom naszych mieszkańców.

Nowe pokolenia (2) Nowe pokolenia (3)

Po przygotowaniu setupu wyznaczamy gracza rozpoczynającego, który rzuca odpowiednią (zależną od liczby grających) pulą kości, a następnie jako pierwszy wybiera dwie spośród nich i wykonuje którąś z akcji dostępnych za zsumowaną liczbę ich oczek (wynikami na kościach można manipulować przy pomocy złota). Następnie robią to kolejni gracza zgodnie z ruchem wskazówek zegara. W swojej rundzie gracz może albo aktywować jeden czarny baner, albo dowolną liczbę banerów białych. Poniżej trochę szczegółów.

Wszystkie wymienione elementy (z wyjątkiem cmentarza) na środku stołu, jak również niektóre miejsca na naszych wioskach mają podany koszt ich aktywacji, tj. liczbę bądź liczby w przedziale od 2 do 12. Kosztem tym jest suma oczek na dwóch kościach. Kafle znajdujące się na środku stołu odwrócone są zazwyczaj czarnym banerem do góry (koszt aktywacji znajduje się na czarnym tle). Kiedy któryś z banerów na kaflu zostaje aktywowane przez jakiegoś gracza po raz pierwszy, to zostaje on przez niego kupiony, czyli jest odwracany na drugą stronę (teraz będzie leżał białym banerem do góry) i wędruje w odpowiednie miejsce do wioski gracza. Warunkiem aktywacji kafla, poza dobraniem z puli dwóch kości o właściwej sumie wyników, jest zazwyczaj zapłata jakiejś ilości czasu (przesunięcie znacznika czasu na naszej wiosce o odpowiednią ilość pól) i posiadanie żywego (sic!) mieszkańca zajmującego się daną profesją (są wyjątki, ale po nie odsyłam już do instrukcji). Teraz kiedy już baner znajduje się w naszej wiosce i jest odwrócony białą stroną do góry, możemy go aktywować w kolejnych ruchach łącznie z innymi białymi banerami o identycznym wyniku, a tym samym możemy w ramach jednej tury wykonać kilka różnych akcji (przypominam, że czarne banery należało zawsze aktywować pojedynczo).

Nowe pokolenia (5) Nowe pokolenia (4)

Ilość kafli jest bardzo dużo, ograniczę się więc tylko do generalnego ich opisania. I tak rzemieślnikowi możemy dokupywać pomarańczowe kafle, za których pomocą wytwarza on towary, które następnie kupiec może sprzedawać na targu klientom (niebieskim kaflom). Podróżnikowi, przy pomocy zielonych kafli budujemy drogę, po której wędruje, przy okazji przynosząc nam punkty zwycięstwa. Szare kafle kościoła i mnichów służą biskupowi i przynoszą zarówno stały bonus z kościoła, jednorazowe profity od kapłanów, jak i punkty na koniec gry. Czerwone karty spotkań i sali obrad dają możliwość manipulacji wynikami na kościach, pozwalają zdobywać złoto i dostać dodatkowe punkty na zakończenie partii. Ostatnie, żółte kafle pól dostarczają złoto i są warte po punkcie zwycięstwa przy podliczaniu wyników.

Ostatnim istotnym elementem gry jest czas, czyli waluta w grze. Większość wykonywanych akcji kosztuje nas jakąś ilość jednostek czasu, których „zużycie” zaznaczamy przesuwając znacznik na kole czasu w naszej wiosce. Jeżeli znacznik czasu wykona pełny obrót i przekroczy most, śmierć dopada któregoś z naszych mieszkańców (my wybieramy którego). Oczywiście możemy wyszkolić jego następcę, ale póki tego nie zrobimy nie możemy korzystać z akcji zarezerwowanych dla profesji, którą parał się zmarły. Drugą konsekwencją umierania naszych mieszkańców jest plaga szczurów, która może pozbawić nas części zdobytych, ale „niezabezpieczonych” punktów zwycięstwa, natomiast trzeci skutkiem śmierci może być koniec gry, albowiem rozgrywka zostaje zakończona po śmieci odpowiedniej liczby ludzi (zależnie od ilości grających).

Nowe pokolenia (6) Nowe pokolenia (7) Nowe pokolenia (8)

Rozgrywka w Nowe Pokolenia jest bardzo miodna. Kośćmi można sprawnie zarządzać i realnie wpływać na ich wyniki, żeby móc dostosować je do własnej koncepcji. Nie jest też tak (co mnie bardzo denerwuje w innych grach kościanych), że większa liczba wyrzuconych oczek jest w jakiś sposób lepsza od słabszych wyników (np. pozwala wykonać więcej razy jakąś akcję lub skorzystać z jej mocniejszej wersji). Wszystko zależy przede wszystkim od strategii gracza. Często uzbierania na kościach sumy dwa lub trzy znacznie bardziej nas ucieszy niż możliwość wyboru kostek z pięcioma lub sześcioma oczkami. Poza tym jak posiadasz dużo złota lub znaczników spotkań to może ci nie zależeć na tym, żeby jako pierwszy wybierać kostki, jeżeli jednak chcesz mieć możliwie największą pulę wyników do wyboru, to musisz co jakiś czas poświęcać ruch na zgarnięcie „dłoni pierwszeństwa” od innego gracza.

Żeby podczas rozgrywki nie było za łatwo, to kołderka zawsze musi być zbyt krótka. I jest, bo zazwyczaj nie mamy takiego komfortu, że tylko jedna opcja ruchu nas interesuje (i na dodatek możemy spokojnie ją wykonać). Zawsze potrzeba nam zrobić kilka rzeczy naraz, a wiemy, że z czegoś musimy zrezygnować. A jak zrezygnujemy teraz, to taka możliwość może nie pojawić się już później, bo albo ktoś wykona ruch przed nami (na przykład podbierze nam upatrzonych klientów), albo na kościach zabranie nam oczek, albo pojawią się inne priorytety albo po prostu śmierć zapuka do drzwi któregoś z potrzebnych nam mieszkańców.

Podobają mi się również same akcje – zarówno ich mnogość jak i różnorodność. Możemy nastawić się na zdobywanie punktów poprzez handel stawiając na rozwój profesji kupca i rzemieślnika. Możemy zainwestować w podróżnika, który z dalekich podróży także potrafi przywieść spory zasób punktowy, możemy stawić na uduchowienie naszej wioski i rozbudowywać kościół, albo skoncentrować działania na radzie miasta, żeby na koniec gry zebrać dodatkowe punkty za żyjących mieszkańców czy zebrane karty. Oczywiście nie damy rady wygrać obierając tylko jedną z tych dróg, musimy znaleźć między nimi odpowiedni balans.

Sposoby zdobywania punktów uważam za w miarę zrównoważone, to znaczy rozwój żadnej pojedynczej dziedziny nie daje wyraźnie większych możliwości punktowania niż rozwój pozostałych. Choć jednak trzeba przyznać, że odpalenia jednocześnie kilku białych banerów produkcyjnych i banerów klientów (które często mają takie same wartości aktywacji) może spowodować duży przyrost punktowy w bardzo krótkim czasie, podczas gdy gracze stawiający na podróże czy kościół muszą mozolnie ciułać punkty wykonując po jednej akcji na turę z każdego czarnego baneru z osobna.

Nowe pokolenia (9) Nowe pokolenia (1)

Z takich spostrzeżeń ogólniejszych to warto zauważyć bardzo dobre wykonanie i ładne grafiki elementów gry. Oryginalnym, a zarazem świetnym pomysłem jest zastąpienie większości zasobów czarnymi, drewnianymi znacznikami. Te, położone w odpowiednim miejscu naszej wioski, mogą zastępować mieszkańców albo złoto, a z kolei na kartach mogą pełnić rolę surowców lub po prostu odmierzać ilość dostępnych akcji przełożenia kości. Jedynym elementem, do którego bym się przyczepił, są tekturowe znaczniki śmierci, które po prostu po złożeniu nie trzymają się kupy i ciągle się przewracają (zdecydowanie praktyczniejsza byłaby plastikowa podstawka znana np. z Króla i Zabójców).

Skalowność wszystkich możliwych wariantów gry jest bardzo dobra, a czas partii stoi na przyzwoitym poziomie, gdyż nie przekracza 30 minut na jedną osobę. Dwunastostronicowa instrukcja klarownie i jasno wyjaśnia zasady i nie pozostawia żadnych wątpliwości co do reguł rozgrywki (przynajmniej ja znalazłem wszystkie odpowiedzi na powstające podczas partii pytania). Trzeba nadmienić też, iż musimy się przygotować na to, że gra wymaga ogromnego stołu i sporo czasu na przygotowanie rozgrywki.

Nowe Pokolenia przypominają mi Zamki Burgundii. Tu, podobnie jak u Felda, mamy planszę główną, która pełni raczej funkcje porządkujące oraz plansze graczy (tu wioski, tam prowincje), na których dopiero rozgrywa się prawdziwe życie. Oba tytuły są mało konfliktowe, a interakcja ogranicza się do podbierania dostępnych kafli (plus kości w Nowych Pokoleniach). W obu grach mamy przemyślaną mechanikę zarządzania kośćmi oraz mechanizm ich manipulowania, przez co pozycje na pozór bardzo losowe (w końcu to kości) zyskują dodatkową warstwę decyzyjną, bo nie tylko musimy zdecydować jakie akcje chcemy wykonać, ale też musimy wymyślić jak doprowadzić do tego, żeby te akcje stały się w ogóle możliwe do zrobienia, w sytuacji kiedy nie przyszły nam odpowiednie wyniki na kostkach. W końcu obie gry dają nam całą masę decyzji do podjęcia, wiele strategii do zrealizowania i sporą liczbę dróg prowadzących do zwycięstwa. Co prawda ostatecznie gra Felda podoba mi się odrobinę bardziej, ale myślę, że żaden fan Zamków, miłośnik gier kościanych czy po prostu zwolennik cięższych, bardziej mózgożernych gier planszowych nie powinien być Nowymi Pokoleniami zawiedziony.



Dziękujemy firmie Hobbity za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (7/10):

Oprawa wizualna (8/10):

Ogólna ocena (8,5/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Bardzo dobry przedstawiciel swojego gatunku, godny polecania. Wady mało znaczące, nie przesłaniające mocno pozytywnego odbioru całości. Gra daje dużo satysfakcji.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings