Automobile: Początki Motoryzacji [Współpraca reklamowa z G3] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Automobile: Początki Monoryzacji

Automobile: Początki Monoryzacji

Kraftwagen po polsku zwana Automobilami (nie mylić z Automobilami Martina Wallace’a) to gra dla 2–4 osób autorstwa Matthiasa Cramera (może poznaliście tego pana pod koniec XVII wieku, rozwijając swój klan w Glen More? Albo w epoce Rokoko, szyjąc stroje na bal Ludwika XV? A może po prostu spotkaliście się z nim Grając ze śliwką na okładce i liczbą Pi w tle?). Eurogra średniego kalibru – o dziwo gra mocno klimatyczna. I, jak nie trudno się domyślić, będzie się działa w XIX wiecznej fabryce samochodów. Będziemy tworzyć początki motoryzacji.

Plansza przed rozstawieniem jakichkolwiek elementów

Plansza przed rozstawieniem jakichkolwiek elementów

Zasady w (bardzo małej) pigułce

Planszetka gracza to jego fabryka. Tutaj ma trzy hale – w każdej może produkować silnik lub nadwozie. Czwarte stanowisko to udoskonalanie silnika dla samochodu biorącego udział w wyścigu Grand Prix.

Silnik Grand Prix o mocy 2, w drugim warsztacie silnik o mocy 4 (to nasz najlepszy możliwy silnik w tym układzie), w pozostałych warsztatach dwa nadwozia. Karta inżyniera oraz trzech ludzi w kantynie (potrzebni będą do aktywowania przyszłych kart badań, do sprzedaży samochodu)

Silnik Grand Prix o mocy 2, w drugim warsztacie silnik o mocy 4 (to nasz najlepszy możliwy silnik w tym układzie), w pozostałych warsztatach dwa nadwozia. Karta inżyniera oraz trzech ludzi w kantynie (potrzebni będą do aktywowania przyszłych kart badań, do sprzedaży samochodu)

Tura gracza polega na wzięciu żetonu akcji i przeprowadzeniu wskazanej/wskazanych na nim akcji:

Tor akcji

Tor akcji

Zatrudnienie pracownika – przeniesienie pracownika z zasobów ogólnych do kantyny

Badania – wzięcie jednej z dostępnych kart badań (są trzy rodzaje kart badań: karty inżynierów, karty akcji natychmiastowych i karty rozwoju; dzięki tym ostatnim – o ile aktywujemy je robotnikiem – możemy produkować coraz lepsze silniki i nadwozia)

Karty badań - tu do wyboru dwie karty rozwoju (silnik oraz silnik+nadwozie). Na stosie kart odrzuconych widnieje karta akcji natychmiastowej: pobierz trzech pracowników z zasobów ogólnych i umieść ich w kantynie)

Karty badań – tu do wyboru dwie karty rozwoju (silnik oraz silnik+nadwozie). Na stosie kart odrzuconych widnieje karta akcji natychmiastowej: pobierz trzech pracowników z zasobów ogólnych i umieść ich w kantynie)

Pobranie z zasobów ogólnych silnika/nadwozia o poziomie zgodnym z liczbą przeprowadzonych przez siebie badań (posiadane karty rozwoju) w tej kategorii i umieszczenie jej w jednym ze swoich warsztatów (jeśli warsztat jest pełen, gracz musi odrzucić jeden z silników lub jedno nadwozie, aby zrobić miejsce na nowy/nowe)

Grand Prix – gracz przesuwa swój samochód na torze wyścigu o tyle pól, ile wynosi jego aktualny silnik Grand Prix.

Tor Grand Prix

Tor Grand Prix

Kupiec – gracz bierze jednego z dostępnych kupców i umieszcza go na pustym polu aktywnych kupców. Gdy skończą się dostępne pola (są tylko cztery), nie wprowadza się już nowych kupców, lecz przesuwa czarny pion na torze kupców aż osiągnie on pole 0. Każdy z kupców ma swoje preferencje: samochód z najwyższą wartością nadwozia, samochód z najwyższą mocą silnika, samochód z największą liczbą pracowników lub samochód z najniższą ceną. Będą oni wybierać samochody dostępne na rynku (pamiętajmy, że samochodów prawdopodobnie będzie 6, podczas gdy kupców tylko 4) w kolejności, w jakiej zostali wprowadzeni na rynek. Jeśli na rynku znajduje się tylko jeden samochód z najwyższą preferowaną cechą danego kupca, kupi on ten samochód. Jeśli jest kilka takich pojazdów, kupiec wybierze ten z najniższą ceną. Po sprzedaży samochodu gracz otrzymuje żeton ceny, który wystawił (i są to jednocześnie jego punkty zwycięstwa), a w przypadku kupca preferującego najniższą cenę – podwojony żeton ceny.

Kupcy - po dwóch z każdej kategorii

Kupcy – po dwóch z każdej kategorii

Wprowadzając pierwszego kupca z danej kategorii gracz pobiera wszystkie żetony cen (PZ) leżące obok niego

Wprowadzając pierwszego kupca z danej kategorii gracz pobiera wszystkie żetony cen (PZ) leżące obok niego

Następnie gracz umieszcza swój żeton w miejscu pobranego żetonu akcji, a żeton akcji odkłada na koniec łańcucha. Gracz może też (ale nie musi) wystawić swój samochód na sprzedaż – w tym celu bierze z własnej fabryki nadwozie, silnik, pobiera z kantyny co najmniej jednego pracownika oraz wybiera dostępny na planszy żeton ceny  i umieszcza tak stworzony komplet w miejscu zwanym rynkiem. Runda kończy się, gdy na rynek zostanie wprowadzony szósty samochód lub gdy czarny znacznik na torze kupców znajduje się na polu 0. Gramy 3 rundy, a na koniec każdej z nich podliczamy punkty ze sprzedaży samochodów oraz z wyścigu Grand Prix.

Wystawiamy samochody na sprzedaż - nadwozie + silnik + pracownik(-cy) + żeton ceny pobrany z pola obok rynku

Wystawiamy samochody na sprzedaż – nadwozie + silnik + pracownik(-cy) + żeton ceny pobrany z pola obok rynku

Kolejność wykonywania tur (runda nie ma określonej liczby tur – zależy ona od tego, jak szybko wprowadzacie samochody na rynek/jak często wykonujecie akcję kupca) ustalana jest na podstawie kolejności graczy na torze akcji. Swoją turę wykonuje zawsze ten, kto jest ostatni (jeśli graliście np. w Patchwork albo Czerwony Listopad, to wiecie, o co chodzi). Może się więc tak zdarzyć, że jeden gracz będzie wykonywał kilka tur z rzędu (o ile pozostali wybiorą akcje leżące daleko w przodzie).

Celem gry jest zebranie jak największej liczby punktów zwycięstwa ze sprzedaży samochodów (produkowanych w naszej fabryce i wprowadzanych na rynek), wyścigu Grand Prix oraz premii za osiągnięcia (inaczej mówiąc, celów albo misji do wykonania).

Kolejność Kupców jest ważna.

Kolejność Kupców jest istotna.

Przy takiej kolejności zostaną kupione cztery pierwsze samochody....

Tutaj zostaną kupione cztery pierwsze samochody. Kupiec preferujący nadwozia wybierze tańszy z dwóch samochodów (niebieski), dlatego Kupiec patrzący na cenę wybierze samochód gracza czerwonego

... ale jeśli kolejność byłaby taka, wybór będzie inny. Kupiec preferujący cenę zmieni swój wybór i Kupiec preferujący nadwozie będzie musiał zadowolić się innym samochodem

… ale jeśli kolejność byłaby taka, wybór będzie inny – Kupiec preferujący cenę będzie wybierał przed Kupcem który szuka dobrego nadwozia i wybierze samochód w cenie 2 (niebieski), kupiec preferujący nadwozie nie będzie miał dylematu i też wybierze samochód niebieski (o nadwoziu 3) – gracz czerwony nie sprzeda więc żadnego samochodu

Wrażenia

Czytając instrukcję mamy wrażenie mocno skomplikowanej gry. Na początek musimy się zaznajomić z możliwymi akcjami, z żetonami kupców, z kartami badań (trzy rodzaje i jakkolwiek rozwój i akcje natychmiastowe są dość intuicyjne, tak warto zapoznać się z umiejętnościami inżynierów, mogą nam bowiem istotnie pomóc w rozgrywce), żetonami premii, sposobem punktowania za Grand Prix oraz sposobem sprzedaży samochodów. Niestety równie długo tłumaczy się tę grę i to może zniechęcać niedzielnych graczy do jej poznania.

Jednakowoż… (jak mawiał Osioł ze Shreka, wspominając kremówki) …kiedy już zaczniemy grać, wszystkie te wykonywane czynności układają się w logiczną całość i są dość intuicyjne.

DSC_0194-1

Mechanika jest moim zdaniem dopracowana. To jedna z tych samobalansujących się gier. Zawdzięcza to m.in. kolejności wykonywania tur. Również kupiec preferujący cenę pozwoli graczowi zarobić na tym samochodzie podwójnie (choć czasem można tak wmanewrować kupców, że kupiec preferujący cenę kupi w rezultacie najdroższy samochód – ale jest to dość trudne).

W grze możemy dążyć do zwycięstwa na kilka różnych sposobów. Najbardziej oczywistym wydaje się postawienie na rozwój silnika (możemy wtedy wybrać ścieżkę sprzedaży ekstra szybkich bryk lub postawić na wyścig Grand Prix), ale równie dobrze można iść w nadwozie, a jeśli przegapimy rozwój, po prostu stawiać na cenę i/lub liczbę pracowników. Uzupełniamy nasze punkty, starając się zdobywać żetony premii, co niejako czynimy „po drodze” – zależą one bowiem od aktualnego poziomu badań nad silnikiem/nadwoziem, liczby okrążeń w wyścigu, zatrudnionych pracowników, zdobytych inżynierów etc.

Zasady na dwóch graczy są lekko zmodyfikowane – poza tym, że jest mniej dostępnych pól rynku oraz kupców – musimy dołożyć na tor Grand Prix pozostałe dwa samochody i rozliczamy punktację tak, jakby w wyścigu brało udział czterech graczy. To jest trochę sztuczne, zwłaszcza, że nie zawsze idziemy w tym wyścigu „łeb w łeb” (czasem jeden z graczy odpuszcza sobie wyścig zupełnie) i wtedy nie wystarczy dobrze jechać, trzeba jeszcze dobrze się na tym torze ustawić, żeby być pierwszym i zgarnąć aż 7 punktów. Mimo to Automobile na dwie osoby działają całkiem fajnie, choć są bardziej przewidywalne. Wiadomo, jak zwykle w takich przypadkach, czego nie wybiorę ja, wybierze mój przeciwnik. Z kolei gdy grają cztery osoby, trudno jest przewidzieć posunięcia każdego z graczy, o wiele częściej też kusi wybranie lepszej, acz mocno oddalonej akcji, co czyni rozgrywkę sporo ciekawszą i trudniejszą jednocześnie.

Grand Prix na 2 osoby

Grand Prix na 2 osoby

Losowość jest praktycznie ukryta tylko w doborze kart badań. Za każdym razem, wykonując tę akcję, wybieramy jedną z dwóch dostępnych – drugą odrzucamy, a na ich miejsce ciągniemy kolejne dwie. To o wiele lepiej niż ciągnąć w ciemno. To o wiele lepiej niż dociągać tylko jedną kartę, pozostawiając drugą (te gorsze karty miałyby trudności z opuszczeniem stołu). Może się tak zdarzyć, że podejdzie komuś ta lepsza karta badań (np. podwójny sinik lub pożądany inżynier) akurat wtedy, gdy nadchodzi jego kolej, a żeton akcji badań jest na tyle blisko, że warto po niego sięgnąć. Ale jest to losowość w gruncie rzeczy mało znacząca.

Gra mi się spodobała, mimo że nie jestem fanem motoryzacji. Wszystko tu dobrze działa. Jest też to, co wyjątkowo lubię – możliwość spektakularnego zagrania. Można ciułać punkty tu i ówdzie, a można postawić wszystko na jedną kartę i ryzykować. Czasem się uda, czasem nie – dużo zależy wbrew pozorom nie od losu, lecz od współgraczy. Podoba mi się, że gra wybacza błędy – wydaje się np. że jeśli odpuścimy na polu rozwoju, to już przegraliśmy. Otóż nie, da się nadrobić punkty w innych dziedzinach, da się też zagrać va bank, a nawet wygrać. Do tego mocno odczuwalna jest interakcja pomiędzy graczami – nie tylko w kontekście wyboru akcji. Cały czas trzeba pilnować, jak daleko posunięci w badaniach są przeciwnicy, jakie mogą zbudować samochody, być może trzeba będzie zmienić taktykę, jeśli nie damy rady dotrzymać im kroku w danej dziedzinie. To typ interakcji oparty nie na świństwach i niszczeniu, lecz na konkurencji, na wyścigu nie tylko – nomen omen – Grand Prix, ale wyścigu do najlepszych kupców, po najlepsze premie i najbardziej optymalne ceny.

20160704_193418

Jeszcze dwa zdania o szacie graficznej – jak widać jest oszczędna, wręcz surowa, stylizowana być może (nie jestem ekspertem w tej dziedzinie) na XIX/XX wieczną. Jest rzeczą gustu czy się podoba, czy nie. Ale jest przejrzysta i intuicyjna – i to jest jej niewątpliwy atut.

Podsumowanie

Dodatkowe żetony akcji, które można dołączyć do głównych - po cztery na każdą rundę (brąz, fiolet, zieleń)

Dodatkowe żetony akcji, które można dołączyć do głównych – po cztery na każdą rundę (brąz, fiolet, zieleń)

+ dobrze napisana instrukcja
+ estetyczne wykonanie
+ mocno odczuwalny klimat
+ przemyślana, dobrze działająca mechanika
+ losowość w granicach przyzwoitości – urozmaicająca rozgrywkę, ale niepsująca zabawy
+ kilka dróg do zwycięstwa
+ odczuwalna interakcja – zwłaszcza w 4 osoby
+ wysoka regrywalność, którą podnoszą między innymi różnice w parametrach startowych dla graczy oraz dodatkowe żetony akcji
+ dobrze zorganizowana plansza – jest sporo elementów, większość z nich ma dobrze oznakowane miejsce na planszy, a nie obok niej, co ułatwia przygotowanie i porządkuje grę

– mimo wszystko dość długi setup
– sporo zasad do omówienia zanim zaczniemy grać



Dziękujemy firmie G3 za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (5/10):

Oprawa wizualna (8/10):

Ogólna ocena (8/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Bardzo dobry przedstawiciel swojego gatunku, godny polecania. Wady mało znaczące, nie przesłaniające mocno pozytywnego odbioru całości. Gra daje dużo satysfakcji.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings