Innowacje – Ze starej półki cz. 37
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

InnowacjeInnowacje to abstrakcyjna gra karciana. Temat domniemanych innowacji i postępu jest dziwny i w zasadzie znajduje odzwierciedlenie jedynie w nazwach kart. Cała reszta jest sucha i niezwiązana absolutnie z niczym rzeczywistym. Innowacje to gra, która polega na zagrywaniu kart, aby zdobywać kolejne karty. Żadnych ambitnych celów. Masz, człowieku, po prostu zbierać karty! Ale pamiętaj, bądź twardy, bo po drodze może cię spotkać wiele bolesnych przykrości…

Co jest pięknego w grze o niczym? Naprawdę nie wiem, ale gdy koledze udało się już mnie namówić na partię, to się zakochałam. Zakochałam się w brzydalu po metamorfozie. Wydanie pierwotne (Asmadi) odrzucało mnie matematycznością grafik. Byłam jak ta Wanda, co Niemca nie chciała. Nie nie. Wydanie późniejsze (Iello), za którym poszło polskie wydanie Lacerty, zakryło ową brzydotę oraz geometryczność pozorem piękna. I nie potrafiłam zrozumieć narzekań fanów gry na tę odmianę. Przecież dopiero teraz można było w to grać!

Ale tylko krowa nie zmienia poglądów i teraz już rozumiem. Nie, żebym przestała lubić ładne grafiki, ale akurat w tej grze ważniejsza jest klarowność formy od wrażeń estetycznych. To mechanika zachwyca, a nie obrazki. I już mi siermiężność pierwowzoru nie przeszkadza. Tym bardziej, że wydanie deluxe będzie oparte właśnie na surowości, choć ździebko podrasowanej.

Okey, wygląd wyglądem, a jak w to się gra?

W pudełku podstawki znajdziemy 105 kart epok i 5 kart dziedzin (tak na marginesie, to jest to stały zestaw, jaki znajdziemy w każdym kolejnym dodatku, z jednym małym wyjątkiem). No i jeszcze planszetki graczy. Twarde, jakby służyły do ogłuszania, a nie leżenia na stole. Zero znaczników, żetonów, pionków itp. Same karty, podzielone na 10 epok (od prehistorii do ery cyfryzacji). Karty układamy w zakrytych potasowanych stosach epok w kółeczko (może być i inny kształt, jak kto woli), pośrodku kółeczka kładziemy po jednej losowej zakrytej karcie każdej epoki od 1 do 9, odkryte karty 5 dziedzin umieszczamy gdzieś z boku i … gramy!

Celem gry jest zwycięstwo poprzez:

  1. Zdobycie jako pierwszy określonej liczby Dominacji (dominacje to karty ze środka kółeczka + dziedziny)
  2. Posiadanie jak największej liczby punktów wpływu, jeśli gra skończy się przez nastanie nieistniejącej 11. epoki (punkty wpływu to rewersy kart epok zebrane przez gracza w specjalnej puli, np. karta epoki 1 jest warta 1 punkt wpływu, karta epoki 5 – 5 punktów itd.)
  3. Zaistnienie warunku z jakiejś karty, który zwycięstwo gwarantuje po prostu od tak sobie ;)

Gracze po kolei wykonują po 2 akcje spośród 4 możliwych. Nie ma rund, jest ciągła gra aż do spełnienia któregoś warunku zwycięstwa.

Każdy gracz rozpoczyna grę z jedną kartą z epoki 1. Taka karta, jak każda inna, oprócz wartości epoki, którą reprezentuje, posiada określony kolor (jeden z pięciu), kilka symboli w różnych kombinacjach (w sumie w grze występuje 6 symboli) i tzw. dogmaty (czyli efekty działania).

Od tej jednej karty musimy pociągnąć swoją cywilizacje wyżej, rozpędzać ją przez kolejne epoki (jakże cudowna zasada „od zera do milionera”!), zbierać punkty wpływu, zdobywać dominacje i modlić się, aby nasz wysiłek nie został zniweczony przez jakąś przegiętą kartę, która akurat „siądzie” któremuś z przeciwników.

Bo Innowacje to gra…

…z przegiętymi kartami. Bywa niesprawiedliwa (lepiej brzmi: zaskakująca), choć nie są to sytuacje częste. Bywa niesamowicie złośliwa (interakcja typu I WILL KILL YOU) – i to są już częste zdarzenia. Bywa frustrująca. Ale równocześnie jest po prostu w niej jakiś magnetyzm tego silniczka, który musimy rozpędzić. Choć silniczek nie polega jakoś specjalnie na kombosowaniu działania kart. Trudno mówić w przypadku tej gry o jakichkolwiek strategiach. Ba, trudno mówić nawet o jakichkolwiek taktykach! To jest głównie gra o zabawie kartami i mozolnych staraniach pięcia się w górę przez kolejne epoki.

Okay, wracając do przybliżenia zasad…

InnowacjeCztery wspomniane możliwe akcje to: dobranie karty, zagranie karty, odpalenie karty, zdobycie Dominacji. Banał. Banał, gdyby nie symbole. Otóż, serce gry – odpalanie efektów kart (dogmatów) – bazuje na dwojakim działaniu. Są dogmaty współpracy i przymusu. Pierwsze to zazwyczaj fajne efekty, które mogą odpalić też inni gracze,  o ile posiadają co najmniej tyle sztuk określonego przez dogmat symbolu, ile odpalający. Drugie to zazwyczaj dotkliwe kuku robione tym, którzy danego symbolu posiadają mniej niż odpalający.

A skąd mamy symbole? Otóż każdy kolor kart (a przypominam – jest ich w grze 5) układamy w osobny stos (patrz wyżej: zdjęcia). Co więcej, dogmaty pozwalają nam te stosy rozsuwać, co odkrywa symbole na kartach znajdujących się niżej. Karty są tak zaprojektowane, że najmniej efektywne jest rozsunięcie w lewo, a najbardziej efektywne rozsunięcie w górę. Z czasem w strefie gracza roi się od różnych symboli! Ale niech was głowa nie boli, rozgrywka nie polega na ciągłym męczącym liczeniu. W grze na 2 osoby liczy się bowiem szybko, a w grze na więcej osób – wcale. Bo po co? Ewentualnie zadajemy szybkie pytanie „Ile macie wieżyczek?” i już wiemy, czy odpalać jakiś wredny dogmat przymusu ;)

Z ręką na sercu: zdobywanie dostępu do kart wyższych epok jest naprawdę zajmującym zajęciem!

(fot. Mark Palframan)

(fot. Mark Palframan)

Im wyższa epoka, tym oczywiście lepsze dogmaty. Pozwalają efektywniej rozsuwać stosy, przenosić karty do punktów wpływu, pozbawiać przeciwników atutów i mozolnie uzbieranych „zasobów”. A wszystko po to, aby posiadać dużo punktów wpływu w obliczu zbliżania się któregoś gracza do 11. epoki lub, aby czasem sięgnąć po kartę Dominacji. Jak je zdobywamy? Kartę ze środka kółeczka „opłacamy” punktami wpływu w stosunku 5:1. Czyli, aby zdobyć dominację „1” musimy posiadać 5 punktów wpływu, dominację „2” – 10 itd. Dodatkowo nasza cywilizacja musi być na co najmniej tym samym poziomie rozwoju, czyli nie mogę sięgnąć po dominację „3”, jeśli nie posiadam jeszcze w swojej strefie karty 3. epoki.

Karty dziedzin z kolei to swoiste karty celów – po spełnieniu określonego warunku (np. gracz posiada co najmniej 3 widoczne symbole każdego rodzaju) można je z automatu zwędzić dla siebie. Dla oglądu całości dodam, że w grze 2-osobowej (jak zazwyczaj gramy), warunek zwycięstwa dla gry w samą podstawkę (w którą już nie gramy) wynosi 6 dominacji. I jest to w naszym przypadku najczęstszy sposób zakończenia rozgrywki. I najbardziej chyba satysfakcjonujący. Człowiek czuje, że zasłużył sobie na zwycięstwo.

InnowacjeTyle tytułem wprowadzenia do Innowacji. Wkrótce opublikuję tekst omawiający wszystkie dodatki. Mam nadzieję, że choć kilku niewiernym oko się zaświeciło, bo uwierzcie mi, byłam swego czasu daleka nawet od spróbowania tej gry! Bo sucha, bo o niczym. Ja wiem, maniakiem klimatu nie jestem, ale chociaż jakaś namiastka fabularna być musi! Okazało się, że nie musi. Jeśli mamy genialną mechanikę, to wcale, ale to wcale nie musi… :)

9 komentarzy

  1. Avatar

    Kompletnie się nie zgadzam z powszechnym zresztą twierdzeniem, że Innowacje to gra sucha. Przecież to nieustanny wyścig zbrojeń pięknie odwzorowujący (choć rzecz jasna na sporym poziomie abstrakcji) rzeczywiste mechanizmy. Pchamy rozwój, ile się tylko da. Ktoś wyskoczył do przodu, ale i my możemy czasem na tym skorzystać. Jak skorzystać na czyichś osiągnięciach się nie uda, to zawsze można spróbować je podkraść. Sabotaż i krótkotrwałe sojusze. A w kluczowym momencie jakiś as z rękawa, tj. z głębokiej przeszłości (np. pałeczki z pierwszej epoki jako symbol mody na orientalizm) i myk, wygrywamy! =)

  2. Rafał Kruczek
    Rafał Kruczek

    Ten temat http://bgg.cc/thread/921765/cards-theme pokazuje ze da sie znależć interpretacje do każdej karty.
    Co do ogólnej zawartosci tematyki w mechanice to trezba powiedzeić ze tematyka jest ,ale nie jest podana ładnie na tacy i trezba ją znaleźć.
    W innowacjach jest 5 kolorów kart innowacji. W jakiejs ameritrashoiwej grze cywilizacyjnej te kolory pewnie miałyby nazwy kultura/nauka/ekonomia itp. ale po co mo.zna to zostawic do interpretacji.
    Podobnie z ikonami na kartach.
    W innych grach cywilzacyjnych cywilazacja rozrasta sie na mapie podbiajac kolejne terytoria.
    W innowacjach dosłownie podbija sie miejsce na stole gdy rozsuniete kolory zajmuja coraz wiecej miejsca.
    Cywilizajce bardziej rozwiniete to te majace wiecej kolorów rozsunietych, muszą jednak tez ten potencjał rozwijać za pomoca podbijanie nowych terenów. poprzez to osiagaja przewiagi w poszczegolnych ikonach.
    I jest tematyka w samym rytmie gry , w wiekach wszesniejszych gra jest spokojna i powoli przbija sie poprzez wieki. Pod koniec tempo gry wybucha i ulega przyśpieszeniu Szalone nowe czasy.
    I to tylko podstawka, Figury (postaci nie maja akcji same w sombie ale modyfikuja inne akcje gracza) i Miasta (same ikony – rozwój terytorium) tez tematykę rozwijaja. Arttefakty jeszcze dopiero poznaję – obawiam sie ze tutaj już autor troche za bardzo uciekł.
    p.s. To dobrze że ktoś napisze o dodatkach, bo ja sie zbierałem juz kilka lat i jakoś mi nie chciało :)

  3. Avatar

    Pełna zgoda z Waszymi komentarzami. Gra o niczym?! Innowacje to przecież gra o postępie. O ciaglym poswiecaniu zdobyczy teraźniejszości w imie przyszlosci. W żadnej innej grze nie oddano tego tak wymownie, w samej mechanice. A same karty też potrafią być bardzo tematyczne, np. WĘGIEL dosłownie przekopuje nam karty, a PROCH kończy epokę zamków.

    Ciekawe, Veridiano, ze dostrzegasz klimat w Eufracie i Tygrysie (pełna zgoda), a Innowacje nazywasz gra o niczym.

  4. Veridiana

    Podejrzewam, że gdybym napisała odwrotnie (że karty są aż mokre od klimatu, a my czujemy iż rozwijamy swoją wielką cywilizację), to teraz pod tekstem widniałyby trzy przeciwne komentarze ;)
    No cóż ja poradzę, że grę uwielbiam, mozół pięcia się w górę widzę, nawet podobają mi się Wasze interpretacje (!), ale zbieranie symboli, liczenie symboli i rozsuwanie kart to w jedną to drugą stronę nijak z postępem mi się nie kojarzą. No sorry, Winnetou :)

    • Avatar

      Gdybyś ze skrajności przeskoczyła w skrajność, to pewnie rzeczywiście byłby odzew, bo tego typu stanowiska odzew zwykły wywoływać. Nie sądzę jednak, by ktoś oczekiwał pisania o „kapaniu klimatem”, bo tematyczność (wolę to słowo, bo klimat to jednak termin piekielnie subiektywny) Innowacji, jak słusznie zauważyła Rafał Kruczek, nie jest podana na tacy.

      Akurat symbole, to chyba najmniej abstrakcyjny aspekt mechaniki ;) Zwyczajnie oddają one potencjał naszej cywilizacji w poszczególnych dziedzinach i są odpowiednikami rozmaitych torów rozwojów występujących czasem w grach, w których mamy do dyspozycji planszę.

      Rozsuwanie stosów to już nieco wyższy poziom abstrakcji, ale wciąż poddający się dość łatwej interpretacji. Nieraz w historii zdarzało się, że przedstawiciele danej epoki odcinali się od dorobku przodków lub z różnych względów nie potrafili z niego skorzystać (to symbolizuje przykrywanie kart w stosach). Rozsuwanie, to po pierwsze otwarcie na dorobek poprzedników, po drugie zaś, doskonalenie metod naukowych pozwalających na łączenie i kompleksowe wykorzystanie zdobytej już wiedzy. Dla przykładu wielkie twierdzenie Fermata przez stulecia traktowane było jako zagadka matematyczna bez praktycznego zastosowania. W połowie XX w. okazało się mieć całkiem konkretny związek z hipotezą Shimury-Taniyamy.

  5. Andy

    Gdybyś napisała, „że karty są aż mokre od klimatu, a my czujemy iż rozwijamy swoją wielką cywilizację”, to natychmiast bym skomentował, że wreszcie ktoś docenił klimat w Innowacjach. A tak przegrywasz już 1:4 ;)

    Sorry, Pocahontas :)

  6. Firenski

    Sorry, panowie Winnetou, ale muszę zgodzić się z Veri… ups, z Pocahontas. 2:4 ;) Choć grę uwielbiam i cały czas próbuję odnaleźć ten klimat. Na razie z marnym skutkiem…

  7. Rafał Kruczek
    Rafał Kruczek

    Co do braku strategii i taktyki.
    Strategią dominującą w Innowacjach jest adaptacja do aktualnych warunków – czyli tak naprawde najlpeiej nie zakładać zbyt wczesnieże sie bedzie wiedzieć jak cała dalsza rozgrywka sie rozegra.
    Ale to ze dominuje strategia mieszana, nie znaczy ze nie ma elementów składowych tej strategii.
    Pierwszym elemnetem „ilość kart na stole” jest budowa „stołu” („strefy”) – poprzez wykąłdanie duzej liczby kart do gry budujece przewagi na ikonach. i tu też jest klika mozliwości – mozna pójsc w ilość kart, duza liczbę kolorów i ikon lub specjalizację jeden lub 2 kolory ale dobrzez rozsuniete.
    Drugim jest „jakosć kart” – wyszukiwanie i wystawianie lepszych efektów dajacych – tutaj też wlicza sie przyspiezenie rozwojowe- ucieczka do wyzszych wieków – karty z wyższch wieków sa też zazwyczaj lepsze. Odpowiednie rozsuwanie kolorów to tez bardziej jakość niż ilość ale jest na granicy.
    Trezcim elememtem jest punktowanie – małe punkty wpływu i duże dominacje/achievementy. I tu są rózne podejscia – punktowanie dużej liczby słabszych kart szybkimi łatwymi efektami (z poźniejszą mozliwoscią zmiany tych kart na lepsze) lub punktowanie kart wiekszej wartosci za pomoca precyzyjnie wykonego komba .
    Dominowanie tez ma klika styłow – zdobycie wczesnej przewagi w punktach i dominowanie epok gdy tylko sie zaczna , lub minilistyczne zbobywanie akrat tylu punktów zeby selnic warunki „na rundę przed przeciwnikiem”
    Jeśli chodzi o dominacje domen Przy grze z dodatkami da sie wygrać (prawie) nie korzystajac z dominacji epok.
    Odpowiednie rozłożenie akcentów pomiedzy „wielkość stołu” ,”jakość stołu” i „punktowanie/wygrywanie” to podstawowa strategi w Innowacjach. Strategia mieszana, mocno zalezna od sytuacji – i poszczególne elemnety sa od siebie zależne. nie ma dominacji bez rozwoju w wiekach i punktowania bezborych zdolnoisci , a dobre zdolnosci gdy sie nie ma przewagi moga pomóc wiecej przeciwnikom poprzez kooperacje.

    I wreszcie antystrategią jest liczenie na karty dajce specyficzne alternatywne warunki zwycięstwa. Tu rzeczywiscie panuje prawie czysty oportunizm. Gdy przyjdzie karta z odpowiednim warunkie to mozna próbowac go spełnić. Ale z drugiej strony większość alternatywnych warunków nie przeszkadza w rozgrywce.

    Tak wiec jesli ktoś twierdzi ze nie ma strategii w Innowacjach to ja twierdz że nie ma ŁATWEJ strategii w Innowacjach- no chyba że gracz z przeciwnikiem który nie potrafi skontrować wczesnego wyscigu do punktów Z Rolnictwem lub/i Ubraniem… :)

  8. Veridiana

    To co poniekąd nazwałeś założeniami strategicznymi (dużo kart, dużo symboli, dużo punktów wpływu) to dla mnie są cele pośrednie w walce o zwycięstwo. To nie strategia, to oczywistość. To tak jakby powiedzieć, że strategią w Cywilizacji jest rozwijanie torów przyrostów.
    Zgadzam się natomiast, że strategią można by nazwać sposób dążenia do posiadania wielu kart, symboli i punktów wpływu. Tylko że o tym sposobie decyduje w Innowacjach głównie losowy dociąg kart i dlatego strategią bym tego jednak absolutnie nie nazwała.
    Sytuacja zmienia się wraz z kolejnymi dodatkami, gdy odczuwa się pewną (pewną!) kontrolę nad realizacją i zdobywaniem dziedzin (których w komplecie wszystkich części jest 20). Ale tu ponownie mocno miesza dociąg i (najbardziej) przeciwnik, który może (i na pewno w końcu to zrobi) wszystkie plany obrócić w perzynę :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings