Home | Wiadomości | Patronaty | Patronat GF: Zombiaki Ameryki – przeprawa „na sucho”

Patronat GF: Zombiaki Ameryki – przeprawa „na sucho”
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Zombiaki 3DJuż w najbliższych tygodniach do sklepów powinny trafić Zombiaki Ameryki. Nie mogę się doczekać tej gry. Nie należę może do największych fanów Martina Wallace’a, ale lubię grać w dobre gry, a on takie bez wątpienia tworzy. Poza tym instrukcja do Zombiaków Ameryki jest od kilku tygodni dostępna na naszym portalu (TUTAJ), dlatego też już jakiś czas temu mogłem się „na sucho” zapoznać z mechaniką gry. I przyznam, że to co przeczytałem tylko spotęgowało moje zainteresowanie.

Oczywiście pod wskazanym linkiem możecie sami zapoznać się z zasadami rozgrywki, dla tych jednak, którzy nie mają ochoty przedzierać się przez punkty i rozdziały instrukcji (która nota bene jest jednak bardzo dobrze napisana i opatrzona licznymi przykładami), przygotowałem jej krótkie streszczenie.

Road Trip with Zombies

Zacznę od podstawowych informacji. Zombiaki Ameryki to gra przeznaczona dla od 1 do 4 graczy, z przewidywanym czasem rozgrywki od 30 do 60 minut. Sugerowany wiek graczy według producenta, a także wg użytkowników BGG to 12 lat, choć to pewnie nie ze względu na skomplikowanie zasad (bo te wydają się dość proste), a z uwagi na tematykę gry.

Celem graczy jest przeprawa z Chicago do Los Angeles, poprzez ogarnięte przez apokalipsę zombie drogi Stanów Zjednoczonych. Grę wygra ta osoba, która na końcu przeprawy będzie miała najwięcej zgromadzonych punktów za przeżyte przygody, albo ten gracz, który jako jedyny przetrwa apokalipsę.

Podczas przygotowania do partii każdy z graczy dobiera po jednym liderze i czterech ocalałych oraz początkowy zestaw zasobów, czyli 4 żetony amunicji, 4 paliwa i 4 adrenaliny. Każdy rodzaj żetonów będzie miał w grze swoje określone zastosowanie, każdy też będzie jednak pełnił rolę waluty, którą płacimy za wybór odpowiedniej dla nas trasy (wartość wszystkich żetonów jest identyczna). Na koniec przygotowujemy talię przygód (podzieloną na 3 etapy) i jesteśmy gotowi do gry. Warto w tym miejscu nadmienić, że do rozgrywki nigdy nie wchodzą wszystkie karty z danego etapu, a dodatkowo ułożone są one losowo, więc gra nie powinna stać się powtarzalna.

back-box-2-765610-600x0

Sama rozgrywka składa się z 8 rund (aż zejdą wszystkie karty przygód), a każda runda to 3 fazy: planowanie, licytacja i spotkania.

Podczas fazy planowania układamy 3 lub 4 dostępne trasy (w zależności od liczby graczy). Każda trasa składa się z 2 losowo dobranych kart przygód. W trakcie fazy licytacji gracze licytują się o znaczniki inicjatywy, które dadzą nam pierwszeństwo w wyborze trasy i rozpatrywaniu spotkań. Wylicytowaną kwotę gracze opłacają swoimi zasobami, oddając ich dowolną kombinację. Obie te fazy przypominają mi z grubsza mechanikę zastosowaną swego czasu przez Michaela Schachta w Złotym Mieście, z pewnymi drobnymi różnicami – gracz nie musi przebijać najwyższej oferty, wystarczy, że zaproponuje więcej niż oferował poprzednio (żeby np. być drugim na etapie wyboru spotkań) oraz gracz może wrócić do licytacji nawet, mimo że wcześniej spasował, o ile ta jeszcze się nie zakończyła do jego następnej kolejki.

Po zakończeniu licytacji przechodzimy do  fazy spotkań. Gracze zgodnie ze zdobytymi znacznikami inicjatywy wybierają swoją trasę i rozpatrują (od lewej do prawej) karty przygód. Podczas rozpatrywania karty rozpoczynamy od pobrania wskazanych na niej zasobów, następnie przechodzimy do rozpatrzenia opisanego wydarzenia, a na koniec podejmujemy walkę z zombie. I właśnie na tym etapie przekonujemy się jak przydatne okazać się mogą zbierane przez nas zasoby.

Po pierwsze, jeżeli czujemy się za słabi, żeby pokonać napotkaną grupę zombie (ilość żywych trupów wskazuje karta), możemy wydać dwa żetony paliwa, żeby uciec. Minusem takiego rozwiązania jest to, że nie otrzymamy punktów zwycięstwa stanowiących nagrodę za pokonanie mózgożerców.

Przed ucieczką możemy jednak spróbować osłabić grupę zombich przeprowadzając atak dystansowy, do którego wykorzystamy amunicję. Każdy żeton amunicji daje nam możliwość rzutu 2 kostkami. Jeżeli na ścianka kostki wypadnie celownik, zabijamy 1 zombie.

W końcu przychodzi czas na walkę wręcz, w trakcie której będziemy mogli wykorzystywać żetony adrenaliny. Podczas starcia w zwarciu bierzemy tyle kości ilu mamy ocalałych turlamy nimi i rozpatrujemy otrzymane efekty. Na ściankach czarnych kostek znajdują się symbole oznaczające: trafienie (ginie 1 zombie), potencjalne trafienie (ginie 1 zombie, jeżeli odrzucisz 1 żeton adrenaliny), tryb Rambo (ginie 1 zombie plus 1 zombie, jeżeli wydasz 1 żeton adrenaliny), zranienie (1 ocalały ginie, chyba że wydasz 1 znacznik adrenaliny na jego ratunek), pusta ścianka (brak efektu). W talii zdarzyć się mogą również spotkania z hordą truposzy (zakładam, że gdzieś w ostatnim etapie), w trakcie których część czarnych kości zastępowana jest kośćmi czerwonymi, na których mamy dodatkową ściankę makabrycznej śmierci (gracz nie może uratować ocalałego znacznikiem adrenaliny).

bzombiaki-event-315565-600x0Walka toczy się do śmierci wszystkich zombie lub wszystkich ocalałych. Pokonanie tych pierwszych oznacza zdobycie punktów zwycięstwa wskazanych na karcie, porażka tych drugich oznacza niestety eliminację gracza z rozgrywki.

Po odpadnięciu któregoś z graczy rozgrywka przyśpiesza, bo kolejne trasy zaczynają kosztować więcej zasobów, a ich wydanie oznacza trudniejszą walkę.

Przypomnijmy, że  gra kończy się jeżeli na koniec rundy ocalali jedynie jednego gracza zostaną przy życiu, lub jeżeli skończy się talia kart przygód – wówczas podliczamy punkty z kart przygód i dodajemy bonusy za największą liczbę pozostałych żetonów (dla każdego rodzaju oddzielnie) i ocalałych. Oczywiście gra kończy się także kiedy wszyscy ocaleni wszystkich graczy ulegną przemianie, ale wówczas wygrywają mózgożercy, a my jesteśmy skazani na apokalipsę zombie ;)

Brzmi ciekawie, prawda? Ja już nie mogę się doczekać. Co prawda obawiam się trochę o tą przedwczesną eliminację graczy, bo nie lubię jak ktoś siedzi przy stole i patrzy jak grają inny, ale może nie będzie z tym tak źle jak myślałem. No cóż, poczekamy do października to się przekonamy :)

 

3 komentarze

  1. Avatar

    Pierwsze opinie są takie, że trzeba się naprawdę postarać, żeby odpaść przed końcem – a nawet jeśli się to zdarza, to raczej w ostatnich turach, więc przedwczesna śmierć nie powinna być wielkim problemem.

  2. Ginet

    To bardzo dobrze, nie będzie nikt się nudził przy stole :)

  3. Avatar
    Fotograf śubny Śląsk

    fajna zapowiedz sprawdzimy

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings