14 października 1806 roku przestała istnieć armia pruska i Prusy jako państwo. W listopadzie 1806 roku armia francuska wkroczyła do Wielkopolski. Rosjanie, idący na pomoc Prusakom, opuścili Warszawę przed nadchodzącymi Francuzami. 27 listopada marszałek Murat triumfalnie wkroczył do starej stolicy Rzeczpospolitej.
Napoleon wiedział, że jest 400 mil od Paryża i nadchodzi sroga, wschodnia zima, ale musiał mieć drugi brzeg Wisły w swoich rękach, aby kampania wiosenne miała szansę powodzenia. 19 grudnia Cesarz przybył do Warszawy. 23 grudnia Davout odniósł sukces w bitwie pod Czarnowem. 26 grudnia doszło do bitew pod Gołyminem i Pułtuskiem, jednak z powodu braku pomocy ze strony Bernadotte i skrajnego wyczerpania Wielkiej Armii (fatalne warunki pogodowe) nie udało sie pokonać Rosjan i ci ostatni wycofali sie na północ. Cesarz zdecydował zająć kwatery zimowe w okolicach Warszawy.
Krótka przerwa skończyła się wraz z ofensywą rosyjską w połowie stycznia 1807 roku, która zakończyła się krwawą bitwą pod Iławą Pruską, gdzie szarżka kawalerii Wielkiej Armii pod dowództwem marszałka Murata uratowała bitwę. Przerwa w działaniach wojennych trwała, aż do 26 V, kiedy to wreszcie po długim oblężeniu skapitulował Gdańsk. Zajęcie tej twierdzy przez Francuzów wyraźnie zmieniło sytuację strategiczną: znacznie skróciły się linie komunikacyjne Wielkiej Armii z bazami zaopatrzenia na zachodzie. 14 VI armia rosyjska pod dowództwem Benningsena zostaje rozgromiona w bitwie pod Frydlandem. Niedługo potem został zawarty pokój w Tylży.
The Eagles Turn East (Orły zwracają się ku Wschodowi) jest grą operacyjną z czasów napoleońskich, wydaną przez Clash of Arms. Twórcą tej serii gier 1X jest Kevin Zuckner, jego inne gry z tej serii to Napoleon at Bay, The Emperor Returns, Sun of Austerlitz, Bonaparte in Italy oraz jego inne gry napoleońskie, Six Days of 1809, Six Days of Glory, Last Days of the Grande Armee.
Gra przedstawia wydarzenia na terenie Polski i Prus Wschodnich z grudnia 1806 roku do czerwca 1807 roku. Jest to gra z serii 1X, gdzie jeden żeton (dowódca) przedstawia korpus, jeden heks – 2 mile, jedna tura – 2 dni, jeden punkt siły – 1,000 żołnierzy.
Gra składa się z zasad podstawowych (dla serii o tej skali) oraz zaawansowanych (są dla każdej gry z serii inne). Zasady nie są trudne i porządne ich przeczytania dwa razy pozwoli zasiąść do gry, choć trzeba będzie do nich wracać w czasie gry.
Podczas gry na mapie widzimy zaledwie kilkanaście żetonów (na każdą stronę), nie wiemy czym się porusza przeciwnik, dopóty wojska sie nie spotkają. Gracze poruszają dowódców-korpusy, który ma odpowiednią siłę (przydzielone dywizje) pokazaną na oddzielnych kartach ukrytych dla przeciwnika (piękne karty z portretami dowódców). Główną rolę odgrywa zaopatrzenie, linie komunikacyjne, sztab, dowodzenie i inicjatywa dowódców. Gracze dostają 'punkty administracyjne’, które symulują zebrane zaopatrzenie i mogą wydawać je na aktywację jednostek, które są w zasięgu sztabu lub próbować poruszać korpusy poprzez inicjatywę ich dowódców. Każdy ruch to sprawdzanie ilu żołnierzy odpałdo w czasie marszu z powodu chorób (pogoda), zmęczenia, dezercji itp, im dalej idziemy tym większe mogą być straty, szczególnie podczas złej pogody. Zasady dla oblężenia Gdańska, leczenie żołnierzy w szpitalach, przybywają nowe oddziały itd.
Podczas bitew mamy ostrzały artyleryskie jeśli gracz posiada odpowiednio skoncentrowaną artylerię, możliwość doprowadzania nowych oddziałów z daleka, na odgłos dział, pościgi, cztery rodzaje taktyk – bitwa na wyczerpanie, wycofywanie się i opóźnianie itd.
Jest to gra manewrowa (tak jak była w tamtych czasach wojna), gdzie trzeba zmusić przeciwnika do przyjęcia bitwy w niedogodnym terenie i pokonać go, jednak zbyt szybkie marsze i oddalanie się od swoich baz zaopatrzenia może doprowadzić do tego, że na pole bitwy przybędzie nie korpus, a dywizja.
Do rozegrania jest siedem scenariuszy, trzy bitwy (Pułtusk/Gołymin, Iława Pruska i Frydland), trzy kampanie (odpowiednie do bitew) oraz wielka kampania od grudnia 1806 do czerwca 1807 roku.
W pudełku, znajdziemy podręcznik podstawowy i zaawansowany, książeczke z rysem historycznym, trzy mapy 34’x22′, 420 żetonów sztancowanych, 5 kart pomocniczych no i kostkę ;).
Żetony są ładne i czytelne. Mapy porządnie wykonana, chropowata przez co żetony nie latają po planszy. Na mapie znajdziemy – drogi, lasy, miasta, twierdze, rzeki, bagna, zasięg rodzajów upraw (ziemniaki, żyto itd.) co wpływa ma jakość terenu do furażowania. Mapa jest mało kolorowa przez co oddaje 'suchość’ i 'zimno’ tamtej części wojny, która przez dłuższy okres toczyła się w wielkim błocie i śniegu.
Jeśli kochasz Napoleona i interesujesz sie taktyką wojskową z tamtego czasu jest to gra dla Ciebie. Jeśli jednak wolisz czołgi, której poruszają się zawsze, nie znikają podczas marszu z wycieńczenia i zaopatrzenie ciągnące się od krańca mapy do nieskończoności, poszukaj czegoś innego ;).
Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w serwisie Gry-Planszowe.pl.