Home | Wydarzenia | Zahcon 2004

Zahcon 2004
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Zahcon 2004 odbył się jak co roku w Toruniu, w starym pruskim forcie. Od 1 do 3 października miłośnicy fantastyki we wszelkich jej odmianach mogli rozkoszować się mnóstwem atrakcji przygotowanych przez organizatorów konwentu. Tymczasem ja, chcąc nie chcąc, opiszę konwent z punktu widzenia miłośnika planszówek…

W tym roku do fortu zjechało na oko około 300 osób, co nie różniło go od lat poprzednich. Toruński Zahcon nie jest konwentem tak dużym jak np. krakowski Krakon czy gdański Teleport, ma jednak wyrobioną renomę i wielu zagorzałych zwolenników. Przyciąga przede wszystkim swoją lokalizacją – z jednej strony jest to samo piękne miasto, z drugiej rewelacyjny, bardzo klimatyczny fort z wnętrzami przypominającymi podziemia lub stary zamek.

Przybyliśmy do fortu w piątek po południu. Udaliśmy się na bramkę, gdzie każdy uczestnik otrzymał informator konwentowy, znaczek do wpięcia w klapę, identyfikator do zawieszenia na szyi oraz sympatyczną niespodziankę – batonik dla strudzonych podróżą.

Na początku zbyt wiele się nie działo, więc rozpakowaliśmy się spokojnie, ulokowaliśmy w pokoju sypialnym (niedrogim i całkiem fajnym, a co najważniejsze – dużym) i rozpoczęliśmy ustawianie Games Roomu.

Dla naszych potrzeb organizatorzy wydzielili jedną bardzo dużą salę z wieloma dużymi stołami, więc miejsca nie brakowało. Jedynym mankamentem była wilgoć – w całym forcie jest dosyć kiepska wentylacja i utrzymuje się w nim wilgotne powietrze, które nie działało zbyt pozytywnie na przywiezione przez nas gry. Niemniej, trudno było narzekać, ponieważ rzecz jest niezależna od twórców konwentu.

Zaraz po tym jak rozstawiliśmy stoły, wypisaliśmy plakaty i obwiesiliśmy nimi teren konwentu (tak aby każdy uczestnik wiedział, że gdzie jak gdzie, ale do Games Roomu MUSI zajść), rozpoczęła się prelekcja o rynku gier planszowych w Polsce. Jako, że nie jestem zbyt dobrym mówcą – nie wypadła zbyt rewelacyjnie :-), niemniej kilka z uczestniczących w niej osób było później stałymi gośćmi Games Roomu.

Sala szybko zapełniła się uczestnikami, chcącymi pograć w najnowsze gry planszowe. Zaraz na początku poszło w ruch Mare Nostrum, Wacraft a także Citadels. Bardzo przyjemną grą okazała się także karcianka Step by Step wydana niegdyś przez Encore, niestety teraz zupełnie nie do kupienia. Oczywiście wiele osób grało także w bestsellerową Grę o Tron, przy czym dodatek Clash of Kings nie cieszył się jakimś specjalną popularnością (wiele osób grało pierwszy raz i wolało grać na zaasadach podstawowych). Co chwila trwały także partie Runebounda, rzadziej Machiny i Light Speeda.

Szkoda, że na konwencie zabrakło kilku ważnych tytułów – m.in. Puerto Rico, Settlers of Catan, Zombiaków, Axis & Allies. Na szczęście efkon przywiózł Sid Meier’s Civilization – grę, którą każdy (w tym ja) chciał zobaczyć i dotknąć. Muszę powiedzieć, że te kilkaset plastikowych figurek i wielka plansza robią wrażenie. W planszowej Cywilizacji buduje się osadników, miasta, prowadzi podboje i odkrycia naukowe. Wszystko to okraszone jest bardzo ładną oprawą a przy okazji zasady są dosyć proste i łatwo można je wyjaśniać w trakcie gry, w miarę rozwoju sytuacji. Udało nam się rozegrać kilka kolejek (na więcej nie było czasu), w trakcie których pozakładaliśmy kilka miast, poprowadziliśmy kilka bitew i odbyliśmy kilka negocjacji. Całość prezentuje się rewelacyjnie i mimo opinii właściciela, że nie jest najlepsza – narobiło mi to smaku na zakup własnego egzemplarza. Jedynym mankamentem, jak zauważył Wilczelyko, może być fakt, że przy 5 graczach 1 lub 2 z nich może szybko wypaść z gry lub skończyć jako mała, niedorozwinięta cywilizacja na krańcach świata – tylko z powodu pecha przy losowaniu startowych zasobów.

Niektóre gry miały fanów, którzy nie odstępywali ich na krok. Pamiętam, że kiedy w piątek w nocy kładłem się spać o 5 rano (po zaciętej partii Gry o Tron) – kilka osób ciągle grało w Warcrafta. Co więcej, gdy się zbudziłem nad ranem – oni ciągle jeszcze grali.

Nieodłączną rozrywkę stanowiła także Jenga – prosta gra w wyciąganie klocków, która prawie cały czas była w użyciu. Stanowiła świetny przerywnik między poważniejszymi grami, przy tym była też świetną grą o poranku – kiedy niewyspany umysł nie jest w stanie skupić się nad tytułami strategicznymi.

Stanowiła też dobrą grę integracyjną – dosyć przypadkowi ludzie spotykający się przy niezobowiązujących klockach potem grali często razem w inne gry.

Niewątpliwie jednym z ważniejszych wydarzeń w Games Roomie były też rozgrywki w wersje beta dwóch gier prezentowanych przez Puszona. Pierwsza z nich to Troja – gra karciana dla 2-4 osób opowiadająca o zmaganiach mitycznych bohaterów pod murami miasta. Mimo iż wersja demo, w którą graliśmy, nie miała rysunków, gra i tak okazała się być świetna i wszystkim grającym bardzo przypadła do gustu. Zasady są przemyślane i ciekawe, klimat bardzo ostatnio popularny. Gra jest dynamiczna, wyważona i po prostu bardzo fajna – trzymam kciuki za KGK, która planuje jej wydanie na początku listopada.

Druga gra to Rice Wars – gra opowiadająca o czasach Japonii samurajów, w której gracze (od 2 do 7) rywalizują w jak najlepszym zarządzaniu urodzajną doliną. Najmujemy więc chłopów do obsiewania pól, uzbrajamy ich do walki i obrony. Możemy też zatrudnić ronina, który wyzwie na pojedynek innego samuraja i zgładzi go w bitwie. Całość jest rozgrywana na niewielkiej, podzielonej na pola symbolicznej mapie doliny. Gra ma bardzo fajny orientalny klimat i ciekawe zasady. Grupa jej autorów ciągle szuka wydawców, skłonnych zainwestować w jej ukazanie się na rynku – niestety jak na razie bez powodzenia. Trudno się temu dziwić, ponieważ w przeciwieństwie do Troi nie jest ona tak nośna marketingowo i przypomina trochę grę logiczną a japoński charakter, japońskie nazwy (np. pieniądze zwane są koku, wojownicy to ashigaru) i japońska kultura dalekie są większości naszego społeczeństwa. Tym bardziej mam nadzieję, że gra się jednak ukaże, ponieważ na pewno spodoba się miłośnikom planszówek i nie tylko.

Ponadto udało nam się zagrać kilka kolejek w grę Attack! (z dodatkiem Expansion). Na pierwszy rzut oka jest to rozbudowana i zaawansowana wersja Risk połączona z Axis&Allies. Trudną ją oceniać po tych kilku zaledwie ruchach – prezentuje się bardzo fajnie, jednak mam wrażenie, że pojedyncza kolejka trwa dosyć długo (przez co pozostali gracze czekają na swój ruch). Mam nadzieję, że jest to raczej wina tego, iż graliśmy pierwszy raz, nie mając zbyt dużego pojęcia o zasadach. Spodziewam się, że przy doświadczonych graczach całość idzie szybciej i sprawniej, przez co gra na pewno zyskuje. Już niedługo w serwisie Gry-Planszowe.pl pełna recenzja tej popularnej na Zachodzie gry!

Na koniec, w niedzielę, odbył się też Turniej Magii i Miecza, w którym wzięło udział kilku miłośników MiM’a. Gra była zawzięta, uczestnicy ścigali się o to kto pierwszy zostanie Arcymagiem (co zwykle daje dużą przewagę). Calość odbywała się na planszy podstawowej wraz z dodatkami Miasto i Podziemia. Turniej był udany, chociaż musiałem pod koniec z niego niestety zrezygnować.

Zahcon 2004 to jednak nie tylko (a nawet nie przede wszystkim) planszówki. W programie było mnóstwo atrakcji – spotkań z autorami, wydawnictwami, prelekcji i konkursów. Powiedział bym nawet, że chyba zbyt dużo jak na taką liczbę uczestników. Kilka punktów programu (np. LARP’ów) nie odbyło się z powodu braku uczestników co na pewno stanowiło niemały powód frustracji ich twórców. Na przyszłość wydaje mi się, że organizatorzy powinni zadbać o mniej, ale może lepiej opisanych i rozreklamowanych punktów programu, aby nie zdarzały się takie sytuacje.

Tak czy inaczej – każdy kto chciał miło spędzić czas na konwencie – na pewno miał co robić. W programie było m.in. 16 LARP’ów (z tego kilka się nie odbyło z powodu braku chętnych) a także wiele ciekawych konkursów. Sam uczestniczyłem jedynie w trzech – rewelacyjnych kalamburach (żelazny punkt każdego konwentu), konkursie wiedzy z książki Gra o Tron (gdzie pytania zmasakrowały większość uczestników) oraz Szepta konkursie na winie (który okazał się w większości konkursem z muzyki filmowej). Na wszystkich bawiłem się świetnie, tak prowadzący jak i uczestnicy wykazywali się dużą dozą humoru i całość stanowiła świetną rozrywkę (a i okazję do wygrania paru fajnych książek i komiksów). Ze słyszenia wiem, że udał się też Lucka konkurs z jajem (pytania o wszystko co dotyczy jajek) czy konkurs z prozy Dicka.

Na temat prelekcji nie mogę się niestety wypowiedzieć z tego prozaicznego powodu, że nie miałem czasu na żadną z nich się udać. W Games Roomie ciągle coś się działo, ciągle przychodzili nowi ludzie, sporo graliśmy w różne tytuły. Ogólnie bawiliśmy się naprawdę świetnie, bardzo dopisali też uczestnicy (chociaż z racji mniejszej liczby uczestników całego konwentu – również w Games Roomie było ich stosunkowo mniej niż np. na Teleporcie). W tym miejscu muszę gorąco podziękować przede wszystkim Wilczelykowi, Efkonowi, Misiołakowi i Sasannce za pomoc, wyjaśnianie uczestnikom zasad i ogólną opiekę nad Games Roomem.

Nie sposób też nie wspomnieć o niektórych błędach, jakie popełniłem w organizacji Games Roomu. Na pewno trzeba jednak zadbać o lepszą informację – przed konwentem wydrukować listę dostępnych gier wraz z ich opisami, liczbą graczy, czasem rozgrywki – muszą one być dostępne na każdym stole lub w innym widocznym miejscu. Ponadto trzeba będzie opracować dobry system wydawania gier oraz jednak zadbać o większą liczbę tytułów (w tym musi znaleźć się klasyka taka jak Carcassonne, Settlers of Catan, itp.). Przydało by się też więcej opiekunów sali – tak, aby każdej grupie można było wytłumaczyć zasady gry, zadbać aby wszyscy wchodzący do sali dowiedzieli się co jest dostępne, dostali poradę w co mogą zagrać itp. Przy tym nie dobra jest sytuacja, w której opiekunowie Games Roomu praktycznie nie mają czasu na skorzystanie z innych uroków konwentu. Sądzę, że 4-5 osób to niezbędne minimum i będę się starał, aby na kolejnych konwentach tak było. Uczymy się na własnych błędach i myślę, że każdy następny Games Room będzie jeszcze lepszy i wejdzie na stałe do programu najważniejszych krajowych konwentów (więcej na ten temat w dyskusji na forum).

Podsumowując – organizatorzy odwalili kawał dobrej roboty zapewniając wszystkim wiele ciekawej rozrywki. Jeżeli ktoś się źle bawił, to chyba tylko na własne życzenie. Rozrywkę mieli zapewnioną tak miłośnicy RPG, literatury jak i planszówek czy karcianek.

Wszystkim, zarówno organizatorom jak i uczestnikom jeszcze raz dziękuję i do zobaczenia na następnym Zahconie, w przyszłym roku!

Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w serwisie Gry-Planszowe.pl.

5 komentarzy

  1. Avatar

    Czekam na komentarze. Jak Wam się podobał Zahcon? Jak się bawiliście w Games Roomie i ogólnie na konwencie?

    Ja poznałem masę zajefajnych osób (pozdrowienia dla wszystkich!), wziąłem udział w świetnych konkursach i ogólnie jestem bardzo zadowolony! Dzięki wszystkim, którzy przyjechali, pomagali i grali z nami!

    Zachęcam też do dyskusji w innym wątku o samym Games Roomie:
    http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewtopic.php?p=3084
    – chcielibyśmy aby każdy kto tam był dorzucił parę słów od siebie, po to aby następny GR był jeszcze fajniejszy.

  2. Avatar

    Nataniel – GR był swietna sprawą – spędziłem tam kupę czasu grając w GOTa, Jengę, Light Speeda, czy prezentując nasze (uwaga nasze czyli grupy designerskiej Kuźnia Gier) gry: Troję i Rice Wars.
    Zwłaszcza, że sam program konwentu był …nieco słabszy to właśnie GR oraz 'imprezy integracyjne’ spowodowały, że na konwencie świetnie się bawiłem.
    Cieszę się, że podobały Ci (Wam) się nasze gry.

    pozdrawiam wszystkich

  3. Avatar

    Puszon, Puszon… – to do Ciebie takze:
    http://forum.polter.pl/viewtopic.php?t=11532 :-)

  4. Avatar

    Puszon, Puszon… – to do Ciebie takze:
    http://forum.polter.pl/viewtopic.php?t=11532 :-)[/quote:7535a4ac56]

    Nie o to chodzi, ze jako stary wyjadacz mam przesyt prelekcji – oczywiscie, ze na pewno inaczej patrze jako ze uczestniczylem w kilkudziesieciu konwentach.

    Ale program Zahconu naprawde nie stal na zbyt wysokim poziomie. Przyznal to nawet Talib. Byl przede wszystkim zle ulozony (terminy), prelekcje o podobnych tematach (czy zakresach zainteresowan) pokrywaly sie, nie bylo rownowagi miedzy prelekcjami growymi a fantastycznymi. W zasadzie zadnych paneli nie bylo. Ogolnie bylo duze wrazenie niedosytu…

    Oczywiscie bylo sporo naprawde ciekawych spotkan – i za ich 'zorganizowanie’ ORGom czesc i chwala.

  5. Avatar

    Przyjedź na Imlal i weź swoją karciankę :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings