Tempus
Ten tekst przeczytasz w 2 minut

W grach komputerowych istnieje słynna pozycja, która jest symbolem wiecznego odwlekania i przekładania. Jej produkcja trwa już prawie dziesięć lat, a nadal nie widać końca. Programiści wciąż i wciąż ją rozwijają aż okazuje się, że konkurencja znowu uciekła, producenci kart graficznych dostarczyli jakieś nowe ficzery i trzeba przerabiać kod silnika, żeby być na bieżąco z nowinkami. I tak w kółko. Oczywiście mowa o Duke Nukem Forever. Ostatnie słowo nazwy złośliwie komentowane jest jako „Na zawsze w produkcji”.

Na rynku planszówek podobnie może, ale nie musi, skończyć się historia wydania gry Tempus. Jej wydanie zapowiadane jest już od około roku i daty premiery zmieniały się jak w kalejdoskopie. Tempus oznacza „Czas”, a więc i tu nietrudno dać złośliwy komentarz. Wszystko jednak wskazuje, że ostatnio podana data wydania – 17 lipca – będzie prawdziwa. Część recenzentów i zwycięzców różnych konkursów ma już w swoich rękach pierwsze egzemplarze Tempusa, więc wszystko wskazuje, że pozycja jest gotowa i tylko czeka, żeby trafić do sklepów.

Warto kilka słów o niej napisać, bo sama gra jest arcyciekawa. Jej twórcą jest Martin Wallace, znany ostatnio z Byzantium, Conquest of the Empire i Struggle of Empires. W najkrótszej formie wystarczy powiedzieć, że jest to planszówka o rozwijaniu własnej cywilizacji, którą można rozegrać w półtorej godziny. To już jest interesujące, bo większość gier „cywilizacyjnych” to złożone, trwające wiele godzin produkcje.

Jakie są najważniejsze plusy Tempusa wspominane przez recenzentów:

  • plansza budowana z kafelków podobnych do tych z Attiki. Dzięki czemu za każdym razem jest inna mapka i inna rozgrywka.
  • w grze jest budowanie miast, wykrywanie technologii, rozwój, wojna
  • bardzo proste zasady, trywialnie prosta walka, szybka, bezkostkowa, opierająca się trochę na blefowaniu, trochę na szczęściu, faworyzująca agresorów. Mówi się, że jak zrozumiałeś Osadników z Catanu to i zrozumiesz Tempusa.
  • mechanika oparta na wielu, prostych wyborach, ale mających dalekosiężne efekty.
  • dużo głębokich strategii, ciekawych zagrań taktycznych.
  • bardzo dynamiczne tury, gracze wykonują szybko akcje i nie czekają na ruch innych.

Ja osobiście już doczekać się nie mogę na jej wydanie. Zapowiada się bardzo ciekawa pozycja. Oby tylko kolejny raz nie została przełożona premiera.

7 komentarzy

  1. Avatar

    Gra prezentuje się ciekawie zarówno w Twojej zapowiedzi, jak i na zdjęciach które zlinkowałeś. Jednak wygląda na to, że cena będzie też wyśrubowana. Czy jakieś polskie firmy wyraziły chęć wydania gry w Polsce?

  2. Avatar

    Polskie firmy nie wydają równo ze światem gier planszowych. To jeszcze nie ten etap. Cena będzie około 30 euro. Czyli około 120, nie licząc kosztów przesyłki.

  3. Avatar

    Miałem Tempus na radarze po przeczytaniu zachwyconych relacji z ostatnich targów w Essen. Mój zapał (jak to czasem u mnie bywa) ostudziła jedna celna opinia jednego gracza (która znalazła potwierdzenie wśród innych opinii). Tego: Marshall P. Opinia ta brzmi:

    A great game marred by one flaw. The game ends after a defined number of rounds and all scoring is done after the game. This leads to a brutal final round of points optimization. All of the civ building strategies and style from earlier in the game are thrown out in favor of chasing VP’s. Not the taste I wanted in my mouth after this game.

    If you can get past this it’s a great game with good mechanisms.

  4. Avatar

    W grach tego typu powinna być masa figurek i wogóle. A to co znajduje się na zdjęciach wygląda na trochę bardziej zaawansowane kółko i krzyżyk. I wybacz ale porównanie do Osadników dyskfalifikuje tę grę w moich oczach. Nigdy nie zdarzyło mi się mieć w rękach tak przereklamowanej gry- niby mieli być podobni do komputerowych Settlersów a po rozpakowaniu okazało się że to poracha.
    Zresztą z tego co piszesz, będzie to gra dla bezmózgich pakerów- byle atakować do tego nie czekając na ruchy innych- to może od razu sprzedać każdemu ze współgraczy fangę w nos.

  5. Avatar

    To fakt ja_nie. Ty tak masz :) Pojawiają się nieliczne krytyczne opinie wśród mnóstwa pochwał i tytuł schodzi na bok :) Tak było w przypadku Niagary i Thurn und Taxis. Ja tam wolę jednak dokładnie zbadać dana grę. Z jakiegoś powodu te zachwyty muszą się brać. Wszystkiego przecież nie pisze dział marketingu sprzedający grę :) To co napisał ten gość wygląda bardzo sensownie. Rzeczywiście może tak być. Martin Wallace ma taką manie zmuszania graczy do optymalizowania swoich ruchów. Skupiania się na brutalnym, maksymalnym wyciśnięciu punktów z każdej decyzji. Podobnie jest w Byzantium czy Age of Steam. Ale, że Byzantium przypadło mi do gustu sądze, że i Tempus sprawi się dobrze. Brakuje mi właśnie gry „cywilizacyjnej” do rozegrania w 1,5 godziny. Do tego jeszcze mającej proste, intuicyjne zasady. U mnie nadal nie schodzi z radaru :)

  6. Avatar

    Ja Tempusa mam na radarze od Essen. Juz przed targami czytalem sporo o tej grze, wiec gdy tylko znalazlem stoisko Pro Ludo zasiadlem do rozgrywki. Gra faktycznie wymaga optymalizowania swoich ruchów – tak jak w Struggle of Empires tego samego autora, czy troche jak w Goa – mi sie jednak takie gry bardzo podobaja.

    Gra w Europie powinna pojawic sie niebawem. Niemiecka edycja powinna kosztowac okolo 120 zl (cena sugerowana przez wydawce to 35 euro), nie wiem ile angielska.

  7. Avatar

    w takim ukladzie polecam przyjrzenie sie http://www.milan-spiele.de/product_info.php/products_id/5159
    (juz do zamowienia za 25?, choc jak rozumiem jeszcze nie dostepne)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings