Cuba – rzut okiem
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Od razu zaznaczam, że to rzut tylko jednym okiem. Bardzo pobieżny. Bo po jednej tylko partii. W dodatku mało reprezentatywnej, bo dwuosobowej. Ale do rzeczy.

Cuba jest grą przepięknie wydaną. Przepych na planszy, wspaniałe elementy, najwyższy poziom edytorski. Nie wypada gorzej niż wzorcowe Filary Ziemi, a może nawet lepiej. O tym było wiadomo jeszcze przed targami w Essen, gdzie gra miała swoją premierę. Oczywistym jest, że w takiej sytuacji Cuba trafiła na radar wielu fanów i wiele osób jej się przyglądało. Przed targami były też przecieki, że w grze wybiera się role, że wysyła się towary na statki i inne takie – stąd gra zyskała obiegową opinię ładnego Puerto Rico. Wiele osób z tego powodu uprzedziło się nieco do niej, krytykując za wtórność i zapożyczanie elementów z innych gier.

Po lekturze instrukcji było to dla mnie nieco niezrozumiałe – w grze występują wprawdzie elementy o podobnych nazwach, a nawet podobnym charakterze, zapożyczone z innych produkcji, jednak nigdy nie jest to bezpośrenia kopia – zawsze przy tych zapożyczeniach jest jakaś zmiana, jakaś różnica w sposobie użycia. Nie będę się zagłębiał w szczegóły, dość powiedzieć, że choć elementy tak samo się nazywają, to jednak są zupełnie inne od tych z Puerto Rico i Filarów Ziemi (to gry najczęściej porównywane do Cuby). Kompletną bzdurą jest stwierdzenie, że Cuba to ładne Puerto Rico z elementami Filarów Ziemi – to było widać już z instrukcji.

Mechanika

Słówko dosłownie o mechanice. Każdy gracz ma swoją planszę, a na niej pola produkujące surowce (resources) – a więc wodę, kamień i drewno oraz produkty (products) – a więc tytoń, cytrusy i trzcinę cukrową. Na tej planszy, zabudowując swoje plantacje, lasy, jeziora i kamieniołomy, może stawiać budynki. Te budynki z kolei będą wytwarzać towary (goods), czyli rum i cygara. Dzięki budynkom możemy rónież towary zamieniać na punkty zwycięstwa lub pieniądze oraz na wiele innych sposobów ułatwiać sobie grę. Jednak nawety gdy mamy już coś pobudowane, aby z tego skorzystać, musimy dokonać aktywacji. Służy do tego jeden pionek, który aktywuje plantacje i budynki tylko w tym rzędzie i kolumnie, w której stoi. A przestawiać można go raz na rundę. Więc albo będziemy mieli dużo surowców i produktów, albo towarów i innych zysków z budynków – zależnie od tego czy staniemy w miejscu mocno zabudowanym, czy mało zabudowanym. Odpowiednia organizacja naszej planszy i budowanie na niej fajnych combosów z plantacji i budynków to jeden z ważnych aspektów gry.

Co dalej z tymi dobrami? Możemy je wysyłać na statki. Każdy statek ma ładownie przystosowane do ściśle określonych dóbr i tylko takie możemy tam załadować (tylko towary i produkty, nie wysyłamy surowców). W zależności od pozycji w porcie, za każdą rzecz załadowaną na statek dostajemy od jednego do trzech punktów zwycięstwa. W miarę zapełniania statki odpływają i te „tanie” z czasem awansują na droższe. Z surowców możemy korzystać przy budowie budynków, a te pozwolą nam… już pisałem na co nam pozwolą. No i są jeszcze podatki – takie w pieniądzu i takie w dobrach. Pozwalają one zdobyć okrągłą liczbę punktów zwycięstwa, o ile chcemy je płacić.

Wreszcie ostatni ciekawy aspekt gry – mamy parlament, a w nim co rundę cztery projekty ustaw. Gracze głosują przy pomocy niewykorzystanych kart-ról i (a jakże) kupionych głosów. Przyjęte projekty ustaw mogą zmodyfikować podatki, premię w punktach zwycięstwa za nasze posiadłości i inne aspekty gry na naszą korzyść lub na korzyść przeciwników.

Rozgrywka

Cuba to jedna z tych gier, w które zupełnie inaczej się gra w dwie osoby, a zupełnie inaczej w pięć. Wspólna pula budynków, których jest tyle samo niezależnie od liczby graczy, wspólny targ, na którym można sprzedawać i kupować produkty i towary, wspólne statki, na które je się wysyła – to wszystko powoduje interakcję tym większą im więcej graczy. Podejrzewam, że skład dwuosobowy nie wypada tu najkorzystniej. Żadne z nas nie produkowało choćby cygar, więc statki czekające na cygara odrobinę zapychały nam port. W pięć osób z całą pewnością jakiś koncern tytoniowy by się znalazł i eksportował cygara do Europy. Również znacznie mniejsza byłaby swoboda doboru budynków – trzeba by się z tym spieszyć.

Mimo to, w dwie osoby grało się bardzo dobrze. Dzięki temu, że mieliśmy częściowo podobny profil produkcji, było sporo okazji do blokowania i robienia drobnych świństw. Wynik był cały czas równy, na końcu wygrałem dwoma punktami (przy jakiś 60 zdobytych). Gra trwała dość krótko, około godziny, ale im więcej graczy, tym dłużej – z całą pewnością. To co jeszcze mogę napisać, to krótka charakterystyka wykorzystania wszystkich elementów gry. Pieniądze – używamy ich do płacenia podatków (co daje punkty zwycięstwa), kupowania głosów w parlamencie (ważne) i kupowania produktów i towarów na targu (mało ważne przez większość gry). Surowce – korzystamy z nich dla budowania budynków. W zasadzie do niczego innego się nie przydają, za wyjątkiem wody, która może być bardziej przydatna. Produkty – z nich możemy wytworzyć towary (umiarkowanie ważne), możemy je wysyłać do Europy (bardzo ważne) oraz czasem oddawać w formie podatków (dość ważne). Towary – wysyłamy je na statkach i upłynniamy w budynkach zyskując punkty zwycięstwa lub pieniądze. Do niczego innego się nam nie przydadzą.

Tak się kręci ta maszynka, dość sprawna. W połowie gry miałem pewną wątpliwość, czy jest dobrze. Wydawało mi się, że na planszy mam już swoje combo i pozostaje je tylko odpalać co rundę i ciułać punkty. A to oznacza, że co rundę będzie już tak samo. Ale natychmiast gra zweryfikowała tę obawę – prawie comba nie używałem. Cały czas okazywało się, że są lepsze sposoby na zarobienie punktów – okazje ujawniające się raz za razem na planszy. Stąd gra nie jest schematyczna, sytuacja się zmienia i trzeba mieć oczy otwarte.

Podsumowując – gra jest bardzo ciekawa i o ile nie ujawnią się w niej jakieś wygrywające, schematyczne strategie, będzie to bardzo dobra pozycja. Nie mogę się doczekać kolejnych gier.

Zdjęcia

Ogólna ocena:

Złożoność gry:

Oprawa wizualna:

One comment

  1. Avatar
    MichalStajszczak

    W grze Cuba jest parlament, w którym można przeforsować ustawy, modyfikujące zasady gry. Podobny pomysł był zastosowany w wydanej w Polsce grze Prezydent (autorzy: Jan Rojewski i Michał Stajszczak, koncepcja z roku 1979, gra wydana w 1990)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings