Home | Wydarzenia | Spotkanie w Agresorze (Politechnika)

Spotkanie w Agresorze (Politechnika)
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Nie ma co mówić – cudowna nazwa na klub planszówkowy. Wiem, że od samego początku wrogo reagowali na nią bazik i Ja_n, co wywoływało scysje na forum z organizatorem miejsca spotkań – Trutu. Dla mnie temat na początku nie miał żadnego znaczenia, ani mnie sprawa nazwy nie grzała ani nie ziębiła. Do czasu.Niestety ostatnio dwa razy zaproponowałem nowym osobom w planszówkach wybranie się na Politechnikę i nieopacznie wymieniłem nazwę klubu, co oczywiście spowodowało wybuch śmiechu, a koniec końcem potencjalni gracze nie poczuli chęci do pojawienia się w… Agresorze. Z tego co słyszałem nazwa jest wymuszona przez umowę z uczelnią (jakieś powiązania z klubem z przeszłości) co jednak nie umniejsza durnowatości tej nazwie. Jednym słowem trzeba pamiętać, aby mówić o piątkowych spotkaniach nowym, że odbywają się na Politechnice, a kwestię nazwy pod żadnym pozorem nie poruszać.

Pal licho nazwę, samo miejsce sprawdza się dobrze i krótko o grach, przy których udało mi się pobawić.

Blue Moon

Najpierw był właśnie Blue Moon. Dopiero na skutek popularności tej karcianki jej autor Reiner Knizia pokusił się o zrobienie wersji planszowej pod znanym wszystkim tytułem Blue Moon City. Zresztą wydanym na naszym rynku dzięki wydawnictwu Galakta.

Czym się charakteryzuje Blue Moon bez City w nazwie?

  • jest dwuosobowy
  • karty są ślicznie zilustrowane; klimat fantasy, przedstawiony ze smakiem i pomysłem
  • jest karcianką pseudokolekcjonerską. Z jednej strony podstawka wystarczy w zupełności do grania. Z drugiej strony trudno się powstrzymać żeby nie dokupić dodatkowych talii.

Mechanika opiera się na prostym rozgrywaniu szeregu bitew, w wyniku, których przesuwamy plastikowe figurki smoków albo w swoją stronę (wygraliśmy pojedynek) lub w stronę przeciwnika (przegraliśmy). Są trzy smoki i przesunięcie wszystkich na swoją stronę powoduje, że odnieśliśmy zwycięstwo w całej rozgrywce. Zasady są dość typowe dla karcianek kolekcjonerskich, wystawiamy postacie, wspieramy kartami dopalaczami i budujemy różne zaskakujące dla przeciwnika combosy. Zaletą przede wszystkim jest to, że przy potencjalnie dużej gamie możliwości mamy bardzo proste zasady, a całość trwa około 20 minut.Dla osób, które w przeszłości sporo czasu spędziły przy karciankach kolecjonerskich i przerzuciły się na nowoczesne karcianki/planszówki Blue Moon może być ciekawym kompromisem. Kto chciałby sprawdzić rozgrywkę bez zakupywania samej gry warto zapoznać się z wersją elektroniczną, w której jest rozgrywka ze sztuczną inteligencją oraz dostępne są wszystkie talie.

Mech Wars

Mech Wars to już druga karcianka młodego polskiego twórcy Mateusza Pitulskiego. Powstała przy współpracy z Wojciechem Wiśniewskim, właścicielem wydawnictwa Pole Position. Już od dłuższego czasu czekaliśmy na jakiś polski tytuł na warszawskich spotkaniach, bo choć w ostatnim czasie są one w ofensywie, to z powodu bardzo niskich walorów związanych z grywalnością, zbalansowaniem i ciekawą mechaniką rzadko okazują się czymś w co można zagrać więcej niż jeden raz. Tym samym mało kto je u nas kupuje.

Jak jest z Mech Wars? Rozgrywka polega na zbieraniu zestawów robotów, albo o różnych symbolach czy nazwach albo wprost przeciwnie duplikowaniu ich (zależy od strategii). Zdobyte mechy umieszczamy odpowiednio na swojej planszy, aby np. punktować roboty z tej samej serii w pionie lub poziomie. Od czasu do czasu możemy też zagrać kartę specjalną, zwiększając sobie bonusy lub psując coś innym graczom (to moment interakcji w grze). Nie ma tu specjalnie wyszukanej mechaniki i pola do decyzji, ale na swój sposób wszystko to funkcjonuje.

Pierwsze co muszę przyznać to, że gra nie jest nudna. Po moich utarczkach z niektórymi grami jak Na Sygnale, Gildia czy Pola Naftowe było to novum. Udało mi się wciągnąć w rozgrywkę i partia poszła dość sprawnie. Pewnie po części była to też kwestia tego, że cała gra zajmuje 30 minut… ale nie, byłbym niesprawiedliwy – nie czułem znużenia. Wszystko się kręciło w miarę sprawnie.

Niestety mam trochę łyżeczki dźiegciu do tej beczki miodu… a w sumie całą chochlę. Przede wszystkim mam na myśli oprawę wizualną i nie chodzi tu bynajmniej o styl przedstawienia mechów, bo to wcale źle nie wygląda. Problem jest z czytelnością elementów. W Mech Wars złamano wszelkie możliwe zasady projektowania elementów do gry. Po pierwsze zrobienie tego rodzaju kolorystyki w grze, która polega na zbieraniu zestawów to szczyt złośliwości. Podobnie źle jest z opisami na kartach. Co prawda te najważniejsze opisujące zastosowanie karty na szczęście da się odczytać, najgorzej jednak jest z tymi, które mają nadać klimat – są kompletnie rozmazane. Bardzo słabym pomysłem też jest umieszczenie informacji o modyfikatorach do mechów (+1 i -1) na polu planszy, na którym kładzie się mecha. Tym samym natychmiast zakrywa się tą informację i co chwila trzeba podnosić kartę, zamiast po prostu umieścić napisy +1 i -1 obok.

Niestety jest też sporo innych niedociągnięć. Wykorzystywane wciąż karty z modyfikatorami do mechów mogą się skończyć… no i jest problem. Trzeba szukać jakiś zamienników. Karty specjalne rzadko są wykorzystywane, nie śpieszymy się z ich wykorzystaniem bo nie czujemy takiej potrzeby albo nie możemy spełnić wymagań ich zagrania. Jedna z kart specjalnych jest bardzo mocna, znacznie mocniejsza niż reszta i łamie zasady dobrego zbalansowania rozgrywki. Co więcej nie można bez niej grać w 4 graczy, bo jeden z graczy będzie poszkodowany. Losowość też jest niemała, dużo zależy od tego jakie mechy podejdą w naszej turze. Cóż… wiele brakuje, żeby nazwać Mech Wars w pełni zakończonym produktem.

Mech Wars w polskich produkcjach odwilży nie przyniósł. Jest to kolejna gra przeznaczona dla bardzo młodego i niedoświadczonego gracza (np. gimnazjalisty). I choć nie jest to pozycja tragiczna to też nie chodzi o to, żeby wartościować gry słabe, a taki Mech Wars niestety jest. Szczególnie w kwestii czytelności element

4 komentarze

  1. Avatar

    Fajne zdjęcia :-) A moje grr, to obowiązkowy punkt spotkania. W końcu to Agresor. /geko

  2. Avatar

    ja raczej bym napisal nie 'wartosciowac’ tylko 'dowartosciowywac’

    jesli chodzi o Hamsterrolle to zastanawiam sie czy w pewnych przypadkach rozgrywka nie bedzie ciagnac sie w nieskonczonosc ( szczegolnie w trybie 2 druzyn) – gdy nikt nie bedzie w stanie 'wyczyscic sie’ z klockow

  3. Avatar

    Komentujac podpis do jednego ze zdjec zaprzeczam jakobym sie sprzedal. Moja dzielna postawa jest raczj dowodem, iz opinie, ktore wyglaszam sa wynikiem ciezkiej walki z testowanymi pozycjami. A Mateusza milo bylo poznac…

  4. Avatar
    Mateusz "JAskier" Pitulski

    Hehe i nawzajem :). Mam nadzieje, że bliżej wakacji uda się ponownie spotkać i służej pograć wspólnie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings