Home | Felietony | Chłopcy z ferajny

Chłopcy z ferajny
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Artykuł Draco zmobilizował mnie do przyspieszenia prac nad tekstem, który planowałem napisać od dłuższego czasu. Chciałem mianowicie zanurkować w bardzo szeroki i mało znany albo źle wykorzystywany temat związany z serwisem BGG. Drogi czytelniku, zapewne nie raz stawałeś przed dylematem: „kupić – nie kupić – zagrać u kolegi?”. Usłyszałeś gdzieś (zapewne na Games Fanatic) o nowej grze, która na oko wygląda świetnie i jesteś przekonany że będzie ci się podobać. Ale każdy wie, że entuzjastyczne sugestie recenzentów i pierwsza ekscytacja nowością to zły doradca finansowy, więc nie ma nic zdrożnego w tym, że się zastanawiasz. Nie chce ci się czytać instrukcji, a poza tym nawet po tej lekturze trzeba sporej dozy wyobraźni żeby poczuć jak się w to będzie grać. Jest oczywiście ranking BGG, który może być jakimś doradcą. Jednak i tutaj masz spore kłopoty.

Po pierwsze są różne gusta i pozycja danej gry zależy trochę od przypadku – komu akurat ta gra wpadła w ręce. Daną grę mogli ocenić zatwardziali fani tego gatunku, oceny są wysokie, ale to się ma nijak do twoich preferencji. Po drugie, co cię może obchodzić czy gra podoba się przeciętnemu użytkownikowi BGG, czy też nie? W prawdziwym świecie ludzkość znalazła sposób na te bolączki. Ten sposób nazywa się autorytetem. W życiu publicznym funkcjonują osoby będące autorytetami dla wielu innych ludzi. Możliwe, że i ty masz swoje autorytety – ludzi których zdanie szanujesz i jeśli wygłoszą oni jakąś opinię, to albo się z nią zgadzasz albo (jeśli dotąd takiej nie miałeś) wręcz przyjmujesz za własną albo też (jeśli twoja opinia była inna) jesteś skłonny jeszcze raz przemyśleć sprawę. No cóż, kiedy ci ludzie raczej nie są kwapią się by poradzić ci w jakie planszówki powinieneś grywać… Znowu jesteś w kropce.

Spieszę więc donieść, że lekarstwo na te problemy jest na wyciągnięcie ręki. Leży w samym źródle problemu, w serwisie BGG. Jest jego zasiedziałą funkcjonalnością, od bardzo dawna dostępną. Jeśli dotąd ją przegapiłeś – nazywa się geekbuddies, czyli czubkokumple.  Pewnie podobnie jak większość użytkowników BGG dostrzegłeś że czubkokumple istnieją. Może nawet kilka osób z pewną nieśmiałością do grona swoich czubkokumpli dołączyłeś. Wzorując się na Naszej Klasie, znalazłeś ludzi których znasz z innych źródeł i zaliczyłeś ich do swoich znajomych. W końcu BGG to serwis społecznościowy i trzeba tę społeczność w nim budować. Po jakimś czasie dostrzegłeś może, że inni odpowiedzieli tym samym – zawitałeś także na ich listach czubkokumpli. Słodko.

Jednak czubkokumple to nie milusi link do znajomych i znajomych znajomych. To nie nowa wersja serwisu Linked In służąca do pochwalenia się, kogo to ja nie znam. Nie jest to sposób na podbudowanie własnego ego i nacieszenie się tym że inni cię dostrzegli. A w każdym razie nie tylko do tego czubkokumple służą. Jeśli skorzystasz z nich we właściwy sposób, mogą stać się precyzyjnym narzędziem do weryfikowania czy recenzent na Games Fanatic ma rację, czy też zupełnie nie trafił w twój gust. Czytaj dalej, a przedstawię ci przepis krok po kroku, jak tego dokonać.

Wybór autorytetów

Wiadomo, że życiowe autorytety trzeba dobierać starannie i z rozwagą. Podobnie jest w przypadku autorytetów planszówkowych. Do ich wyboru znakomicie nadaje się Correlation Calculator, o którym mogliście niedawno przeczytać we wspomnianym na wstępie artykule. Jeżeli uda nam się wyłonić czołówkę osób o podobnych gustach, nic prostszego jak uczynić je swoimi autorytetami. Może nie z osobna i pojedynczo, ale jako grupa,  statystycznie – jak najbardziej. Jeśli ta grupa generalnie lubi daną grę, pewnie ty też ją polubisz. Można w to wierzyć – w końcu wasze gusta są (statystytcznie) zbliżone. Tak więc znowu dzięki pomocy społeczności BGG wybór planszowych autorytetów jest łatwy. Możesz przebierać w nich jak w ulęgałkach.

I powinieneś. Przyjrzyj się tej liście. Zajrzyj do ich kolekcji. Poszukaj gier, których nie znasz, a które oni cenią – może odkryjesz Świętego Graala. Popatrz, ile gier ocenili – jeśli dużo mniej niż ty, pewnie się nie nadają na autorytet. Szukasz w końcu gości, którzy wiedzą coś o grach nad którymi się dopiero zastanawiasz. Będziesz w nich inwestował swój czas, wybierz dobrze w kogo chcesz inwestować. Zrób ostrą selekcję. Następnie pracowicie wyszukaj wszystkich tych gości na BGG i dodaj ich do swojej listy. Wiesz jak to zrobić, prawda? OK, to dobrze. Bo gdybyś nie wiedział, to musiałbym ci napisać, że trzeba kliknąć na to małe menu po prawej stronie nad ich avatarem i stamtąd wybrać opcję Add GeekBuddy. Ale na szczęście nie muszę tego pisać.

Moim zdaniem dobrą liczbą jest około stu nowych kumpli. To już sporo, dzięki statystyce wyeliminujesz w ten sposób w znacznym stopniu przypadek.

Przypinanie łatek

Zakładam, że masz już grono kumpli „a la nasza-klasa”. Czyli ludzi, których znasz skądinąd, którzy dopisali ciebie do swoich list i ty po prostu chcesz im odwzajemnić tę uprzejmość. Albo ludzi, którzy kiedyś napisali gdzieś coś, co uznajesz za mądre i chcesz mieć oko na ich dokonania – może znowu kiedyś wzniosą się na wyżyny. Nie musisz z nich rezygnować. BGG pozwala precyzyjnie poklasyfikować wszystkich czubkokumpli dzięki grupom. Ekran służący do zarządzania grupami kryje się w menu obsługi kumpli. Możesz do niego trafić wybierając opcję GeekBuddies z menu My Geek na głównym ekranie BGG. Tam między innymi znajdziesz „Manage Groups”. Na tym ekranie możesz założyć nową grupę, nazwijmy ją „Autorytety”. Następnie przy pomocy wygodnego ekranu z dwoma panelami możesz z wielkiego worka zawierającego wszystkich kumpli przesypać ich do nowej grupy.

Wreszcie masz swój autorytet – co teraz?

Skoro już jesteś na ekranie do obsługi czubkokumpli, możesz równie dobrze przejrzeć wszystkie opcje tam dostępne. Ekran View jest w naszym przypadku mało przydatny – pokaże on linki do wpisów na forum i geeklist utworzonych ostatnio przez tych gości – nie wyszukiwałeś ich przecież po to żeby czytać ich wypociny. Coś do poczytania zawsze znajdziesz na Games Fanatic. Opcja Edit GeekBuddies też niespecjalnie ci się przyda – chyba że do usuwania kumpli z grup i w ogóle z listy. Opcja Recent Posts – o zgrozo – chyba w ogóle nie działa, zresztą nie wniosła by pewnie nic nowego w stosunku do View. Opcję Analyze na razie zostawmy, można ją znaleźć też gdzie indziej, w wygodniejszy sposób.

Opcja Ratings za to jest godna uwagi i to bardzo. Mimo pewnych niedociągnięć. Mianowicie, przedstawia ona listę wszystkich gier uporządkowaną (malejąco) według średniej oceny czubkokumpli. Jeśli gros wśród nich stanowią nowi kumple wybrani według zbieżnych gustów, masz w ręku doskonałe narzędzie do wynajdywania ciekawych, nieznanych ci dotąd tytułów. Możesz wybrać ilu kumpli musiało ocenić daną grę żeby znalazła się na liście (im mniej, tym bardziej egzotyczne tytuły tam zauważysz), możesz odsiać z listy gry, które sam już oceniłeś lub posiadasz, możesz nawet uwzględnić w średniej kumpli swoich kumpli, choć to już chyba zbytek zaufania do autorytetów. Bawiąc się tą listą i analizując ją po kolei masz szansę wynaleźć świetne gry, o których mało kto słyszał.

Właśnie. „Analizując”. Co to jest to analizowanie? Taki link miałeś na głównym czubkokumplowym ekranie, taki link wyskakuje tutaj na liście gier ocenianych przez kumpli, taki link wreszcie znajdziesz na ekranie każdej gry w bazie, w sekcji (a jakże) Statistics. Gdy w niego klikniesz, zobaczysz listę ocen i komentarzy, jaką wybranej grze wystawili twoi kumple. Co więcej, znajdziesz tam także średnią ocenę tej gry oraz pole do ograniczania listy kumpli do wybranej grupy (takiego pola zabrakło na ekranie Ratings). Tak więc możesz zobaczyć jak twój nowy autorytet – grupa wybranych według podobnych gustów czubkokumpli – ocenia daną grę. Możesz porównać tę notę ze średnią notą gry w bazie – jeśli jest niższa, to pewnie gra nie pasuje do twoich gustów nawet jeśli obiektywnie – yhm, chciałem napisać statystycznie – jest niezła. Jeśli jest wyższa, to gra może ci się spodoba bardziej niż ogółowi. W ten sposób możesz sobie wyrobić zdanie o egzotycznej grze, którą właśnie masz szansę okazyjnie kupić. I będzie to zdanie o wiele istotniejsze niż zerkanie na oceny wszystkich (czytaj – przypadkowych) użytkowników BGG. To jest główna siła funkcjonalności geekbuddies, po to właśnie robiłeś wszystkie poprzednie kroki.

Ciemna strona mocy

Czubkokumple mają swoje wady. Mają narośl, który odziedziczyli po tobie. Jeżeli – tak jak ja – jesteś entuzjastą i wszystko ci się podoba, to tak samo będzie w ich przypadku. Pamiętasz? Oni są tacy jak ty. Na którą byś grę nie kliknął, kumple będą mieli o niej lepsze zdanie niż ogół. Jeżeli jesteś ponurakiem i malkontentem i nic ci się nie podoba, podobni będą kumple. Co spojrzysz na grę – okaże się marna. Przynajmniej według ocen. Musisz się nauczyć to rozpoznawać i brać pod uwagę. Musisz porównywać średnią ocenę kumpli nie ze średnią z BGG, a z własną skalą ocen – jeżeli np. kumple oceniają grę na 7, to normalnie byś się nią zainteresował. Gra ze średnią 7 zazwyczaj jest warta uwagi. Jednak ty sam masz całe stosy gier które oceniasz na 7 i nie chcesz tak naprawdę kolejnej gry z tej półki. Więc w tym świetle ocena kumpli oznacza rekomendację „don’t buy”. Bierz to pod uwagę i nie polegaj na ich zdaniu bezkrytycznie. Poczytaj także komentarze i to zarówno te entuzjastyczne, jak i te rozczarowane. Naucz się wyszukiwać w nich informacji, co konkretnie w grze przeszkadza twoim kumplom. Jeżeli jest to coś, co tobie zupełnie nie przeszkadza (np. „nienawidzę gier w których jest licytacja w ciemno i dlatego ta gra u mnie przegrywa”), szanse na zadowolenie z nabytku rosną. Chłoń to co pisze twój autorytet i chłodno to oceniaj. Powodzenia.

3 komentarze

  1. Avatar

    dokladnie tego zabraklo w poprzednim wpisie. good job.

  2. Ja_n

    Gdybym to napisał wcześniej, to w moim wpisie zabrakłoby tego co napisał draco, bo nie znałem tej strony :).

  3. Avatar

    a to mnie zaskoczyles. w takim razie jakbys napisal to najpierw to komentarz 'dokladnie tego mi zabraklo’ by dostal draco :) jednym slowem niezlescie sie zgrali.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings