Home | Felietony | Tworzenie gier | Tworzenie gier nie tylko dla orłów – część III

Tworzenie gier nie tylko dla orłów – część III
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Dzisiaj bez specjalnego wstępu, zapraszam do przeczytania trzeciej części artykułu poświęconego projektowaniu gier. Dwie poprzednie można znaleźć pod linkami: część I, część II.

Rozdział 5

Elementy gry

Zastanawialiście się kiedyś jak powinien wyglądać prototyp? Ja wielokrotnie.
Prototyp to gra niedoskonała – nie ważne na jakim etapie testowania jest w danej chwil – osoba która siada z nami do rozgrywki uważa ją za grę nieskończoną. Jeśli uda nam się namówić jakiegoś naiwniaka (wszyscy grający w moje prototypy – to żart ;-)) do gry, powinniśmy zachęcić go opisem tego co się będzie działo, ale przede wszystkim wyglądem.

Wygląd prototypu jest równie istotny jak w końcowym wydaniu gry. Mało kto lubi grać w gry brzydkie, niechlujnie wydane… przy okazji prototypu ta niechęć często narasta. Wyobraźcie sobie sytuację: na stole obok leży nowość, gra właśnie sprowadzona, o której gorąco jest na forach, a wy zdecydowaliście się zagrać w coś niepewnego, coś co na pewno w trakcie gry się rozleci… coś co wygląda jak… No właśnie, jeśli wygląda przyzwoicie, to żal za tytułem obok trochę opadnie, jeśli jednak jest to kawałek kartki, krzywo wycięty, z okropnymi elementami – sytuacja wygląda gorzej.

Szuflady ze śmieciami :-)

Szuflady ze śmieciami :-)

Nikogo nie namawiam na szukanie grafika, który przygotuje nam prototyp. To nie ma sensu, bo wydawca i tak da swojego (wyjątki pomijam) i tak zrobi to tak jak mu pasuje. Chodzi o schludne,  ciekawe zaprezentowanie naszego dzieła. Miałem szanse widzieć prototyp Maharadży W. Kramera, to nie było dzieło sztuki, ale intrygowało, było ładnie przygotowane. W dzisiejszych czasach gdy prawie każdy ma w domu komputer i drukarkę, nie jest problemem zrobienie przyzwoitego prototypu, a znajomość obsługi programów graficznych przyda nam się w innych dziedzinach życia ;-)

Gra to oprócz planszy, kart, to również pionki, kości, żetony… każdy w domu posiada coś takiego, większość z tych elementów można kupić w sklepach z zabawkami. Równie pomocne jak wymienione elementy mogą okazać klocki, dziecięce układanki. Nie wiem jaka jest norma, ale mnie osobiście te wszystkie składniki mogące wchodzić w skład dzieła zwanego grą, bardzo inspirują. Muszę się przyznać, że zdarzało mi się wymyślić grę właśnie przy okazji posiadania jakiś elementów. Gdy jest tylko taka możliwość, to kupuję counterki – kwiaciarnie; drewniane żetony, meeple – ciężkie do dostania w Polsce, polecam niemiecki ebay; mam wrażenie, że nawet dziwne deseczki znalezione gdzieś w piwnicy, mogą się do czegoś przydać. Zbieram te „śmieci”, potem wykorzystuję… nietypowe gadżety powodują że prototyp staje się atrakcyjniejszy. Niektórzy – np. Brunno Faidutti – do swoich prototypów wykorzystują elementy z innych, wydanych gier. Dla mnie jest to ciągle barbarzyństwo, ale kto wie co zrobię za  kilka lat ;).

Ciekawe co z tego powstanie...

Ciekawe co z tego powstanie...

Wspomniałem o kartach, przeglądając współczesne karcianki możemy dojść do wniosku, że w wiele z nich da się zagrać zwykłą talią kart. Jeśli tak jest z wieloma wydanymi, to tym bardziej do naszych potrzeb można je wykorzystać. Pomocne do tego mogą być koszulki, w które wystarczy wrzucić dodatkowy opis i ze zwykłych kart otrzymujemy specjalne, nam potrzebne. Do pierwszych testów takie rozwiązanie jest wystarczające, ale gdy prototyp zaczyna krzepnąć, lepiej zainwestować w tusz i wydrukować karty „specjalistyczne”. I znów nie chodzi o nas, tylko o osoby które mają z nami grać, testować nasze dzieło.

Ładny prototyp to ukłon w kierunku naszych testerów, podziękowanie za pomoc jaką nam okazują.

Rozdział 6

Testowanie

Testowanie to jeden z najtrudniejszych etapów tworzenia gry… tak samo jak przy tworzeniu oprogramowania ;-) Przygotowując ten rozdział wypisałem sobie kilka elementów związanych z testowaniem, które wydają mi się bardzo istotne.

Ludzie

Grę robimy dla siebie, ale również dla innych ludzi. Mogą to być nasze dzieci, mogą być to koledzy, znajomi… każdy z nich ma własne zdanie, lubi inny gatunek gier, jest inną grupą docelową. Należy oddzielić coś takiego jak radość z rozgrywki i mechanikę gry. Dany tytuł może u różnych grup powodować skrajne emocje. Jedni będą zachwyceni, inni wręcz przeciwnie. Jeśli tworzymy grę dla dzieci, nie spodziewajmy się wielkiego zachwytu wśród dorosłych. Jeśli naszym celem jest wymyślenie gry rodzinnej, to musimy się spodziewać że dla ludzi preferujących ciężkie tytułu nasza gra będzie zbyt: losowa, infantylna, jakaś nie tego… Nie należy się tym zrażać, ale należy obserwować. Nie podam złotego środka, po prostu trzeba szukać czy w danej grupie docelowej gra działa jak należy, ale również słuchać uwag innych graczy. Dobrze jest testować grę w różnych kręgach… mówi się że powinno się to robić z graczami dojrzałymi, faktem jest że często potrafią oni szybciej wskazać na niedoskonałości, ale nie należy pomijać osób początkujących, są oni równie istotni…
Jakby nie było, jedni i drudzy mogą doprowadzić nas do czegoś dużo istotniejszego – do znalezienia łędów mechaniki. Gra może podobać się różnym osobom, ale nie może być zepsuta. Jeśli coś nie działa, to bez względu na wszystko trzeba to naprawić.

Zepsuć grę
Jeśli jednak wszystko działa, to możemy próbować zepsuć grę. Grać irracjonalnie, nie grać (w sensie starać się nie zdobywać punktów)… oczywiście trzeba do tego podejść z umiarem, bo prawie każdą grę da się zepsuć… a jeśli nie grę to rozgrywkę. Ludzi grają w większości by wygrać, nikt nie powie że wadą Pitchcara jest fakt, że gdy będziemy za mocno pstrykać w bolid to wylatuje on z trasy ;-)

Wynalazcy...

Wynalazcy...

7 razy czy 77
Ile raz należy zagrać w grę, ile wykonać testów? Siedem, 77, a może 777? Odpowiedź jest banalnie prosta, należy zagrać odpowiednią liczbę razy. Dla jednego tytułu może to być siedem, a dla drugiego kilkaset. Wszystko zależy od mechaniki, od skomplikowania, od potrzeby zbalansowania. Szczególnie istotny jest właśnie ten ostatni aspekt. Jeśli gra posiada różne elementy, karty o innym działaniu, to gra taka na dzień dobry wymaga dużo więcej pracy, dużo więcej testów. W takim momencie bardzo istotna jest cnota cierpliwości. Bez niej dobre przygotowanie gry jest trudne. Sam mam z tym problemy, dlatego rozwiązuję to w inny sposób: pracuję nad kilkoma projektami na raz. Dzięki temu, gdy do jednego nie mam już siły, odkładam go, staram się zapomnieć – i zaczynam pracę nad inną grą. W takich momentach istotne jest prowadzenie dokumentacji (o tym w następnym rozdziale).

Sygnał alarmowy
Zdarza się, że testując grę wszystko wydaje się działać tak jak powinno, ale… jest małe ale… gdzieś w podświadomości zapala Ci się czerwone światełko i mówi – uwaga coś tu jest nie tak. Nie ignoruj takich sygnałów. Lepiej poczekać, odłożyć grę, sprawdzić wszystkie możliwe warianty, poprawić niuanse, niż wydać grę za wcześnie. Taka sytuacja jest bardzo trudna, wiem bo sam pisałem do wydawcy – z duszą na ramieniu w przeddzień podpisania umowy – że uważam, że grę należy odłożyć, wydać później. Nie było błędów w mechanice, po prostu reakcje graczy były mało… emocjonalne. Bałem się jak zareaguje wydawca, ale na szczęście skończyło się pełnym zrozumieniem z jego strony, gra jest odłożona, mam nadzieję że w przyszłości zostanie wydana. Wydanie niedopracowanej gry, to konsekwencje dla wydawnictwa, Polskiego rynku, ale przede wszystkim dla Ciebie autorze.

Matematyka jest pomocna

Znajomość matematyki, informatyki może być przy okazji testowania pomocna. Począwszy od prostych przeliczeń związanych z punktacją, ilością tur, punktów, przez bardziej skomplikowane obliczenia statystyczne, a skończywszy na modelach komputerowych, autor gry może ułatwić sobie testowanie nowego produktu. Implementacja gry to zadanie bardziej skomplikowane, niedostępne dla każdego, ale również nie zawsze opłacalne. Czasami szybciej i przyjemniej można sprawdzić działanie gry w sposób bardziej konwencjonalny.
Należy jednak pamiętać, że proste przeliczenie rozkładu punktów, akcji, zasobów itp. to obliczenia  na poziomie szkoły podstawowej, zaniedbanie ich na etapie projektowania wiąże się często ze straconym czasem w późniejszym etapie tworzenia gry. Im lepsza znajomość matematyki, tym większe możliwości sprawdzenia swojego dzieła…

Testowanie gier to nie zabawa, to ciężka, niewdzięczna praca, która może skończyć się niepowodzeniem.

4 komentarze

  1. Avatar

    Fajny tekst. Naprawe fajny. Przydałyby się jednak konkretne przykłady (o ile możesz oczywiście – np. jak te wszytskie rzeczy przebiegały podczas tworzenia Skoków, Hoopa, Mozaiki, albo Glika).

  2. Folko

    Postaram się taki jeden dodatkowy rozdział z anegdotkami dotyczącymi wydanych gier napisać…

  3. Avatar

    Tekst bardzo inspirujący, jak wszystkie z tego cyklu, jednak najbardziej inspirujące okazało się… zdjęcie 3 (Ciekawe co z tego powstanie). Wpadł mi do głowy zaczątek pomysłu na grę logiczną z wykorzystaniem takich właśnie elementów.

  4. Folko

    :D
    To dłuższa historia, dostałem kiedyś od WC takie elementy, jedne kwadraty, drugie kółka (zdjęcie). Z pierwszych powstały Kraby, z drugich… nie wiem jeszcze ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings