Home | Felietony | Icehouse – Walki robotów (RAMbots)

Icehouse – Walki robotów (RAMbots)
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

rys. Kory Heath

rys. Kory Heath

Po dwóch leciutkich piramidkowych pozycjach, dzisiaj coś bardziej wymagającego. RAMbots, to gra w programowanie robotów. Zero losowości, a sporo przewidywania ruchu przeciwnika i psucia jego planów. Można grać w 2-4 osób. W dwie – jest więcej móżdżenia, a w cztery – większy chaos i bardziej „party”. Jedna gra to około godziny (zależnie od liczby osób i szybkości ich neuronów).

Wielu graczy porównuje RAMbots do RoboRally, ja niestety w tę drugą pozycję nie grałem, dlatego poniższa opiso-recenzja będzie wolna od jakichkolwiek porównań między tymi tytułami.

Wymagania sprzętowe

Do gry potrzeba tyle Zestawów ilu graczy plus jeden (np. dla 2 osób 3 Zestawy). Czarne piramidki możemy od razu odłożyć na bok – nie będą używane.

Potrzebna będzie plansza 8×8 (może być szachownica), o rozmiarze takim, żeby na polu mieściła się leżąca duża piramidka (czyli bok jakieś 4,5 cm). I jedna zasłonka dla każdego gracza. Można wydrukować z BGG zasłonkę z angielskim skrótem reguł (mojego skromnego autorstwa).

Przygotowanie do gry

Każdy dostaje trzy piramidki (po jednej z każdego rozmiaru) w każdym z czterech kolorów (zielony, niebieski, czerwony, żółty). To Pula Instrukcji – z tych piramidek będziemy układać program dla naszego robota.
Na planszy rozstawiamy roboty graczy (duże piramidki – każdy gracz ma inny kolor) oraz cztery cele (małe piramidki). W grze chodzi o to, żeby staranować cele w odpowiedniej kolejności. Każdy gracz bierze ze swojej puli instrukcji cztery piramidki różnych kolorów (po jednej z każdego koloru) i układa w stosik, a następnie przekazuje graczowi po lewej. To Stos Celów dla tego gracza – kolejność, w jakiej ma on „zaliczyć” (staranować) cztery cele.

Na środku planszy ustawiamy stosik z pozostałych czterech piramidek, w losowej kolejności. To Stos Priorytetów – pokazuje, które instrukcje wykonają się wcześniej od innych.

Wygląda to po rozstawieniu z grubsza tak (wersja na 4 osoby, na bandanie-szachownicy):

fot. jody

fot. jody

Przebieg rozgrywki

Każda tura ma dwie główne fazy: Programowanie i Wykonanie. W fazie Programowania gracz układa za zasłonką ciąg maksymalnie 5 instrukcji (ze swojej Puli). Instrukcja to piramidka, skierowana w jednym z czterech kierunków planszy lub stojąca pionowo. Kiedy wszyscy skończą Programowanie, następuje faza Wykonania programów graczy.

fot. kuhrusty

fot. kuhrusty

W fazie Wykonania każdy z graczy odkrywa swoją zasłonkę. Każdy wysuwa na środek pierwszą instrukcję. Wybieramy instrukcję o najwyższym priorytecie, zgodnie z poniższym kluczem:

  1. Małe piramidki mają najwyższy priorytet, potem średnie, na końcu duże.
  2. Spośród piramidek o tym samym rozmiarze szybciej wykonują się te, których kolor znajduje się wyżej w Stosie Priorytetów
  3. Spośród piramidek o tym samym rozmiarze i kolorze szybciej wykonują się należące do gracza, którego kolor (kolor jego robota) jest wyżej w Stosie Priorytetów
fot. kuhrusty

fot. kuhrusty

OK, wybraliśmy już „najszybszą” instrukcję (pierwszą instrukcję jednego z graczy). Trzeba ją wykonać – poniżej opis, co „robi” dana instrukcja/piramidka.

Instrukcja to polecenie dla robota: „pojedź w kierunku wskazywanym przez piramidkę o liczbę pól równą rozmiarowi instrukcji (od 1 do 3)”. Jeśli jeszcze nie jest zwrócony w tym kierunku, pierwszy „punkt ruchu” poświęcany jest na obrót. Na przykład: duża piramidka skierowana „na północ” to ruch o 3 pola w tym kierunku (jeśli nasz robot skierowany jest w tę stronę) lub obrót w kierunku północnym i ruch o 2 pola (jeśli robot „patrzy” w inną stronę lub stoi pionowo).

Jeśli trafimy w trakcie ruchu na inny obiekt (piramidkę-cel lub robota), przepychamy go dalej. Jeśli ten obiekt stoi pionowo, to dodatkowo „przewracamy go” w kierunku ruchu. Jeśli kolor tego obiektu był taki, jak pierwszy cel w naszym Stosie Celów to BRAWO! Właśnie zaliczyliśmy cel. Bierzemy górną piramidkę ze Stosu Celów i dorzucamy do naszej Puli Instrukcji.

Ruch robota to nie wszystko. Kolor piramidki-instrukcji definiuje, jaką dodatkową akcję wykona nasz robot. Po każdym ruchu strzela on na wprost „kolorowym promieniem” (zgodnie z kolorem piramidki-instrukcji), przy czym:

  • żółty – „Przyciąga” pierwszy obiekt, w który trafi o tyle pól, jaki jest rozmiar piramidki (mała – 1 pole, duża – 3 pola).
  • niebieski – „Odpycha” pierwszy obiekt, w który trafi (a także obiekty znajdujące się bezpośrednio za nim), o tyle pól, jaki jest rozmiar piramidki
  • czerwony – atak. Po trafieniu robota przeciwnika zabierasz mu instrukcję o najwyższym priorytecie z jego Puli Instrukcji
  • zielony – aktywacja. Stawiasz pionowo to, w co trafił promień – albo cel, albo innego robota. Jego właściciel przy ruchu będzie musiał zużyć 1 punkt ruchu na obrót.

Po wykonaniu instrukcji o najwyższym priorytecie gracz, do którego ona należała wysuwa naśrodek kolejną instrukcję i ponownie rozpatrujemy priorytety. W efekcie może okazać się, że ktoś wykona cały swój program zanim inni zrobią cokolwiek (wszystko kwestia odpowiedniego planowania).

Kiedy wszystkie instrukcje wszystkich graczy zostaną wykonane, zmienia się Stos Priorytetów – piramidka ze szczytu stosu trafia na sam dół. Zaczyna się następna tura i wszyscy znów biorą się za Programowanie.

fot. kuhrusty

fot. kuhrusty

Dynamika rozgrywki, wrażenia

Na początku roboty stoją daleko od siebie, więc pierwsza tura przebiega raczej spokojnie (choć bywają bolesne konfrontacje). Jednak już od drugiej robi się zdecydowanie ciekawie. Przepychamy cele sprzed nosa przeciwnika, albo przyciągamy je ku sobie. Taranujemy przeciwnika, albo strzelamy w niego czerwonym promieniem. Podkradamy mu instrukcje, utrudniając programowanie w kolejnych ruchach. Kombinujemy. jak napisać program, żeby ruszyć się jako pierwszy, albo jako ostatni (próbując przewidzieć, gdzie wtedy będą roboty oponentów).

Zdecydowanie, emocje towarzyszą tej grze do samego końca. Cieszymy się, kiedy cały program przejdzie zgodniez planem, a irytujemy gdy już przed pierwszą naszą instrukcją wszystko bierze w łeb (bo ktoś trafił nas kolorowym promieniem i przesunął w niewłaściwym kierunku). Interakcja na całego, w zasadzie w 100% negatywna. Nawet jeśli tylko opóźnimy przeciwnika, to przecież chodzi tu o wyścig! Podstawianie sobie nogi jest absolutnie niesportowe, ale ile daje radości!

Co do skalowalności – w dwójkę plansza jest jakby luźniejsza, a lawirowanie między promieniami przeciwnika prostsze. W czwórkę środek planszy aż kipi. Przewidywanie ruchów przeciwników staje się trudniejsze, a nasz pięciopiramidkowy program bardzo szybko okazuje się nieodporny na ingerencje z zewnątrz. Ale to właśnie to jest w tej grze najfajniejsze – wielki chaos, ale przecież w 100% uzależniony od wyborów graczy. Nic tu nie dzieje się przypadkowo, następstwo instrukcji oraz ich efekty są znane z góry. Ale co chwilę wydarzają się zupełnie niespodziewane sytuacje.

Nie jest to oczywiście gra bez wad. Nawet jeśli polubimy tę nieprzewidywalność (a niektórzy będą mieli z tym problem), jest jedna rzecz, która mogłaby być lepiej zaprojektowana. RAMbots cechują się bowiem efektem kuli śnieżnej w czystej postaci. Trafienie czerwonym promieniem i taranowanie pozbawiają nas „najszybszych” instrukcji – czyli tych, których stratę odczujemy najboleśniej. Bez małych piramidek naprawdę dużo trudniej zaplanować jakikolwiek ruch, a czekając na wykonanie większych piramidek jesteśmy nieruchomym celem dla przeciwników. Na całe szczęście to nie jest olimpiada informatyczna, tylko wesoły pojedynek programistów-zapaleńców.

Co dalej?

W następnym odcinku ponownie drastyczna zmiana klimatów – będzie o ciekawej zręcznościówce piramidkowej. Coś jak Marsjańska Jenga albo Bierki. Zapraszam!

2 komentarze

  1. Avatar

    Całość intryguje, ale wydaje się dosyć skomplikowana. Być może za jakiś czas powinieneś pomyśleć o wykonaniu polskiej wersji zasłonki z zasadami? Bo jak tak dalej pójdzie, to za jakiś czas powstanie fandom icehouse w Polsce :P

  2. Avatar

    Wiesz – polska wersja zasłonki to zdecydowanie dobry pomysł, i nawet nie wymaga jakiejś tytanicznej pracy. Zobaczymy – może znajdę chwilkę i przysiądę nad tym.

    Całość faktycznie brzmi skomplikowanie, ale ja nie mam doświadczenia w tłumaczeniu zasad gier. Poza tym to jeden z tytułów, gdzie po jednej-dwóch turach „próbnych” wszystko staje się jasne.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings