Home | Wiadomości | Aktualności | Czy twoje kostki oszukują?

Czy twoje kostki oszukują?
Ten tekst przeczytasz w 3 minut

Trafiłem dzisiaj na niesamowity wykład na temat kości i metod ich produkcji, udostępniony za pośrednictwem serwisu YouTube. Został on nakręcony na tegorocznym konwencie GenCon, na stanowisku producenta kości, Lou Zocchi’ego. Można na niego patrzeć jak na zwykłą marketingową gadkę, podobną do tych które słyszymy w supermarkecie przy prezentacji magicznych robotów kuchennych, czy lamp które uzdrawiają, ale przyznam się, że na mnie zrobił wrażenie. Lou Zocchi jest wygadanym gościem, świetnie znającym temat i nie mającym złudzeń co do jakości produktów konkurencji, a wiarygodności dodaje mu fakt, że na tym samym konwencie ogłosił, że wycofuje się z rynku producentów kości do gry.

Najlepiej obejrzyjcie sami:

Część pierwsza:

Część druga:

Dla tych którzy słabo znają język angielski postanowiłem zrobic króciutkie streszczenie najciekawszych spostrzeżeń z tych filmików. Lou zaczyna od pokazania, że jego kości są brzydkie. Na każdej z nich widać ślad w miejscu, w którym została ona oderwana od szkieletu wyjętego z wtryskiwarki. Inni producenci nie mają takich śladów – ich kości są ładniejsze. Następnie Lou wyjaśnia dlaczego tak się dzieje. Otóż masowi producenci popularnych kości do gry po wyjęciu kości z wtryskiwarki zanurzają je w farbie, a następnie szlifują w wielkich bębnach wypełnionych materiałem scierającym, aby pozbyć się tejże farby. Zostaje ona tylko we wgłębieniach – tak aby było widać cyfry. Kolejny krok to dalsze scieranie w maszynie, aby pozbyć się śladu po szkielecie i zaokrąglić krawędzie. Wreszcie zostaje polerowanie aby pozbyć się śladów po poprzednim procesie (znowu w maszynie scierającej). W trakcie tych działań kości otrzymują milutkie zaokrąglone krawędzie i gładkie ścianki. Lou ujawnia, że zaraz po wyjęciu z wtryskiwarki kości mają pod wszystkimi liczbami (prezentacja jest przy użyciu kości k20) podkreślenie. Szlifowanie trwa tak długo, aż to podkreślenie nie zniknie – nie zostanie zeszlifowane razem z krawędzią.

Dalsza część prezentacji służy pokazaniu konsekwencji tego procesu. Lou pokazuje zdjęcie ukazujące 20 kości różnych producentów ułożonych w dwie piramidy o wysokości 10 kości. Okazuje się, że w zależności od tego, jak ułożymy kości w piramidzie (wszystkie układamy tą samą liczbą do góry), taka piramida będzie miała inną wysokość. To znaczy, że kości są jajowate, a nie okrągłe. To znaczy, że niektóre liczby będą na nich wypadały rzadziej niż inne! Te kości oszukują! Taki eksperyment każdy z was może zrobić ze swoimi kośćmi, jeżeli tylko macie kilka(naście) takich samych pochodzących od jednego producenta. Oczywiście kości firmy Lou Zocchi nie mają takich wad. Co więcej, okazuje się że również ślad po wtryskiwarce nie wystaje ponad powierzchnię ścianki i nie zaburza wyników rzutów.

Koleny punkt wytknięty przez Colonela, to owe zaokrąglone krawędzie. Okazuje się, że w zależności od konkretnej kości są one spiłowane bardziej lub mniej. Dodatkowo, różne krawędzie tej samej kości mogą mieć różny stopień zaokrąglenia. To powoduje, że kości łatwiej jest przewrócić się i toczyć dalej. Ba, nawet całe ścianki tanich kości są wypukłe – można to sprawdzić składając dwie kości ścianą w ścianę i przyglądając się stykającym się powierzchniom, a także sprawdzając stabilność takiego połączenia. Nie muszę dodawać, że kości produkowane przez Lou mają ostre krawędzie i płaskie ścianki – podobnie jak obłożone surowymi normami kości używane w kasynach. Lou zdradza nawet, że delikatne piłowanie krawędzi jest częstym sposobem używanym w celu oszukiwania przy grze w kości.

Podsumowując – wykład jest pasjonujący, a ja dałem się Lou przekonać. Gdybym kupował kości do swoich gier, szukałbym jego stanowiska. A gdybym nie znalazł – kupiłbym i tak cokolwiek, podobnie jak każdy ;-).

6 komentarzy

  1. Avatar

    do tego należałoby wspnieć o bąblach wewnątrz kości. Bąble te widzoczne są tylko w kościach kryształowych, ale musza je takze posiadać. Każdy sznujący się turlacz posiada sowje ulubiopne wypróbowane kości, które częscie wyrzucaja potrzebne im wyniki. Kwesstia obrzucania się z odpowidnim egzemplarzem.

    Mialem kumpla, ktry jako MG w D20 zawsza rzucał jedną koscią, mówił, ze to jego ulubiona. Niestety kiedy grał w Pendragona, gdzie im mniejszy wynik tym lepiej miał już inną ulubioną.

  2. Avatar

    Dlatego warto stosować kubeczki co w dużym stopniu minimalizuje ten problem, ponieważ kostka nie toczy się długo i nie „ma czasu” na zareagowanie na odpowiednio spiłowane krawędzie czy cięższe ścianki.

    Istnieje tez wariant, który wielu z czytelników tego bloga uzna za jeszcze lepszy: nie grać w gry z kostkami:)))

  3. Avatar

    @Filippos: chcesz, żeby cały światek RPG upadł? :P

  4. Avatar

    dobrze rzucające kości to klucz każdego „Munchkinowego” RPGowca ;)

    Los losem, ale kości mają być po naszej stronie :)

  5. Avatar

    Esencją RPG jest przesuwanie kostek stopą (jeżeli turla się je po podłodze) bądź dłonią, tak, żeby wynik był sprzyjający. ;p Oczywiście tylko wtedy, kiedy GM nie widzi…

  6. Avatar

    Ciekawy materiał.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings