Chciałbym przypomnieć, że zostało Wam jeszcze pięć dni na zgłoszenie swojego pomysłu gry w konkursie „Gra na Pionka” – termin mija 12 lutego. Tylko pięć dni dla niektórych, dla innych aż pięć dni, a niektórzy mają to już za sobą, bo pierwsze zgłoszenia już wpłynęły.
Dla wszystkich, którym największą trudność sprawia opisanie swojego pomysłu przygotowałem małą pomoc.
Aby ułatwić ten najtrudniejszy etap niełatwego procesu projektowania gry, czyli przygotowanie opisu gry i spisanie wszystkich zasad, przygotowałem Wam szkic tego, co opis powinien zawierać. Dodatkowo, jeśli ktoś ma jeszcze wątpliwości jak rozwiązać ten, czy inny aspekt rozgrywki w swojej grze, niech przejdzie od razu do zakończenia tego artykułu – tam znajdziecie kilka elementów mechaniki gier i możliwych rozwiązań stosowanych w grach planszowych. Nie jest to mój wymysł – są to fragmenty serii artykułów, które ukazywały się w ramach opisywanego przeze mnie BGDF. Seria ta nosząca tytuł „Mechanic of the Day”, to taki skromny poradnik dla projektantów, którego bardzo małe fragmenty Wam przedstawiam.
A teraz do dzieła: Co powinien zawierać dobry opis gry?
———————–
Tytuł gry
Wprowadzenie, Podsumowanie, Cel gry
Kilka słów klimatycznego opisu gry.
Skrócony opis co jest celem gry i na czym polegać będzie rozgrywka.
Spis Elementów, Zawartość, Komponenty
Wykaz elementów składających się na grę, skrócony opis istotnych cech (kolory, ilości, oznaczenia, sektory planszy).
Przygotowanie, Rozstawienie, Początek gry
Ułożenie planszy, rozdanie kart, podział żetonów, miejsca startowe pionków i żetonów, wybór kolejności, przydział punktów startowych, wybór pierwszego gracza.
Przebieg gry, Rozgrywka, Zasady
Fazy gry, tury graczy, akcje, kolejność wykonywania akcji, ruchy, dobieranie kart, zdobywanie kart, zdobywanie żetonów, zdobywanie punktów, warunki zdobywania, limity kart, limity żetonów, opłaty, kupowanie, sprzedawanie, wymiana.
Koniec gry, Zakończenie
Warunki zakończenia gry (wyczerpanie kart, wyczerpanie zasobów, zdobycie ustalonej ilości punktów, osiągnięcie celu, wyeliminowanie przeciwników)
Warunki zwycięstwa, liczenie punktów.
Zasady specjalne, Wskazówki
Karty specjalne, zmiany przy innej liczbie graczy, przykłady, podpowiedzi.
———————–
W skrócie opis gry można sobie przygotować na przykład nawet w tak prosty sposób:
Nazwa mojej gry to…. Tematem gry jest….. Każdy gracz chce osiągnąć…. grając jako…. i próbując zrobić….. Do gry potrzeba…. Na początku należy rozłożyć…, rozdać graczom….. Graczem rozpoczynającym jest…., wszyscy grają w kolejności…. Rozgrywka składa się z… tur,… rund,….faz. W każdej turze gracz….. W fazie…. gracz musi/może…. Gracze mogą…. Punkty obliczane są…. Aby zdobyć…. należy… Jeśli skończą się karty/żetony, to….. Gra kończy się gdy…. Gracz liczy punkty…. Wygrywa gracz, który…. Jeśli będzie remis, to…. Jeśli gramy w…. osób, to należy….
I teraz pozostaje Wam tylko wpisać brakujące elementy i wysłać swój pomysł na konkurs. Oczywiście zgłoszenie nie musi być dokładnie takie, to tylko najprostszy przykład dla bardzo opornych. Można przecież spróbować od razu napisać instrukcję swojej gry i będzie to również bardzo dobre zgłoszenie.
I na koniec kilka przykładów elementów mechaniki gier – czyli przetłumaczone fragmenty serii artykułów „Mechanic of the Day”.
Ruch
– rzuć i idź (rzuć kostką i porusz się o taką liczbę pól),
– punkty akcji (z określonej puli punktów akcji przeznacz określoną ilość na konkretny ruch),
– stały ruch (w każdej turze poruszasz się o taką samą ilość pól),
– ruch zależny od figury (każda figur potrafi się poruszać w określony sposób),
Generowanie zasobów
– zależne od akcji (wybierasz akcję, aby zdobyć konkretne zasoby),
– losowo (rzuć kostką, aby ustalić gdzie/ile/jakie zasoby są dostępne),
– handel (wymiana, kupno, sprzedaż zasobów),
– grabież (zdobywanie zasobów siłą od przeciwników),
Czas w grze
– rzeczywisty dowolny (gracze grają jednocześnie, nie ma ustalonej kolejności),
– ustalony (akcje lub tury mają czas określany np. klepsydrą lub nagraniem na płycie),
– tor czasu (każda akcja wymaga przemieszczenia znacznika po torze),
– tury czasu (każda tura to określona ilość minionego czasu, np. dzień, miesiąc, gracze rozgrywają np. jeden rok),
Rozstrzyganie remisów
– dodatkowa runda (rozgrywana między remisującymi lub wszystkimi graczami),
– finałowa bitwa (remisujący gracze rozgrywają między sobą dodatkowe starcie),
– głosowanie (wszyscy głosują, kto zostaje zwycięzcą),
– losowo (np. papier-kamień-nożyce, kostka),
– nie ma remisów (wygrywa ten, kto pierwszy coś osiągnął, miał więcej/mniej innych punktów, był pierwszy/ostatni na początku gry),
Ułatwienia wiekowe/ wyrównanie doświadczenia
– zasoby (mniej zasobów na początku gry),
– pozycja (gorsza pozycja początkowa),
– punkty (dodatkowe punkty dla słabszych graczy),
– aukcje (aukcje/głosowania dotyczące początkowej pozycji/kart/zasobów),
Kolejność faz/rund/tur
– zależna od bogactwa (najwięcej lub najmniej posiadanych pieniędzy/zasobów),
– aukcja (licytacja kolejności),
– losowo (kostka i inne),
– punkty (kolejnośc zależna od najmniejszej/największej ilości posiadanych punktów),
– frakcje (pewne grupy, postacie są szybsze od innych),
Dodatkowa punktacja końcowa
– kolekcje (dodatkowe punkty zależne od zebranych zestawów elementów),
– kary (dodatkowe ujemne punkty na torze punktacji karnej),
– gra w grze (małe gry dodatkowe dające dodatkowe punkty),
– przewaga (najwięcej/najmniej zdobytych zasobów),
Aukcje
– najwyższa stawka (licytację wygrywa najsilniejsza oferta),
– najniższa stawka (licytujemy coraz mniej, aż wszyscy zrezygnują),
– negatywna (kto da najwięcej, nie otrzyma określonej kary),
– kolejność (kto pierwszy zaoferuje taką samą kwotę, ten ma przewagę),
– ukryta (licytacje przeprowadzana w tajemnicy),
Warunki końca gry
– pierwszy na mecie (kto pierwszy osiągnie ustalony cel, ten wygrywa),
– tury/runda (gra się ustaloną ilość tur/rund),
– zdarzenia (jeśli nastąpi określone zdarzenie, gra się kończy),
– akcje (kiedy nie ma już możliwości wykonania określonej akcji, gra się kończy),
– karty (kiedy skończą się karty w talii, gra się kończy)
Pozostaje mi już tylko życzyć Wam powodzenia w konkursie.
To ja się nieco przyczepię do obrazka wstawionego w artykuł. Tekst mógłby go opływać z lewej, lub prawej strony.
Poza tym – po co otwarcie obrazka w nowym oknie (po co jest on hiperłączem?)?
Tak. Wkurzyła mnie dzisiejsza pogoda. :)
Dzisiaj ostatni dzień zgłaszania projektów. „Gra na Pionka” czeka.
Nie będę zdradzał ile jest zgłoszeń, ale więcej niż jedno. DominusMaris chociaż odgrażał się, że wygra :) będzie miał konkurencję.
Szczegóły zgłoszeń, informacje o głosowaniu i dalszy ciąg zabawy już jutro.
To kiedy wielka parada gier ?
Jeszcze dzisiaj, najpóżniej wieczorem – wszystko jest prawie przygotowane.
Mogę już zdradzić niecierpliwym, że jest siedem zgłoszeń.