Home | Felietony | Tworzenie gier | Poradnik dla twórców gier – część I

Poradnik dla twórców gier – część I
Ten tekst przeczytasz w 3 minut

Przygotowany przez Folko poradnik dla autorów gier cieszył się sporą popularnością, o czym świadczy chociażby liczba komentarzy do każdego odcinka. Pomyślałem, że może warto napisać kontynuację. Ale nie na podstawie własnych doświadczeń (choć pewnie jakieś mam, skoro liczba sprzedanych egzemplarzy gier, których byłem autorem lub współautorem, jest sześciocyfrowa), tylko na podstawie książki Briana Tinsmana „The Game Inventor’s Guidebook”, której tytuł można przetłumaczyć jako „Poradnik dla twórców gier”.

O książce

Brian Tinsman jest od roku 2000 pracownikiem firmy Wizards of the Coast, więc jak łatwo się domyślić, zajmuje się głównie karciankami (kierował zespołami, które stworzyły kilka edycji Magic the Gathering oraz Duelmasters). Ale ma na swoim koncie także kilka planszówek, m.in. Curses (nagrodzoną w 2002 roku przez Mensę party game). Książka składa się z 30 rozdziałów o różnorodnej treści. Są więc w niej historie powstawania kilku słynnych gier, rozmowy z wybitnymi twórcami, informacje o najważniejszych wydawcach i w końcu instrukcja, pokazująca „krok po kroku” ścieżkę od pomysłu do wydania gry. Część informacji dotyczy głównie rynku amerykańskiego, ale sporo jest także uniwersalnych, które mogą być pomocne każdemu twórcy gier.

Trivial Pursuit – droga do sukcesu

Na początek historia powstania gry Trivial Pursuit, mogąca posłużyć jako lekcja wytrwałości. Zaczęło się od tego, że dwaj kanadyjscy dziennikarze Chris Haney i Scott Abbott spotkali się, by zagrać w Scrabble. Niestety okazało się, że brakuje kilku elementów gry. Skoro nie mogli grać, postanowili wymyślić nową grę. I rzeczywiście w ciągu jednego popołudnia stworzyli koncepcję Trivial Pursuit. Kto zna tę grę, ten wie, że zasadniczą pracę autorzy mieli dopiero przed sobą. Musieli opracować kilka tysięcy pytań z różnych kategorii. Zaangażowali do współpracy jeszcze dwie osoby i po dwóch latach intensywnej pracy gra była ukończona. W 1981 roku pierwsze 1100 egzemplarzy zostało wydrukowane i było gotowe do sprzedaży. Niedoświadczeni twórcy gry nie przewidzieli, że koszty jej wydania będą ogromne. Cały nakład kosztował 82 tysiące dolarów, czyli 75 dolarów za sztukę! Z trudem udało się sprzedać gry po 15 dolarów, co w rezultacie przyniosło stratę 65500 $.

Zapewne większość osób w tym momencie by się poddało, nie chcąc dalej dokładać do interesu. Tym bardziej, że targi w Montrealu i Nowym Jorku w 1982 roku zaowocowały zamówieniami na zaledwie 400 sztuk, a dwóch dużych wydawców odrzuciło ofertę zakupu pomysłu. Jednak Haney i Abbott wciąż wierzyli w swoje dzieło. I wkrótce okazało się, że mieli rację. Sklepy, które zaryzykowały jako pierwsze, zaczęły pytać o dodruk. Światełko w tunelu zaświeciło w momencie, gdy autorzy wydali wszystkie oszczędności i wyprzedali, co się dało. Za pożyczone 75 tysięcy dolarów wydrukowali więc 20 tysięcy egzemplarzy i rozpoczęli nietypową kampanie promocyjną. Wysyłali gry do różnych znanych osobistości (aktorów, sportowców itp.) wraz z pytaniem: „Czy wie Pan, że jest Pan w tej grze?” Wielu adresatom gra się spodobała i sami zaczęli ją propagować wśród znajomych, a czasopisma plotkarskie zrobiły darmową reklamę. I sprzedaż wystrzeliła w sposób nienotowany w historii gier. W 1983 roku sprzedane zostały 3 miliony egzemplarzy, a w 1984 – ponad 20 milionów.

Wnioski

Kluczem do sukcesu Haneya i Abbotta była wizja gry dla dorosłych, którą można sprzedać za 29,95$. Do chwili wydania Trivial Pursuit, ceny gier nie przekraczały 20 dolarów i gry były adresowane głównie do dzieci. Wydawcy i dystrybutorzy gier uważali, że rodzice nie będą skłonni wydać większej kwoty na grę, w którą ich dzieci mogą zagrać kilka razy. Haney i Abbott zaryzykowali wszystko, co mieli, bo trafnie zauważyli, że na rynku jest miejsce dla całkiem nowej kategorii gier dla dorosłych.

7 komentarzy

  1. Folko

    Michale czekam na więcej :-)
    (Cieszę się że zacząłeś w czwartek ;-) )

  2. MichalStajszczak

    Oczywiście czwartkowy termin to nie przypadek, tylko kontynuacja tradycji. Następne odcinki tez będą się pojawiać w kolejne czwartki

  3. Avatar

    Michale, z Twojego tekstu wysuwa się też ciekawy wniosek dla wszystkich, którzy twierdzą, że gry powinny kosztować 1/2 ich ceny rynkowej, albo i mniej.

  4. Avatar

    sama cena wyrażona kwotą produktu jeszcze nic nie znaczy – ważne co w pudełku, kim jest kupujący czy grupa docelowa, na ile zakup jest zrutynizowany, jak istotna jest cena względem środków finansowych, którymi dysponuje klient, ile kosztują podobne produkty, etc.

    głównym wnioskiem płynącym z tekstu, a dotyczącym ceny jest uświadomienie sobie jednej z podstawowych zasad tworzenia jakiegokolwiek produktu – strategia sprzedaży i promocji (cena, formy i kanały dystrybucji, plan marketingowy) jest jedną z rzeczy, które trzeba zdefiniować w trakcie projektowania produktu, a nie po jego powstaniu.

    Przecież cena sama w sobie nie jest ani dobra ani zła – to po prostu kwota – 100, 200, czy 5 dolarów.

    Ważne, co otrzyma osoba, która ją na produkt przeznaczy – w przykładzie z Trivial Pursuit twórcy w pierwszym rzucie zapomnieli zrobić albo się nie przyłożyli do finansowej strony business planu i nie podliczyli uczciwie ogólnych kosztów produkcji, nie wspominając już o zaplanowaniu własnej marży.

  5. MichalStajszczak

    @geko: Nie wiem, jaki wniosek masz na myśli. Zwróć jednak uwagę na zestawienie kosztów dwóch wydań: pierwsze 1100 sztuk kosztowało 82 tysiące dolarów, a następnie za 75 tysięcy dolarów wydrukowali 20 tysięcy egzemplarzy gry. Po prostu przy drugim wydaniu płacili tylko za papier i druk, bo wszystkie matryce mieli gotowe. Taka jest zresztą w przyblizeniu zależność dla większości gier produkowanych w rozsądnych nakładach: cena na półce = 7 razy bezpośredni koszt wykonania egzemplarza.

  6. Avatar

    fajnie by było móc żyć w czasach, kiedy planszówki były o wiele mniej popularne, a każdy kto się w tę tematykę wkręcił był innowatorem

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings