Home | Felietony | Tworzenie gier | Poradnik dla twórców gier – część V

Poradnik dla twórców gier – część V
Ten tekst przeczytasz w 3 minut

Zgodnie z zapowiedzią, dziś druga część wywiadu, którego autorowi książki udzielił Mike Gray z Hasbro.

Brian: Jakich błędów powinni wystrzegać się nowi projektanci przy tworzeniu gry?

Mike: Dużym problemem jest, gdy twórca zakochuje się w swoim dziele do tego stopnia, że nie potrafi spojrzeć na nie obiektywnie. Szczególnie, gdy słyszy same pochwały od rodziny i przyjaciół.

Nowicjusze tworzą gry dla siebie – takie, w które sami chcieliby grać. To wspaniały pomysł, ale jeżeli chcesz zarobić na grze, musisz sprzedać wiele egzemplarzy. A zatem musiałoby być wielu klientów identycznych jak ty. Tak jednak nie jest i musisz tworzyć gry również atrakcyjne dla innych, szczególnie osób w innym wieku. Wiek gracza determinuje wiele spraw. Cena, czas rozgrywki, stopień komplikacji zasad, to wszystko związane jest z wiekiem graczy. Pierwszą rzeczą, nad którą musisz się zastanowić, jest dla kogo gra jest przeznaczona.

Nowicjusze powinni przestudiować katalogi producentów, żeby zorientować się, komu zaproponować swój pomysł. Jeżeli uda się dopasować grę do profilu firmy, znacznie łatwiej ubić interes. Hasbro postrzegane jest przez rodziców jako firma, której produkty są bezpieczne i przynoszące korzyści edukacyjne. Jeżeli więc koncepcja oferowanej nam gry ma np. treści związane z alkoholem, nie ma szans na realizację.

Brian: Co powinni wiedzieć twórcy na temat formy prezentacji swoich pomysłów wydawcy?

Mike: W rzadkich przypadkach, gdy wydawca weźmie pod uwagę ewentualne wydanie twojej gry, o wszystkim decyduje prototyp. Zazwyczaj nie będziesz miał okazji uśmiechać się i opowiadać o licznych zaletach twojego projektu. Tylko prototyp będzie obecny podczas oceny. Jeżeli gra nie będzie wciągająca, rozgrywka będzie się zacinać, przepisy będą niejasne i niekompletne, znajdzie się ona w trudnej sytuacji.

Jeżeli będziesz prezentował wydawcy swoją grę, musisz uważnie słuchać jego uwag. Oczywiście wiesz, jak wspaniała jest twoja gra i pamiętasz entuzjastyczne opinie znajomych, ale gdy wydawca mówi, że jest za długa, albo że jest czerwona, a powinna być zielona, to słuchaj i zapisuj jego uwagi. Może dostaniesz szansę przedstawienia poprawionej wersji.

Brian: Ile może dostać twórca, gdy kupisz jego pomysł?

Mike: Zwykle płacimy tantiemy na poziomie 5% hurtowej ceny sprzedaży. Gdy gra oparta jest na filmie, tantiemy są niższe, bo musimy zapłacić za licencje np. Disneyowi.

Brian: Dlaczego Hasbro nie przyjmuje projektów od wszystkich osób z zewnątrz?

Mike: Gdybyśmy przyjmowali, przed naszym biurem non-stop stałyby kolejki. Z naszego doświadczenia wynika, że projekty, pochodzące od nowicjuszy, pokrywają się z tym, nad czym już pracujemy albo powielają gry, istniejące na rynku. Liczba interesujących pomysłów jest tak mała, że nie warto tracić czasu na sortowanie i przeglądanie wszystkiego. Jeżeli ktoś przysyła nam swój pomysł, odsyłamy paczkę nierozpakowaną. Decydują też o tym względy prawne. Nie chcemy narażać się na procesy. Jeżeli ktoś latami pracuje nad swoim pomysłem, a my ten pomysł zobaczymy, będzie podejrzewał, że każda z naszych gier, wydanych przez najbliższe kilka lat, może być oparta na ukradzionej mu koncepcji. Pracuję w tym biznesie 23 lata i mogę zapewnić, że nie kradniemy idei. Ale ludzie są podejrzliwi. Mieliśmy kiedyś proces, bo jeden z autorów oskarżył nas o kradzież pomysłu na okrągłą planszę. Tak, jakby kto inny nie mógł wpaść na taki sam koncept.

Brian: Jakich jeszcze rad mógłbyś udzielić?

Mike: Autor powinien odgadnąć, czego potrzebuje wydawca. Oczywiście takiej informacji nie ogłaszamy publicznie, ani nie mówimy przez telefon, bo przecież może do nas zadzwonić ktoś z konkurencyjnej firmy. Zadaniem autora jest odgadnąć, czego potrzebujemy i wynająć agenta, który nam ten pomysł przedstawi.

Agenci są ważnym ogniwem w naszym procesie decyzyjnym. To agent robi pierwszy odsiew – odrzuca śmiecie i wybiera dobre pomysły. Ale jeżeli twój pomysł jest naprawdę dobry, powinieneś wynająć agenta i postarać się, by pierwszym potencjalnym wydawcą było Hasbro. Hasbro ma najlepszą sprzedaż, najlepszą dystrybucję i najlepszy marketing.

4 komentarze

  1. Avatar

    Druga część wywiadu jeszcze bardziej utwierdza w przekonaniu, że jest to rozmowa wyłącznie o tym jak wydać komercyjną kolorową grę dla 10-latków, a nie porady jak wydać dobrą grę…

  2. Avatar

    Trochę nielogiczne – z jednej strony twórca gier ma uważnie słuchać uwag wydawcy, z drugiej strony nie ma co nikomu pokazywać swojej gry jeśli nie zrobił produktu idealnego i nie ma agenta.

  3. Avatar

    Taaak… Pamiętam z zajęć z Filozofii Społecznej pytanie prowadzącego: Jaką myśl można wyłuskać z dzieła…
    Hmmm… Przeczytałem tekst dwa razy i jeszcze, na razie, nic… W sumie, jestem zdania, że powinno się uczyć niektórych rozwiązań od twórców gier „ameritrashowych”, że rynek amerykański ma wielki, a lekceważony, potencjał… Hmmm… Mam jednak wrażenie, że pan Majk nie powiedział nic co, istotnie, miałoby mi utkwić w pamięci. Można go zrozumieć i można zrozumieć jego podeście, ale nie wiem co ono ma wnieść w ten blog…

  4. Folko

    Ciekawe, dla mnie jest tu kilka interesujących informacji… np:
    „Dużym problemem jest, gdy twórca zakochuje się w swoim dziele do tego stopnia, że nie potrafi spojrzeć na nie obiektywnie. ”
    Banał z którym spotkałem się nie raz…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings