Zgodnie z zapowiedzią, dzisiejszy odcinek przedstawia trochę bardziej szczegółowo kolejne działy firmy wydawniczej, przez które musi przejść każda nowa gra. Tytułami rozdziałów są właśnie nazwy tych działów. Ponieważ nie wszystkie nazwy mają ugruntowane polskie odpowiedniki, wszystkie tytuły rozdziałów zostawiłem w wersji oryginalnej.
Agent
Agenci są niezależnymi pośrednikami (brokerami), nie związanymi z konkretnym wydawcą. Dobry agent może się pochwalić listą dobrze sprzedających się produktów, do których przekonał dużych wydawców. Firmy produkujące gry chętniej przyglądają się grom, które rekomenduje im agent. Bez agenta musisz sam wyszukiwać potencjalnych wydawców, nawiązywać z nimi kontakt i próbować przekonać do swoich pomysłów, a do największych firm i tak masz niewielkie szanse się dostać. Wadą zatrudnienia agenta jest to, że zwykle inkasuje on 30 do 60 % twoich tantiem. Agent jest niezbędny, gdy gra przeznaczona jest na rynek masowy, natomiast nie ma sensu zatrudnianie agenta, gdy gra ma trafić na rynek hobbystyczny czy specjalistyczny.
Concept Acqusitions
Tylko największe firmy mają specjalnych managerów od zakupu nowych gier. Zazwyczaj zakupem gier zajmuje się ktoś z działu R&D lub nawet prezes czy wiceprezes. Zadaniem managera zakupu jest przechwytywanie projektów najlepszych autorów i spławianie różnych nawiedzonych. Zazwyczaj ściśle współpracuje z działem marketingu i realizuje jego konkretne potrzeby, czyli wyszukuje gry dla poszczególnych segmentów rynku. (Dlaczego w naszej ofercie nie ma gry dla miłośników muzyki country albo dla kolekcjonerów znaczków pocztowych?) Jeżeli zatrudniasz agenta, to właśnie z managerem zakupów będzie najczęściej kontaktował się twój agent i będzie go namawiał, by ze sterty podobnych projektów został wybrany właśnie twój.
Game Developers
To powinni być eksperci i pasjonaci gier, wiedzący co było na rynku i co dopiero ma być. Niestety bywa z tym różnie w różnych firmach. Niektóre zatrudniają ludzi wybitnie utalentowanych, a inne w gruncie rzeczy niekompetentnych. Tak czy inaczej ich zadaniem jest dokładne przetestowanie twojej gry i sprawdzenie, czy pasuje do potrzeb firmy i przede wszystkim, czy na pewno jest fajna. Jeżeli firma zaakceptuje twoją grę, kolejnym ich zadaniem są wielokrotne testy, mające na celu wyszukanie ewentualnych błędów w przepisach czy mechanice gry. To jest naprawdę trudna praca i wymaga prowadzenia równoczesnych analiz na różnych poziomach.
Graphic Designer
Projektant grafiki może być dla autora najlepszym przyjacielem lub najgorszym wrogiem. Od niego zależy ostateczny wygląd gry, począwszy od planszy i kart, a skończywszy na logo produktu na pudełku. Duże firmy przydzielają jednego ze swoich grafików do całościowego prowadzenia danego projektu. I jeżeli grafik zadecyduje, że pudełko ma być zielone z różowymi kropkami, nie będziesz miał nic do powiedzenia w tej sprawie. Mniejsze firmy mogą oczekiwać, że sam znajdziesz grafika. To oczywiście kosztuje, ale masz większy wpływ na końcowy efekt.
Marketing Manager
Dział marketingu jest odpowiedzialny za to, by wpływy ze sprzedaży gry były wysokie, a koszty niskie, czyli by gra przyniosła wydawcy jak największy zysk. Decyduje o tym, ile zainwestować w reklamę i promocję, ile można wydać na produkcję i ocenia, jaki nakład można będzie sprzedać. Ponieważ to dział marketingu decyduje o budżecie danej gry, ma wpływ na decyzje, podejmowane w innych działach. Może nawet określić, ile czasu mają poświęcić na pracę nad nią graficy i pracownicy działu R&D, bo każda godzina ich pracy rzutuje na ostateczny koszt wydania.
Production Manager
Zadaniem szefa produkcji jest opracowanie metody najtańszego wyprodukowania gry, przy zachowaniu założonego poziomu jakości. Dział marketingu przekazuje mu wymagania jakościowe odnośnie poszczególnych elementów gry (planszy, pionków, żetonów, pudełka itd.). Dział produkcji opracowuje kosztorys i na podstawie tego kosztorysu marketing określa wielkość nakładu. Dział produkcji wytwarza lub zamawia odpowiednie elementy, pakuje gry do kartonów i przekazuje logistykom, aby dostarczyli je do klientów.
Sales Department
Jak widzisz, twoja gra musi przejść przez ręce wielu nieznanych ci osób. Ostatni w tym łańcuszku jest dział sprzedaży. Każdy z pracowników tego działu jest odpowiedzialny za jeden produkt lub grupę produktów i dba o to, by był on dostępny w sklepach i należycie wyeksponowany.
Można na to wszystko spojrzeć od drugiej strony. Sklepy starają się odgadnąć, co będą chcieli kupić klienci. Dystrybutorzy starają się przewidzieć zapotrzebowanie ze strony sklepów. Marketing i dział sprzedaży wydawcy starają się przewidzieć, co będą zamawiać dystrybutorzy. A na końcu jesteś ty, który musisz trafić w oczekiwania wydawcy.