Home | Felietony | Tworzenie gier | Poradnik dla twórców gier – część XVIII

Poradnik dla twórców gier – część XVIII
Ten tekst przeczytasz w 3 minut

Poradnik

Poradnik

W dyskusjach pod kolejnymi odcinkami cyklu pojawiają się dość często wypowiedzi, wyrażające rozczarowanie z powodu braku konkretnych informacji, dotyczących np. kosztów wydawania gier. Tym razem będzie więc trochę konkretnych liczb. Przypominam jeszcze raz, że autor książki podaje informacje na temat rynku amerykańskiego, więc trudno je automatycznie dostosować do polskich realiów. Chociażby ze względu na inny system podatkowy – w USA nie ma podatku VAT, który odgrywa istotną rolę w cenie gier planszowych.

Na początek podstawowa reguła, którą powinieneś zapamiętać: klient musi zapłacić w sklepie za grę 7 lub 8 razy więcej, niż kosztuje wyprodukowanie jednego egzemplarza. Jeżeli za wykonanie gry płacisz swoim kooperantom 2,50 dolara, powinieneś sprzedać ją dystrybutorowi za 6 dolarów, dystrybutor sprzeda ją do sklepu za 9,50, a sklep wystawi na półkę z ceną 20 dolarów. Jeżeli pominiesz dystrybutora, masz szansę wstawić grę do sklepu za 9 dolarów, ale sprzedasz znacznie mniej egzemplarzy. Musisz pamiętać o tej regule, gdy analizujesz kosztorys, przedstawiony przez kooperantów. Jeżeli wynika z niego, że wyprodukowanie gry będzie kosztowało 7 dolarów, prawdopodobnie będziesz musiał przeprojektować część elementów gry.

Powiedzmy, że koszt wyprodukowania jednego egzemplarza wynosi 3 dolary i planujesz nakład 5 tysięcy sztuk. Oznacza to 15 tysięcy dolarów na sama produkcję (czyli materiały i robociznę). Dodajmy do tego 3500 dolarów na projekt graficzny, 2 tysiące na koszty transportu i chociaż ze 4 tysiące na promocję na kilku konwentach. Daje to razem 24500 dolarów.

Czy będziesz w stanie zgromadzić tyle pieniędzy? Jeżeli nie, musisz zredukować część kosztów. Czy jesteś w stanie sprzedać tyle egzemplarzy? Im lepiej zbadasz rynek przed wydaniem gry, tym łatwiej będzie odpowiedzieć na te pytania. Często zresztą kończy się to tak, że wydawca osobiście odwiedza sklepy i wstawia do sprzedaży po kilka egzemplarzy. Czasem trzeba czekać kilka lat, aż gra zyska powodzenie na rynku. Opisywane wcześniej w tej książce gry Trivial Pursuit i Pictionary potrzebowały po 3 lata nieustępliwych działań marketingowych by w końcu osiągnąć rewelacyjny poziom sprzedaży.

Na tym etapie jesteś w stanie oszacować, ile możesz zarobić na swojej grze. W tym hipotetycznym przykładzie, jeżeli sprzedasz 5 tysięcy egzemplarzy średnio po 6,50 dolara, przychód ze sprzedaży wyniesie 32 i pół tysiąca. Odejmując od tego 24500 dolarów na koszty wydania, otrzymasz 8 tysięcy dolarów zysku.

Żeby zarobić, trzeba najpierw zainwestować. Jeżeli wiesz, ile musisz wydać i jaki zysk może przynieść pierwszy nakład, możesz zastanowić się nad zorganizowaniem pieniędzy. Logicznym wyborem jest zwrócenie się do rodziny i przyjaciół. Chyba wierzą oni w twoje zdolności i chcą, żebyś odniósł sukces. Ale skoro chcesz, by zainwestowali pieniądze w twój pomysł, musisz uprzedzić ich o ewentualnym ryzyku. Musisz liczyć się z tym, że twoja wpadka może zepsuć wasze relacje. Oczywiście to ma sens tylko wtedy, gdy masz wystarczająco bogatych krewnych.

Inne źródło pieniędzy to pożyczka bankowa. Zależnie od twojej zdolności kredytowej i wartości ewentualnego zabezpieczenia kredytu możesz sfinansować w ten sposób częściowo lub nawet całkowicie inwestycję, biorąc zwykłą pożyczkę konsumpcyjną. A jak to się nie uda, możesz starać się o pożyczkę na uruchomienie małej firmy, co jednak wymaga przedstawienia biznesplanu.

Możesz też poszukać osób, które mają gotówkę i chcą ją zainwestować w obiecujące przedsięwzięcia. Oczywiście w takim przypadku będziesz musiał zrezygnować z pełnej kontroli nad projektem i dopuścić inwestorów do udziału w podejmowaniu strategicznych decyzji. W tym przypadku też musisz sporządzić szczegółowy biznesplan , zawierający informacje o budżecie projektu, harmonogramie pracy, planach sprzedaży, działaniach marketingowych itd. (Zresztą w każdym przypadku dobrze jest taki biznesplan przygotować, nawet do własnego użytku.) Rozpoczynanie każdej działalności wiąże się z ryzykiem. Jeżeli chcesz przekonać inwestorów, by zainwestowali w twój projekt, dobrze jest znaleźć takich, których będziesz w stanie zarazić swoją pasją.

Umiejętność sprzedaży jest jedną z najważniejszych cech, jakie powinien mieć autor gier. Niezależnie od tego, czy sam produkujesz grę, czy sprzedajesz swój projekt wydawcy, musisz starać się o to, by ludzie byli zafascynowani twoim projektem. W ten sposób zaczynasz od sprzedawania pomysłu, który może przynieść pieniądze. Jeżeli potrafisz zrobić to dobrze, masz szanse najpierw przekonać inwestorów albo bankowców, udzielających kredytów. A później wykorzystać swoje zdolności do przekonywania dystrybutorów, właścicieli sklepów i klientów.

4 komentarze

  1. Avatar

    Mało pouczający jest fragment o pożyczaniu pieniędzy, ale ogólnie tekst sporo wyjaśnia, w kwestii kosztów i cen sklepowych. Z tego wynika, że aby wydać grę na własną rękę potrzeba pieniędzy, dobrej gry, a co najważniejsze umiejętności sprzedażowych i marketingowych – trudno znaleźć wszystkie wymagania spełnione u jednej osoby.

  2. Avatar

    Ogólnie to wszystko jest mało pouczające – tak by przeciętny amerykanin był w stanie przyswoić :P

  3. Avatar

    Niby tak, ale może da do myślenia osobom, które piszą bzdury w stylu – produkcja egzemplarza tej gry to ze 20 zł, to czemu nie sprzedają go po 35-40 zł, tylko okradają nas biednych graczy?

  4. Avatar

    @jax:
    niestety ten stereotyp sprawdza się w bardzo dużym stopniu wśród Amerykaninów, których poznałem:)
    @geko:
    O to właśnie mi chodziło w pierwszym komentarzu :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings