Home | Wiadomości | Aktualności | Rankingi po dniu pierwszym

Rankingi po dniu pierwszym
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

SPIELWprawdzie dopiero pierwszy publiczny dzień targów za nami, ale już powstają pierwsze rankingi BGG i FairPlay. W rozwinięciu pełne zestawienia wraz z moim subiektywnym komentarzem. A także dwie lub trzy gry, którym będzie może warto się przyjrzeć.

Zacznijmy od GeekBuzz’a, o którym już trochę napisał Nataniel. Ranking tworzony jest na targach przez graczy. Głosowanie odbywa się na stoisku BGG. Ranking podzielony jest na trzy sekcje: High Traffic, Medium Traffic i Low Traffic. Im więcej osób zagłosuje na daną grę, w tym wyższej liście się pojawi – jest to logiczne – im więcej osób zagłosuje, tym bardziej wiarygodna ocena. Zacznijmy od listy High Traffic (pozostałe listy tylko omówię, bez wklejania już pełnego zestawienia). Bezpośrednio po nazwie gry podaję średnią, a w nawiasie ilość głosów. W odróżnieniu od rankingu BGG skala ocen to 1-5.

1 Power Grid – Factory Manager – 4.4 (12)
2. Carson City – 4.4 (8)
3. Mow – 4.3 (9)
4. Dungeon Lords – 4.3 (11)
5. Power Grid – Umspannwerk – 4.2 (8)
6. Mr. Jack in New York – 4.1 (8)
7. Endeavor – 4.0 (8)
8. Agricola – Farmers of the Moor – 3.9 (9)
9. Colonia – 3.8 (10)
10. Savannach Tails – 3.8 (10)

11. Dominion Seaside – 3.7 (11)

15 At the Gates of Loyang – 2.7 (10)

Jak widać na szczycie listy króluje Friedemann Friese. Ze swoją najnowszą grą. Co ciekawe – mini dodatek do Wysokiego Napięcia tegoż samego autora na miejscu 5 (darmowy dodatek co na pewno wpływa na ocenę). Na pierwsze miejsce Factory Managera prawdopodobnie ma wpływ sympatyczna osoba samego autora, który tłumaczy grę na lewo i prawo. Sama gra ponieważ składa się tylko z 5 rund  trwa około godziny – co jak na cięższą pozycję jest bardzo dobrym rezultatem.

Factory Manager prezentowany na stoisku (autor: toob)

Factory Manager prezentowany w centrum prasowym (autor: toob)

Dziwić mogą bardzo niskie oceny nowej pozycji Uwe Rosenberga – At the Gates of Loyang… ale nie mnie. Jest to ciężka gra. Nie jest chyba też prezentowana na stoisku tak jak np Factory Manager. Przyglądając się kamerce z Essen, przez pewien czas w kadrze była grupka czworga osób, próbująca zagrać w tę grę. Zaczęli od czytania instrukcji na głos. Nie wiem czy jest to najlepszy sposób na spędzanie czasu w Essen, szczególnie że gra do najprostszych nie należy. Zerknąłem pół godziny później – ciągle czytali instrukcję i uczyli się gry. Kolejne 30 minut – zaczęli grać – niestety ciągle zerkając do instrukcji. Wydaje mi się, że jest to podobny przypadek jak z Le Havre – gra zyska w oczach graczy, dopiero po kilkukrotnym zagraniu i zacznie wspinać się w rankingu BGG.

Nie wiem czy połowę dnia targów chciałbym spędzić męcząc się z instrukcją

Nie wiem czy połowę dnia targów chciałbym spędzić męcząc się z instrukcją (autor: yakos)

Oczywiście nieźle radzi sobie Dungeon Lords – na BGG można przeczytać już nawet pierwsze recenzje z Essen.

Gra wygląda o wiele lepiej niż na renderowanych screenach (autor: haarrrgh)

Gra wygląda o wiele lepiej niż na renderowanych screenach (autor: haarrrgh)

Na liście Medium Traffic króluje Stronghold ze średnią ocen 4.9 (7 głosów). Jeszcze kilka głosów i Stronghold „wpadnie” do wyższej listy, a jeżeli utrzyma swoje wysokie noty, będzie królował na pierwszym miejscu. Wysoko oceniana jest też Havana – gra łudząco przypominająca Cubę (grafiki stworzone przez Michaela Menzel’a). O grze, na swoim blogu pisze Kulkmann i rzeczywiście wygląda bardzo obiecująco.

Stronghold na Essen (autor: yakos)

Stronghold na Essen (autor: yakos)

Może warto się zainteresować? (autor: Kulkmann)

Może warto się zainteresować? (autor: Kulkmann)

Zdziwiła mnie wysoka pozycja Cable Car – czyli nowego wcielenia Metra, również z grafikami Menzel’a. Mechanika nie została mocno zmieniona (gra zawiera mały dodatek) – widać klasyka się nie starzeje, a nowe wydanie graficzne podnosi ocenę gry w oczach graczy.

Cable Car czyli Metro w nowej oprawie (autor: Bernd)

Cable Car czyli Metro w nowej oprawie (autor: Bernd)

Jak już pisał Nataniel – polska gra 7 na liście Low Traffic zajmuje piątą pozycję, w całkiem niezłym towarzystwie jak np: The Adventurers czy dodatku do Chicago Express.

Zerknijmy teraz na ranking Fair Play. Tutaj sytuacja wygląda trochę inaczej (przypominam, że im niższa ocena tym gra wyżej na liście):

1. Carson City, HUCH! & friends, Note 1,44
2. Automobile, Treefrog, Note 1,57
3. Opera, HUCH! & friends, Note 1,67
4. Roll Thrugh the Ages, Pegasus, Note 1,73
5. Dungeon Lords, Czech Games Edition, Note 1,83
6. Macao, alea, 2,00
7. Battlestar Galactica, Heidelberger, Note 2,14
8. Funkenschlag-Fabrikmanager, 2F-Spiele, Note 2,17
9. Egizia, Hans im Glück, Note 2,25
10. Ra, Abacusspiele, Note 2,33
11. Tobago, Zoch, Note 2,50
12. Havana, eggertspiele, Note 2,62

Znów wysokie miejsce Carson City. Dziwi mnie obecność Automobile (które zresztą też jest na liście BGG na miejscu 14) i niemieckiej edycji Roll Through the Ages, a także Battlestar Galactica.

Z pewnością niewiele osób do tej pory głosowało – co zresztą widać w GeekBuzz’ie i te zestawienie nie są w pełni miarodajne. Będę się im przyglądał i starał się zebrać podsumowanie wraz z subiektywnym komentarzem.

Nie zapomnijcie zajrzeć do galeri Melissy, a także na BGG – pojawiło się dużo zdjęć gier (np Dungeon Lords). Wpadłem też jeszcze na trochę zdjęć na Twitterze. Do następnego razu.

24 komentarze

  1. Ink

    Stronghold już na High Traffic, ale średnia spadła do 4.4 i drugie miejsce.

  2. Avatar

    Lista ta faworyzuje w oczywisty sposób gry lżejsze. Grę z prostymi zasadami może poznać więcej osób i więcej osób może ją ocenić. Poza tym łatwiej taką grę ocenić. Gry bardziej skomplikowane nie będą miały łatwo na tej liście. Trzewik tam się chyba dwoi i troi skoro Stronghold na tej liście jest tak wysoko :-)

  3. Avatar

    Ink: ranking który podałem był obowiązujący na koniec dnia pierwszego. Zaczęły pojawiać sie nowe oceny wraz z nowym dniem i tak – Stronghold na miejscu drugim ;)

  4. Ink

    No wiem, wiem, tak sobie napisałem update na bieżąco.

    Swoją drogą ciekawe, że średnia spadła tak gwałtownie (z 4.9 do 4.4)

  5. MichalStajszczak

    @lnk> Taki spadek to nic dziwnego przy małej liczbie ocen. Załózmy, że było 7 x 5 i jedna 4 – średnia 4,9. Doszła jedna ocena 1 i średnia spada natychmiast do 4,4

  6. Avatar

    Już na drugim w High Traffic :)

  7. Avatar

    Sorrki, nie przeczytałem Waszych wpisów…

  8. Ink

    @MichalStajszczak: Zgadza się, matematycznie możliwe. Ciekawi mnie tylko, że ktoś rzucił tę jedynkę (dlatego napisałem „ciekawe że”, a nie „ciekawe jak”)

  9. Avatar

    yosz: grałem w Metro jeden raz, i jakoś rozgrywka nie zacheciła mnie do kupna. Grę testowałem ze względu na tematy kę pociągów :) teraz widzę CABLE CAR i myślę – ładniej to wygląda, jeszcze jakiś dodatek – kurczę – chcę to mieć! Czyżby gorączka essenowa?

  10. Avatar

    Pytanie:
    Od czego zależy to, że gra zaczyna być notowana na BGG, a nie wyświetla się Fans:27? Ktoś musi zmienić jej status na wydaną czy co?

  11. Ink

    @konev: O ile się orientuję – 30 osób musi ocenić.

  12. Avatar

    Ranking Fair Play może być ciut bardziej miarodajny ze względu na większą ilość głosujących.
    W każdym razie cieszy mnie pozycha Opery i Carson City – wytypowałem je do kupna przed Essen prawie w ciemno :)
    Zwraca uwagę Egizia – pojaiwa się w zestawieniu bgg i Fair Play. Przeczytałem o niej to co jest na bgg i jest to solidne euro, opis nie wzbudza mojej zbytniej ekscytacji, ale w takim układzie chętnie sprawdzę.

  13. Avatar

    Aha, pozycja Automobile faktycznie może nieco zaskakiwać – ale to tylko świadczy o tych w W-wie co się nie poznali na dobrej grze ;P

  14. Avatar

    Dziwi bo to już „stara” gra :D Mi się bardzo podoba

  15. Avatar

    Stronghold wskoczył właśnie na pierwsze miejsce

  16. Ink

    Wprawdzie to pewnie chwilowe (wahania przy tej ilości głosów są ogromne) ale…

    … ręka w górę, kto rok temu przypuszczał, że polska gra choćby przez godzinę będzie najgorętszą pozycją na Essen.

  17. Avatar

    Printscreen zrobiony dla przyszłych pokoleń… autorów :D

  18. MichalStajszczak

    @lnk> Ciekawe, że ktoś wrzucił 1, ciekawe KTO to zrobił, ciekawe DLACZEGO to zrobił? Temat dla służb specjalnych? :)

  19. Avatar

    A co to jest w ogóle to „Fair Play”?

  20. Avatar

    Fair play (z ang. czysta gra) – norma wartości w sporcie. Jest wyrazem postawy reprezentowanej na boisku, gdzie zwycięstwo nie jest celem, który należy osiągnąć za wszelką cenę. Postawa ta cechuje się przestrzeganiem przepisów gry i odrzuceniem korzyści wynikłych z błędów sędziego oraz różnego rodzaju oszustw sportowych. Sportowca przestrzegającego zasad fair play można poznać po godnym zachowaniu zarówno w wypadku zwycięstwa jak i porażki.
    Źródło – Wikipedia

  21. Avatar

    Dzięki Nataniel, ale w kontekście Essen chodziło mi właśnie o tę pierwszą definicję…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings