Home | Wydarzenia | Polacy w Essen 2009

Polacy w Essen 2009
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

DSC02919[1]W tym roku o Polakach w planszówkowym światku było głośno jak nigdy. Niewątpliwie największa zasługa w tym Ignacego Trzewiczka, który rozkręcił niespotykany dla rodzimych gier szum medialny związany z premierą Strongholda. Nie był to jednak wyjątek. Filip Miłuński publikował na łamach serwisu BGN pamiętnik projektanta gry Mali Powstańcy, użytkownicy serwisu BGG masowo głosowali na ilustracje do wolffangowej Siódemki, a gracze wojenni z Zachodu czekali na Orła i Gwiazdę. Tym samym o polskich produktach mówiono często i z dużym zainteresowaniem. Konsekwencją tego wszystkiego były aktywne przygotowania polskich wydawnictw do szturmu na targi w Essen.

W kupie siła

Na pewno były to największe targi pod względem liczby polskich przedstawicieli. Oprócz weterana targów firmy Q-Workshop, swoje stoiska mieli: Portal (przy aktywnej pomocy REBEL.pl), Kuźnia Gier, Wolf Fang i Gry Leonardo (z niemałą pomocą Wargamera i Graala). Miał pojawić się też polski oddział Egmonta, który wykorzystując stoisko Portala chciał zaprezentować Małych powstańców. Niestety nie wyszło, o czym za chwilę. Pod względem liczby nowości też wyszło bardzo obiecująco: na stoiskach pojawił się Stronghold, Neuroshima Hex: Duel, Kingpin, angielska wersja Wiedźmina, 7, Kazaam Dice i Orzeł i Gwiazda (choć ten ostatni tak nie do końca). Jednym słowem wiele stoisk i wiele gier. Pełen profesjonalizm? Hmmm, miejscami.

Na wariackich papierach

Jak wiadomo najbardziej gorącym tytułem przywiezionym z pomiędzy Wisły i Odry do zagłębia Ruhry był Stronghold. Strach mówić, ale bardzo niewiele brakowało, a wielka promocja na świecie mogła zostać zmarnowana. Odbiór Strongholda z drukarni miała miejsce w ostatniej chwili, tuż przed targami (chłopaki post factum żartowali, że nie było żadnego stresu, mieli jeszcze aż 2 godziny zapasu). Jeżeli drukarnia w jakiś sposób nawaliłaby, albo po prostu nie wyrobiła się na ostateczny termin, to dziś czytalibyśmy na BGG bluzgi zawiedzionych graczy. Poszczególne egzemplarze Strongholda były odbierane z drukarni bezpośrednio do samochodu, który miał jechać do Essen (bez udziału pośrednika i kurierów), bo po prostu nie było na to czasu. Samochód zresztą podbił swój własny rekord, bo przewoził znacznie większą partię towaru niż pozwalają na to normy techniczne.

Oczywiście całe zamieszanie z odbiorem i stresująca sytuacja miała swoje efekty uboczne. Wraz z transportem Strongholda mieli zostać wzięci egmontowi Mali Powstańcy. Niestety w trakcie całej akcji pomylono paczki i gra o Powstaniu Warszawskim została w Polsce. Co prawda próbowano ratować jeszcze sytuację. Planowano wykorzystać fakt, że holenderskie wydawnictwo QWG organizowało swój transport z Gdańska do Essen. Odliczano dni, ale w sobotę było już jasne, że nic z tego nie wyjdzie i ostatecznie Mali Powstańcy nie zaprezentują się na targach. Co na pewno najbardziej przeżył autor gry.

Gry Leonardo

Gry Leonardo

Niestety Gry Leonardo nie miały tyle szczęścia co Portal i REBEL.pl przy Strongholdzie. Tam również terminy goniły, a drukarnia ciągle przekładała moment odebrania Orła i Gwiazdy. Ostatecznie (dzień przed targami), gdy przyszło do odebrania egzemplarzy okazało się, że mają nieakceptowalne uszkodzenia elementów. Chłopaki łudzili się, że jeszcze coś się da zrobić i czwartek poświęcili na walkę z drukarnią. W końcu przybyli do Essen w piątek rano jedynie z 10 egzemplarzami, a swoje stoisko otworzyli dopiero w sobotę.

Z podniesioną głową

Jeżeli chodzi o przedessonową organizację na pewno nie można nic zarzuć Kuźnii Gier i Wolf Fangowi, przynajmniej z tego co wiem. Co prawda Puszon na swoim blogu wspominał, że nie było tak różowo. Wydawnictwo miało różne problemy z drukarnią i trochę stresu się najedli, jednak z drugiej strony Kuźnia Gier była jednym z pierwszych, czy w ogóle pierwszym wydawnictwem, które pojawiło się w hali targowej. Na miejscu – w Essen – byli już w poniedziałek (w środę były zamknięte prezentacje dla prasy, w czwartek oficjalne otwarcie targów). Zresztą na bieżąco Puszon z Kuźni Gier dawał relacje na blipie, z tego co obserwuje na targach. Nie słyszałem, żeby Wolf Fang miał jakieś problemy z terminami i zdobyciem sprzedawanych na targach egzemplarzy gier. Tutaj wszystko od początku działało jak w szwajcarskim zegarku, przynajmniej z moich obserwacji. Jedynie dość blado wyglądało samo stoisko. Brakowało większej ilości plakatów, oprawy graficznej na ścianach stoiska, czegoś, co by z daleka reklamowało prezentowane gry.

Kuźnia Gier

Kuźnia Gier

Oczywiście Portal i REBEL.pl w czasie targów to już inna historia. Ich stoisko bezsprzecznie cieszyło się największym zainteresowaniem na targach, jeżeli mowa o polskich wydawnictwach. Wszystko było świetnie przemyślane i zorganizowane. Nad obsługą wisiał mały ekran, który wyświetlał bezgłośnie trailer Strongholda, zza plecami sprzedających wisiała klimatyczna grafika ze Strongholda oraz stały stosy pudełek dwóch prezentowanych gier. Trzewik był w swoim żywiole. Gorączkowo opowiadał nad rozłożoną planszą gry o klimacie i zasadach, wzbudzając wielkie zainteresowanie wśród gapiów. Widać było, że widowni aż świecą się oczy na widok gry. Wtórowali Trzewikowi Bogas, Multi, Zielu, czy wreszcie Al, tłumaczący grę po niemiecku. Obok głównej planszy rozłożona była też sympatyczna makieta oblężenia twierdzy, która miała pomóc w oddaniu atmosfery i klimatu nowej gry. Oprócz tego Portal na bieżąco nagrywał filmy video i wrzucał je wraz z opisem na stronę wydawnictwa. Wszystko działało jak dobrze naoliwiona maszyna.

Portal

Portal

Podobała mi się też umiejętność dostosowania się do niesprzyjających okoliczności ekipy od Gry Leonardo. Po pierwsze, aby choć trochę zwróciła się obecność na targach, sprzedawali u siebie gry innych polskich wydawnictw, np. Kingpina czy Strongholda. Wybrali się też do zagranicznych wydawnictw i kupili hurtowe ilości niektórych gier, aby później sprzedawać je u siebie. Z tego co widziałem najlepiej schodził Endeavor i Dominion Seaside. Druga ważna inicjatywa to popularyzacja Orła i Gwiazdy, czyli realizowanie pierwotnych planów. Pomimo posiadania niewielkiej ilości egzemplarzy, rozdali je ważnym osobom z branży, m.in. przedstawicielowi dużego dystrybutora z Danii czy Uwe Eickertowi (szefowi Acadamy Games i autorowi Confict of Heroes). Poza tym cały czas jeden egzemplarz gry był rozłożony i odbywała się dla chętnych prezentacja rozgrywki.

Plany na przyszły rok

Jako, że obecność polskich wydawnictw na targach w Essen jest już regułą i nic nie wskazuje, że mogłoby się to zmienić, czas pomyśleć o rozwoju polskiej obecności. W tym roku pojawiła się ciekawa inicjatywa zrzeszania się wydawnictw z jednego kraju pod wspólnym, bardzo dużym stoiskiem, w którejś z wielkich hal. Tak było w tym roku ze stoiskami: Gry we Włoszech, Ambasada Koreańska czy Francuski Łącznik (tutaj w jednym miejscu prezentowało swoje gry: Ystari Games, Art of Games, Asmodee, Repos Production). Doszły do mnie głosy, że o podobnym pomyśle będą rozmawiać ze sobą polskie wydawnictwa w planach na rok 2010. Świetny pomysł. Mam nadzieję, że uda się doprowadzić sprawę do szczęśliwego finiszu, a dodatkowo umieścić swoje przedstawicielstwo na którejś z wielkich hal.

Reasumując pomimo najróżniejszych wpadek i problemów, polska obecność na targach cały czas dojrzewa i upowszechnia się. Brakuje jeszcze miejscami profesjonalizmu, za dużo jest balansowania na ostrzu noża, co dla niektórych kończy się szczęśliwie, a dla innych mniej. Najważniejsze jednak jest to, że z każdą edycją oprócz wielkiej walizki zakupionych gier, polscy wydawcy przywożą także obfity bagaż doświadczeń.

11 komentarzy

  1. MichalStajszczak

    @Pancho> Popraw nazwisko Filipa (jest w składzie redakcji)

  2. Folko

    Lance do boju… super :)

  3. Avatar

    To wszystko pokazuje tylko, że właściwie już powinny być prawie gotowe gry na przyszły rok :) teraz szlifowanie, prace nad instrukcją, spokojny druk. Szczególnie pośpiech widać niestety przy pracach nad instrukcją do Strongholda, na co bardzo zwracają uwagę gracze z zagranicy.

  4. Avatar

    Boje sie otworzyc lodowke…

  5. Avatar

    Będziesz się bał, jak się w wiadomościach zobaczysz ;)

  6. Avatar

    Z polskich weteranów targów jest jeszcze co roku Micro Art Studio, ekipa od figurek.

  7. Odi

    A jeszcze niedawno wątpiłem w zdanie Andy’ego, że targi w Essen to festiwal gier często niedorobionych, przygotowywanych w pośpiechu specjalnie na tą imprezę… :/

  8. MichalStajszczak

    Masz rację Odi. W rozprowadzanych na targach w Essen egzemplarzach gry Cyklady jest kartka z informacją, że nie zdążyli zrobić plastykowych figurek i zamiast nich są drewniane pionki.

  9. Avatar

    Chcialbym zdementowac oszczercza informacje, ze pudelka ze Strongholdem byly przekladane z drukarni do samochodu na Essen! Byly przeslane z drukarni do Gdanska i tam przekladane z samochodu kuriera do samochodu na Essen :D A chlopaki faktycznie do samochodu o ladownosci 1,5 tony zaladowali 3 tony gier :-).

  10. stalker

    3 tony? o rrrany

    ciekawe, jak teraz wyglądają opony i zawieszenie :)

  11. Avatar

    Co tam opony i zawieszenie. Ciekawe jak wyglądają drogi?!? A potem się dziwicie i narzekacie. Nie ma się co dziwić, skoro jest powszechne przyzwolenie (patrz wyżej) i nawet jest to powód do dumy i chwalenia! Wstyd i głupota Polaków wychodzi! Nawet jeśli gra niezła, to widać dbałość i podejście firmy do całej reszty. Wstyd Panowie!

    A przeładowany samochód niszczy nawierzchnię jak kilkadziesiąt TYSIĘCY aut osobowych…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings