Zapraszam do lektury krótkiego wywiadu z Antoine Bauze, projektantem takich gier jak „7 Cudów Świata” czy „Ghost Stories”. Wywiad odbył się drogą elektroniczną przed nominacjami SdJ. Stąd ten gorący temat się nie pojawia w wywiadzie. Mimo to mam nadzieje, że będzie dla Was ciekawy.
A propo nominacji to dopowiem tylko jeszcze, że autor na swoim blogu stwierdził, iż cieszy go fakt, znalezienia się obok dwóch innych dobry tytułów, choć przyznaje szczerze, że nie grał w nie :-). A także traktuje tą nominację jako potwierdzenie, iż ta kategoria nie jest dla „prawdziwych graczy” tylko dla osób, które po prostu chcą czegoś więcej niż typowo rodzinne tytuły z głównej kategorii.
Po pierwsze gratuluje udanego 2010 roku. Opublikowałeś kilka interesujących gier w tym „7 Cudów Świata”, które stały się wielkim sukcesem na Essen, a także dostałeś tytuł the Designer of the Year. Czy również dla Ciebie ten rok był wyjątkowy? Spodziewałeś się takiego sukcesu „7 Cudów Świata”?
Rzeczywiście, sukces „7 Cudów Świata” był dla mnie szczególny, ale poza tym zeszły rok był całkiem zwyczajny. Zawsze jest trudno przewidzieć sukces danej gry ale „7 Cudów Świata” cieszyło się wielkim powodzeniem już wśród moich testerów, tak więc tak naprawdę aż tak dużym zaskoczenie to nie było.
Rok temu Bruno Cathala przewidział Twoją wygraną jako Designer of the Year 2010, czy masz może jakiś typ na ten rok?
Myślę, że projektantem roku 2011 może zostać Stefan Feld.
Niedługo zostanie opublikowany dodatek „7 Cudów Świata – Przywódcy”. Jak bardzo zmienia on grę? Czy planujesz może następne dodatki?
Dodatek wprowadza nowy rodzaj kart, którymi są Przywódcy. Karty te są wybierane na początku gry. Każdy gracz posiada 4 karty i trzy z nich będzie mógł zagrać po jednej przed każdą erą. Przywódcy mogą pomóc graczowi poprzez monety, redukcję kosztów, wsparcie militarne, punkty zwycięstwa i inne podobne efekty. Dodatek wprowadza trochę długoterminowej strategii a także zwiększa nieco regrywalność. Czas gry praktycznie nie ulega zmianie a zasady jak widać są bardzo proste. W tej chwili pracuje już nad następnymi dodatkami (a także dodatkowy rzeczami), ale jest zbyt wcześnie by móc coś na ten temat więcej powiedzieć.
Jakie gry opublikujesz w najbliższym czasie. Doczytać można o Ghost Stories: Black Secrets, Takenoko, Witty Pong and Rampage . Szczególnie ta ostatnio wygląda intrygująco. Czy możesz o nich nieco więcej opowiedzieć.
Witti Pong tak naprawdę już zostały wydany, ale przez małego wydawcę i praktycznie jest niedostępny poza Francją. Black Secret jest drugim dodatkiem do Ghost Stories nad którym teraz bardzo ciężko pracuje. Mam nadzieje, że zostanie wydany na Essen. Takenoko ma kłopoty z produkcją, przez drewniane elementy gry przypominające kształtem bambusa, ale niedługo ten etap powinien zostać zakończony. Rampage jest dziwną grą, którą przygotowuje razem z Ludovicem Maublanciem (Cash’n’Guns, Dice Town). Gracze wcielają się w duże japońskie potwory znane z filmów, które wchodzą do miasta by niszczyć i pożerać wszystko co napotykają po drodze. Proste prawda? Główną jednak cechą gry jest plansza w 3D (zdjęcie obok). Trudno to opisać ale gdy zobaczy się zdjęcia to od razu wiadomo o co chodzi.
Jesteś jedną z nielicznych osób na świecie, dla których projektowanie gier to zawód. Jak długo zajęło Ci zostanie pełnoetatowym projektantem gier?
Projektowanie jest rzeczywiście moim podstawowym zajęciem ale nie jedynym. Poza tym uczę projektowania gier w szkole gier video a także pisze (komiksy i dziecięca literatura). Gry zacząłem projektować w 2004 roku i minęły trzy lata zanim opublikowałem swój pierwszy tytuł a kolejne dwa zanim stało się to moim głównym zawodem.
Czy mógłbyś podzielić się jakimiś wskazówkami dotyczącymi projektowania gier dla osób stawiających pierwsze kroki w tym temacie?
Myśle, że przede wszystkim trzeba po prostu wiele projektować. Zawsze podziwiam autorów, którym udaje się za pierwszym razem stworzyć dobrą grę. Zazwyczaj spotykam osoby, które pracują bardzo ciężko i przez długi czas nad jednym prototypem. Dla mnie projektowanie gier to przede wszystkim wsłuchiwanie się (ang. resonance), każda gra czegoś Cię uczy i pomaga przy robieniu następnej. Bardzo ważne jest „karmienie” swoich szarych komórek: granie (nie tylko w gry planszowe), czytanie, oglądanie, słuchanie… Nie zaszkodzi także przeczytać kilka książek na ten temat (nie zrobią one gry za Ciebie ale na pewno Cię czegoś nauczą) i zawsze słuchaj i obserwuj dokładnie osoby grające w twoją grę. Projektowanie gier to obserwowanie i wczuwanie się w emocje graczy…
W co grasz ostatnio, może jacyś polscy autorzy zrobili na Tobie dobre wrażenie.
Ostatnio podobały mi się Pergamon, King of Tokyo, Tikal II, Zombie Dice. Niestety jak widzisz nic z Polski, ale musze przyznać, że trudno mi znaleźć czas by zagrać we wszystkie nowości.
Bardzo fajny wywiad Piotrze :) Oby więcej takich niespodzianek :)
Fajny wywiad. Jedna uwaga – tytuł gry to „7 Cudów Świata” a nie „7 cudów” (druga linijka tekstu).
Jeden z niewielu znanych projektantów (jak nie jedyny), który przyznaje się, że czyta mnóstwo książek na temat teorii projektowania gier :).
Dzięki za wywiad sipio…
Co słychać u Antoina raczej, niż Antoinego (Antoniego?) :-) Poza tym fajny wywiad!
Dzięki za uwagi. Obie sprawy poprawione.