Rynek planszówkowy w Polsce powiększa się systematycznie od kilku lat. Nie tylko coraz więcej ludzi sięga po gry, ale także mamy coraz więcej gier wydawanych przez polskie wydawnictwa. Kolejnym potwierdzeniem tego trendu są też nowi „gracze”, którzy pojawiają się na tym rynku. Jednym z nich jest Wydawnictwo Pentakl, o którym pewnie będzie głośniej w przyszłym roku, kiedy ich nakładem ukaże się gra Racial Wars. Zapraszam do lektury wywiadu z przedstawicielem wydawnictwa p. Aleksandrą Kozak.
Czy na początek możecie przedstawić osoby stające za wydawnictwem?
Wydawnictwo Pentakl to grupa ludzi z wielką pasją zajmująca się przygotowaniem, produkcją, dystrybucją oraz promocją gier i książek. Zespół jest młody i pełny zaangażowania, jednakże niepozbawiony doświadczenia związanego ze światem gier.
W skład zespołu wchodzą:
- Kozak Aleksandra – współtwórca gry karcianej Racial Wars, osoba organizująca prace całego zespołu grafików oraz koordynator prac nad grą Racial Wars.
- Sochor Katarzyna – jedna z pomysłodawców świata fantasy stworzonego na potrzeby gry Racial Wars oraz osoba zajmująca się korektą merytoryczną tekstów
- Barbara Baron – znawca języka angielskiego, korektor i tłumacz.
- Dziedzic Łukasz – głównym zadaniem Łukasza jest zarządzanie sklepem (otwarcie sklepu wydawnictwa na początku stycznia). Łukasz jednocześnie jest osobą odpowiedzialną za wszelkie kontakty z firmami zewnętrznymi.
- Kozak Łukasz – pomysłodawca całego przedsięwzięcia, odpowiedzialny za stronę informatyczną w wydawnictwie.
W planie wydawniczym widzę gry planszowe, książki, komiks a nawet grę komputerową, czyli bardzo ambitne plany. Od kiedy nosiliście się z pomysłem założenia wydawnictwa?
Pomysł z wydawnictwem powstał wraz z tworzeniem gry Racial Wars. W czasie rozmów z różnymi wydawnictwami, drukarniami, ludźmi z branży doszliśmy do wniosku, że warto zrobić coś samemu, że nie ma się czego bać, tym bardziej, gdy okazało się, że świat gier jest bardzo przyjaznym środowiskiem. Tutaj każdy da dobrą radę, chętnie rozmawia, tłumaczy. Nie zdarzyło nam się, aby ktoś odmówił rozmowy czy nie był chętny do współpracy. To dało nam siłę na zrobienie kroku naprzód. Własnymi środkami stworzyliśmy coś naprawdę fajnego. Nasze zamiłowanie do fantastyki, gier oraz wiedza dotycząca grafiki, informatyki pozwoliła nam właśnie na takie a nie inne plany. Chcemy również dać szansę młodym, ambitnym ludziom do tego, aby mogli wydać coś swojego nie bojąc się, że wiele na tym stracą czy zostaną od razu odrzuceni.
W czasie nawiązywania pracy z grafikami zdaliśmy sobie sprawę jak wiele jest w Polsce młodych, ambitnych ludzi, którzy nie zawsze mają odwagę lub środki, aby spełnić swoje marzenia.
Jeżeli chodzi o książki i komiks, to naszym planem jest wydanie czyjeś pracy w całości, w tym celu ogłosiliśmy na stronach wydawnictwa odpowiednie konkursy. Jeżeli chodzi o gry to pracujemy nad nimi już od dłuższego czasu i np. w przypadku Racial Wars prace te są już na ukończeniu.
Zaś gra komputerowa, ona była pierwsza, ale z powodu ogromu przedsięwzięcia, jakim jest stworzenie pełno prawnej gry komputerowej pozbawionej błędów i niedoróbek prace nad nią będą jeszcze długo trwały.
To przejdźmy do pierwszej gry, która ma ukazać się Waszym nakładem czyli kolekcjonerska gra karciana Racial Wars? Na stronie gry przeczytać można, że pracujecie już nad nią dobrze ponad rok. Skąd sam pomysł na fabułę a także, na jakim etapie prac jesteście?
Prace nad Racial Wars trwają już ponad rok, ale sam pomysł kiełkował dużo wcześniej. Ponieważ dużo graliśmy w gry karciane, zawsze w nich albo czegoś brakowało albo coś było z nimi nie tak. Takie wybrzydzanie graczy. Więc zaczęliśmy je poprawiać, grając do własnych zasad, nierzadko przewracając podstawową mechanikę gry do góry nogami. Z tych pomysłów powstał szkielet, który jak się później okazało sprawdza się znakomicie, jako samodzielna gra.
Mając mechanikę, brakowało nam opakowania. Nie chcieliśmy czegoś płaskiego, co na odczep się będzie można przypiąć do produktu, bo gracze od razu to wyczują. Chcieliśmy fabułę, która związałaby graczy z grą, spowodowałaby utożsamianie się z bohaterami, a momentami wywoływała emocje. Na szczęście nie musieliśmy długo szukać. Moje i Łukasza notatki, okazały się doskonałą podstawą do stworzenia fabuły. Na nich zbudowaliśmy linię czasu świata fantastycznego, dobraliśmy bohaterów i uwikłaliśmy ich w rozliczne przygody. Całość została spisana i zostanie wydana w postaci książki oraz innego typu publikacji.
O świecie, w którym rozgrywa się gra, o rasach, miejscach, istotach w nim mieszkających będzie można dowiedzieć się na stornie gry Racial Wars, która zostanie otwarta wraz z premierą gry. Tam również zostaną umieszone opowiadania dotyczące świata Ithilion.
Wracając jednak do samej gry. Prace nad grą są ukończone. Mamy mechanikę, która aktualnie jest ostro testowana przez ludzi z poza naszego grona. Karty są już w pełni zilustrowane. Przygotowujemy szablony do druku dla firmy Trefl. Aktualnie projektowane są też pudełka przez parę znakomitych grafików. Instrukcja przechodzi korekty merytoryczno techniczne. Reasumując, jesteśmy już prawie gotowi do jej produkcji, pozostały ostatnie szlify. Dodam tylko, że bardzo ważny jest aspekt dopracowania wszystkiego, bo jako gracz, często spotykałam się z sytuacjami, że gry wydawane były w pośpiechu i to czasami odzwierciedlało się w postaci bardzo frustrujących niedoróbek. Za wszelką cenę chcemy tego uniknąć.
A jak gra przedstawia się od strony mechaniki?
W grze karcianej Racial Wars gracz wciela się w rolę bohatera wybranej przez siebie rasy, uwikłanego w walkę na dwóch frontach jednocześnie. Jako lider będzie musiał zdobyć siedzibę przeciwnika oraz zapewnić obronę własnej siedziby przed nacierającymi jednostkami wrogiej rasy.
Każdy z graczy w ofensywie musi przebyć terytoria, aby dotrzeć do siedziby przeciwnika, a rasy, które występują w grze mają swoje niepowtarzalne umiejętności.
Pełne zasady gry już niedługo zostaną opublikowane w formie instrukcji na stronie wydawnictwa.
Czy lutowy termin wydania gry jest aktualny i przy okazji jak układa się współpraca z firmą Trefl, która odpowiada za druk? Czy już możecie powiedzieć coś o cenie?
Lutowy termin powinien być terminem ostatecznym. Chcemy, aby gra w miarę naszych możliwości była wykonana jak najbardziej perfekcyjnie i dopiero, gdy będziemy tego pewni trafi ona do druku. Z harmonogramu prac wynika, że termin ten zostanie dotrzymany.
Współpraca z firmą Trefl od początku przebiega bardzo pomyślnie, jest to rzetelna i profesjonalna firma, która stara się nam pomóc w każdym aspekcie związanym z produkcją, sugerując najlepsze rozwiązania i służąc swoim doświadczeniem.
W grze Racial Wars dostępne są trzy zestawy i to od typu zestawu zależy jego cena. Zestaw bitewny, który jest zestawem startowym będącym w pełni samodzielną grą. Zestaw ten jest najdroższy. Zestawy lidera są odpowiednikiem Magic’owych Intro pack’ów. Ich cena balansować będzie w okolicach wspomnianego produktu. Mini-boxy, które są 20-kartowymi booster’kami, mają cenę, porównywalną do cen zwykłych booster’ów.
Kiedy można spodziewać się pokazów gry na jakimś konwencie no i czy ogłoszenie o poszukiwanych testerach nadal jest aktualne?
Pierwszym konwentem, na którym zobaczycie nasz produkt będzie Pyrkon, który odbywać się będzie w dniach 23-25 marca przyszłego roku.
Uchylając rąbka tajemnicy mogę powiedzieć, że prowadzimy rozmowy z firmą Rebel, aby stali się głównym dystrybutorem gry na Polskę, co ściśle jest związane z profesjonalną promocją produktu.
Oczywiście my, jako producent gry będziemy wspierać organizacje turniejów lokalnych oraz organizować coroczne mistrzostwa polski.
Ogłoszenie o poszukiwaniu testerów jest już nieaktualne, ponieważ zespół testerów został w pełni skompletowany. Cieszy nas to, ponieważ każda uwaga, każda ocena jest na wagę złota. Zależy nam, aby gra była warta wydanych na nią pieniędzy.
Kolejne gry karciane zapowiedziane na czerwiec 2012 roku to Czterej Jeźdźcy Apokalipsy i Miasto Szaleństwem Opętane? Czy już możecie coś o nich więcej zdradzić?
Na wstępie chciałbym skorygować jedną rzecz. W informacji na stronie wydawnictwa dotyczącej daty wydania gry „Miasto szaleństwem opętane” pojawiła się literówka, która okazuje się dość znacząca. Data wydania gry to czerwiec 2013 roku.
Założenia koncepcyjne gry to wielo-taliowy draft. Fabularnie będzie przedstawiać zamieszki pomiędzy gangami w wybranym Polskim mieście, które zamierzamy zilustrować w pełni oddając jego specyfikę. Wybór miasta nie został jeszcze dokonany.
Jeżeli chodzi o „Czterech Jeźdźców Apokalipsy” to jesteśmy pełni nadziei, co do tego tytułu, ponieważ posiada on niesamowitą mechanikę, która z naszej wiedzy jest niespotykana w innych grach. Osadzona w klimacie religijnym będzie zaskakiwać nie tylko swoją grywalnością, ale i emocjami, jakie będzie wyzwalać u graczy. Na tym etapie prac nie cichlibyśmy ujawniać więcej szczegółów, ale już niedługo będziecie mogli spodziewać się pierwszych ilustracji i informacji związanych z tą grą na stronie wydawnictwa.
Możemy dodać, że TFHOTA będzie produktem, który chcemy wydać w następnej kolejności po grze Racial Wars. Pomysł na grę powstał na początku tworzenia gry Racial Wars i systematycznie tworzona była mechanika tej gry. Jest to gra, przy której nakład pracy szczególnie dla grafików jest tak duży, że nie byliśmy w stanie jednocześnie połączyć tych dwóch projektów. Gra Racial Wars była już w trakcie tworzenia, więc postanowiliśmy, że to ona będzie pierwsza w planie wydawniczym.
Na pewno wielu graczy zwróci uwagę na bardzo dobre i klimatyczne grafiki? Kto jest ich autorem?
Bardzo zależało nam na jak najlepszej oprawie graficznej gry. Nie ma co ukrywać, że poza dobrą mechaniką bardzo ważne jest ogólne wrażenie to, aby karta była czytelna i przyjazna dla oka. Tym bardziej, że gra oparta jest na świecie Fantazy, który od zawsze był bardzo malowniczy. W Polsce mamy naprawdę wielu utalentowanych młodych grafików. Zależało nam, aby promować ambitnych ludzi. Udało nam się stworzyć zespół grafików, którzy bardzo dobrze się uzupełniają i myślą podobnie. To ważne, aby ilustracje były ze sobą spójne, tematycznie jak i sposobem wykonania. Nie zmienia to faktu, że każdy z wykonawców ma swój specyficzny klimat i sądzę, że każdy gracz znajdzie swojego ulubionego grafika. Mamy nadzieję, że współpraca z tym zespołem będzie długa i owocna, ponieważ od samego początku nawiązaliśmy wspólny język. To dobrze, gdy ludzi łączy wspólna pasja, a nie tylko kontakty zawodowe. I sądzę, że udało nam się to osiągnąć.
Nazwiska autorów ilustracji będą zawsze przez nas promowane, na każdej karcie będzie widniała informacja, kto wykonał daną ilustrację, jak również na stronach naszych produktów. Ponieważ lista autorów jest naprawdę długa, nie będziemy tutaj wymieniać ich z nazwisk i chwalić każdego z osobna. Osoby zainteresowane odsyłamy na stronę naszego wydawnictwa gdzie każda publikowana praca jest podpisana nazwiskiem jego autora.
Dziękuje uprzejmie za rozmowę i życzę powodzenia przy realizacji ambitnych planów.
w świetle ostatnich wydarzeń z angielskiej Premier League jednym z bohaterów gry powinien być Luis Suarez
Szkoda, że pytanie o mechanikę pozostało bez odpowiedzi.
Myślałem, że na GF nie zajmujemy się CCG? ;)
A na serio zabrakło podstawowego pytania: co wyróżnia Racial Wars od innych gier tego typu.
Ja tam Mst z odpowiedzi na pytanie o mechanikę dowiedziałem się bardzo dużo :).