Nowa Era w 51.stanie [Współpraca reklamowa z Wydawnictwo Portal] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Na każdą nową grę Wydawnictwa Portal czekam z niecierpliwością po mistrzowsku podsycaną przez marketingowego geniusza – Ignacego Trzewiczka. Na pierwszy rzut oka nigdy się nie zawodzę. Na drugi – zawsze. Gry te choć wydają się wychuchane, dopieszczone i zapięte na ostatni guzik jak własne dzieci przed wyjściem na mróz z czasem okazują się niedotestowane, z kulejącym balansem, wydane w sposób niedopracowany. Co zrobić? Nadal gry te lubię. Zapewniają emocjonującą a także wymagającą zabawę, nie sposób o nich zapomnieć. Zwłaszcza, że po roku od wydania pierwszej wersji – dostaję zawsze poprawkę, w której nic już nie zawodzi. Dodatek/nową wersję/osobną grę. Tak jak po Strongholdzie pojawił się Stronghold: Undead, po Prêt-à-Porter – Prêt-à-Porter wersja angielskojęzyczna (ze świetną ikonografiką zamiast męczących tekstów), tak i po 51.stanie – nastała Nowa Era.

Dla tych, co nie grali…

Dla tych, co nie grali w 51.stan z pewnością przyda się małe wprowadzenie. Zarówno Nowa Era (jako osobna gra), jak i 51. stan (do którego jest ona rozszerzeniem), bazują na kartach, które podczas rozgrywki możemy wykorzystać na trzy odrębne sposoby. Jedna i ta sama karta po nawiązaniu „Współpracy” zapewni nam co turę cenne surowce, po dokonaniu „Podboju” przyniesie dobra jednorazowo, za to w większej ilości lub po „Przyłączeniu” jako Lokacja stanie się częścią naszego terytorium wynagradzając nas jakąś specjalną zdolnością. Gracze wcielający się w przywódców różnych Frakcji, znanych z postapokaliptycznego świata Neuroshimy, będą starali się jak najlepiej wykorzystać dostępne na ręce karty i jako pierwsi zdobyć 33 punkty potrzebne do zwycięstwa. Każda tura rozpoczyna się od pozyskania na rękę nowych, odkrytych i zakrytych kart oraz otrzymania robotników, żetonów i surowców produkowanych przez nasze Lokacje oraz przysługujących nam z Umów i Zdobyczy. Następnie gracze wykonują w kółko po jednej z Akcji, aż wszyscy nie spasują. Możliwości jest wiele – są one głównie związane z zagrywaniem kart z ręki (na wszystkie trzy opisane wyżej sposoby), ale też z wykorzystaniem naszych robotników do pracy na kartach naszych i innych graczy, pozyskiwaniem dodatkowych surowców, przebudową i odbudową posiadanych Lokacji.

Czerwoną część karty - Zdobycz (w tym przypadku dwa złomy) - otrzymamy po udanej akcji Podboju. Niebieską część - Umowę (w tym przypadku jeden złom) - będziemy produkować co turę po udanej akcji Współpracy. Biała część - Zdolność (w tym przypadku produkcja 1 złomu na turę) - stałaby się aktywna po Przyłączeniu Lokacji. Jak wykorzystamy daną kartę zależy od naszych potrzeb i decyzji oraz możliwości naszej Frakcji (każda w czym innym się specjalizuje, ma trochę inne opcje wykonywania Podboju, Współpracy czy Przyłączania)

I dla tych, co już znają.

Osobom zaznajomionym z 51.stanem mogą się jeszcze śnić po nocach małe wydawnicze koszmarki, pt. Chaotyczna Instrukcja 2 czy Raz, dwa, trzy, żetonu nie dostaniesz ty. Nabywcy Nowej Ery będą mogli spać spokojnie. Instrukcja jest zrozumiała i przejrzysta, z pomocnymi przykładami. Lifting przeszły także elementy gry:

Po lewej żetony z 51.stanu, po prawej ich odpowiedniki z Nowej Ery. Żetony są większe i grubsze. Robotnicy i surowce - drewniane!

Zaszła dość znacząca zmiana w używanych w grze symbolach oraz niewielka, ale bardzo istotna związana z nią zmiana w mechanice. W 51. stanie, by zagrać kartę z ręki, gracze korzystali z jednej z trzech Kart Kontaktu pozwalających na wykonanie akcji Podboju, Przyłączania lub Współpracy. Teraz korzystając z Kontaktów (zgromadzonych na specjalnej mini-planszy Frakcji) możemy od razu wykonać jakąś akcję (tak jak po staremu) lub zaopatrzyć się w jej żeton, który będziemy mogli wykorzystać później.

Po lewej Karty Kontaktu Frakcji Gildia kupiecka z 51.stanu, po prawej zastępująca je mini-plansza z Nowej Ery. Symbol z żółtą strzałeczką oznacza wykonanie akcji, symbol bez niej - pozyskanie odpowiadającego żetonu.

Zmiany, zmiany…

Już w 51. stanie sugerowano nam by karty Lokacji wykładane na stół uporządkować, w zależności od przynoszonych korzyści, w trzy rzędy. Nastanie Nowej Ery jednoznacznie już wymusza porządek na stole, gdyż wiąże się on ściśle z najważniejszą zmianą w grze – interakcją. Gracze zyskują możliwość nawiązywania Współpracy z leżącymi na stole Lokacjami przeciwników – dzięki czemu otrzymują dodatkowe zasoby na początku każdej tury (wykorzystujemy wtedy „niebieską” stronę karty,  jak w przypadku podjęcia Współpracy z kartą z ręki). Możemy także zaatakować wyłożone na stół karty innych – otrzymując od razu Zdobycz atakowanej Lokacji (korzystając z tej samej „czerwonej” części karty, z której korzystamy w przypadku podbijania karty z ręki). Żeby zasadzić się na przeciwnika wykonywana przez nas akcja Podboju lub Współpracy musi siłą dorównać Odległości Obronnej danej Lokacji. Wynosi ona zawsze od 3 do 5 – jako, że mało która Frakcja dysponuje taką siłą bazowo – ważne staje się wspomniane wcześniej zbieranie żetonów Kontaktu, które możemy następnie łączyć ze sobą by umożliwić dotarcie do przeciwnika.

Po lewej karta z 51.stanu, po prawej ta sama karta z Nowej Ery. Nowe symbole oraz zaznaczenie Odległości Obronnej w prawym górnym rogu karty. Żeby użyć karty z ręki musimy wykonać akcję z siłą co najmniej równą jej Odległości (prawy dolny róg). Żeby zaatakować wyłożoną na stół kartę Lokacji przeciwnika musimy siłą akcji dorównać Odległości Obronnej.

Nowa Era jest również erą bezhołowia – zrezygnowano, moim zdaniem słusznie, z Liderów. W 51.stanie Liderzy zapewniali dodatkowe surowce i sposoby zdobywania punktów, zapunktować mogliśmy także za samą zmianę Lidera. Po paru grach wydawało się jasne, że osoba z fartownym dociągiem Liderów (czyt. posiadanie jednego lub kilku liderów w sytuacji gdy pozostali nie mieli takiego szczęścia) ma mniej krętą drogę do zwycięstwa.

Lider z 51.stanu (po lewej) po nastaniu Nowej Ery postanowił zaszyć się w swoim biurze.

Na lepsze?

Lubię karcianki (Dominion, Race for the Galaxy, Glory to Rome) nie musiałam się więc specjalnie zmuszać do polubienia 51.stanu. Najbardziej denerwującym aspektem tej gry jest dla mnie ogromne znaczenie Przebudowy Lokacji (leżącą na stole kartę zamieniamy na inną zyskując 2 punkty) oraz Liderów i ich zamiany (przynoszącej kolejne punkty). Znaczenie i zysk w punktach tak ogromny, iż kolejne rozgrywki zamieniały się szybko w festiwal Bobów Przebudowniczych i Przewrotów Politycznych, podczas gdy pozostałe aspekty gry płakały cichutko w kąciku załamane swą znikomą wartością. Podczas gdy Przebudowa w Nowej Erze nadal ma spore znaczenie, Liderzy całe szczęście przeszli na emeryturę, a karty Lokacji dają więcej możliwości na zdobywania punktów. Do wyboru mamy więcej zdolności i więcej Lokacji dających punkty za konkretne surowce lub karty. Zamiast z automatu przebudowywać co się da – przyjemniej i przede wszystkim korzystniej jest posilić się na zbudowanie z naszych kart jakiejś punktonabijającej maszynki.

Na górze - karty z 51.stanu - tylko dwie karty w grze dające możliwość zapunktowania za cegły i związane z nimi lokacje. Na dole - Nowa Era - więcej kart = więcej możliwości. Zamiast bezmyślnie przebudowywać co się da, warto pokusić się o skonstruowanie jakiegoś kombo.

Brak interakcji w grach nie jest dla mnie wadą – nie przeszkadza mi więc jej znikoma ilość w 51.stanie. Wprowadzenie możliwości wykorzystywania kart innych graczy przeszkadza mi z prostego powodu, dla którego z reguły interakcji nie lubię w żadnej grze – konieczności dokonania wyboru komu szkodzimy – c czyli wszelkie parszystwa w stylu king making, jojczarstwo i nie zawsze miła atmosfera przy stole. Problem ten występuje jedynie w grach 3 i więcej osobowych – a takich rozgrywek w 51.stan/Nową Erę i tak unikam z zupełnie innego powodu – królującego w nich downtime’u. Zaskakująco natomiast w dwie osoby – wprowadzone zmiany dotyczące interakcji – okazały się strzałem w dziesiątkę! Przykład – mamy kartę z punktami za ropę, ale ropy w pozostałych kartach jak na lekarstwo? Rzut okiem a potem szybki wypad do Lokacji przeciwnika i problem z głowy! Po pierwsze – nie jesteśmy już aż tak ograniczeni losowością dociągu kart, po drugie – zwiększają się nasze możliwości.

Nowy tor punktacji - ze skrótem zasad i objaśnieniem najważniejszych symboli

Choć zwykle wszystko co mamy na ręce wyląduje prędzej czy później na stole – wyłącznie od nas zależy na jaki z trzech sposobów wykorzystamy nasze karty, kluczowa będzie nawet kolejność w jakiej je zagramy. Rozgrywki w 51. stan, pomimo wymienionych wad tej gry, nadal były dla mnie emocjonującymi wyścigami z cała masą trudnych wyborów. Śmierć Liderom,  kombowanie wreszcie porównywalnie opłacalne jak przebudowa, nie tak ważna dla mnie, ale zapewne ważna dla wielu innych – interakcja oraz wysoki poziom wykonania gry – czynią tą grę jeszcze lepszą. Tysiące osób zapłaciło za przetestowanie 51.stanu… Teraz cieszmy się Nową Erą!

P.S. Talie z 51. stanu i Nowej Ery można bez problemu łączyć – mi bardzo przyjemnie gra się z wymieszanymi kartami, po usunięciu Liderów (a to ci niespodzianka!)

PLUSY:

  • ciekawa mechanika – pomysł potrójnego wykorzystania kart
  • porządne wydanie, świetne grafiki
  • nowe, ciekawsze w porównaniu do 51.stanu zdolności Lokacji
  • brak Liderów
  • gra dwuosobowa
  • interakcja

MINUSY:

  • dodatek=nowa, poprawnie wydania, sprawnie działająca gra ->51.stan powinien taki być od początku!
  • gra wieloosobowa – interakcja, down-time

Veridiana (?/5) – zapewne będę tu w mniejszości, ale pasjansowatość 51 Stanu bardzo mi odpowiadała. Czysty wyścig o rozwój z lekkim pilnowaniem sąsiadów. Wszystkie zmiany wprowadzone w NE na korzyść interakcji są, jak dla mnie, po prostu niepotrzebne. Do tego karty wydają mi się mniej wyspecjalizowane jeśli chodzi o oferowane surowce i nadobfite. To jak rozkręcanie idealnie tykającego zegarka, żeby mu na siłę zamontować barometr, termometr i kompas. Nie  podejmuję się oceny, gdyż grałam mało, a odniesienia do ukochanej postapokaliptycznej wersji pasjansa wpływają dosyć znacząco na mój nieobiektywizm.




Dziękujemy firmie Wydawnictwo Portal za przekazanie gry do recenzji.


 

Ogólna ocena (4/5):

Złożoność gry (3/5):

Oprawa wizualna (5/5):

Przydatne linki:

5 komentarzy

  1. Avatar

    muszę przyznać, że jak na Squirrel to świetna recenzja… bez żadnych Franciszków sztygarów i innych wygibasów.
    konkretnie i na temat. Dla mnie bomba.

  2. Avatar

    Recenzja bardzo fajna, lubię takie autorskie perełki: Znaczenie i zysk w punktach tak ogromny, iż kolejne rozgrywki zamieniały się szybko w festiwal Bobów Przebudowniczych i Przewrotów Politycznych, podczas gdy pozostałe aspekty gry płakały cichutko w kąciku załamane swą znikomą wartością.

    A co do gry, to jakbym miał 51. Stan, to bym teraz strasznie zgrzytał zębami. I jak tu kupować pierwsze wydania gier z Portalu…

  3. Avatar

    Ja mam i 51szy i NE – gry dla roznych grup, nie zgrzytam zebami i gram :> Przyznam, ze po Atomuuuuuwkach to pierwsza gra Portalu ktora mi przypadla do gustu :>

  4. Avatar

    OK, w takim razie alles gut.

  5. Avatar

    Zagrałem pierwszy raz w NE niedawno. Wcześniej w 51 Stan. I niestety obydwie te gry to przykład jak gier nie należy robić. Nieintuicyjne, zakręcone jak słoik ogórków.

    Zgoda – takich gier jest dużo. Ale w innych chociaż jest jakiś fun…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings