Home | Wiadomości | Aktualności | Wywiad z Bardem

Wywiad z Bardem
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Logo_BardKilka dni temu, w skwarne sierpniowe popołudnie, miałem okazję odwiedzić p. Przemysława Kasztelańca w siedzibie firmy Bard w Krakowie. W czasie godzinnej pogawędki udało się porozmawiać o planach, dokonaniach, zmianach i wyzwaniach związanych z Bardem.

To nowa siedziba Waszej firmy. Skąd potrzeba zmiany?

Firma się rozwija, także jako wydawnictwo. Poprzednie miejsce miało dwukrotnie  mniejszą powierzchnię, a biorąc pod uwagę rozwój firmy i coraz większą ilość wydawanych przez nas gier – decyzja była raczej oczywista.

Z jednej strony wiele się słyszy narzekań na polski rynek. Że mały, że wybredny, że klienci każdą złotówkę po dwa razy oglądają… A z drugiej strony nie tylko po Bardzie widać rozwój. Wiele firm zaczynających jako sklepy czy dystrybutorzy przeistacza się w wydawnictwa. Jak to zatem jest? Rozwój mimo narzekań, czy ucieczka do przodu by znaleźć sposoby na pokrycie strat?

Tutaj bardzo istotnym elementem jest wcześniejsze rozpoznanie zarówno rynku jak i gry, którą planujemy wydać. Przed decyzją o wydaniu gry, testujemy wielokrotnie każdy tytuł, zarówno we własnym gronie, jak i naszymi rodzinami i znajomymi. Oczywiście ważnym czynnikiem jest również fakt, jak gra przyjęła się na Zachodzie oraz jaki stosunek do danego tytułu mają fani z Polski. Jeżeli wszystkie te warunki zostaną spełnione, wtedy zaczynamy poważnie myśleć o wydaniu gry.

Jakie są Wasze hity, jeśli rozpatrywać to z pozycji dystrybutora, sprzedawcy gier?

Niewątpliwie jest to Carcassonne. Popularność tej gry także w Polsce jest wyjątkowa. Ale i inne nasze pozycje sprzedają się satysfakcjonująco. Przykładem może być gra Łowcy smoków, która w całości się wyprzedała i niedługo wprowadzimy do sprzedaży drugą edycję. Co może nieco zaskakujące – okazało się, że magnesem było charakterystyczne i wyjątkowe opakowanie w metalowej puszce.

Proszę nieco więcej opowiedzieć o wydaniu przez Barda jednej z najlepszych (wg rankingów BGG) gry ostatnich miesięcy, czyli Terra Mystica. Jak to się stało, że właśnie Wasza firma tak celnie wybrała hit do swojej oferty wydawniczej?

W tym konkretnym wypadku niewątpliwie jednym z ważniejszych czynników był czas i szybkość podjęcia decyzji. Gra trafiła do nas zaraz po Essen i już po kilku pierwszych rozrywach byliśmy jej wielkimi fanami i wierzyliśmy w jej sukces. Do tego należy dodać wspomnianą już popularność gry na Essen oraz fakt, że nie mieliśmy podobnego tytułu w naszej ofercie, a nasz czeski partner firma MindOK również był zainteresowany tym tytułem.

Jakie macie plany na najbliższe miesiące? Czy może Pan coś więcej powiedzieć na temat tytułów już zapowiadanych, zdradzić coś nowego?

Sądzę, że hitem jesieni będzie 1989 Jesień Narodów. Polska edycja jest w trakcie intensywnych prac wykończeniowych. Z czego jesteśmy bardzo zadowoleni, to fakt nawiązania współpracy z IPN. Cała część historyczna zostanie zredagowana we współpracy z IPN, dzięki czemu gra stanie się okazją do poznania najnowszej historii przez graczy. Staramy się wyciągnąć wnioski z wydania Zimnej wojny, szczególnie, że oczekiwania fanów są bardzo wysokie i nie chcemy ich zawieść. Pieczołowicie analizujemy wszelkie poprawki w regułach, FAQ i komentarze dostępne w sieci. Jestem przekonany, że będzie to gra lepsza niż Zimna Wojna.

A czy coś jeszcze oprócz 1989 Jesień Narodów?

Zapowiadaliśmy już polską edycję Flash Point: Fire Rescue, czyli Ognisty Podmuch. Gra będzie nieco wyjątkowa na naszym rynku, bo wydajemy ją w nieco za dużym pudełku. Dzięki temu, graczy którzy zakupią planowane dodatki, będą mogli je wygodnie umieścić razem z podstawką.

Drugim tytułem jest premiera nowej gry Reinera Knizii.

rzut okiem na próbne wydruki

rzut okiem na próbne wydruki

rzut okiem na próbne wydruki

rzut okiem na próbne wydruki

Kto z Kim to szybka gra imprezowa w pewien sposób wykorzystująca mechanikę Dixita. Zadaniem graczy jest wskazanie osoby, spośród zagranych kart, która byłaby najbardziej prawdopodobnym wykonawcą zadania w danej turze.

rzut okiem na próbne wydruki

rzut okiem na próbne wydruki

Spodziewamy się, że ta gra rozbawi wiele osób i zdobędzie sobie wysokie miejsce w rankingach gier towarzyskich.

Z pewnością wielu graczy już czeka na premierę Listu Miłosnego, który zaprezentujemy na Polconie. Zdecydowaliśmy się wydać ją w wyjątkowo korzystnej cenie, aby ten hit ostatnich targów w Essen mógł łatwo trafić do graczy.

Zapewne praca w branży planszówkowej to nie tylko obowiązki, ale także i okazja do kontaktu z ludźmi. Czy zechciałby Pan coś o tej stronie Waszej pracy opowiedzieć.

Z jednej strony kontakt z graczami odbywa się przy okazji sprzedaży czy kontaktów na forach internetowych. Zdarzają się sytuacje demobilizujące, gdy spotykamy się – jako wydawca – z zarzutami o obniżanie jakości, czy zaniedbania w procesie polonizacji gry. Jednak wszystkie te uwagi są dla nas bardzo cenne i staramy się wyciągać z nich wnioski na przyszłość. Ale bywa też i zaskakująco – ostatnio prowadzę postępowanie reklamacyjne w sprawie dodatku do Carcassonne, którego rewersy różnią się – podobno – znacząco od podstawki. Na tyle sprzedanych pudełek, to pierwsza taka sprawa! Jednak nie bez powodu producent gry dodał w drugim dodatku płócienny woreczek, z którego można losować płytki.

Z drugiej strony sami staramy się organizować spotkania popularyzujące gry. Są to turnieje Carcassonne o randze mistrzostw Polski czy choćby Podkarpacia ;). W tej chwili testujemy koncept objazdowej formy promowania Carcassonne. Przygotowaliśmy specjalny namiot dla graczy oraz nowatorską w formie wykonania wersję Carcassonne do gry plenerowej. W planach mamy również wizytę w Ropczycach, a kolejna najbliższa tego typu impreza odbędzie się już pod koniec sierpnia w Katowicach.

Jeśli taka forma się sprawdzi, to w przyszłym roku fani mogą spodziewać się wielu imprez i atrakcji związanych z Carcassonne.

Wracając do tego Waszego hitu. Jak się sprzedają najnowsze dodatki (Minisy) oraz BigBox 4?

Minisy praktycznie są wyprzedane i – co ważne dla kolekcjonerów – nie spodziewamy się dodruku. Ciekawostką jest tutaj odwrócenie popularności tych dodatków w stosunku do Niemiec. O ile w Niemczech ich popularność odpowiadała w zasadzie numeracji minidodatków, to u nas dokładnie na odwrót. A nakład był nierównomierny, zgodny z badaniami rynku niemieckiego.

Czy Bard przewiduje jakieś premiery gier polskich autorów?

Tutaj mogę jedynie zdradzić, że testujemy kilka ciekawych tytułów, ale czy wydamy któryś z nich, tego nie mogę na chwilę obecną potwierdzić.

Zainteresowani mogą znaleźć dodatkowe informacje na stronie Wydawnictwa.

Dziękuję za rozmowę.

One comment

  1. Avatar

    Ja czekam na jakieś nowości od Barda.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings