Home | Wywiady | Sukces Teomachii – wywiad z FGH

Sukces Teomachii – wywiad z FGH
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

TheomachiePolskie gry coraz śmielej zdobywają zagraniczne rynki. Nie tak dawno mieliśmy kolejny na to dowód. Oto na niemieckim serwisie Spielle-offensive z sukcesem zakończyła się kampania zbierania funduszy na nową edycję gry Teomachia, którą w 2012 roku wydała Fabryka Gier Historycznych. Zapraszam do lektury wywiadu z chłopakami FGH, gdzie podpytuje o kulisty tego sukcesu.

Od kiedy myśleliście nad nową edycją Teomachii?

 Michał Sieńko: Teomachia miała premierę nieco ponad rok temu i w tamtej formie była opracowana jako gra wyłącznie dwuosobowa. Jednak od początku wiedzieliśmy, że ma ona bardzo duży potencjał – przez moment wahaliśmy się na czym się skupić, czy na dodatku czy na rozszerzeniu podstawki. Jednak dość szybko dokonaliśmy wyboru pomiędzy tymi rozwiązaniami i już od kilku miesięcy ostro pracujemy nad nową Teomachią.

Decyzja o wydaniu niemieckiej edycji znacznie przyśpieszyła prace nad rozszerzeniem zasad – teraz już jesteśmy pewni, że to był bardzo dobry krok!

 Czy możecie powiedzieć jak to się stało, że trafiliście na niemieckiego platformę Spieleschmiede?

Piotr Żuchowski: Tak naprawdę, to oni trafili na nas! Warto wiedzieć, że platforma Spieleschmiede, dzięki której udało się sfinansować niemiecką edycję Teomachii, jest ściśle powiązana z dużym niemieckim sklepem z grami, Spiele-Offensive. Najpierw nawiązaliśmy z nimi współpracę handlową, a gdy okazało się, że “Sigismundus Augustus” (nasza pierwsza gra dostępna w innych językach niż tylko po polsku) przypadł do gustu tamtejszej ekipie, otrzymaliśmy od nich propozycję wydania Teomachii po niemiecku. Na pewno swoje znaczenie miały też bardzo wysokie oceny na BGG, a także temat mitologiczny i użyte mechaniki – ten tytuł daje ogromny potencjał, który został dostrzeżony przez ekipę Spieleschmiede.

karten

Tak prezentują się nowe karty.

Jak przebiegała z nimi współpraca? Czy może dacie jakieś porady dla następców?

Adam Kwapiński: Crowdfunding jako metoda finansowania projektów związanych z grami staje się coraz popularniejszy i jest ogromną szansą dla małych wydawnictw i niezależnych autorów, którym zależy na tym, aby ich tytuły znalazły się na sklepowych półkach. Konsekwencja w działaniu, wiara w sukces i dobra promocja to klucze do sukcesu. Ze swojej strony możemy naprawdę gorąco polecić Spieleschmiede – to profesjonaliści, a przy tym ludzie pomocni, otwarci na różne propozycje i skłonni do kompromisów. Cała kampania Teomachii, trwająca ponad miesiąc, przebiegła bez żadnych spięć i zgrzytów.

Hmm.. na pewno warto obserwować inne projekty gier planszowych/karcianych i przeanalizować progi i nagrody dla ludzi, którzy mają udzielić wsparca. Dobre skonstruowanie oferty to prawie połowa sukcesu. A potem trzeba włożyć mnóstwo pracy w promocję, odpisywać na wszystkie komentarze, przygotowywać unikatowe newsy – to wszystko wymaga sporych nakładów czasu i w zasadzie uniemożliwia bardziej intensywną pracę nad innymi projektami.

Jakie zmiany w mechanice gry nastąpiły przy tej edycji?

Adam Kwapiński: Zmian jest sporo i są szalenie istotne. Najważniejszą zmianą jest wprowadzenie do rozgrywki trzeciego i czwartego gracza. Automatycznie musieliśmy poprawić wiele kart, w których pierwotny tekst brzmiał: “Przeciwnik musi odrzucić…” – trzeba było zdecydować, czy “wszyscy przeciwnicy…”, czy “wybrany przeciwnik…”.  Było sporo tego typu poprawek.

Bardzo ciekawą zmianą jest karta desperacji – wprowadza ona sporo zamieszania w licytacji. Dzięki niej gracze, którzy dysponują niewielką liczbą wyznawców pozostają w grze dłużej, a jednocześnie nie blokują pozostałych graczy, wymuszając na nich niskie stawki.

Oprócz powyższych zmian jest jeszcze kilka nowości. Poprawiliśmy instrukcję i zapisy na niektórych kartach. Trochę inaczej ułożyliśmy też fazy w rundzie (chociaż to zmiana raczej kosmetyczna). No i dodatkowo mamy sporo nowości i dodatków – w większości są one przeznaczone tylko dla osób, które wsparły nas za pośrednictwem Spieleschmiede, ale jeśli wszystko potoczy się zgodnie z planem, to również polscy gracze będą mogli nacieszyć się częścią dodatków, które znajdą się w niemieckiej edycji Teomachii.

Kto jest odpowiedzialny za nową, jak dla mnie świetną, oprawę graficzną?

Michał Sieńko: Uznanie i wieczna chwała należy się przede wszystkim Idze W. Grygiel, naszej głównej graficzce. To ona przygotowała grafikę pudełka, nowy logotyp, layouty kart, rewersy i karty mocy. Iga jest bardzo ciekawym przykładem “uczenia się” pracy w branży gier planszowych. Tworzyła grafiki do każdej naszej gry – to ona odpowiadała za oprawę graficzną “W Zakładzie”, “Sigismundusa Augustusa” i “Bohaterów Wyklętych”. Kolejne gry pokazują, że Iga bardzo się rozwinęła od czasu “W Zakładzie”, a jednocześnie wykształciła swój, rozpoznawalny styl oprawy graficznej gier.

Za drugą graficzną zmianę związaną z Teomachią, czyli wizerunki bogów, była odpowiedzialna Małgorzata Śliwka. To również osoba, z którą współpracujemy od samego początku istnienia naszego wydawnictwa, a jej ilustracje zawsze były bardzo dobrze odbierane przez graczy.

Mam nadzieję, że nasze graficzki nie znienawidziły nas za czasem mordercze tempo pracy i będą nadal kontynuowały współpracę z naszym wydawnictwem.

symbole

Nowe symbole bogów.

Czy możecie zdradzić jaki kolejny projekt szykujecie?

Piotr Żuchowski: Na razie jest chyba zbyt wcześnie, by mówić o konkretach. Testujemy obecnie kilka prototypów, rozmawiamy też z autorami z zewnątrz, którzy zaproponowali nam wydanie ich gier (szczególnie ostatni Polcon obfitował w spotkania z projektantami i gry testowe), ale wciąż nie możemy potwierdzić nic w 100% oficjalnie. Natomiast nie zdradzimy na pewno jakiejś wielkiej tajemnicy, jeśli powiemy, że poważnie myślimy nad dodatkami do tytułów już obecnych na rynku, ale jest to raczej kwestia dopiero przyszłego roku.

W dalszym ciągu myślimy o “Castrze” – tego prototypu jeszcze nie wrzuciliśmy na dno szafy. Mamy też projekt świetnej gry edukacyjnej. W grudniu, jak przygotujemy plan wydawniczy na przyszły rok, będziemy mieli czym się pochwalić!

Czy możesz także przybliżyć jak obecnie wygląda działalność Lubelskiego Centrum Gier Historycznych, który czynnie tworzycie?

Michał Sieńko: Bardzo się cieszę, że zapytałeś też o LCGH. Promowanie gier w kręgach casualowych graczy i środkowisku szkolnym jest ważną działalnością FGH. Dlatego też w lipcu tego roku ponownie zorganizowaliśmy w LCGH szereg imprez dla dzieci, młodzieży i dorosłych, które obracały się wokół gier planszowych (link do fotorelacji z 33. rocznicy Lubelskiego Lipca ‘80).

LCGH jest czymś wyjątkowym dla nas, dlatego obok działalności stricte wydawniczej, bardzo mocno inwestujemy czas i nasze siły właśnie w LCGH. W tej chwili przymierzamy się do rozpoczęcia nowego sezonu ligowego. Prowadzimy rozmowy z władzami kilku miast na Lubelszczyźnie, aby otworzyc w tych miastach filie LCGH – chcemy promować gry, prowadzić ligę gier planszowych i różne spotkania o grach (wszystko w kontekście edukacji nieformalnej) na całej Lubelszczyźnie. Naszym marzeniem jest, aby za kilka lat w każdym mieście powiatowym była nasza filia!

Dziękuje bardzo za poświęcony czas i życzę powodzenia na targach w Essen.

4 komentarze

  1. wilczelyko

    „Czy macie jakieś porody dla następców?” Ciekawostka…

  2. Veridiana

    Moja teza się potwierdza… :))))

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings