Home | Wiadomości | Essen 2013 – wspomnienia wydawnictw Phalanx i Fabryka Gier Historycznych

Essen 2013 – wspomnienia wydawnictw Phalanx i Fabryka Gier Historycznych
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

essen  Zapraszam do lektury wspomnień z targów Essen dwóch jak się wydaje zaprzyjaźnionych wydawnictwa. Oba dzieliły w tym roku wspólne stoisko i co ważne, żadne z nich źle tego nie wspomina…

 

Michał Ozon (Phalanx)phalanx

 

To był nasz 4 wyjazd na targi (3 z własnym stoiskiem). Targi były lepsze niż przed rokiem, co potwierdza chyba każdy wystawca. Nasz cel był prosty – promować Czas Honoru, nasz najnowszy tytuł, który bardzo dobrze radzi sobie na polskim rynku (właśnie trafił do EMPIKów w całym kraju). Mieliśmy sporo zamówień zagranicznych już przed targami, a na targach sprzedaż detaliczna również szła, więc wyprzedaliśmy się do zera. Dzięki temu w naszym busie było sporo wolnego miejsca na nową partię gry „STEAM: Wyścig do Bogactwa”, która już niedługo powróci do dystrybucji.
W tym roku współdzieliliśmy nasze stoisko z FGH, która debiutowała na targach. Bardzo dobrze nam się współpracowało, w związku z czym myślimy o kolejnych wspólnych akcjach.
Odbyliśmy też kilka ciekawych spotkań z autorami i wydawcami, które powinny zaowocować już na początku 2014 r. – ale jeszcze za wcześnie na konkretne deklaracje. Najważniejsze spotkanie również zakończyło się dobrze – drukarnia, która błędnie wydrukowała żetony w grze „Świat Dysku: Wiedźmy”, zobowiązała się do szybkiego naprawienia błędu. Są szanse, że „Wiedźmy” wrócą do dystrybucji już w połowie listopada. W tym samym czasie rozpocznie się również wymiana błędnie wydrukowanych żetonów.
Cieszy nas również udany debiut „Sabatu Czarownic” – mini dodatku z figurkami do gry „Wiedźm”. Modele są przepiękne, już niedługo będą dostępne i w Polsce. Jesteśmy dumni z tego, że mamy swój wkład w rodzinę gier ze „Świata Dysku”, nieco większy, niż same polskie edycje tych gier.

  1. Największy hit

Nowe hale. Dzięki mniejszej liczbie hal zdecydowanie więcej osób dotarło do każdej z nich. Ich wzajemne położenie skłaniało do przejścia przez wszystkie trzy, ponieważ razem stanowiły okrąg. Dzięki temu poszczególni wydawcy zostali równiej obdzieleni targowym ruchem. Myślę, że miało to wpływ na nasze wyniki – było to najlepsze Essen w dotychczasowej historii firmy.

  1. Największe rozczarowanie

Ceny. W zeszłym roku trafiały się naprawdę dobre wyprzedaże. Magestorm za 5 EUR był tego najjaśniejszym przykładem. W tym roku nie było tak różowo. Jeszcze bardziej rozczarowywały ceny gier wojennych – brakowało zniżek na tyle wysokich, by uzasadnić zakupy na targach. Przy podobnej cenie wolę zrobić zakupy w polskim sklepie. Dobrą cenę na „coś wojennego”, udało się zdobyć tylko na: http://boardgamegeek.com/boardgame/22420/battles-of-napoleon-the-eagle-and-the-lion. Przyda się do prototypów! :)

  1. Największa niespodzianka

Liczba i jakość polskich stoisk. To była prawdziwa inwazja. Do tego przywieźliśmy bardzo dobre tytuły. Czesi „mogą się już schować”, teraz palmę pierwszeństwa w Europie środkowo-wschodniej dzierżą Polacy. Z mocnym oddechem z Rosji na karku – Zvezda, Hobby World i RBG Sputnik też pokazały wielką klasę na tych targach.

Fabryka Gier Historycznych

 

  1. Największy hitFabrykaGierHistorycznych

 Adam Kwapiński: Patrząc na zestawienie GeekBuzz i ogólną średnią ocen gier na BGG, to do hitowych pozycji na pewno należy zaliczyć “Amerigo”, “Nations” i “Steam Park”, które nawet mieliśmy okazję przetestować (uroki mieszkania wydawców i recenzentów z jednego kraju w tym samym hotelu :)). Dorzucając do tego “Bruxelles” i “Tash-Kalar” otrzymamy murowane top5 gier tegorocznego Spiel. Ale Essen to zawsze świetne miejsce do wynajdowania nowych tytułów i w takim zatrzęsieniu gier każdy znajdzie coś dla siebie – zarówno fani lekkich, jak i bardziej skomplikowanych pozycji. Niestety czasem można też coś wartościowego po prostu przegapić.

 Jeśli chodzi o hity FGH, to u nas niekwestionowany prym wiodła kategoria “heavy games” w postaci “Sigismundusa Augustusa”, który sprzedał się naprawdę nieźle, zdecydowanie najlepiej ze wszystkich naszych gier prezentowanych w Essen. Wiele ciepłych słów usłyszeliśmy na temat wystroju naszego stoiska (w 100% ręczna robota!), nawiązaliśmy też kilka bardzo cennych kontaktów – ogólnie cały debiutancki wyjazd Fabryki na targi można chyba nazwać hitem.

  1. Największe rozczarowanie

 Piotr Żuchowski: Cóż, na pewno nieco rozczarowujące były nasze problemy z samochodami, dwukrotne wzywanie pomocy drogowej i spore opóźnienie w podróży do Niemiec. No, ale najważniejsze, że wszystko skończyło się pomyślnie i jakoś dotarliśmy na miejsce.

Choć jako firma byliśmy w Essen po raz pierwszy, część naszej ekipy (czyli ja) ma już doświadczenie z tych targów, bo bywała na nich z innymi wydawnictwami. Tutaj pewnym rozczarowaniem były znaczące zmiany logistyczne – nowe hale, nowe umiejscowienie prasowego show roomu – wszystkiego trzeba było się uczyć od nowa, łącznie ze znalezieniem najbliższej naszemu stoisku (a przy tym niespecjalnie obleganej) toalety. Z jednej strony – z perspektywy wystawcy – zmiana ta była właściwie na lepsze, bo trzy tegoroczne hale miały łącznie większą powierzchnię niż te udostępniane poprzednio, stoiska były bardziej “skondensowane” i po prostu więcej ludzi mogło na nie trafić, a to przecież bardzo ważne. Z drugiej strony – patrząc jako zwiedzający, zwykły fan gier – tegoroczne Spiel straciło trochę na rozmachu, “monumentalności” i klimacie poszczególnych hal. Jeśli ktoś jednak był na targach pierwszy raz, w ogóle nie odczuł tej zmiany, a największym rozczarowaniem mogła być co najwyżej kasa w portfelu porównana z liczbą świetnych gier dostępnych na stoiskach.

  1. Największa niespodzianka

Michał Sieńko: Niespodzianka? To, jak fajnymi, sympatycznymi i bezpośrednimi ludźmi mogą okazać się osoby uznawane za “wielkich” naszej branży. Poznaliśmy np. Sandy’ego Petersena (autor Cthulhu Wars, a wcześniej m.in. Zewu Cthulhu RPG i dodatków do niego), Johannesa z firmy Swan Panasia oraz szefostwo Heidelberger Spieleverlag – jednego z największych niemieckich dystrybutorów gier. Wszyscy okazali się niesamowicie mili, pomocni i przyjaźni, a młody i mały wydawca z Polski, dopiero debiutujący na międzynarodowym rynku, niemal nie czuł jak wiele (zarówno lat doświadczenia, jak i zarabianych miesięcznie Euro :)) czasem nas dzieli. Miłą niespodzianką był też np. fakt wizyty na naszym stoisku Reinera Knizii. Pogadać wpadali także ludzie z Treefrog Games i Czech Games Edition, ogólnie więc – działo się!

Ale największym zaskoczeniem dla nas samych było chyba to… jak dużą popularnością cieszyła się nasza najstarsza (a do tego wydana wyłącznie po polsku!) gra – “W Zakładzie. Lubelski Lipiec ‘80”. Pytała się o nią masa ludzi, a żaden egzemplarz, który wzięliśmy ze sobą z Polski, już z nami do niej nie wrócił. Cóż, chyba warto ulec namowom i poważnie pomyśleć o tłumaczeniu tego tytułu na angielski…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings