Time’s Up! Family [Współpraca reklamowa z Rebel] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 3 minut

Time's Up! Family OkładkaWydawnictwo Rebel postanowiło sprawdzić, czy gracze łykną prostszą wersję Time’s Up! Wydali więc zielone pudełko z familijną wersją gry, w której zamiast nazwisk znanych (lub nie) postaci, znalazły się typowo kalamburowe hasła. Czy taki ruch ma sens? Czy znając Time’s Up! ktoś będzie chciał bawić się w lżejszą wersję gry? Czy taki produkt ma szanse na jakikolwiek sukces – czy to komercyjny czy wizerunkowy?

Odpowiedź zacznę od drobnej anegdoty. Otóż Rebel przysłał mi grę do recenzji pocztą. Adres się zgadzał, wszystko było cacy, jedynie adresat był nieco… niejednoznaczny. „Kuba Polkowski. Zakład Leczenia Uzależnień i Zdrowia Psychicznego”. W pierwszej chwili chciałem się obruszyć, ale po dłuższym zastanowieniu doszedłem do wniosku, że w sumie… mają rację. Wszyscy jesteśmy chyba nieco uzależnieni, a o naszym zdrowiu psychicznym może zapewne wypowiedzieć się każdy bywalec knajpy, w której zdarza się nam grać. Zamiast normalnie pić piwuśko przy barze, oglądać mecze Racingu Santander i Realu Sociedad (znawcy pewnie powiedzieliby, że tu akurat nie ma co oglądać), chodzić po klubach, czy choćby po prostu nie robić nic i korzystać z chwil błogiego odpoczynku, my turlamy kostkami, nerwowo mielimy karty, czy wymieniamy zieloną kostkę pożywienia na dwie żółte złota. Na dodatek potrafimy zajarać się każdym, dosłownie KAŻDYM nowym tytułem. Nawet kalamburami dla dzieci.

No właśnie. Czy Time’s Up! Family to gra dla dzieci? Z pewnością tak. Czy mogą w nią grać również geeki? Z rodzinami – zdecydowanie. Ale tak naprawdę, jeśli lubicie niebieską wersję TU, to i TUF się może spodobać. Jeśli TU Was nie kręci, nie macie po co siadać do TUF. Zasady są banalne, identyczne z tymi z wersji niebieskiej. Rozdajemy 40 kart wszystkim graczom, potem jeszcze każdemu po dwie. Ze wszystkich kart, które mamy na ręku, dwie odrzucamy do pudełka. Następnie przez trzy rundy będziemy się starali przekazać partnerowi (lub partnerom przy nieparzystej liczbie graczy) zapisane na czterdziestu kartach hasła – za pomocą pełnych opisów, potem pojedynczych słów, a wreszcie samych gestów. Osoba, która zrobi to w trakcie gry najskuteczniej – wygra.

Time's Up! Family w pełnej krasie.

Time’s Up! Family w pełnej krasie.

Time’s Up! Family dobrze odbierają dzieciaki – próbowałem na grupie 5-9 lat i wszystkie były zadowolone, choć tym bardziej nieśmiałym etap gestów sprawiał sporo kłopotów – to już jednak kwestia charakteru i preferencji gracza, a nie gry. W gronie graczy gra została szybciutko schowana z powrotem do pudełka – nikt nie chciał bawić się w „gorszą” wersję znanej gry. W gronie rodzinnym – dziadkowie, ciotki i tak dalej, grało się bardzo przyjemnie i było naprawdę sporo śmiechu, choć sądzę, że równie dobrze bawiliby się przy niebieskim Time’s Up.

Jasne, można powiedzieć, że to kwestia nastawienia i odbioru gier kalamburowych w ogóle – oczywista oczywistość. Jednak zakładam, że jeśli już myślicie w ogóle o Time’s Up Family, to nie macie nic przeciwko kalamburom jako takim. Natomiast ja osobiście bardzo jestem ciekaw wyników sprzedaży Time’s Up! Family – może Rebel pod koniec roku się nimi pochwali. Takie gry są chyba papierkiem lakmusowym popularności planszówek w Polsce – jeśli jest na nie rynek, jeśli gracze niedzielni, rodzinni, szukają produktów łączących ich świat ze światem geeków (no dobrze, TU nie jest może do końca geekowską grą, ale mam nadzieję, że nie obrazicie się za ten skrót myślowy), to znaczy, że nie tylko w Essen wypadamy nieźle.

Ja grając w TUF z dzieciakami bawiłem się super, ale do każdej innej grupy wybrałbym „dorosłe” TU. Oznacza to chyba, że gra ma swoją niszę, w której świetnie się sprawdza. Hasła są proste, ale jest ich dość sporo – 440, na kilka partii starczy na pewno. I o ile polecam TUF do gry z najmłodszymi, o tyle sam z niecierpliwością czekam na zapowiadaną w kuluarach kolejną edycję TU – z nowymi postaciami.

Veridiana (8/10) – Nienawidzę tej gry. Na swoje nieszczęście wyciągnęłam ją w Sylwestra, na którym bawiło się 10 osób i od tego czasu, na każdym spotkaniu, mimo iż w mniejszym gronie, muszę w to grać. I uczestnikom zabawy nie przeszkadza fakt, że wszystkie hasła przechodzimy po raz drugi (bo oni się zmieniają, a ja gram za każdym razem) oraz że są żenująco proste. A jakie mają być skoro to gra dla dzieci, a nie dla ludzi po 30stce? ;) Zdecydowanie bardziej podoba mi się niebieskie Time’s Up, ale niestety, ludzie po 30stce boją się wstydu swojej nieznajomości postaci i wciąż muszę odgadywać hasła pokroju ołówek, żaba i pomidor. Nie ma nic gorszego niż taka dosłowność… Ale dla dzieci gra jest idealna. Jedno oczko odejmuję jednak za fakt, że wbrew pozorom haseł wcale nie jest dużo, wystarczy tylko na kilka rozgrywek w większym gronie. Drugie oczko za brak choćby garstki haseł bardziej wymagających, bardziej abstrakcyjnych (na całą talię jest takie jedno – rozwój).



Dziękujemy firmie Rebel za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (2/10):

Oprawa wizualna (7/10):

Ogólna ocena (7/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings