Home | Wywiady | Jak nie zabijać kury znoszącej złote karty, czyli CUBE o swoim podejściu do Summoner Wars

Jak nie zabijać kury znoszącej złote karty, czyli CUBE o swoim podejściu do Summoner Wars
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Cube Factory of IdeasPo niedawnych rewelacjach Galakty dotyczących porzucenia polskich LCG, czyli Netrunnera i Władcy Pierścieni zaczęliśmy się zastanawiać, czy w Polsce jest w ogóle rynek na gry karciane w formacie a la LCG. Oprócz Galakty mamy na rynku jeszcze Cube Factory of Ideas, które tłumaczy i wydaje Summoner Wars, także będące tytułem opartym o możliwość dokupienia wciąż nowych karcianych dodatków. Na tę okoliczność przepytaliśmy więc Przemysława Bobrowskiego z tego wydawnictwa. Oto, co nam powiedział.

Czy w Polsce jest miejsce na karciane gry w formacie dokupowanych talii, frakcji? Czy może to jednak ślepa uliczka i należy ostrożnie podchodzić do lokalizowanych tytułów?

 

Ostrożnie podchodzić należy zawsze ;-). Polski rynek jest na tyle specyficzny, że nawet osobom, które od lat na nim działają niezwykle ciężko jest przewidzieć czy dany tytuł „chwyci”, czy nie. Czasem murowany hit okazuje się dla wydawcy ciężkim kawałkiem chleba, a innym razem jakaś inna gra, o której nikt wcześniej nie słyszał, wzbija się na szczyty list bestsellerów.

 

I tak też jest z karciankami. To, że jedna czy druga nie „wypaliła” nie oznacza, że tak będzie ze wszystkimi. W końcu Inwazja ukazywała się po polsku do samego końca i wciąż wiele osób gra, popularność MtG od lat nie spada, a liczba graczy zaangażowanych choćby w scenę naszego Summoner Wars sukcesywnie rośnie. Myślę, że oprócz wsparcia ze strony wydawcy oraz jakości samej gry, niezwykle istotny jest tutaj odpowiedni próg wejścia, który pozwoli jak największej liczbie graczy „załapać bakcyla” i zaangażować się w grę na tyle, żeby kupować kolejne dodatki.

Poza tym, Polacy kochają turnieje i rywalizację, a jakie gry nadają się do tego lepiej niż karcianki? Między innymi dlatego też nie spisywałbym ich na straty, bo pewnie nie raz nas jeszcze zaskoczą.

 

Jak CUBE FOI promuje SW w Polsce? Kto jest dla Was ważniejszy, gracze domowi, casualowi, czy turniejowi wyjadacze?

 

Promocja SW w Polsce to przede wszystkim dużo „pracy u podstaw”. Staramy się dotrzeć z grą na jak największą liczbę imprez planszówkowych w całej Polsce. Począwszy od niewielkich, kameralnych projektów pokroju choćby toruńskiego Ballconu, a na wielkich imprezach w postaci Pyrkonu czy Polconu skończywszy. Każdy taki konwent czy festiwal to turnieje, a także dziesiątki godzin rozmów, tłumaczenia i grania – zarówno z graczami, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z grą, jak i tymi nieco bardziej doświadczonymi. Każdy jest dla nas równie ważny i o każdego staramy się dbać. Takie spotkania wiele nam dają, a entuzjastyczne reakcje pozwalają mieć nadzieję na pomyślny rozwój serii nad Wisłą.

 

A kto jest dla nas ważniejszy? Być może zabrzmi to górnolotnie, ale wszyscy są równie ważni. Tym bardziej, że specyfika Summoner Wars powoduje, iż niezwykle łatwo i „bezboleśnie” jest z gracza domowego stać się turniejowym wyjadaczem. Aby jeszcze bardziej zachęcić graczy do udziału w turniejach i aktywnego współtworzenia sceny stworzyliśmy ogólnopolski ranking, gdzie można porównać swoje wyniki z graczami w całej Polsce ). Wciąż też tworzymy siatkę ludzi, którzy – przy mocnym zaangażowaniu z naszej strony – będą pomagać nam animować środowisko graczy w swoich miastach. Już teraz działa to całkiem sprawnie i mamy nadzieję, że z biegiem czasu będzie tylko lepiej i że coraz więcej graczy dołączać będzie do summonersowej społeczności.

 

Staramy się robić wszystko, co w naszej mocy, żeby gracze czuli, że z naszej strony mogą liczyć na pełne wsparcie naszej sztandarowej serii. Dlatego już jakiś czas temu ogłosiliśmy, że jeszcze w tym roku po polsku na pewno ukażą wszystkie wydane dotąd  produkty z serii Summoner Wars – wliczając w to Master Set, Zestawy Uzupełniające oraz Drugie Talie Frakcji, a kolejne paczki będą pojawiać się równolegle z angielskimi. Najbliższe (Drugie Talie dla Płaszczy i Elfów Dżungli już 7 maja!).

 

No dobrze, pięknie to wszystko wygląda, ale dostaje się Wam co nieco od fanów. Po pierwsze – czy niedopuszczanie angielskich wersji kart na Mistrzostwach Polski ma jakieś merytoryczne uzasadnienie, czy to jedynie komercyjny ruch, chroniący interesy wydawnictwa?

 

Decyzję taką podjęliśmy przede wszystkim ze względów praktycznych. Mistrzostwa Polski na Pyrkonie były pierwszym dużym turniejem rangi mistrzowskiej jaki organizowaliśmy. Nie mieliśmy pojęcia jakiej spodziewać się frekwencji, a czas i miejsce wyznaczone na turniej były ściśle limitowane. Dlatego też, żeby uniknąć potencjalnych nieporozumień i wynikających z nich problemów natury technicznej, ten jeden raz postanowiliśmy nie dopuścić angielskich kart do turnieju. W żadnym razie nie był to ruch komercyjny, o czym niech świadczy fakt, że regulamin ogólnopolskiego rankingu oraz odbywających się w jego ramach sankcjonowanych turniejów dopuszcza użycie kart w innych niż polska wersjach językowych.

 

Zarzuca się Wam także brak słuchania graczy – czy zmienicie FAQ zgodnie z ich sugestiami? Czy przetłumaczycie albo nakręcicie polski filmik instruktażowy?

 

Szczerze mówiąc z tym zarzutem stykam się pierwszy raz. Wręcz przeciwnie – spotykam się raczej z głosami chwalącymi naszą komunikację z klientami. Staramy się być aktywnymi uczestnikami forów dyskusyjnych, gdzie możliwe szybko odpowiadamy na wszelkie pytania – podobnie sprawa ma się z odpowiedziami mailowymi. Na bieżąco śledzimy też wszelkie wątki, w których gracze wynajdują błędy i nieścisłości w tłumaczeniu, które następnie umieszczamy w oficjalnym FAQ. Niedawno ukazała się jego druga wersja, a już pracujemy nad trzecią. Zgodnie z sugestiami fanów gry – zmieni się nieco jego układ – mamy nadzieję, że na bardziej przejrzysty. Dodatkowo, aby zadośćuczynić różnym pomyłkom powstałym w procesie tłumaczenia gry, wydrukowaliśmy też część kart z błędami, które pojawią się w dystrybucji (bezpłatnej oczywiście) w połowie miesiąca. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że nie wszystko działa idealnie i mamy jeszcze sporo do nauczenia i poprawienia, ale mamy nadzieję, że z biegiem czasu będzie już tylko lepiej :-)

 

No dobrze, muszę zadać to pytanie, choć pewnie nie odpowiesz: Galakta podała dramatyczne dane sprzedaży dodatków do Władcy Pierścieni i Netrunnera. Czy Twoim zdaniem mogli tego uniknąć?

 

Czy mogli tego uniknąć? Naprawdę nie do mnie należy ocena kogokolwiek. Myślę, że ta sytuacja – oprócz potwierdzenia ogólnie znanego faktu, że dodatki sprzedają się wielokrotnie słabiej od podstawek – uświadomiła jednak wielu osobom z branży oraz klientom, że rynek stał się na tyle wymagający, iż nawet znana i niezwykle popularna licencja nie musi być automatycznym gwarantem sukcesu..

 

Czy szykujecie zatem jakąś SummonerWarsową ofensywę, nowe otwarcie w komunikacji z graczami? A może coś już w tym kierunku robicie?

 

Summonersowa ofensywa wciąż trwa – jeździmy, gramy, pomagamy organizować turnieje,  wydajemy kolejne pudełka w szalonym tempie i nie zamierzamy przestać :-) (zauważ, że żadne inne państwo nie ma tylu zlokalizowanych produktów serii Summoner Wars, co my). Ze swojej strony mogę też obiecać, że jeszcze uważniej wsłuchamy się w głosy i opinie graczy, bo to w końcu od nich zależy powodzenie tego przedsięwzięcia. Na koniec zdradzę dodatkowo, że szykujemy obecnie pewien projekt związany z wydaniem Master Seta, na którego tak wielu z Was czeka, a który dam Wam możliwość to czekanie ukrócić – szczegóły wkrótce :-) .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings