Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry imprezowe | Krwiopijca – zabawna mechanika wzajemnego zniszczenia

Krwiopijca – zabawna mechanika wzajemnego zniszczenia [Współpraca reklamowa z Lacerta] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Krwiopijca_pudelkoCałkiem niedawno przeczytałam felieton poruszający tematykę dotyczącą dydaktyzmu jaki niosą z sobą gry planszowe. I tak w dość obszernym panteonie argumentów znalazło się m.in. to, że uczą zdrowej rywalizacji, poszerzają horyzonty, kształcą umiejętność strategicznego myślenia, bla, bla, bla…jak w ustawie o celach edukacji. Piękno, dobro i prawda. Wszystko prawda, ale…czyż nie jest również tak, że dzięki niektórym grom, można po prostu się wyżyć, wyładować, zemścić, dokopać przeciwnikowi i na końcu przy salwach złowieszczego śmiechu, odtańczyć taniec zwycięstwa? Jasne, że tak. Fundamentem tego rodzaju demonicznych gier jest mechanika wzajemnego zniszczenia, a grono planszówek/karcianek opartych na tym pomyśle, właśnie zasiliło dziecko Lacerty. Poznajcie Krwiopijcę!

Spojrzałam na to niezbyt duże pudełko z nutą pogardy. Po plecach przeszedł lekki dreszczyk strachu, a moje ówczesne emocje doskonale odzwierciedla poniższy sarkastyczny mikrokomiks:

Źródło: https://www.facebook.com/nicpon.wydawnictwo

 

Teraz zrzucam winę na tytuł. To przez niego ten ciąg skojarzeń. Dopiero po przeczytaniu krótkiej informacji znajdującej się na odwrocie pudełka, dowiedziałam się, że ów tytuł to tylko fantazyjna metafora, odnosząca się do parweniuszy, którzy zarządzają kamienicami i zdzierają czynsz z Bogu ducha winnych lokatorów. Pomysł na temat – dość nietypowy i naprawdę ciekawy. Po grze Alternatywy 4 miło było znów wcielić się w gospodarza nieruchomości.

Instrukcja

Instrukcja

Plastikowe, kolorowe pieniądze

Plastikowe, kolorowe pieniądze

Karty solidne, trudne do zniszczenia, starcia, zalania, wygięcia, jakiegokolwiek uszkodzenia. Świetne, kolorowe, plastikowe monety. Pieniądze w grze są jawne, a charakterystyczna kolorystyka dla każdego nominału, w mig pozwala oszacować majątek przeciwników. Krótka i treściwa instrukcja wyjaśnia wszystko już przy pierwszym czytaniu. Trzeba oczywiście jeszcze do niej zaglądać, choćby po to, by sprawdzić efekt poszczególnych kart nim się ich dobrze nauczymy, a także w celu utrwalenia akcji  mających miejsce na początku rundy. Setup prosty, dynamiczny, nie dający szans na zamulanie. Kolejność działań ułożona w przemyślany i dobrze balansujący rozgrywkę sposób.

Dwa rodzaje dachów

Dwa rodzaje dachów

Na grę składa się 120 kart w tym 97 kart akcji, lokatorów i adaptacji oraz 23 kart specjalnych, w skład których wchodzą dachy, więzienie i potwory. Grafiki na kartach powalają. Przynajmniej mnie, ponieważ uwielbiam tego rodzaju stylistykę fantazyjnej groteski. Podobnie jak przy pierwszych partiach Munchkina, ludzie oglądają karty, czytają zabawny tekst i szczerze się śmieją.  Zresztą co tu dużo pisać, obraz przemawia bardziej niż słowo. Proszę:

Lokatorzy: Przerażający i Haker

Lokatorzy: Przerażający i Haker

 

Naukowiec i Dziki Lokator

Naukowiec i Dziki Lokator

 

Kapela i Matka z dziećmi

Kapela i Matka z dziećmi

Jeśli graliście w grę Chez geek – luzacką planszówkę dla wyluzowanych graczy i sprawiała wam mnóstwo frajdy, w ciemno możecie kupić Krwiopijcę. Zmienia się klimat, trzeba być trochę bardziej wrednym, ale zabawy przy tym co nie miara. Podobnie jak w Chez geeku, tutaj również gra sprawdza się doskonale w każdym wariancie osobowym. Rozgrywka w dwie osoby niczym nie odstaje od partii w większym składzie (a grać można aż w 6 osób).

Jesteś wyrachowanym i pozbawionym uczuć właścicielem kamienicy. Twoim celem jest zebrać jak najwięcej pieniędzy, które uczynią Cię obrzydliwie bogatym zwycięzcą. Cierpieć przez to będą lokatorzy, ale wszelkie morale trzeba odłożyć na bok. Tak, to baaaardzo niemoralna gra. Pozwala mordować mieszkańców, eksmitować matki z dziećmi i podkładać bomby. Każdy z graczy na start otrzymuje 3 monety i pięć kart. Rewers kart zwykłych przedstawia piętro kamienicy, awers z kolei jedną z możliwych akcji, lokatorów lub adaptacji. W swojej turze trzeba zdecydować, które z kart przeznaczymy na budowę kamienicy, a które pozostawimy na ręku jako możliwe do wykonania akcje. Zazwyczaj w pierwszych ruchach trzeba poświęcić więcej kart na rozbudowę nieruchomości, żeby mieć gdzie wprowadzić lokatorów i móc pobrać od nich czynsz. W miarę rozwoju gry, ilość dostępnych kart zwiększa się i ów dylemat znika. Każda nowo wybudowana kamienica musi być zakończona dachem. Koszt dachu jest równy ilości posiadanych kamienic. Zatem pierwszy jest za darmo, kolejny za 1 monetę, następny za 2 itd. W talii znajduje się kilka kart z płaskim dachem, który nie wymaga opłaty, ale nie można go zaadaptować na mieszkanie. Każde piętro kamienicy to jedno mieszkanie. Do mieszkań trzeba, rzecz jasna, wprowadzić lokatorów, którzy mają inne wymagania co do lokum, które mogą zająć. Karta lokatora przedstawia zabawną ilustrację, zapis dotyczący  specyficznych wymogach/zdolnościach/warunkach. W prawym górnym i dolnym rogu widnieje informacja o tym, w jak wysokim budynku może zamieszkać dana osoba oraz, co najważniejsze, wysokość czynszu, który będzie płacić. Kamienica może mieć maksymalnie 5 kondygnacji. Niektórzy lokatorzy (pionowe karty) potrzebują aż dwóch pustych mieszkań. Zazwyczaj mają więcej kasy, więc jest to opłacalne. Lokatorzy to m.in.:

Bogacze, Rodzina i Stancja

Bogacze, Rodzina i Stancja

  • Rodzina, która donosi na właściciela
  • Stancja, której nie można zamordować
  • Obrzydliwie bogaci bogacze
  • Haker, który lubi mieszkać z innymi hakerami
  • Staruszek z psem, Naukowiec, Dziki lokator, Kapela, Matka z dziećmi, Przerażający

i….

Skłotersi i Staruszek z psem

Skłotersi i Staruszek z psem

  • SKŁOTERSI – ubermenele, odporni na wszelkiego rodzaju nakazy eksmisji; kiedy wprowadzają się do kamienicy – w każdej rundzie wyprowadza się lokator płacący najwyższy czynsz. Skłotersi mogą mieszkać wszędzie, nigdy za nic nie płacą.
Policja i doskonałe Alibi

Policja i doskonałe Alibi

Tak jak wspomniałam na początku, gra opiera się na mechanizmie wzajemnego zniszczenia. Nie wygrasz tej gry, jeśli swoją strategię oprzesz tylko na budowaniu własnych kamienic nie ingerując przy tym w nieruchomości przeciwników. Chodzi o to, by zbudować i zaludnić swoje budynki oraz zniszczyć kamienice przeciwnika. Ewentualnie dobrze jest wprowadzać innym Skłotersów. Wówczas sami będą musieli wysadzić swoje domki, by pozbyć się niechcianych lokatorów.

 

Wybudowane i zamieszkane kamienice

Wybudowane i zamieszkane kamienice

Karty, mimo tego że się powtarzają, dają szereg różnorodnych możliwości. Z racji tego, że wykorzystujemy zarówno awers jak i rewers, nie ma opcji, by nie mieć żadnego pomysłu na grę w każdej turze. Dobrze zbalansowany setup gry wymusza na graczach wykonywanie w miarę przemyślanych akcji. Jeśli wybudujesz kamienicę (jedną lub więcej), w której po wprowadzeniu lokatorów pozostaną jeszcze wolne mieszkania, albowiem stwierdzisz, że w kolejnej rundzie otrzymasz nowe karty i nowe postaci dla których warto zostawić miejsce, to możesz się nieźle zdziwić. Wolne mieszkania to wprost demonicznie dobra okazja dla przeciwnika, by wprowadzić do twojego domu Skłotersów, Dzikiego Lokatora, który nie płaci czynszu, umieszczenia Knajpy, przez którą z twojej dzielnicy wyprowadzą się bogatsi lokatorzy itp. Zatem nie dość że jesteś podłym krwiopijcą i nienawidzą cię ludzie, którym udostępniasz lokum, to na dodatek nienawidzą cię krwiopijcy po fachu z innych dzielnic. Ta gra to wulkan interakcji.

Przeprowadzka i Pośrednik

Przeprowadzka i Pośrednik

Wzbogacić można się również dzięki lokatorom, którzy zajmują już mieszkania w kamienicach przeciwnika. W talii jest mnóstwo kart Przeprowadzki, które umożliwiają przeniesienie postaci do swoich włości. Ilekroć używam tej karty w partiach z moim stałym współgraczem, pojawia się dialog:

– Co? Przeprowadzka? I nie mogę temu przeciwdziałać? Nie mogę wezwać policji?

– Nie, ludzie mogą się bezkarnie przeprowadzać i naprawdę nie możesz wezwać policji. Czy ktoś wzywał policję, gdy się przeprowadzałeś?!

Ta akcja umożliwia pozbawienie współgracza bogatych lokatorów chociaż na jedną rundę. Wówczas z uśmiechem zbieramy żniwa w postaci wysokiego czynszu i spodziewamy się zemsty w następnej rundzie. Dolać oliwy do ognia można jeszcze poprzez zagranie karty Pośrednika, dzięki któremu od razu pobieramy czynsz za przeprowadzanego lokatora. A gdy mamy jeszcze w swoim lokum Tragarza, to dodatkowo dostajemy 2 monety. Możliwości w tej grze jest naprawdę multum, a jeśli dodatkowo jest się urodzonym pod szczęśliwą gwiazdą i trafiają się same świetne karty, które można zagrać w combosie to biada, ach biada przeciwnikom.

Losowość jest zaklęta w stosie kart. Niekiedy bywa tak, że przeciwnik po prostu dostaje lepsze akcje, podczas gdy ty trzymasz w ręku piątą Przeprowadzkę, mimo że i tak nie masz kogo i gdzie przeprowadzić. Wówczas pozostaje ci wcielić się w dewelopera Boba Budowniczego i budować kolejne kamienice z nadzieją na lepsze jutro w kolejnej rundzie.

Karty w kolejnej rundzie dobieramy ze stosu, płacąc za pierwsze pięć po jednej monecie, a za każdą kolejną już dwie. Gra kończy się w momencie wyczerpania kart ze stosu. Wygrywa ten, kto jest najbogatszy.

 

Złowieszcze akcje

Morderstwo i Bomba

Morderstwo i Bomba

Bomba, Morderstwo i Wyburzenie tworzą triadę generującą negatywne interakcje. Nie dość, że nieustannie trzeba czuwać nad tym, czy spełnia się wymagania kolejnych lokatorów, to jeszcze należy mieć baczenie na działania przeciwnika, który ot tak może podłożyć bombę pod naszą kamienicę. Budynek zostaje wysadzony, a karty wracają pod stos dociągania. Ale…uwaga, uwaga temu działaniu można przeciwdziałać! Wystarczy zagrać kartę Policji, która przesłuchuje sprawcę zdarzenia. Jeśli jednak ma on kartę Alibi lub Sąd, wówczas Policji przesłuchuje tego, kto ją wezwał. Przesłuchanie odbywa się tak długo, aż komuś zabraknie kart dających usprawiedliwienie. Delikwent idzie wówczas do więzienia i nie pobiera czynszu. Państwo udziela jedynie zapomogi w wysokości 2 monet. Plusem pobytu w zakładzie zamkniętym jest to, że można podłożyć bombę przeciwnikowi, automatycznie ma się alibi i policja nieustannie wraca do przeciwnika. W ten sposób do więzienia trafia ktoś inny, a ty cieszysz się uzyskaną podstępem wolnością <złowieszczy śmiech>.  Morderstwo działa podobnie. I nie ma tu żadnych sentymentów. Nieustannie mordowano mi Staruszka z psem, który grzecznie pomieszkiwał na dolnych piętrach kamienicy.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Potwór i karta Więzienia

 

Turanozaurus Wyburzycielus Rex

Turanozaurus Wyburzycielus Rex

Końca tego tekstu nie widać, a przecież w grze jest jeszcze postać Naukowca i skorelowanego z nim Potwora, jest i Lunatyk, który może ochronić mieszkańców przed Bombą, jest jeszcze szereg powiązań między różnorodnymi kartami, np. zagraniem Morderstwa i donoszącą na właściciela Rodziną. Oj panie Friedemannie, pana wyobraźnia naprawdę zaszalała. I dobrze, albowiem grą naprawdę niełatwo się znudzić. Po jednej partii tylko rośnie apetyt na kolejne. Takie gry są warte uszczuplenia portfela.

Knajpa i Tragarz

Knajpa i Tragarz

Podsumowując…

Krwiopijca to naprawdę świetnie skonstruowana karcianka. Cieszy oko, niesie z sobą mnóstwo śmiechu i zabawy. Wymaga od graczy nie tylko sprytnego planowania swoich akcji, ale także czujności względem działań przeciwników. Interakcja osiąga najwyższy poziom. Z pozoru prosta gra wymaga jednak kombinowania, podejmowania przemyślanych decyzji, kolekcjonowania odpowiednich kart, które można połączyć i zadać miażdżący przeciwnika cios. Czy warto zachować kartę Alibi czy użyć jej do budowy kamienicy? Bardziej opłaca się mieć w dzielnicy Knajpę i wielu biedniejszych lokatorów, czy budować więcej kamienic i lokować w nich Bogaczy? W każdej chwili przeciwnik może zagrać nakaz eksmisji, zawieszenie czynszu lub wprowadzić niechcianego mieszkańca do kamienicy, który pokrzyżuje misternie skonstruowany na początku tury plan. Czy warto planować, skoro gra jest tak dynamiczna i zmienna? Na te i inne pytania możecie uzyskać odpowiedź jedynie sięgając po Krwiopijcę.  Grze przypnę łatkę z napisem „dla ludzi lubiących dobrą zabawę i śmiech”. Trzeba jednak wziąć pod uwagę występowanie negatywnej interakcji, która jest nieodłącznym elementem gry. Na tym właśnie polega mechanika wzajemnego zniszczenia. Zatem nie gramy z osobami, które nie lubią się wzajemnie rozbijać/ zabijać itp. Minimalny wiek gracza to 12+ motywowany nie tyle złożonością gry, co przedstawioną w krzywym zwierciadle niemoralnością. No bo w końcu jak można eksmitować matkę z dzieckiem lub zabić staruszka? I to jeszcze z uśmiechem na twarzy. Osobiście traktuję to jako komiczny element, ale młodszym graczom lepiej najpierw dobrze uświadomić, że to  jest tylko gra, która nie odnosi się do prawdziwego życia i gdyby w przyszłości otrzymali w spadku nieruchomość, nie powinni mordować lokatorów. W pełni  polecam  tę przezabawną karciankę, albowiem przy rozgrywaniu dotychczasowych partii (niekiedy przegrywając z kretesem), mimo obecności negatywnej interakcji, bawiłam się wyśmienicie i zapewne jeszcze nie raz z ogromną chęcią, wcielę się w bezwzględnego Krwiopijcę.

 



Dziękujemy firmie Lacerta za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (5/10):

Oprawa wizualna (10/10):

Ogólna ocena (9/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Gra tak dobra, że chce się ją polecać, zachwycać nią i głosić jej zalety. Jedna z najlepszych w swojej kategorii, której wstyd nie znać. Może mieć niewielkie wady, ale nic, co by realnie wpływało negatywnie na jej odbiór.

One comment

  1. Avatar

    I oczywiście trzeba było na ilustracji zawrzeć portret komunistycznego zbrodniarza – nie kupię tego ścierwa za nic

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings