Drodzy Obywatele i Obywatelki. Otrzymawszy zgodą przełożonego mogę Wam udostępnić materiały operacyjne na temat powstawania gry Kryptos, której premiera odbędzie się w najbliższą sobotę na festiwalu Copernicon w Toruniu.
Niesiony chęcią pomocy w krzewieniu niezbędnych umiejętności dedukcyjnych w społeczeństwie i wychowaniu kolejnego pokolenia kryptologów postanowiłem stworzyć edukacyjne narzędzie, które pozwoli rozwijać te umiejętności wśród naszych obywateli. Zainspirowany dobrym wzorcami zachodnimi przystąpiłem do procesu projektowania wraz z członkami tajnego stowarzyszenia Monsoon Group. Od początku chciałem stworzyć prostą grę opartą na kartach, dzięki czemu zostaną zmniejszone koszty produkcji a co za tym idzie będzie ona dostępna szerszemu gronu odbiorców. W swej naiwności myślałem, że na samych kartach się skończy. Pomysł polegał na odgadywaniu kart posiadanych przez innych graczy, które są na ich rękach umieszczone zgodnie z rosnącą kolejnością. Za dobre trafienia zbiera się 2 punkty. Tak gramy aż ktoś osiągnie odpowiedni wynik. Gra też pozwala na szkolenie umiejętności oceny ryzyka, gdyż po pierwszym nieudanym trafieniu można próbować jeszcze raz ale wymaga to poświęcenia jednego punktu.
Pierwsze testy z wykorzystanie zwykłej tali kart (cztery kolory od 1 do 10) wskazały, że pokazany prototyp rokuje nadzieje, choć wykazuje jeszcze wiele mankamentów. Jednak obywatele i obywatelki z Monsoon Group na tyle ciepło przyjęli pokazany zalążek gry, że przystąpiłem do żmudnego testowania coraz to dziwniejszych pomysłów. Jednym z pierwszych problemów okazał się sam proces rozpoczęcia gry czyli ułożenia kart na ręku. Dla mnie to było proste – ustawiamy wg liczb (od najmniejszej do największej) a jeśli mamy karty o takim samym numerze to według kolorów. Okazało się, że doświadczenia wyniesione z innych działań operacyjnych (brydż czy tysiąc) skutkują częstymi pomyłkami w kolejności ułożenia kart wg kolorów. Rozwiązanie okazało się banalne czyli zachowanie numeracji ciągłej (od 1 do 48) i kolory już nie miały znaczenia w procesie samego układania kart.
Drugim problemem dla moich dzielnych współtowarzyszy okazała się trudność z postrzeganiem jakie karty zostały już odgadnięte a jakie jeszcze nie. Próbowałem tutaj różnych rozwiązań. Nawet w wyniku desperacji rozważałem dodanie kartki z ołówkiem. Aż kolejne próby doprowadziły mnie do prostego rozwiązania, które na dodatek dodało coś ekstra do gry. Otóż wystarczyło stworzyć wspólną planszę z numerami widoczną dla wszystkich graczy, gdzie jest notowany aktualny stan odgadniętych kart. To wymusiło wprowadzenie żetonów. To zaś z kolei pozwoliło na wprowadzenie dodatkowej warstwy informacyjnej w postaci kolorowych żetonów. Jak ktoś ma trzy karty czerwone to ma trzy czerwone żetony. Widzę na planszy jakie czerwone karty są jeszcze odsłonięte. Gdy gracz odsłania np. czerwoną 4 to kładzie odpowiedni żeton na planszy we właściwym miejscu. Jedno spojrzenie potencjalnego kryptologa na planszę i od razu widzi jakie są jeszcze możliwości zdobywania punktów. Teraz nie tylko gracze mogli dedukować na podstawie ułożenia kart ale także żetonów posiadanych przez poszczególnych graczy.
Kolorowe żetony jednak spowodowały jeden mankament dla osób, które mają problemy z rozróżnianiem kolorów. A że jeden z naszych kolegów (pozdrawiam ciepło Jerzego) ma taki problem była to istotna kwestia do rozwiązania. W tym przypadku na pomoc przyszedł kolega Łukasz Pogoda (dzielnie wspierający mnie w tym projekcie od strony graficznej), który projektując karty wprowadził odpowiednie symbole zależne od kolorów. Te same oznaczenia pojawiły się na karcie z torem punktacji, którą posada każdy gracz. Tak wiec teraz żetony kolorowe wystarczy położyć przy odpowiednim boku karty z torem punktacji i problem zniknął.
Tak po kilku miesiącach działań operacyjnych prototyp gry zaczął być także testowany w innym tajnym ośrodku w Krakowie. Tam również dzielni współtowarzysze broni w poczcie czoła pracowali nad ulepszeniem opracowywanej gry. Dzięki temu ostatecznie ustalone zostały zakresy karty używane w zależności od liczby graczy, co pozwoliło na zachowaniu odpowiedniego poziomu trudności w dowolnej konfiguracji.
I tak oto wraz z Fabryką Kart Trefl-Kraków mama przyjemność zaprosić Was na premierę gry Kryptos, która obędzie się podczas festiwalu Copernicon, odbywającym się w Toruniu w najbliższy weekend (budynek Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki czas”). Szczególnie zaś zapraszam na spotkanie w sobotę 20 września o godz 18.00 choć oczywiście pokazy gry na stoisku Trefl Joker Line będą odbywały się podczas wszystkich trzech dni festiwalu.
Na koniec chciałem jeszcze raz wyrazić wdzięczność Monsoon Group za pomoc w testowaniu gry, a w szczególności: Maciejowi Czaplickiemu, Oli Kobyłeckiej, Janowi Madejskiemu, Karolowi Madajowi, Filipowi Miłunskiemu, Agacie Pillich-Kolopinskiej, Łukaszowi Pogodzie, Maciejowi Sorokinowi, Michałowi Stajszczakowi, Krzysztofowi Wierzbickiemu, Janowi Zalewskiemu, Jerzemu Zambrowskiemu.
Dziękuje też testerom Trefla: Wojciechowi Debiakowi, Monice Grzebyk, Jackowi Kukli, Dariuszowi Kułakowi, Konradowi Młodnickiemu, Aleksandrze Pióro, Przemysławowi Rodzoniowi, Mikołajowi Rydzewskiemu, Karolowi Suskiemu, Annie Szaniawskiej