Home | Wywiady | Galaxy of Trian – wywiad z Sebastianem Oliwą, współtwórcą gry, która podbiła Kickstartera!

Galaxy of Trian – wywiad z Sebastianem Oliwą, współtwórcą gry, która podbiła Kickstartera!
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Galaxy of Trian - okladkaNa Essen pojawi się w tym roku aż 20 polskich wydawnictw! Kilka z nich to nowe firmy, w tym także CreativeMaker LCC, twórcy kafelkowej gry Galaxy of Trian. Niedawno na platformie Kickstarter zakończyła się akcja fundowania tytułu. Celem było 19500 dolarów, a zebrano… ponad 130000, czyli ponad 650% zakładanej sumy! Na gorąco przepytaliśmy Sebastiana Oliwę, jednego z twórców Galaxy of Trian, o to, jak przebiegała kampania, jak wygląda sama gra i jakie są plany na przyszłość zwycięskiego zespołu.

Opowiedz nam o samej grze – czy możesz ją porównać do jakichś znanych tytułów?

Twórcy gry (od lewej Sebastian Oliwa, Grzegorz Kalarus, Andrzej Sykut, Seweryn Piotrowski)

Twórcy gry (od lewej Sebastian Oliwa, Grzegorz Kalarus, Andrzej Sykut, Seweryn Piotrowski)

Galaxy of Trian to gra kafelkowa osadzona w tematyce sci-fi. W trakcie rozgrywki gracze wcielają się w rolę dowódcy jednej z ras walczących o terytoria i technologie pozostawione w galaktyce przez starożytną rasę Trian. Każdy z graczy w swojej turze dociąga kafel z jednego z dwóch stworzonych wcześniej stosów. Kafle są dwustronne, a dzięki temu, że zawsze widoczna jest ich jedna strona zmniejsza to losowość dociągu. Taka mechanika pozwala również przewidywać zagrania rywali oraz daje szanse na pokrzyżowanie im planów. Dokładając kafle gracze zdobywają punkty zwycięstwa poprzez tworzenie i zamykanie, a w późniejszym etapie kontrolowanie układów planetarnych, mgławic i przestrzeni kosmicznej. Każdy gracz dysponuje ograniczonymi zasobami w postaci emisariuszy, stacji badawczych oraz stacji kosmicznych. Mechanika dokładania i zamykania konkretnych obszarów przypomina tę z Carcassonne. Jednak w Galaxy of Trian rozgrywka jest znacznie bardziej dynamiczna i nastawiona na interakcję między graczami. Równocześnie bowiem można walczyć o kilka obszarów i w każdym momencie można dołączyć się do walki próbując zyskać przewagę nad rywalami. Podstawowa wersja pozwala na rozgrywki maksymalnie czteroosobowe ale po dołączeniu drugiego egzemplarza gry lub/i kilku dodatków walczyć może nawet sześciu graczy. W tym momencie dostępne są już cztery dodatki: “Początek Podboju”, “Tunele Podprzestrzenne”, “Bogactwo Starożytnych”, “Rozbudowa Galaktyki”. Możliwe są również rozgrywki drużynowe.

Ile czasu zajęło Wam przygotowanie Galaxy of Trian – od pomysłu do kampanii na KS?

Prace na grą trwały od października 2013. To był naprawdę długi i pracowity rok.

Jakie problemy stanęły Wam na drodze podczas projektowania i testów gry?

Plansza gracza

Plansza gracza

Myślę, że jak przy każdym nowym projekcie i my musieliśmy się zmierzyć z całą masą mniejszych i większych problemów. Mieliśmy problem przede wszystkim ze spełnieniem początkowych założeń wobec tworzonej gry. Miała to być gra rodzinna z kilkoma wariantami, tak aby mogły w nią zagrać dzieciaki, ale również starzy wyjadacze. Na początku pojawiło się wiele różnych mechanik, pomysłów na kafle, rasy itd. Wszystko to musiało właściwie ze sobą współgrać. Bardzo ciężko jest zrezygnować z pewnych rzeczy nawet jeżeli wydają się świetne, ale nie wpasowują się w klimat całości. Kompromis to jedyna właściwa strategia w takich sytuacjach. Chcieliśmy stworzyć grę w której każdy znajdzie coś dla siebie i chyba nam się udało. Kolejnym wyzwaniem było znalezienie odpowiedniej osoby, która stworzy grafikę na najwyższym poziomie i to udało nam się w 100%. To co stworzył Andrzej Sykut i jak bardzo zaangażował się w cały projekt jest nieocenione. Grafiki jego autorstwa to małe dzieła sztuki w pełni spełniające nasze oczekiwania, a nawet przewyższające je.

OK, kampania zakończona, udało się, wielki sukces, gratulacje! Ale pewnie droga do rozpoczęcia kampanii wcale nie była łatwa – czy możesz opisać proces przygotowania takiego projektu?

Cały proces przygotowania do kampanii i jej przebieg opisuje nie jeden internetowy poradnik, ale tak naprawdę z wieloma rzeczami trzeba po prostu eksperymentować. Kampania na Kickstarterze wiąże się z przygotowaniem wielu materiałów promocyjnych. My chcieliśmy przygotować wszystko na najwyższym, możliwym przez nas do osiągnięcia poziomie. Przygotowanie filmu, muzyki, znalezienie właściwego lektora zajęło wiele czasu i tylko dzięki pomocy życzliwym nam ludziom oraz dużemu zaangażowaniu wszystko się udało. Planowaliśmy rozpocząć kampanie znacznie wcześniej, ale postawiliśmy na jakość i nie mogliśmy sobie pozwolić na jakieś niedoróbki. Oczywiście zawsze można zrobić coś lepiej i ładniej, ale my w pewnym momencie nie mieliśmy już czasu na doszlifowanie wszystkiego na 100%. Czas był naszym największym przeciwnikiem. Najważniejsze to nie przejmować się i wierzyć w to co się robi. Projekt i sama gra musi oczywiście zaciekawić odbiorcę, musi posiadać atuty trudne do obalenia, jak na przykład oprawa graficzna, fabuła, jakość komponentów, dopracowana mechanika. My nie stworzyliśmy czegoś zupełnie innowacyjnego, ale dzięki doświadczeniu nabytemu jako gracze łatwiej było nam wyczuć czego mogą oczekiwać potencjalni odbiorcy. Sama możliwość wrzucenia projektu na Kickstartera wiąże się z założeniem działalności gospodarczej. Następny krok to staranne przygotowanie samego projektu kampanii (nam zajęło to najwięcej czasu). Potem kampania i trzymanie ręki na pulsie. Ciężko w kilku zdaniach opisać każdy krok ale jest to proces czaso i pracochłonny.

Czy kampania na KS wiąże się z jakimiś wydatkami? Czy na przykład korzystaliście z płatnych kampanii, recenzji, product placementu? Czy współpracowaliście z zagranicznymi recenzentami?

Przykładowy układ kafelków

Przykładowy układ kafelków

Byłoby bardzo ciężko uzyskać taki, a nie inny efekt bez zaplecza finansowego. Każdy etap tworzenia gry wiązał się z wydatkami. Miejsce, gdzie można spokojnie pracować nad projektem, produkcja prototypów, produkcja filmu, nagrań i wiele mniejszych rzeczy pochłonęło wcale nie mały budżet. Bardzo pomocnym przy promocji samej gry był i nadal jest Facebook, gdzie kilkukrotnie promowaliśmy Galaxy of Trian. W kilku branżowych portalach zagranicznych pozwoliliśmy sobie na umieszczenie małych reklam promujących kampanię na Kickstarterze oraz założyliśmy profil naszej gry na Board Game Geek. Jeżeli chodzi o recenzentów zagranicznych i krajowych to po prostu wysłaliśmy prototypy i z zapartym tchem czekaliśmy na werdykt. Na szczęście gra została przyjęta bardzo ciepło, czego efektem jest kilka bardzo pochlebnych opinii.

Z jak dużym odzewem spotkaliście się podczas kampanii? Czy dużo czasu poświęciliście na korespondencję z użytkownikami? O co pytali?

Kampania ruszyła bardzo dynamicznie i już po 20-tu godzinach projekt został wyróżniony etykietą Kickstarter Staff Pick. Przez cały okres trwania kampanii odpowiedzieliśmy na setki maili, a ilość komentarzy doszła do 1400. Najczęstsze pytania dotyczyły jakości komponentów, mechaniki i zasad gry, terminów realizacji zamówienia, uczestnictwa w konwentach i targach. Wokół gry powstała mała społeczność i ludzie dyskutowali na tematy dotyczące grafik w grze, wariantów rozgrywek, obcojęzycznych wersji instrukcji. Wielu z nich zaoferowało nam swoją pomoc. Nie spodziewaliśmy się tak dużego odzewu z ich strony. To naprawdę bardzo miłe doświadczenie.

Jakie są dalsze losy gry? Macie już finansowanie, co teraz? Ile czasu potrwa produkcja?

Produkcja gier już ruszyła i chcemy aby gra była dostępna na targach w Essen. Będziecie mogli nas znaleźć w hali 2 na stanowisku 108. Będzie tam można nabyć ograniczoną ilość gier oraz odebrać egzemplarze zamówione na Kickstarterze. Dodatkowo dostępne będą podkoszulki z pięknymi grafikami ras i być może kilka innych gadżetów. 8. Czy gra będzie dostępna w regularnej sprzedaży? Tak, gra będzie dostępna w sklepach, jednak trudno na razie mówić o konkretnych datach. Priorytetem jest w tym momencie produkcja na potrzeby zakończonej sukcesem kampanii na Kickstarterze. Następnym krokiem na pewno będzie produkcja na rynek polski i rynki zagraniczne. Jeżeli wszystko właściwie się poukłada i nie będzie żadnych większych opóźnień z produkcją, pierwsze egzemplarze pojawią się na sklepowych półkach w grudniu tego roku.

Czy planujecie pokazywać Galaxy of Trian na wydarzeniach planszówkowych w Polsce?

Najpierw kampania a teraz przygotowania do Essen, wszystko to pochłania bardzo dużo czasu, ale jak najbardziej będziemy chcieli pokazywać i promować Galaxy of Trian na polskim rynku. Ostatnio udało się zawitać na krakowski Imladris, jednak tylko na jeden dzień. W Polsce jest coraz więcej imprez planszówkowych lub z planszówkami w tle i będziemy chcieli pojawiać się na jak największej ilości takich spotkań.

Czy macie już kolejne projekty w zanadrzu? Jeśli tak, to jakie?

Rasy występujące w grze

Rasy występujące w grze

Przede wszystkim kolejne dodatki do Galaxy of Trian. Najbardziej aktualny jest dodatek wprowadzający zdolności specjalne dla każdej rasy i nad tym dodatkiem obecnie pracujemy. Mamy jeszcze kilka pomysłów w zanadrzu, ale na razie niczego nie zdradzę ;). Nie możemy też zapominać o aplikacji Galaxy of Trian na systemy iOS oraz Android, która pojawi się na rynku z końcem przyszłego roku. Natomiast, co do zupełnie nowego projektu, myślę że będzie to początek przyszłego roku, ale czas pokaże. 11. Na koniec zdradź jeszcze, co się stało, gdy kampania się zakończyła – jak świętowaliście sukces? Może trudno w to uwierzyć, ale nie mieliśmy jeszcze czasu świętować naszego sukcesu. Przyjdzie i na to czas, a na razie praca, praca i jeszcze raz praca, żeby ze wszystkim zdążyć na czas . Pozdrawiam wszystkich mniejszych i większych planszomaniaków.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings