Home | Audio/Video | Podcasty | #1 Dwuosobówka GF: Adam Kwapiński i Polish Publishing League

#1 Dwuosobówka GF: Adam Kwapiński i Polish Publishing League
Ten tekst przeczytasz w 2 minut

dwuosobowka GamesFanaticDzisiaj zaczynamy nowy, zupełnie nieregularny cykl na Games Fanatic. Dwuosobówki, bo tak się cykl będzie nazywał, to spotkania z interesującymi czy ważnymi dla planszówkowego świata osobami, prowadzone w formule „jeden na jeden”. Oznacza to, że gdy w naszym światku będzie działo się coś ważnego, to za pomocą takiego wirtualnego spotkania któryś z redaktorów GF będzie mógł szybko zareagować i wziąć delikwenta na spytki.

PPL-logo-page-001Pierwszym naszym gościem jest Adam Kwapiński z Fabryki Gier Historycznych i Polish Publishing League. To ostatnie to konglomerat dziewięciu polskich wydawnictw, które… Ale o tym w rozmowie!

 

 

Wywiad w formie dźwiękowej (mp3):

Wywiad w formie video:

Wydawcy, którzy wchodzą w skład klastra, to:

 

Wydawcy PPL w pełnej krasie

Wydawcy PPL w pełnej krasie

Badger’s Nest

Board&Dice

Bomba Games

Fabryka Gier Historycznych

Game Fabrica

Let’s Play

Phalanx

TransDesign (siostrzane wydawnictwo Badger’s Nest)

Wydawnictwo Alter

12 komentarzy

  1. Avatar

    Takie pierwsze spostrzeżenie: Adam Kwapiński chyba nie do końca jest zorientowany w celach, jakie konglomeracja sobie wyznaczyła. Jeżeli on występuje tu jako przedstawiciel wszystkich członków PPL to mam pewne obawy co do świadomości wydawnictw wchodzących w skład tego tworu. Część z nich powstała na wskutek impulsu i wchodzący w ich skład ludzie nie mają pojęcia o poważnym biznesie. Treść wywiadu tylko to potwierdza. Target tych wydawnictw różni się od targetu dużych graczy na Polskim rynku (specjalne dodatki na Essen, jakieś tam bzdety) i zebranie tych firm w jednym dużym ciele nie zmieni ich pozycji na rynku, jeżeli w końcu same nie dokonają zmiany swojej małomiasteczkowej mentalności. To samo tyczy się doboru partnerów. Wiadomość o powstaniu PPL i sam pomysł są super, ale część partnerów nie nadaje się do takiej inicjatywy. To wszystko zajeżdża mi dużym lamerstwem większych wydawnictw wchodzących w skład PPL. Jak słyszę, że „rynek się rozrasta” (ten hermetyczny rynek, który od kilku lat ulega znacznemu zawężeniu) to chce mi się śmiać.

    pomysł dobry,
    inicjatywa dobra,
    dobór partnerów zły (ilość kosztem jakości),
    brak poważnego planu działania i zasłanianie się „mamy dużo pomysłów”, kiedy wszystkie dobre pomysły sugeruje prowadzący ten wywiad. Ba, on wręcz domaga się konkretów!

    Członkowie konglomeratu – czas wziąć się za siebie, pomyśleć o poważnym biznesie. Popatrzcie na guillotine games! Szlaki macie już przetarte.

    z pozdrowieniami
    BK

  2. Avatar

    Rynek planszówkowy w Polsce ulega znacznemu zawężeniu?

  3. sipio

    No ja też jestem ciekaw na jakiej podstawie kiki stwierdza, że rynek ulega zawężeniu jak wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują co innego.

  4. Avatar

    Nie chodzi o popularność, ani ilość gier planszowych, tylko o trudność w przebiciu się nowych tytułów. Rynek z perspektywy wydawniczej mocno się zawęża.

  5. Avatar

    Mam przekonanie graniczące z pewnością, że większa liczba wychodzących nowych tytułów nie świadczy o zawężaniu rynku. To nie są gry elektroniczne, że się doi tylko kontynuacje, bo nowe marki się nie przyjmują. Znakomita większość wydawanych w Polsce gier to właśnie nowe marki. Oczywiście zgadzam się, że łatwiej się przebić mając konkurencję 5 tytułów niż 50, ale skoro wychodzi te 50 nowych tytułów, to znaczy że może i kawałki są mniejsze, ale tort większy. Z perspektywy wydawania średniej gry to faktycznie może i jest mniejszy rynek, ale jeżeli się wydaje np. Osadników albo Dice Brewing, to ten rynek jednak jest i tak większy niż 3 lata temu.

  6. Avatar

    Myślę, że nieporozumienie wynika z interpretacji 'rynku’. Obaj macie na myśli rynek zbytu, podczas gdy ja piszę o rynku początkowym. Rynek zbytu się rozwija, ma jakąś tam swoją chłonność i nadal z roku na rok pojawia się więcej graczy niż odchodzi. W stosunku do docelowego rynku zbytu macie rację. Jednocześnie PPL to konglomeracja wydawnictw, które zamiast biernie kisić się w domu postanowiły ruszyć z miejsca i zrobić coś w kierunku zawojowania rynku i bardzo dobrze. Te wydawnictwa borykać się będą z problemami natury wydawniczej i dystrybucyjnej, a nie sprzedażowej. Nawiązując do tego co napisał kwiatosz – Akurat gry elektroniczne to zupełnie inny rodzaj sprzedaży. Tam od lat odnotowywane są znaczne skoki popularności, a szybkość z jaką powstaje nowy sprzęt elektroniczny wzmaga zapotrzebowanie na rotację tytułów – potrzeba rynku docelowego. Nie słyszy się już tyle o hitach ubiegłego dziesięciolecia a to za sprawą postępu technologicznego i prawdziwego przerobu. Rynek gier komputerowych to najdynamiczniej prosperujący rynek na świecie. W branży gie planszowych istnieje kilkadziesiąt niepodważalnych tytułów, które zdominowały rynek. Mówimy oczywiście o potrzebach zwykłego konsumenta, a nie geeka. Z perspektywy znalezienia/wymyślenia naprawdę mocnego tytułu do wydania (mam na myśli grę pokroju osadników z cathanu, neuroshimmy hex, talizmana, dixita, carcassonne) i ominięcia czujnej konkurencji, która również poluje na takie tytuły rynek jest wąski jak otwór, przez który Luke Skywalker wleciał x-wingiem, by zniszczyć gwiazdę śmierci. Na potwierdzenie tej opinii dodam, że największe wydawnictwa w Polsce zapożyczają od siebie popularne koncepty – gry Foksal do złudzenia przypominają gdy innych wydawców i nie mam na myśli wyłącznie oprawy graficznej zabranej z Egmonta (Rebelowe wsiąść do pociągu europa vs pociągi europa Foksal). Dominujące do niedawna „czarne historie” od G3 borykają się z Rebelowskim „takie życie”. Długo by wymieniać. Trudno obecnie pojawić się z hitem pokroju IPN’owskiej kolejki i fakt, że Trefl kupił prawa od IPN wskazuje tendencję wąskiego rynku, w którym lepiej jest kupić i odgrzać popularny kotlet schabowy niż inwestować w sushi i wmawiać ludziom, że wolą sushi od schaboszczaka ;)

  7. KubaP

    Cofasz się rakiem, bo się zagalopowałeś (śmiejesz się, jak słyszysz, że rynek się rozrasta, a teraz mówisz, że miałeś na myśli inny rynek), ale staram się zrozumieć ogólną myśl: Twoim zdaniem FGH czy Phalanx popełniły błąd wchodząc z np Game Factory w jakąś formę współpracy?

  8. Avatar

    Co do pierwszej wypowiedzi kiki_gonzales zastanawiam się skąd tak autorytarne oceny sytuacji. Określenia takie jak małomiasteczkowość, lamerstwo czy też nakłanianie kogokolwiek do wzięcia się za poważny biznes (co jest tym samym co określenie ich biznesów jako niepoważne) itp. Nie mówiąc o ocenianiu kto się nadaje do takiej inicjatywy, a kto nie. Całość wypowiedzi brzmi jakby została wykreowana kogoś kto ma ogromną wiedzę na temat rynku planszówek w Polsce albo kogoś kto uważa, że ma taką wiedzę – nie oceniam, bo nie wiem jakie argumenty i doświadczenie stoją za tymi stwierdzeniami.

    Ostatnia rzecz to kwestia braku pomysłów co jest tylko oceną wysnutą z pojedynczego wywiadu. O pewnych pomysłach się nie mówi w takich wywiadach – szczególnie przed konkretami za tym stojącymi. Mogę tylko zapewnić, że pomysłów w naszym gronie nie brakuje – po prostu na realizację niektórych rzeczy potrzeba czasu.

  9. Avatar

    Panowie – pax. Mogę jedynie oceniać to co usłyszałem w wywiadzie. Kwestię postrzeggania zmian rynku gier planszowych wyjaśniłem powyżej – nie jestem świadkiem jehowy, nie będę Was nakłaniał do przyjęcia moich poglądów. Nie chcę tu również wzniecać ognia, wręcz odwrotnie – zależało by mi na tym, aby zmotywować inicjatywę PPL do działania, ponieważ w przyszłości oże mieć ona dobre skutki dla sceny gier planszowych i biznesów z nią związanych – tych dużych i tych małych. W zasadzie chwilę po opublikowaniu pierwszego komentarza przesłałem e-mail do redakcji z prośbą o jego usunięcie, ponieważ znajomy zwrócił mi uwagę, że może on zostać źle odebrany. Teraz już trochę za późno.

    Zaznaczam, że moje wszystkie powyższe komentarze to wyłącznie moja subiektywna ocena. Zamiast się źlić – podzielcie to przez pół i może dostrzeżecie w tym co napisałem odrobinę mądrości, którą w przyszłości się posłużycie – a może uznacie to za totalne bzdety i jutro nawet nie będziecie chcieli o tym pamiętać. Na co dzień interesuję się rynkiem gier i zabawek, sprzętów elektronicznych, gier komputerowych, a także nowinkami z ww. Wydawało mi się, że mam o nich jakieś pojęcie, niemniej jednak mogłem się mylić.

    Adamie rozumiem Twoją reakcję, niemniej jednak zgodzisz się chyba ze mną, iż udzielając wywiadu niejako dajesz świadectwo swoich poglądów na dany temat. Kwestie takie jak wspólne wystawianie się na targach, współwydawnictwo, określenie ram współpracy – to wszystko jest szalenie interesujące dla widzów… jakiekolwiek pomysły powinny wyjść od Ciebie. Wywiad to wspaniała możliwość do zareklamowania firmy/inicjatywy. Tutaj całą robotę odwalił za Ciebie prowadzący i niestety – ja tego nie kupuję. Przepraszam, jeżeli poczułeś się tym urażony.

    Życzę szczęścia inicjatywie Polish Publishing League i liczę, że całe zaangażowanie i energia przyniosą rychłe efekty.

    Z pozdrowieniami,

  10. Avatar

    Oczywiście, że wywiad to wypowiedź publiczna dająca świadectwo pewnych poglądów podobnie jak cokolwiek co wyrażamy na jakimkolwiek forum. Urażony się nie poczułem – chociaż uważam, że komentarz był w formie wyrazu bardzo niesprawiedliwy dla wielu z nas głównie poprzez określenia, o których pisałem we wcześniejszym komentarzu i to one zaważyły na jego odbiorze.

    Co do inicjatywy w wywiadzie… Cóż skłamałbym gdybym powiedział, że ze mnie jest szczególnie medialny zwierz. Dodatkowo jestem człowiekiem, który nie zwykł się chwalić planami – wolę je realizować. I myślę, że Twoja opinia odnośnie tego, że wywiad był niejako ciągnięty przez Kubę może wynikać z tych dwóch powodów właśnie. Plus medialności samego prowadzącego;p

    Póki co mam wrażenie, że robimy z PPL coś czego nie zrobił jeszcze nikt w Polsce. To jak wykorzystamy ten potencjał i jakie skutki to przyniesie dla nas i dla rynku gier planszowych w kraju zobaczymy. Efekty naszej działalności będzie można oceniać za jakiś czas, bo tegoroczne Essen było premierą pierwszego wspólnego projektu, którym był katalog ale wiem, że stać nas na znacznie więcej.

    Cieszę się, że dyskusja nie brnie dalej w kierunku jakiś sieciowych flejmów i dzięki za dobre słowo.

    Pozdrawiam

  11. Avatar

    Phalanx Games to małe wydawnictwo, heheszki.

  12. Avatar

    @kiki_gonzales rozumiem, że chcąc wyjść z twarzą obrałeś Świadków Jehowy jaką neutralną grupę, idealną do odwrócenia uwagi od swoich nie do końca dobranych słów… ale wiedz, że wielu z nas, świadków, również lubi gry planszowe (procentowo pewnie by to wyszło więcej niż jakakolwiek inna grupa religijna). Ostatnie czego bym chciał to wywoływać tutaj dyskusje światopoglądowe, bardziej chodzi o to, że można prowadzić rozmowę bez wrzucania komukolwiek.

    wracając do wywiadu; Adamie, życzę realizacji tych planów!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings