Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry przygodowe | Ucieczka: Świątynia Zagłady – kluczowe słowo gry: UCIEKAMY!!!

Ucieczka: Świątynia Zagłady – kluczowe słowo gry: UCIEKAMY!!! [Współpraca reklamowa z Rebel] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

ucieczka_3d.398210.1266x0Gry przygodowe z reguły zawierają zachęcającą zajawkę, która stanowi preludium do demonicznie fascynującego klimatu.  Jesteście poszukiwaczami skarbów uwięzionymi wewnątrz Świątyni Zagłady… Po takim wejściu zazwyczaj  rozlegają się okrzyki podniecenia zwerbalizowane w postaci: O matko, o matko! Naprawdę nimi jesteśmy!  Fani przygotówek są nakręceni jeszcze przed wykonaniem jakichkolwiek działań. Ludzie odporni na efemeryczne emocje poczekają, poczytają, zagrają, a potem dołączają do grona „Omatkokrzyczących”.  Ucieczka: Świątynia Zagłady to jedna z tych pozycji, która przyciąga już samą grafiką na pudełku i zapowiedzią niepowtarzalnego klimatu. Przygoda zaczyna się już po uchyleniu wieka…

 

Drewniane figurki podróżników

Drewniane figurki podróżników

Chaos. Panika. Mechanika

Chaos. Panika. Multum emocji. Niezmierzone pokłady śmiechu. Szczypta adrenaliny. Niesamowita możliwość wczucia się w przygodę i samego bohatera. Oto elementy konstruujące grę. Zasady mechaniki są naprawdę banalne,  ale co niezwykle ważne – nie są krępująco dziecinne. Gra, mimo niezbyt skomplikowanej złożoności ,wciąga tak bardzo, że pierwsza partia uruchamia reakcję łańcuchową – zagrajmy jeszcze raz! Kostki są cały czas w ruchu. Turlają się wte i wewte, a temu turlaniu towarzyszą różnorodne okrzyki i nieustannie wybuchający wulkan emocji. Zbieramy odpowiednie symbole na kościach, ponieważ to one determinują możliwość wykonania konkretnych akcji.

Kafle komnat

Kafle komnat

Misja: Ucieczka

Kto bierze udział: Poszukiwacze przygód (zawsze znajdują się tam, gdzie akurat coś się wali, sypie, albo jest wypełnione po brzegi jadowitymi wężami lub krokodylami, które właśnie zakończyły okres postu)

Cel: Zwiać z przeklętej Świątyni Zagłady, nim się zawali a nasze szczątki staną się ciekawym pretekstem do badań archeologicznych.

Sposób działania: RAAAAZEM! Wspólnymi siłami  odkrywamy kolejne komnaty świątyni, aktywujemy magiczne kamienie, które ułatwiają ucieczkę i WIEJEMY.

Czas: 10 minut odmierzane za pomocą dość niesamowitej ścieżki dźwiękowej lub trzykrotnym odwróceniem klepsydry. Muzyka jest bardziej efektowna i pozwala lepiej wczuć się w klimat. Buduje doskonałe napięcie, a dźwięk gongów sieje prawdziwy popłoch, któremu towarzyszą krzyki: „Aaaaa! Szybko, szybko, szybko!”

Magiczne kryształy

Magiczne kryształy

Komnata startowa i zawsze wyczekiwany kafel wyjścia

Komnata startowa i zawsze wyczekiwany kafel wyjścia

Tak właśnie wygląda ucieczka ze Świątyni Zagłady.  Niby zwykłe kulanie kosteczkami, ale presja czasu sprawia, że emocje sięgają zenitu.  To gra kooperacyjna jednak, co szalenie istotne, nie dostrzegłam tu syndromu lidera. Nie ma osoby, która nadzoruje działaniami całej drużyny. Ewentualnie pojawiają się ktosie, które  kontrolują grę za pomocą rozkazów: „Wiejemy! Uciekamy! Rzucaj! Ratujmy ją!” itp. Potęga tkwi właśnie w chaosie i tym, że każdy nieustannie rzuca kostkami. Interakcja jest nieodłącznym towarzyszem gry,  ponieważ w każdym momencie ktoś może potrzebować pomocy, np. w chwili gdy na wszystkich kostkach pojawi się czarna maska, która blokuje możliwość wykonywania akcji. Wówczas na ratunek pędzą inni podróżnicy. Muszą przybiec, ponieważ zgodnie z muszkieterską zasadą: Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego, grę można wygrać tylko wtedy gdy ze świątyni ucieknie cała ekipa podróżników.

Kostki dla wszystkich!

Kostki dla wszystkich!

Podczas gry trzykrotnie usłyszymy odliczanie. Rozpoczyna się uderzeniami gongu, a kończy zatrzaśnięciem drzwi. To sygnał do ewakuacji, wszyscy gracze muszą czym prędzej powrócić do komnaty startowej. Podróżnik, któremu to się nie uda, traci jedną kość do końca rozgrywki. To dodatkowy element podnoszący adrenalinę. Nie dość że wychodzimy z siebie, by uzyskać pożądany wynik na kostce, w celu odblokowania działania magicznego klejnotu, to jeszcze trzeba pilnować tego, by wrócić na czas do miejsca startowego. Serce bije jak szalone, krew krąży z prędkością ciemności (dygresja cyt. za Pratchettem: ciemność zawsze jest szybsza niż światło. Kiedy światło gdzieś dociera, okazuje się, że ciemność już tam na nie czeka. Koniec dygresji). Podróżnik, który już wybiegnie ze świątyni przekazuje jedną kość ze swojego ekwipunku potrzebującym kompanom jednak nie zostaje wyłączony z gry. Z równie szybko bijącym sercem przygląda się poczynaniom innych, doradza, wciąż czuje presję uciekającego czasu i w myślach składa ofiary wszystkim bogom, by ucieczka się udała.

Jeszcze jednym aspektem potęgującym wszechobecną entropię i lęk jest to, że nie od razu wiemy gdzie jest wyjście. Znaleźć je można wyłącznie poprzez odkrywanie kolejnych komnat. Pojawia się w pewnym momencie niczym deus ex machina. Bywa tak, że podróżnicy rozrzuceni są w różnych miejscach i jeden ma dwa kroki do kafla z wyjściem, a drugi musi przebić się przez wiele korytarzy. Oczywiście im więcej osób, tym więcej paniki, aczkolwiek nawet w partiach dwuosobowych ludzie doświadczają niesamowitych emocji. Wariant solo jest trochę słabszy, ponieważ generuje w większości poczucie zdenerwowania (przynajmniej u mnie), brakuje natomiast tego grupowego strachu połączonego ze śmiechem.

Wszyscy razem, wszyscy naraz!

Następny plus to brak downtime’u. Nie czekamy na czyjąś turę. Wszyscy turlają kostkami równocześnie, co bardzo dynamizuje grę. Określone kombinacje obrazków na kostkach pozwalają wejść na kolejne pole. Czarna maska blokuje kostkę, złota maska to antidotum na klątwę. Nie ma nużącego schematu rozgrywki. Cel, rzecz jasna, jest wciąż taki sam – uciec ze świątyni, nim ta się zawali, ale sposób w jaki to robimy za każdym razem jest inny, poprzez zmienny układ komnat, szczęście w kościach i formę współpracy. Całość urozmaicają trzy różne ścieżki dźwiękowe.

Dodatki

Karty z klątwami

Karty z klątwami

Komponenty: klepsydra (u mnie bezużyteczna ponieważ wolę ścieżkę dźwiękową; skarby, żetony graczy

Komponenty: klepsydra (u mnie bezużyteczna ponieważ wolę ścieżkę dźwiękową; skarby, żetony graczy

Po pierwszej rozgrywce wszyscy żądają więcej. Zwłaszcza, że gra zawsze trwa tylko 10 minut. Kiedy mamy za sobą już kilka partii sięgamy po dwa dodatki, które otrzymujemy w komplecie z grą.  Rozszerzenie zatytułowane „Klątwy” utrudnia rozgrywkę. Wprowadza nowe kafle z symbolem fioletowej maski. Za każdym razem gdy taki odkryjemy, dobieramy kartę ze stosu klątw. Jej działanie jest złe i zabawne, np. zakazanie rozmowy z innymi graczami. Pozbyć się jej można wyłącznie poprzez wyrzucenie odpowiedniej kombinacji obrazków. Drugie rozszerzenie – „Skarby” pomaga podróżnikom podczas eksplorowania świątyni. Skarb to dodatkowy ekwipunek, ale jednorazowy. Kiedy czujemy małe znużenie ciągłym przemierzeniem komnat i aktywowaniem klejnotów, te dwa dodatki przywrócą grze świeżość. Zaczynamy zabawę od nowa, z jeszcze większym zacięciem  i kolejną porcją radości. To wprost idealne rozwiązanie skalujące poziom rozgrywki.

Wykonanie

Bardzo ładne grafiki, solidne kafle, doskonała wypraska, piękne magiczne klejnoty i świetne figurki podróżników. Lekkie, drewniane kostki z namalowanymi symbolami, toczą się swobodnie. Przy szybszych ruchach mogą fruwać, ale to tylko sprzyja większej dawce śmiechu. Instrukcja napisana prosto i czytelnie, z której po pierwszym czytaniu już wszystko wiadomo. Nowym graczom reguły tłumaczymy w trzy minuty.

Wypraska

Wypraska

Wypraska

Wypraska

 

Płyta z trzema ścieżkami dźwiękowymi

Płyta z trzema ścieżkami dźwiękowymi

Podsumowanie: Warto zagrać, warto mieć na półce!

Ucieczka: Świątynia Zagłady to kooperacyjna gra polegająca na wyrwaniu się ze świątyni, w której mamy dwa problemy: presję czasu  i to, że nie wiemy gdzie jest wyjście. Przepełnione dramatycznymi okrzykami powroty do centrum świątyni, pomysłowe klątwy i ogromna interakcja to elementy składające się na naprawdę genialną w swojej prostocie grę. Wszyscy wrzeszczą, turlają, panikują, śmieją się, a wszystko dlatego, że chcą zdążyć uciec przed zagładą świątyni. Do gry dołączona jest płyta CD z trzema ścieżkami dźwiękowymi, które od razu pozwalają wczuć się w przygodowy klimat. Grę kwalifikuję jako lidera w kategorii filler. Dobrze sprawdzi się również jako pozycja zapraszająca do planszowego grona nowe ofiary. Przy każdej partii można się poczuć jak Indiana Jones, który zawsze jest już prawie martwy i w ostatniej chwili otrzymuje bilet powrotny do życia. Oczywiście nie w każdej grze  uda się uciec. Niekiedy dźwięk walącej się świątyni zaskakuje nas w samym jej środku i…i  wtedy:

KLIK

Z tej strony można pobrać dodatkową ścieżkę dźwiękową: ESCAPE

Pingwin (10/10) – mam te same odczucia: świetna, świetna i jeszcze raz świetna. Kiedy ląduje u nas na stole musimy ją rozegrać co najmniej kilka razy pod rząd – w każdej kolejnej partii zwiększając ilość kamieni. W podstawowej wersji jest dość łatwo – moje dzieciaki tak się wycwaniły w turlaniu kostkami, że potrafimy uciec ze świątyni nawet przed drugim gongiem. Z dodatkami nie jest już tak prosto, bo jest więcej do ogarnięcia a czas pogania tak samo – ale to pewnie kwestia ilości spędzonych w świątyni godzin ;) Jestem ciekawa kolejnych dodatków bo czuję, że na podstawce się nie skończy….

JackOfRedClubs (10/10) Jedna z najciekawszych gier, w które udało mi się ostatnio zagrać. Interesująca mechanika i ogromna ilość emocji powodują, że jest to jeden z najchętniej granych tytułów w naszym domu. W ciągu 10 minut jest w stanie wydarzyć się tak dużo, że na moment zapomina się o całym świecie i całym sobą, w 100% próbuje się uciec ze świątyni. W trakcie naszych rozgrywek nikt nie siedzi :D



Dziękujemy firmie Rebel za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (2/10):

Oprawa wizualna (10/10):

Ogólna ocena (10/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Gra praktycznie bez wad, genialna i to nie tylko w swojej kategorii. Ma ogromną szansę spodobać się nawet ludziom, którzy dotąd omijali ten typ gier szerokim łukiem.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings