RoboRama – programowanie na planszy [Współpraca reklamowa z PLAYthisONE] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

roborama_boxTytuł RoboRama w pierwszym odruchu może kojarzyć się z farmeramą (jak wyhodować robota?) ewentualnie z areną, na której będziemy programować roboty do walki. W obu przypadkach byłoby to jednak skojarzenie zupełnie nietrafione. Roborama to abstrakcyjna gra logiczna, której zasady na pierwszy rzut oka mogą przywodzić na myśl z chińskie warcaby (trylmę) albo jeszcze bardziej – z uwagi na kwadratową planszę – halmę. Posiada bowiem znany z tych gier cel – przeprowadzenie wszystkich pionów znajdujących się w jednym z rogów planszy do przeciwległego narożnika  – jednak zasady ruchu są dość oryginalne i to właśnie one mają najwięcej wspólnego z robotyką.

Zasady w pigułce

DSC_0884

Początek 4-osobowej rozgrywki

W grze poruszamy się zaprogramowanymi robotami (każdy z graczy ma ich 4). Robot porusza się zawsze w pionie lub poziomie – nigdy na ukos. Podczas ruchu nie może również skręcić (jeśli porusza się o np. 3 pola, to muszą to być pola w jednej linii) ani przeskakiwać przez obce roboty. Nie zbija się również pionów. Każdy uczestnik otrzymuje 6 płytek do programowania robotów – 5 z nich to płytki ruchu, szósta to chip, o którym za chwilę. 5 płytek ruchu to płytki służące do zaprogramowania dowolnego własnego robota na ruch o 1, 2, 3, 4 lub 5 pól. Taką płytkę wysuwamy z szeregu na znak, że została już wykorzystana. Nie będzie można zaprogramować robota na taką liczbę ruchów dopóki jej nie odzyskamy. A odzyskać ją można wtedy, kiedy poruszany robot stanie na polu z takim symbolem – przy czym nie można w ten sposób odzyskać płytki, która właśnie została zużyta. Np. jeśli zaprogramujemy robota na ruch o 4 pola i stanie on na płytce z symbolem 3 – to możemy odzyskać płytkę służącą do programowania ruchu o 3 pola, ale jeśli stanąłby na płytce z symbolem 4 to nie możemy takiej płytki odzyskać, bo użyliśmy ją do zaprogramowania tego wlaśnie ruchu. Ta mechanika wymusza rozważne planowanie by za każdym ruchem odzyskiwać płytki, w przeciwnym bowiem wypadku szybko zabrakłoby nam płytek i okazałoby się, że nie mamy  ruchu – w takiej sytuacji zostajemy wyeliminowani i przegrywamy.

DSC_0885

Roboty zamiast pionków

Płytka chipu służy jedynie do odzyskiwania płytek ruchu – wysuwając ją nie ruszamy się żadnym robotem, ale w zamian możemy odzyskać jedną płytkę z takim symbolem, na którym stoi przynajmniej jeden z naszych robotów. Np. jeśli nasze roboty stoją na płytkach z symbolami 1, 3, 3 i 4 to programując chipa możemy odzyskać płytkę 1, 3 lub 4 ale nie 2 ani 5.

Gra przewiduje trzy różne warianty:

  1. Wariant podstawowy – opisany powyżej
  2. Wariant TerraByte – nie wiem czy termin ma się kojarzyć z Ziemią Ośmiu Bitów czy po prostu Terabajtem danych, ale stawiam jednak na to drugie….
    Różnica w stosunku do podstawy jest taka, że każda płytka ma swoją własność specjalną, którą można użyć raz na grę. I tak:
    1 – można poruszyć się o 1 po skosie
    2 – można poruszyć się o dwa pola i przy tym przeskoczyć przez robota przeciwnika
    3 – można skręcić ruszając się o trzy pola
    4 – można te cztery ruchy podzielić pomiędzy dwa roboty
    5 – można poruszyć się o mniej niż 5 pól (ale co najmniej 1)
    chip – można odzyskać dowolną płytkę, nie tylko tę, na której stroi jakiś nasz robot
  3. Wariant YottaByte (Jottabajt, czyli bilion Terabajtów)
    W tym wariancie będącym rozszerzeniem TerraByte pojawia się ChaosBot – robot, który może być poruszany przez graczy za pomocą kart (losowo rozdanych na ręce) a wprowadzający nieco – jak sama nazwa wskazuje – chaosu. Może się on poruszyć, ale może też przepchnąć jakieś roboty, przy okazji jakiegoś ogłuszając, może do jakiegoś strzelić (robot również zostanie ogłuszony, czyli w praktyce nie będzie go można ruszyć w najbliższej rundzie) etc. Tych kart nie jest dużo i są – podobnie jak własności specjalne płytek – jednorazowego użytku.
DSC_0890

Karty dla ChaosBota

Celem gry za każdym razem jest wprowadzenie wszystkich swoich robotów do domu (czyli na kolorowe pola w przeciwległym narożniku) a zwycięzcą zostaje osoba, która pierwsza tego dokona.

Wrażenia

Jak już pisałam we wstępie – idea nie jest nowa, ale zastosowanie mechaniki ruchu, który trzeba potem odzyskać programując inny ruch jest ciekawe i bardzo fajnie się nad tym myśli. Byle nie za długo…. niestety gra jest podatna na przestoje i to dość mocno. Przy dwóch osobach na planszy jest luźno i można planować swoje ruchy w trakcie ruchów przeciwnika (pomijając fakt, że w ogóle początkowe ruchy można sobie zaprogramować niczym otwarcia w szachach) – sytuacja, w której przeciwnik nas zablokuje nie zdarza się często. Inaczej jest w rozgrywce 4-osobowej gdy tłok na planszy jest spory a wzajemne blokowanie jest normą. Wniosek z tego jest wprost proporcjonalny do oczekiwań – skaluje się średnio, ale trudno powiedzieć, w którą stronę…. zależy czego od niej oczekujemy i z kim gramy. Jeśli gracze mają tendencję do rozmyślania nad ruchami w nieskończoność to lepiej nie zaczynać partii w pełnym składzie (właściwie to lepiej w ogóle nie zaczynać ;-)). Jeśli chcielibyśmy odczuć interakcję – lepiej w dwie osoby nie grajmy. Generalnie mówiąc – po paru partiach gra we dwójkę zaczyna się nudzić.

DSC_0886

ChaosBot

Gra oferuje różne warianty, ale powiedzmy sobie szczerze, że pierwszy jest przede wszystkim po to, żeby zapoznać się z grą. Pasjonaci być może zechcieliby grać w ten wariant od czasu do czasu bo mimo mniejszej ilości zasad … jest trudniej (np. nie można przeskoczyć przeciwnika, ani go obejść => łatwiej jest się zablokować) jednak w grze Terabajtowej jest po prostu ciekawiej, więcej kombinowania. Z kolei wariant YottaByte uważam za nieudany – głównie z tego powodu, że dostajemy karty na rękę w sposób losowy co w abstracyjnej grze logicznej zdecydowanie jest wadą. Jakbyście się czuli gdyby w szachach wprowadzono lekką losowość? No, można rzec, profanacja…. W RoboRamie może to profanacja nie jest, jednak pytanie się rodzi – po kiego czorta? Ale nawet gdyby obejść losowość i rozdzielić karty w sposób taktyczny – wszystkim to samo – to i tak ChaosBot niewiele wnosi. Wnosi chaos, ale nie ma wielkiego wpływu na taktykę, bo powiązać go z odpowiednimi ruchami w odpowiednim momencie tak, żeby zaszkodzić odpowiedniemu przeciwnikowi jest dość trudno (ma bardzo silnie skorelowane ruchy z ruchem naszego robota). Na dodatek karty są kiepsko zbalansowane – niektóe są mocniejsze (i tych jest mało w talii), inne służą tylko do poruszania ChaosBotem. W dodatku w grze używamy tylko 12 z 24 kart, więc często się zdarza, że karty na rękach graczy nie mają tej samej wagi. Może, gdyby karty nie były jednorazowe, może gdyby było ich więcej na ręku, gdyby je dobierać a one wracałyby po wyczerpaniu talii – może gra z ChaosBotem byłaby ciekawsza. Może…. w takiej postaci jednak wydaje mi się niedopracowana i osobiście wolę grać w trybie TerraByte.

DSC_0877

Co w środku piszczy?

Na uwagę zasługuje wykonanie. Śliczne figurki robotów, duża, ładna plansza – gra wydana z rozmachem. Pierwsze wrażenie było obłędne, zwłaszcza dla dzieci. Po paru partiach jednak oprawa zaczyna się nudzić, zwłaszcza te duże roboty – wolałabym, żeby plansza była dwa razy mniejsza, kolory lepiej dobrane i poręczniejsze pudełko. Po pierwszym zachwycie nie zostało śladu i przez te rozmiary gra zaczęła tracić w moich oczach. Gra się miło, owszem, zwłaszcza w 4 osoby – ale jak dochodzi to tego potrzeba dźwigania dużego pudła i posiadania sporego stołu – nie wytrzymuje konkurencji z innymi grami.

Podsumowanie

Autor: Patrick Zuidhof,
Dennis Kirps, Gérard Pierson
Liczba graczy: 2-4
Wiek: od 8 lat
Czas gry: ok 45 min.
Plusy:
+ ciekawa mechanika
+ proste zasady
+ różne warianty gry – np. pozwalają na łatwy handicap dla słabszych graczy
+ dobrze napisana instrukcja
+ solidne wydanie i ładna oprawa graficzna….

Minusy:
– … która jednak na dłuższą metę jest niewygodna
– gra podatna na przestoje
– średnia skalowalność
– średnia regrywalność
– brak klimatu (co jest bardziej cechą niż wadą skoro to gra czysto abstrakcyjna) – choć trzeba przyznać, że samo wydanie można nazwać klimatycznym.

Ocena wymaga pewnego komentarza. Gra jest prosta i przyjemna. Bardzo podoba mi się mechanika programowania i odzyskiwania płytek. Jednak zdecydowanie nie leży mi wykonanie. Nie chodzi o to, że jest brzydkie czy złej jakości – wręcz przeciwnie. Ale jest za duże. Grając w RoboRamę mam wrażenie, że gram w wersję „huge” jakiejś gry …. i za tę wersję huge, która na dłuższą metę jest niepraktyczna – pół punktu w dół.



Dziękujemy firmie PLAYthisONE za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (4/10):

Oprawa wizualna (7/10):

Ogólna ocena (6.5/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Do tej gry mamy konkretne zarzuty. Może być fajna i dawać satysfakcję, ale… ale jest jakieś zasadnicze „ale”. Ostatecznie warto się jej jednak bliżej przyjrzeć, bo ma dużą szansę spodobać się pewnej grupie odbiorców.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings