Home | Felietony | Co mnie gryzie…

Co mnie gryzie…
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

OKKilka gier już poznałem. Paroma się zachwyciłem. Dostrzegłem też pewne irytujące zjawiska, głównie spowodowane przez wydawców. I o takich kamyczkach w bucie dziś parę słów napisałem.

(prawie)Kwadratowe pudełko

Jest kilkanaście dość powszechnie stosowanych formatów pudełek. Ta standaryzacja wielce ułatwia przechowywanie i transportowanie gier. Są też gry o wyjątkowo oryginalnym kształcie pudełka, na tyle fajne, że łatwo wybacza się taką ekstrawagancję.

Jednak irytują mnie projektanci, którzy tworzą pudełka niemal kwadratowe. Gdzie różnica sięga nawet i pół centymetra. Grrr… weź i zamknij takie pudło! Czasem, niestety, prawie się udaje. Ale co chodzi po głowie takim spryciarzom?

Spis elementów na spodzie pudła

W gronie osób, które już parę pudeł z grami nabyły, sprawa dbałości o nie bywa często priorytetowa. Wychuchane i zadbane są ozdobą półki, ale częściej powodem do satysfakcji, gdy grę rozkładamy do nowej rozgrywki. A po partii trzeba to spakować.

Wiele gier ma dokładnie wyliczone komponenty i brak któregoś stanowi mniejszy czy (częściej) większy problem. Jednak aby się o tym przekonać warto móc sprawdzić co w pudle ma być. Ja stosuję woreczki strunowa, na których opisuję ich zawartość. Pomaga to we wspólnym pakowaniu, bo nie muszę wciąż powtarzać ile i gdzie trzeba włożyć żetonów, kafli czy kart. Do tego przyspiesza to przygotowanie partii, bo – o ile to możliwe i sensowne – przygotowuję zestawy dla każdego gracza. Wystarczy wysypać zawartość woreczka i właściwie można zaczynać.

Jednak są(!) wydawcy, którzy nie publikują informacji o zawartości pudła. Czasem jest ona częściowa, ot ogólnie stwierdzone – dużo żetonów. Jednak najbardziej irytują chyba pomysły, aby spis był na spodzie pudła. Gra prawie spakowana, ostatnie liczenie, ale ile tego miało być??? W instrukcji nie ma, szukaj jeśli chcesz…

Masz grać zielonym!

Lubię grać czerwonym (choć czerwonych nie lubię). Łatwy do zauważenia, często (choć nie zawsze…) wykorzystywany w grach. Kilka razy dałem się namówić do zmiany koloru i było to męczące. A także zabawne, gdy na koniec tryumfował czerwony, a ja byłem zaskoczony porażką.

W rodzinnym gronie mamy przypisane kolory, co skutkuje m.in. taką anegdotą.

W zasadach do Samuraja Knizii jest przykład liczenia punktów (nie jest to trywialne). I mój – wówczas bodajże 8 letni – Skarb czytając te zasady nagle oburzony zawołał: W tych zasadach jest błąd! Jakże to tak? taki mały szkrab krytykuje zasady gry? Otóż okazało się, że zauważył w tym przykładzie końcowe zwycięstwo żółtego. A przecież to czerwony zawsze wygrywa.

Są jednak gry, w których gracze zmuszani są do grania określonym kolorem. Zwykle zupełnie absurdalne. Ot choćby Africana, gdzie przypisane są kolory wg kolejności. Albo Metro, gdzie ograniczono liczbę znaczników i wymuszono granie takimi oto kolorami:

2 graczy (16 stacji) …… żółte, niebieskie
3 graczy (10 stacji) …… żółte, niebieskie, pomarańczowe
4 graczy (8 stacji) …… żółte, niebieskie, pomarańczowe, zielone
5 graczy (6 stacji) …… powyższe, plus fioletowe
6 graczy (5 stacji) …… wszystkie kolory

Czy naprawdę jest to tak duża oszczędność, że uzasadnia takie przymusy?

Dziwne wypraski

Jedna grupa to plastikowe, dopracowane, ale bezużyteczne. Antymistrzem jest dla mnie Alhambra. Wystarczy obrócić pudełko w czasie przenoszenia i już mamy pełny miszmasz pięknie układanych elementów. W wielu innych wypraskach zdarza się równie nieprzyjemna niespodzianka.

Innym zadziwieniem są wypraski tekturowe, które są… dziwne. Szczególnie gdy jakaś część gry, zwykle złożona plansza nijak nie pasuje. Albo częściowo wpada do środka albo nie mieści się w głębszej części wypraski. O co w tym chodzi?

Oczywiście puste pudełka (z niewielkim dodatkiem komponentów gry) są bardzo irytujące, ale o tym już było wiele powiedziane. Jednak użycie lichej tektury na taką kartonową wypraskę jest równie zadziwiające – przecież za chwilę wypadałoby ją wywalić…

Z drugiej strony bywa, że projektant jest takim szczególarzem, że nie zostawi ni centymetra luzu! I weź zakoszulkuj karty, dołóż promoski czy mini dodatek…

Kolorów brak?

Jestem normalnym facetem, który preferuje paletę barw znaną choćby z Windowsa 95, czyli normalne 16 kolorów (śliwka to owoc, miętowy może być sok, a ecru to kolor spranej bielizny :P). Ale mimo to nie pojmuję, jak można w grze użyć tych samych barw na komponenty gracza i komponenty wspólne. Przykładem – wrednym – jest np. Rokoko. Kolory graczy – żółty, czerwony, zielony, niebieski i fioletowy. Kolory szytych strojów – żółty, czerwony, zielony oraz niebieski. Jedno z drugim nie ma nic wspólnego! A przy końcowym liczeniu jest duża szansa na oczopląs. A takich przykładów jest niestety więcej.

Instrukcja?

Są źle napisane instrukcje. Ale nie o takich chcę tu wspomnieć. Marzy mi się, aby wydawcy włożyli nieco pracy i przygotowywali 2 albo 3 wersje instrukcji (wielu już to robi).

Od końca objaśniając. Siadając po pewnym czasie do znanej już gry potrzebuję zwykle przypomnieć sobie zasady. Za niezbędny uważam krótki, najlepiej jednostronicowy, przewodnik gracza prowadzącego rozgrywkę. Przygotowanie, warunki zakończenia gry i zasady wyłaniania zwycięzcy, omówienie tury gracza itp. Krótko i na temat (ew. z odsyłaczami do głównej instrukcji). O tym, że jest to bardzo potrzebne, świadczą tysiące plików na BGG o ogólnym tytule Player aid, Short rules itp.

Główna instrukcja powinna dawać możliwość spokojnego rozpoczęcia gry świeżo poznawanej. A także wyjaśnienie wątpliwości, jakie mogą wywoływać niektóre szczególne sytuacje czy interakcje występujące w czasie rozgrywki. Koniecznie należałoby pamiętać o jednoznacznym i konsekwentnym nazewnictwie. Nic tak nie irytuje jak poetyckie rozsmakowanie się w synonimach, opisach ogólnych itp. środkach stylistycznych. W bardziej złożonych przypadkach warto pokusić się o słowniczek używanych terminów, jeśli gra wprowadza własne, nietypowe albo odwołuje się do specyficznego uniwersum (fantastycznego czy w jakiś sposób egzotycznego).

Nie rozumiem także, dlaczego wciąż jeszcze instrukcję czyta tylko wąska grupa osób z wydawnictwa i najbliższego otoczenia. Dotyczy to zwłaszcza gier nowych, młodych wydawnictw. Jasne, posiadanie własnego, oryginalnego pomysłu jest cenne i wyróżniające. Ale czy musi to wiązać się z nietypową, czyli nieergonomiczną instrukcją? To gra ma być oryginalna, nie instrukcja.

Wreszcie można się pokusić o klimatyczną, obszerną instrukcję. Fajnie czyta się reguły Magnatów, ale zabrakło mi tej jakości przy Panu Lodowego Ogrodu.

Karty

Gry, które opierają swą mechanikę na kartach mogłyby mieć proste, a jakże potrzebne informacje – ile kart tego rodzaju jest w talii oraz unikalne oznaczenie typu karty. Te numerki mogą być malutkie. Ale bardzo pomagają, gdy trzeba rozdzielić dodatki albo upewnić się, że mamy komplet.

Antyprzykładem jest tu Dixit. Dodatki są nierozróżnialne! Kiepsko wygląda to cyklu 51. Stan/Nowa Era/Winter, ale wnioski zostały wyciągnięte i w Imperialnych Osadnikach mamy już pełną, satysfakcjonującą informację.

Marzenia?

Te wymienione wyżej uwagi nie są chyba nazbyt wygórowane. Mam nadzieję, że nie zostaną odebrane jako marudzenie rozkapryszonego młokosa czy zdziadziałego tetryka. W większości, jak się zdaje, wystarczy po prostu o nich pamiętać.

A może komuś jeszcze nasuwają się inne bolączki i niedostatki wydawanych dla nas, graczy, gier?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings