Pokój 25 – gra z dreszczykiem! [Współpraca reklamowa z Rebel.pl] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

okładkaChyba każdy lubi ten moment tuż przed otwarciem pudełka niespodzianki, drzwi tajemniczego pomieszczenia czy widoku za zakrętem nieznanej ścieżki. Stąd wypływa popularność labiryntów, gier typu dungeons and dragons oraz horrorów. Większość ludzi lubi się bezpiecznie bać. Pomysły twórców filmów i gier muszą sięgać w coraz to inne, niezbadane jeszcze obszary, aby owo zaskoczenie, element chwilowego przestrachu dało się wykorzystać. Film Cube (dość naiwny moim zdaniem) trzyma widzów w napięciu właśnie przez nieznane. Nieznane wynikające z konieczności poznania planu budynku pełnego śmiertelnie niebezpiecznych pułapek. Gra Pokój 25 w pewnym stopniu nawiązuje do klimatu tego (i kilku innych) filmów. Czy udanie?

Filmowy Cube był oczywiście sześcianem złożonym z wielu komnat.

gotowi do startu

gotowi do startu

Plansza do gry składa się z 25 pomieszczeń, z których kilka jest bezpiecznych. Daje to przede wszystkim szybką rozgrywkę, która nie powinna znużyć grających. Do tego w sytuacjach, gdy niektórzy gracze odpadają z gry nie muszą oni długo czekać na kolejną partię. Zasady gry są niezwykle proste – wybieramy, czyli planujemy dwie nasze akcje spośród czterech dostępnych.

rewersy żetonów akcji

rewersy żetonów akcji

Często nawet z mniejszej puli, bo niektóre akcje będą zabronione przez efekty działania pomieszczeń w których znajdują się figurki postaci. Może się też zdarzyć, że będą niemożliwe do wykonania – na przykład podejrzenie sąsiedniej komnaty pod koniec gry, gdy prawie wszystkie są widoczne. Zatem od strony mechanicznej gra jest do objaśnienia w 5 minut i stanowi kapitalny przykład nowoczesnej gry planszowej. Kup, rozpakuj i graj!

Bądź ostrożny…

akcja - zerkanie

akcja – zerkanie

Spora część pomieszczeń zawiera pułapki, które mogą naszą figurkę wykończyć albo poważnie ograniczyć jej możliwości w kolejnej turze. Dlatego na początku często wykorzystywaną akcją jest zerkanie do sąsiedniego pokoju. Przygotowanie rozkładu budynku jest losowe, ale zapewnia lokalizację wyjścia, Pokoju 25, w strefach narożnych, stąd pewność, że rozgrywka nie zakończy się przedwcześnie czyimś fuksem.

Gracze podglądając nowe miejsca chętnie informują resztę o stopniu zagrożenia. Oczywiste jednak jest, że zależnie od wybranego trybu rozgrywki informacje te będą pewne albo wymagające weryfikacji. Jeśli gramy kooperacyjnie albo solo, celem naszym jest wspólne opuszczenie budynku. Wówczas nie ma sensu kłamać co do naszych odkryć. Sytuacja zmienia się jednak w pozostałych trybach rozgrywki. Drużynowy, rywalizacja czy wreszcie podejrzliwość już zmieniają ton naszych spostrzeżeń. Okazuje się wówczas, że niekoniecznie chcemy, aby inni przeżyli. W drużynie może przydać się system sygnałów, jak czytać wypowiadane głośno uwagi.

żetony ról

żetony ról

W trybie podejrzliwości musimy wyczuć, zidentyfikować, rozpoznać kto jest sojusznikiem i komu można zaufać. Najprościej jest w ostrej walce rywalizacji – nasze figurki mają się uratować, tylko nasze!

Auć! Bolało!

akcja - Albercik! Wchodzę!

akcja – Albercik! Wchodzę!

Druga akcja to zwyczajne wkroczenie do nowego pomieszczenia. Zostaje ono trwale ujawnione i może być, zwykle, używane przez inne figurki. Wkroczenie figurki do pokoju wymusza aktywację jego właściwości. Czasem może być ona bardzo przykra – śmierć figurki, czasem ryzykowna – teleportacja w inne miejsce planszy, a czasem wręcz przydatna!

Opis działania komnat jest na kartach pomocy graczy, które bardzo ułatwiają rozgrywkę. Cóż z tego, skoro chochlik drukarski (a może projektancki?) namieszał i część opisów jest… niewidoczna! Ale można to zbyć śmiechem, bo po pierwszym zaskoczeniu, iż taki błąd trafił się tak doświadczonemu wydawcy jakim jest Rebel widać, że w graniu to raczej nie przeszkadza. [już po publikacji recenzji Wydawca przekazał nam informację: Plansze mają błąd, który wynika to z niedopasowania ramek do nieco dłuższych polskich opisów, jednak błąd ten zostanie poprawiony przez Matagota, który dodrukuje polskie plansze i nam przekaże.]

opisy pomieszczeń

opisy pomieszczeń

Decyzja o wkroczeniu do nieodkrytej jeszcze komnaty jest na początku łatwiejsza dzięki temu, że każdy gracz (a nie każda figurka!) podgląda jedno z pomieszczeń sąsiadujących z polem startowym. Przy odrobinie szczęścia można być o krok przed resztą ekipy.

Nie wszyscy są mili

akcja - kop

akcja – kop

Kolejna akcja to kop… znaczy się wypchnięcie figurki z naszego pomieszczenia. Jeśli kilka figurek jest w jednym pokoju, to można jedną z nich wypchnąć na zewnątrz. Czasem jest to swoiste sondowanie terenu. Innym razem próba wykończenia konkurencji. Wreszcie – w trybie ze strażnikami – brutalna walka o życie. Jednak okazji do tego działania nie ma tak wiele, bo jednak gracze dbają o swoje interesy i unikają podkładania swoich figurek pod takie ciosy.

Strażnicy pojawiają się w grze od 4 do 6 osób. Wówczas 1 albo dwie figurki będą zdrajcami zainteresowanymi w uniemożliwieniu, wszelkimi sposobami, ucieczki z tego tajemniczego budynku. Ciekawą opcją jest możliwość samoujawnienia się strażnika (może też zostać zdemaskowany w wyniku zaistnienia pewnej sytuacji w grze). Co prawda naraża się na ataki, ale w zamian nie musi programować swoich akcji, ale reaguje na bieżąco wybierając kafle ze swojej puli. Przy dwóch strażnikach całkiem intrygująco rysuje się gambit, w którym jeden strażnik ujawnia się na samym początku gry. Ma to sens zwłaszcza wtedy, gdy jako jeden z pierwszych zaczyna akcje.

niektórzy już zakończyli przygodę...

niektórzy już zakończyli przygodę…

W takiej sytuacji drugi strażnik działa tajnie, sabotując działania więźniów, a ten ujawniony stara się dotrzeć do Pokoju 25, by bronić go przed więźniami. Ale nie zawsze strażników jest dwóch (jeśli gra mniej niż 6 osób).

Ten budynek żyje

akcja - shift

akcja – shift

Ostatnia akcja to aktywowanie przemieszczania pomieszczeń. Cały rządek komnat zawierających naszą figurkę przesuwa się o jedną pozycję w pionie albo poziomie. Na szczęście nie można tego zrobić ze środkowymi rzędami, bo pokój centralny jest nieruchomy. Ta akcja powoduje, że gra staje się jeszcze bardziej niesamowita. Dopiero co znane, czy podglądane komnaty nagle znajdują się po przeciwnej stronie planszy. W każdym trybie rozgrywki akcja ta niesamowicie miesza, wprowadzając element pamięciowy – gdzie to było? A strażnicy mogą w ten sposób wciągnąć Pokój 25 w głąb budynku, bo tylko wypchnięcie go poza obręb planszy daje wygraną więźniom.

Jednak często jest to także swoisty ruchomy chodnik czy winda, która podjeżdża pod nos zagubionej figurki pozwalając jej na znacznie szybsze dotarcie w bezpieczne albo zwycięskie rejony.

A czas goni nas

Gracze mają 10 albo 8 rund, przy czym nazbyt szybkie odkrycie Pokoju 25 gwałtownie skraca pozostały do końca czas. To świetny pomysł, który gwarantuje, że nie za często trafią się szczęśliwe układy dające łatwą wygraną. Presja czasu jest tu stale obecna.

plansza do gry!

plansza do gry!

W partiach trybu podejrzliwości akurat byłem jednym z więźniów, a do tego mieliśmy szczęście, że pierwszą ginącą postacią był strażnik. Mimo to efekty pomieszczeń, aktywne działania drugiego strażnika oraz brak szczęścia w końcówce spowodowały, że jednak przegraliśmy. Oczywistą reakcją było: Jeszcze raz!

Gra jest tak skonstruowana, że rozstrzyga się pozytywnie dla więźniów w ostatniej albo przedostatniej rundzie. To bardzo dobra wieść, bo dowodzi solidnego przetestowania gry i zapewnia emocje w każdej rozgrywce.

efektowne figurki

efektowne figurki

Trochę łatwiej jest w trybie współpracy czy solo, bo przy wspólnym zaangażowaniu graczy staje się to swoistą, wieloosobową (czy wielofigurkową) łamigłówką. Dobrze obmyślany plan i odrobina szczęścia w zasadzie gwarantują sukces. Nie oznacza to, że nie ma emocji. Są, ale oczywiście nieco innego rodzaju. Ponieważ jedyne zagrożenie to właśnie limit czasowy, staramy się optymalizować poznawanie pogmatwanego planu budynku. Może to być dobry wstęp do przygody z bardziej konfrontacyjnymi scenariuszami albo okazja do zagrania z kimś młodszym lub mniej odpornym na przykre zdarzenia.

Ufff… udało się!

Pomijając drobną wpadkę na planszach graczy z opisem pomieszczeń, gra wydana jest zniewalająco.

niemal lustrzana powłoka pudełka

niemal lustrzana powłoka pudełka

Piękne lakierowane i błyszczące ilustracje na pudełku (chociaż ja obawiam się o ewentualne rysy na nim), rozsądnie zaplanowana i przestronna wypraska, solidne kafle i żetony oraz bardzo udane miniaturki robią wyśmienite wrażenie.

wzorcowa wypraska

wzorcowa wypraska

Instrukcja jest czytelna i łatwa do przyswojenia także dla przypadkowych graczy. Opisy pomieszczeń w instrukcji rozwiewają możliwe wątpliwości i pozwalają roztropnie planować wykorzystanie ich na swoją korzyść.

Emocje w grze są od początku do końca, może trochę mniej dla tych co to przedwcześnie odpadli. Ale warto podkreślić, że czas rozgrywki nie jest przesadnie długi, stąd i oczekiwanie – powszechne w każdej partii! – na rewanż i kontynuację nie jest uciążliwe. Więźniowie muszą uważnie i bardzo ostrożnie badać teren. Równocześnie niezbędne są odpowiednie działania przeciwko konkurencyjnym drużynom (czy to więźniów czy strażników). Należy dodać do swego planu nieco blefu, aby uniknąć przykrego kopa… znaczy się wypchnięcia. Z drugiej strony strażnicy też mają pewien orzech do zgryzienia – kiedy się ujawnić i zacząć aktywnie przeszkadzać. Zbyt szybkie rozpoczęcie jawnie agresywnych działań, zwłaszcza gdy nie ma pewności czy jest w grze drugi strażnik (a taką pewność mamy tylko w grze 6 osobowej) może się skończyć szybką eliminacją.

niebieski właśnie zakończył grę

niebieski właśnie zakończył grę

Szeroki zakres od 1 do 6 graczy daje okazję do częstego grania. Jest to raczej lżejszy tytuł (jeśli brać pod uwagę stopień zaangażowania naszego umysłu), ale spora interakcja pozwala na silne zaangażowanie się i czerpanie dużej satysfakcji z udanej partii. Dla mnie miłe było obserwowanie współgraczy bardzo zaangażowanych w rozgrywkę i zawsze wyrażających ochotę na kolejną partię. Polecam!



Dziękujemy firmie Rebel.pl za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (3/10):

Oprawa wizualna (9/10):

Ogólna ocena (8/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Bardzo dobry przedstawiciel swojego gatunku, godny polecania. Wady mało znaczące, nie przesłaniające mocno pozytywnego odbioru całości. Gra daje dużo satysfakcji.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings