Home | Felietony | Moc planszówkowych Oscarów, czyli gusta ekspertów i gusta graczy

Moc planszówkowych Oscarów, czyli gusta ekspertów i gusta graczy
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Gusta ekspertów gusta graczyMinął już około miesiąc od rozdania tegorocznych nagród Spiel des Jahres, w Polsce pełną parą ruszyły przygotowania do wyboru Gry Roku 2015. Na zachodzie autorzy Colt Expressu pękają z dumy, wydawcy szykują dodruki i liczą przyszłe zyski, jedni gracze googlują tytuł i szukają recenzji na temat laureata, inni już sprawdzają zawartość portfeli. U nas natomiast organizatorzy plebiscytu GR’2015 dopinają wszystko przed rozpoczęciem I etapu konkursu. A ja? Ja postanowiłem sprawdzić jaką moc mają planszówkowe Oscary i jak bardzo decyzje jurorów pokrywają się z gustami grających.

W angielskiej Wikipedii wyczytałem, że sama nominacja do nagrody Spiel des Jahres może zwiększyć sprzedaż gry trzy, a nawet dwudziestokrotnie (ze standardowych 500-3000 egzemplarzy do 10 000 egzemplarzy), natomiast laureat konkursu może się sprzedać nawet w liczbie 300 000 – 500 000 sztuk. Różnica to niebagatelna, świadcząca o dużej ufności graczy w słuszność wyborów dokonywanych przez niemieckich znawców planszówkowego świata. Czy jednak wszyscy nabywcy gier polecanych przez Kapitułę Nagrody SdJ są później zadowoleni z zakupu?

spiel_des_jahresSpiel des Jahres to nagroda przyznawana przez niemieckie środowisko planszówkowe od 1979 r. Tytuł niemieckiej gry roku uznawany jest za najbardziej prestiżową nagrodę w branży i porównywany często do hollywoodzkich Oscarów. Kryteriami, którymi winni się kierować członkowie kapituły dokonującej wyboru są pomysł na grę (oryginalność, grywalność), przejrzystość i zrozumiałość zasad czy poziom i sposób wykonania tytułu (wysoka jakość grafik, przejrzystość planszy, itp.)

W skład jury dokonującego wyboru gry, która otrzyma tytuł Spiel des Jahres wchodzą doświadczeni i cieszący się poważaniem dziennikarze specjalizujący się w tematyce gier planszowych (inaczej mówiąc uznani w tamtejszym planszówkowym świecie recenzenci, blogerzy, videorecenzenci). Zobaczmy jak zatem ich osądy dokonywane przy wyborze SdJ pokrywają się z opiniami graczy. Jako odnośnika użyłem rankingu serwisu BoardGameGeek – największego i najpopularniejszego wśród planszomianiaków portalu o grach planszowych.

Słówko jeszcze o samym rankingu. Jest on tworzony na podstawie ocen wystawianych grom przez samych graczy w skali od 1 do 10, przy czym funkcjonują dwa rankingi: average rating i geek rating. Pierwszy z nich jest rankingiem stworzonym wyłącznie na podstawie średniej ocen wystawianych przez graczy, drugi to ranking modyfikowany przez średnią ocen z całego serwisu (o szczegółach funkcjonowania rankingów BGG przeczytacie już w najbliższą środę w felietonie RAJ-a).

I to właśnie ten drugi ranking (geek rating) jest prawdopodobnie najbardziej prestiżowym rankingiem gier planszowych na świecie.

pic180538_mdJak więc wypadają zdobywcy nagrody Spiel des Jahres w tej „geek-top-liście”? Ano, bardzo przeciętnie. Z laureatów wszystkich edycji plebiscytu jedynie cztery gry znajdują się w pierwszej setce rankingu. Najwyżej jest zwycięzca edycji konkursu z 1996 r., czyli El Grande – na pozycji 27, później znajdują się kolejno: na miejscu 30 – Dominion (SdJ w 2009), na miejscu 72 – Sherlock Holmes Consulting Detective (laureat edycji z 1985 r.) i na miejscu 84 – Ticket to Ride (zwycięzca roku 2004). Pozostałe gry są poza pierwszą setką, a część z nich nawet poza pierwszym tysiącem rankingu, jak chociażby wydane w Polsce Keltis (2008) – pozycja 1022 i Villa Paletti (2002) – pozycja 1046.

Keltis - okładkaZaraz! – ktoś powie – kryteria wyboru Spiel des Jahres, zmuszają jury do wyboru gry przystępnej, rodzinnej, z ładnymi grafikami, która można zachęcić do planszówkowego hobby nowych graczy, natomiast ranking BGG, jest tworzony głównie przez graczy doświadczonych, hardcorowców lubujących się w skomplikowanych strategiach i możdżeniu nad planszą. Wystarczy spojrzeć na pierwsze pozycje: Zimna Wojna, Terra Mystica, Caverna, Cywilizacja: Poprzez Wieki, Agricola. To nie są gry proste i przychylne dla casuali, w których zasady wytłumaczy się w 5 minut.

Dobrze, zgoda! Spójrzmy więc na ranking gier rodzinnych… Tu niestety też kiepsko. Pierwszego laureata – Ticket to Ride znajdujemy bowiem dopiero na miejscu dziewiątym. I to by było tyle, jeżeli chodzi o topową dziesiątkę gier familijnych (El Grande i Dominion klasyfikowane są na BGG, jako gry strategiczne). Wyborów Kapituły SdJ broni trochę fakt, że w tym rankingu na pierwszym miejscu mamy 7 Cudów Świata – laureata … Kennerspiel des Jahres, czyli nagrody zaawansowanej gry roku z 2011 r.

Patrząc z kolei z drugiej strony, to ze znajdujących się na dziesięciu najwyższych pozycjach Family Game Rank (FGR) BGG gier, jeszcze trzy były brane pod uwagę przy wyborze Spiel des Jahres (w takim sensie, że były nominowane do SdJ). Najbardziej kontrowersyjną porażką była chyba przegrana w 2008 roku znajdującej się w FGR na trzeciej pozycji Stone Age z Keltisem, który na dzień dzisiejszy w tym samym zestawieniu zajmuje miejsce 277. Poza tym do SdJ nominowana była jeszcze w 2009 roku Pandemia (4 miejsce w FGR), która uległa Dominionowi oraz w 2014 r. Splendor (7 pozycja w FGR), który przegrał z Przebiegłymi Wielbłądami.

osadnicy_okladka3d_newJeżeli chodzi o polską edycję Konkursu Gry Roku, organizowaną przez gry-planszowe.pl, a następnie przez portal Gamesfanatic, to premierową nagrodę przyznano w 2004 roku grze Drakon wydawnictwa Galakta, natomiast rok później laur trafił do Osadników z Catanu (co ciekawe jest to jedyna gra, która zdobywał zarówno nagrodę Spiel des Jahres, jak i wyróżnienie Gra Roku). W kolejnych latach nagroda trafiała już do gier z samego topu rankingu BGG, jak Wysokie Napięcie (2007 r.), Puerto Rico (2008 r.), Agricola (2009 r.) czy Cywilizacja: Poprzez Wieki (2010 r.). Wszystkie te gry (podobnie jak zwycięzca edycji z 2011 r. – Boże Igrzysko) odznaczały się jednak znacznie wyższym stopniem skomplikowania zasad niż laureaci nagród Spiel des Jahres, dlatego też jakiekolwiek porównania możemy zacząć dopiero od roku 2012, kiedy to konkurs wygrała Kolejka – pozycja typowo rodzinny. Natomiast już w roku 2013 nastąpiło wyraźne zbliżenie zasad i kryteriów przyznawania obu nagród, poprzez rozdzielenie w Polsce – wzorem SdJ – tytułu Gra Roku i Zaawansowana Gra Roku.

Tak więc kiedy w 2012 r. w Polsce zwyciężała Kolejka (pozycja 243 w FGR, 946 w rankingu ogólnym), w Niemczech nagrodę odebrało Kingdom Builder (51 w FGR, 334 – ranking ogólny). Zauważyć jednak musimy, że podczas gdy na Królestwo w Budowie na BGG oddano ponad 9000 głosów, to na Kolejkę głosowało jedynie 1300 osób, przez co BGG-owy modyfikator (niekorzystny w przypadku obu gier) bardziej dokucza polskiej produkcji.

Potwory w TokioW dwóch kolejnych latach jednak to już polscy eksperci trafili bardziej w gusta graczy, gdyż w 2013 r. zwyciężył u nas Small World (12 poz. w FGR, 108 w rankingu ogólnym), a u naszych sąsiadów Hanabi (17 poz. w FGR, 144 w rankingu ogólnym), natomiast w 2014 r. Potwory w Tokio (15 poz. w FGR, 115 w rankingu ogólnym), podczas gdy w Niemczech SdJ trafiło do Przebiegłych Wielbłądów (58 poz. w FGR, 384 w rankingu ogólnym).

Jak widać upodobania graczy i upodobania ekspertów nie zawsze są takie same. I to by było tyle a propos dyskusji o gustach, o których podobno się nie dyskutuje.

Ps. miejsca gier w rankingach BGG sprawdzałem na dzień 2 sierpnia 2015 r.

8 komentarzy

  1. Avatar

    Jedna istotna rzecz: BGG w 53% składa się z użytkowników pochodzących z USA, w 33% z Europy. Nagroda Spiel des Jahres jest bardzo mocno osadzona w rynku niemieckim, który jest bardzo specyficzny i daleko mu do rynku Amerykańskiego (można rzec, że znajduje się niemal na drugiej szali).
    Dodatkowo użytkownicy BGG to osoby bardzo mocno wciągnięte w to hobby, podczas gdy jury Spiel des Jahres celuje w gry proste, które łatwo powinny trafić w gusta graczy nie znających jeszcze gier planszowych.
    Nie bardzo można więc zestawić i porównać oceny jury z gustami grających, bo „grający” to zbyt szeroki termin określający użytkowników BGG. Można natomiast powiedzieć, że zestawiamy gusta jury z gustami użytkowników tego serwisu. Należy bowiem pamiętać, że w 93% są oni płci męskiej, wydającymi średnio 500$ na gry planszowe i nie bardzo mogą stanowić reprezentatywną próbkę dla ogółu „grających”.

  2. RAJ

    Więc twierdzisz, że 93% użytkowników BGG to osoby wydające średnio 500$ miesięcznie na planszówki?

    • KubaP

      Zapewne ta dana jest podana w anglosaski sposób i oznacza roczne wydatki.

      • Avatar

        Tfu – oczywiście, rocznie. Nie dopisałem tego, a poprawiłem na miesięcznie, podwójny błąd, przepraszam. Średnio tyle wydają (według BGG), pewnie są większe ekstrema, a przeciętny użytkownik wydaje nieco mniej.

  3. Avatar

    Ciekawe porównanie…

  4. Avatar

    Porównanie Gry Roku ze Spiel des Jahres moim zdaniem całkowicie chybione – u nas często gry, które wygrywają (K)SdJ ukazują się z dużym opóźnieniem w rodzimej wersji językowej (vide Kingdom Builder) lub wcale, co w znaczącym stopniu wpływa na popularność.

    • Ginet

      Szczerze powiedziawszy to nie wiem o jakich grach mówisz, że się wcale nie ukazały. Od 2001 r. wszyscy laureaci SdJ byli wydani w Polsce, po polsku. Fakt, że z opóźnieniem, choć nie wszystkie bo np. Colt Express był jeszcze przed przyznaniem SdJ (ba, nawet przed nominacjami), a Przebiegłe Wielbłądy ukazały się niecałe 2 tygodnie po otrzymaniu nagrody (to tylko przykłady z ostatnich lat).
      A co masz na myśli pisząc, że „w znaczącym stopniu wpływa na popularność”? In plus czy in minus?
      Z kolei KdJ nie porównywałem do Zaawansowanej Gry Roku

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings