Ticket to Ride: UK & Pensylwania [Współpraca reklamowa z Rebel] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

pic2640876_mdTicket to Ride: Europa to (obok 7 Cudów Świata) moja ulubiona gra. I mimo, że nie jestem zbyt „pro-dodatkowy” (uważam, że dodatki są za drogie i że zawsze lepiej jest zainwestować pieniądze i czas w poznanie jakiejś nowej gry niż rozszerzenia do już ogranej), to na tegoroczne TtR: Wielka Brytania & Pensylwania czekałem jak na szpilkach. A że w uwielbieniu do „Pociągów” nie jestem osamotniony, to kiedy już się doczekałem, gra w pierwszą dobę pobytu w moim domu trafiła na stół aż 4 razy. W kolejnych dniach udało mi się zagrać jeszcze pięciokrotnie i uznałem, że po 9 partiach (5 w UK i 4 w Pensylwanię) mogę się zabrać do pisania recenzji.

W pudełku, rozmiarami przypominającym podstawkę (Ticket to Ride lub Ticket to Ride: Europe), jedynie trochę niższym, znajdziemy dwustronną planszę i kilka talii kart – bilety i technologie do Wielkie Brytanii, bilety i udziały do Pensylwanii oraz karty wagoników formalnie przyporządkowane do rozgrywki w UK, ale mogące służyć równie dobrze do zabawy na mapie Pensylwanii (w zasadzie od talii kart z podstawowej wersji różnią się jedynie nieznacznie większą liczbą lokomotyw). Poza tym mamy dwie instrukcje w kilku językach, w tym oczywiście i po polsku (instrukcja do UK zajmuje 2 strony, a do Pensylwanii mieści się na 1 stronie). Z podstawowej wersji przydadzą się nam więc jedynie plastikowe wagoniki i znaczniki punktacji.

IMG_20151111_224905Jakość wykonania i grafiki są świetne. Mapy są przepiękne i całkowicie różne od siebie. Wielka Brytania jest jasna, radosna, kolorowa, Pensylwania – ciemniejsza, stonowana, jakby bardziej poważna. Niesamowite wrażenie robią też kontury zabytków czy ważniejszych budowli w rejonie umieszczone na mapach. Jedyne, czego mi brakuje, to „ściągawka” z zasad i tabela punktacji na stronie Pensylwanii (na Wielkiej Brytanii jest). Pewną wadą plansz dwustronnych jest też to, że plansza służąca za rewers, czyli składana do środka (w tym przypadku Pensylwania) jest znacznie bardziej narażona na uszkodzenia na zgięciach (u mnie już po pierwszym złożeniu mapa delikatnie odkleiła się od tektury). IMG_20151108_192209Mimo wszystko, jak dla mnie walory estetyczne i wykonanie – rewelacja.

Podstawowe zasady są oczywiście zbieżne z tymi z głównych Ticketów (w porównaniu do mojej wersji Europa nie ma np. dworców i tuneli). Nowością na mapie Wielkiej Brytanii jest wprowadzenie kart technologii umożliwiających np. stawianie dłuższych połączeń, wykup koncesji na budowę torów w nowych rejonach czy budowę przepraw promowych (podstawowo możemy budować tylko lądowe odcinki za 1 i 2 wagoniki i tylko na terenie Anglii), ale też pozwalających na zdobywanie dodatkowych punktów za budowę odcinków, promów czy realizację biletów albo dające bonusy w postaci możliwości dociągnięcia dodatkowej karty kiedy dobieramy „w ciemno”. IMG_20151111_222310Technologie kupujemy „poza akcją” za lokomotywy, przy czym możemy stosować przelicznik: 4 jakiekolwiek karty = jedna lokomotywa. Uprzedzając nieco podsumowanie powiem, że wprowadzenie kart technologii jest bardzo fajnym, odświeżającym i nadającym głębi rozgrywce rozwiązaniem. Mapa UK jest przeznaczona dla rozgrywki od 2 do 4 graczy. Warto wspomnieć też, że gramy tu o 10 mniejszą liczbą dostępnych wagoników, nie jest jednak tak, że przez to czas rozgrywki jakoś wyraźnie się skraca lub po końcu partii mapa wydaje się prawie pusta.

IMG_20151113_161409Istotne novum wprowadzono i na mapie Pensylwanii. Tutaj są nim karty udziałów, które możemy zdobywać za wybudowanie jakiegoś odcinka. Odbywa się to tak, że przy większości połączeń między miastami znajdują się ikonki jednej lub kilku spółek kolejowych. Kiedy na tym odcinku postawimy nasze wagoniki, po prostu wybieramy jeden udział którejś ze spółek i bierzemy go na rękę. Na koniec gry, poza zwykłym punktowaniem za trasy i za największą ilość zrealizowanych biletów, punkty zdobywamy również za posiadane udziały na zasadzie przewagi (czyli, jeżeli mamy najwięcej akcji danej spółki, dostajemy za nią najwięcej punktów). Także to nowe rozwiązanie przypadło mi do gustu, jednak ze względu na spore różnice punktowe za poszczególne udziały (np. w spółce najbardziej wartościowej Pensylvania Railroad trzecie miejsce w udziałach jest warte więcej niż największa liczba udziałów w pięciu innych spółkach), partie mogą kończyć się sporym rozstrzałem punktowym pomiędzy poszczególnymi graczami. Dość powiedzieć, że o ile końcowe wyniki osiągane przez nas w Zjednoczonym Królestwie były podobne do tych, które mieliśmy w TtR: Europa, to w Pensylwanii pierwszy gracz często posiadał wynik 200-kilkudziesięcio punktowy i przewagę 30 lub 40 punktów nad kolejnymi osobami. IMG_20151108_192200Mapa Pensylwanii, według pudełka, jest przeznaczona dla rozgrywki 2–5 graczy, jednak w składzie dwuosobowym musimy wprowadzić gracza wirtualnego, co według mnie zupełnie mija się z celem. Dlatego też polecam sobie ten wariant na tej mapie odpuścić, tym bardziej, że gra działa całkiem przyzwoicie na 2 osoby na mapie Wielkiej Brytanii (o czym niżej).

Zakładam, że jeżeli czytacie ten tekst to jesteście fanami TtR, bo w przeciwnym razie, po co byłoby wam rozszerzenie do tej gry. Tak więc mówię wam jak fan Ticketa do fanów Ticketa – MUSICIE MIEĆ TEN DODATEK. Ja jestem szczęśliwym posiadaczem Wsiąść do Pociągu: Europa od ponad 2 lat i, mimo że setka partii stuknęła mi gdzieś pod koniec zeszłego roku, mimo że wiele nowych gier w tym roku poznałem, to i tak w 2015 r. Pociągi były ogrywane u nas najczęściej. Ostatnimi czasy zauważyłem jednak u siebie pewne zmęczenie materii i opory przed kolejnymi partiami, które tylko na chwilę załagodziły nowe trasy z dodatku Europa 1912. Teraz jednak radość, fascynacja i przysłowiowe motyle wróciły z pełną mocą. Dostałem dwie nowe gry oparte na mechanice Ticketa. Dwie różne gry – różne nie tylko od siebie, ale także od podstawki. Gry, w których musimy stosować różne strategie, zwracać uwagę na różne elementy, godzić ze sobą różne koncepcje. Wielka Brytania to krótkie, często 1-, 2-elementowe odcinki, Pensylwania to długie, głównie 4-, 5-, 6- a nawet 7-elelemtowe połączenia między rzadko rozsianymi miastami (tu zdarzyła się w zasadzie jedna, jak dla mnie najpoważniejsza gafa autorów – nigdzie (instrukcja/plansza) nie możemy się doczytać za ile punktów budujemy jedyne 7-elementowe połączenie między Cumberland a Baltimore).

IMG_20151111_224416W Wielkiej Brytanii szczególną rolę grają lokomotywy, które są tutaj znacznie cenniejszym towarem niż na innych znanych mi mapach. I zawsze mamy ich tutaj za mało. A skoro nie mamy na wszystko, to musimy kalkulować, które technologie są dla nas najbardziej opłacalne (syndrom krótkiej kołderki?). Czy wykupywać wszystkie koncesje i budować po całej mapie, czy ograniczyć się przy wyborze biletów tylko do dwóch landów i zainwestować w dodatkową punktację np. przepraw promowych. A może zbierać karty na wybudowanie superdługiej i dającej 40 punktów trasy transatlantyckiej. Wielka Brytania to też – nareszcie – dobra zabawa dwóch graczy, bo po wykupywanych przez przeciwnika koncesjach, możemy zakładać mniej więcej gdzie ma zamiar się budować i starać się psuć mu plany lub po prostu samemu skupić większą uwagę na interesujących nas w tym rejonie połączeniach. Małe odległości między miastami i bardzo rozbudowana sieć połączeń stanowi tutaj jak dotąd najlepsze dla mnie wyważenie między rywalizacją i wspólną koegzystencją dwójki graczy.

IMG_20151107_233930Pensylwania to z kolei walka o pozycje i o pierwszeństwo na newralgicznych odcinkach, po której przegranego czekają długie i wyjątkowo żmudne objazdy. To też wnikliwe rozplanowywanie jak najlepszego połączenia, często bardzo odległych od siebie tras. To również walka o najwartościowsze udziały w nowo powstałych spółkach kolejowych i dylematy między wykupywaniem większości w dużej liczbie mniej dochodowych firm oraz skupieniem się wyłącznie na rynkowych gigantach, przeplatane czasem myślami: „a może odpuścić sobie w ogóle punkty z tras, wybudować niezbędne minimum, a później pobawić się w rekina biznesu i starać się punktować na zbieraniu tylko najwartościowszych udziałów, poprzez budowę niby przypadkowych połączeń.”. Tutaj aż czuć, że jesteśmy w czasach kiedy kolej dopiero raczkuje.

IMG_20151113_160942 IMG_20151113_161139

Podsumowując, TtR: Wielka Brytania & Pensylwania to nie wyciąganie od graczy pieniędzy, nie ponowne odgrzewanie tego samego kotlecika, nie odcinanie kuponów od sukcesu podstawki, tylko dwie nowe, pełnoprawne gry w wielkiej rodzinie Biletów. Gry, które na pewno warte są swojej ceny i które zapewnią masę nowych emocji fanom serii. Dla mnie dycha.

IMG_20151111_224635 IMG_20151111_224641 IMG_20151111_224647

 



Dziękujemy firmie Rebel za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (4/10):

Oprawa wizualna (9/10):

Ogólna ocena (10/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Gra praktycznie bez wad, genialna i to nie tylko w swojej kategorii. Ma ogromną szansę spodobać się nawet ludziom, którzy dotąd omijali ten typ gier szerokim łukiem.

Przydatne linki:

4 komentarze

  1. Avatar

    wierzyć się nie chce … taki „wypadek” z punktacją 7- elementowej trasy na mapie Pensylwanii – my liczymy póki co 20 pkt, ale … nie doszukałem się żadnego oficjalnego stanowiska w tej sprawie (też póki co) ;)

  2. Ginet

    My natomiast liczylismy 18pkt. a ostatnio w watku forum wyczytalem ze wlasnie 18 powinno byc (zachecam zajrzec – odnosnik do tego watku powyzej ;-) )

  3. Avatar

    Instrukcja nigdzie nie mówi o punktacji za układane odcinki, z czego jasno wynika, że punktują tylko zrealizowane bilety i akcje…

    • Ginet

      No nie do końca, bo skoro już w pierwszym zdaniu mówi się, że „ta instrukcja zawiera zmiany specyficzne dla mapy Pensylwanii i że wydawca zakłada, że znamy zasady podstawowej wersji TtR” to wynika z tego, że wszystkie reguły, o których instrukcja dodatku nie mówi pozostają takie same jak w wersji pierwotnej Ticketa. A w wersji pierwotnej odcinki punktowały. Zauważ, że instrukcja do mapy UK też nie mówi o punktowaniu odcinków. Żadna z instrukcji nie mówi również o punktowaniu tras – wiesz to bo znasz zasady podstawowej wersji gry.
      To co piszesz jest jak najbardziej sensowne, ale jeżeli masz rację i zamiarem autora było faktycznie niepunktowanie odcinków na mapie Pensylwanii, to wydawca nie zaznaczając tego expressis verbis w instrukcji zalicza znacznie większą wtopę niż nieopisanie punktowania jednego 7-wagonikowego odcinka.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings