Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry rodzinne | Dolina Kupców – wprowadzenie do deckbuildingu

Dolina Kupców – wprowadzenie do deckbuildingu [Współpraca reklamowa z Fullcap Games] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

dolina_kupcow_boxDolina Kupców do niewielka deckbuildingowa gra wydawnictwa Fullcap Games o kolorowych, bajkowych grafikach. Może się w nią bawić od 2 do 4 osób a czas spędzony będzie wprost proporcjonalny do ilości graczy (od 20 minut nawet do godziny – ponieważ każdy dodatkowy gracz to dodatkowa talia kart w grze).To 110 kart, w skład których wchodzi 6 talii zwierząt – każda o trochę innych zdolnościach. Papugi pomagają zarządzać kartami w ręce, Pandy pomagają zdobywać karty z rynku, Szopy wprowadzają negatywną interakcję, Wiewiórki pomagają sprawnie budować swój stragan, Oceloty wprowadzają losowość w postaci rzutów kostką a Kameleony udają inne karty. Jednak to nie są talie przeznaczone dla jednego gracza – są dostępne dla wszystkich i każdy buduje swoja własną talię spośród kart dostępnych na Rynku.

Zasady w pigułce

Rupiecie i jedynki z talii zwierząt - z tych kart budujemy talie startowe

Rupiecie i jedynki z talii zwierząt – z tych kart budujemy talie startowe

Jak w większości deckbuildingów dostajemy na rękę talię startową – po jednej karcie z każdej talii zwierząt (karty o nominale 1) + uzupełniamy kartami rupieci (również jedynki) do 10. Z tej talii dobieramy 5 na rękę. Z kolorowych kart zwierząt (poza startowymi jedynkami) formujemy talię straganu i wykładamy 5 kart na planszę – to będą karty możliwe do nabycia w trakcie gry (będą uzupełniane za każdym razem gdy ktoś kupi kartę).

W grze występują trzy rodzaje kart:

  1. Karty Trików, to inaczej karty akcji – zagrywasz kartę i wykonujesz jej efekt. Wiele z nich ma symbol plusa (+) a to oznacza, że masz dodatkową akcję do wykonania.
  2. Karty Pasywne – ich efekt działa w trakcie twojej tury kiedy masz je na ręku (również wtedy, gdy używasz ich do pewnych akcji) – są kopią innych kart, ułatwiają budowę stosu, mogą mieć inną wartość (np. dzięki rzucie kostką) itp.
  3. Karty Rupieci – karty startowe, na początku używane do kupowania innych kart (nie można z nich budować stosu), w trakcie gry warto ich się pozbyć, bo potem już tylko zapychają rękę.
Talie zwierząt

Talie zwierząt

W trakcie tury gracz może:

  1. Kupić nową kartę z planszy Rynku (nowa karta trafia na rękę gracza)
  2. Wykonać akcję zagrywając Kartę Triku (jeśli będzie to karta z symbolem plusa, to będzie miał dodatkową akcję)
  3. Stworzyć kolejny stos na swoim Straganie (stos to jedna lub więcej kart w tym samym kolorze o określonej łącznej wartości – stosy budujemy kolejno – od 1, przez 2, 3, … aż do 8)

Po wykonaniu akcji odrzuca się na stos kart odrzuconych wszystkie użyte karty – jeśli gracz nie może lub nie chce wykonać żadnej z powyższych czynności może po prostu odrzucić dowolną liczbę kart na discard. Następnie dobiera do 5 kart na rękę i uzupełnia Rynek jeśli brał z niego karty.

Celem gry jest zbudowanie ośmiu stosów na swoim Straganie – pierwszy gracz, który tego dokona wygrywa grę.

Wrażenia

Talie zwierząt

Talie zwierząt

Pierwsze moje zetknięcie się z Doliną Kupców nie było zbyt ciekawe. Pisałam już o tym w Poradniku świątecznym – fura kart i sporo tekstu na nich – a to w wyjątkowy sposób wydłuża grę podczas pierwszej rozgrywki. A z założenia oczekiwaliśmy gry krótkiej – to miała być szybka partia na koniec wieczoru. Jednak kolejne spotkanie z grą i następne – zdecydowanie zmieniły moje podejście do niej.

Zacznę od wykonania. Dobrej jakości karty – nie za cienkie, nie za grube i miłe w dotyku – ot takie, które się świetnie tasują i długo posłużą. Zabawne ilustracje. Baśniowe ale nie przesłodzone. Mogą sugerować, że to gra dla dzieci – ale ja bym była ostrożna z wydawaniem takich sądów. 10+ lat na pudełku to sensowna wartość – trzeba sprawnie czytać (bo jednak kart jest za dużo na pamięciowe opanowanie wszystkiego) i ogarniać strategię.

Dolina Kupców to prawie klasyczny deckbuilding (jeśli za klasyczny uznamy deckbuilding Dominiona). Prawie – więc pewne różnice są. Po pierwsze – zakupiona karta trafia na rękę, a nie na discard – nie ograłam może wszystkich gier z taką mechaniką, ale trochę jednak ich było – a z tym spotkałam się po raz pierwszy. Druga różnica to zmienny rynek kart – w puli są dostępne pojedyncze egzemplarze kart, więc jeśli jakąś nabywasz, na jej miejsce trafia z talii kolejna (niezupełnie na jej miejsce, ale o tym za chwilę). Taki mechanizm można już znaleźć np. w Światach Cthulhu (albo bardziej znanym Star Realms) lub w Star Trek: Deck Building Game. Ale w naszej Dolinie Kupców idziemy dalej – miejsca na rynku nie są tak samo kosztowne – te z prawej strony są najtańsze, a im bliżej talii, tym trzeba zapłacić więcej aby taką kartę zdobyć (ten mechanizm wykorzystano np. w Lewis&Clark lub Fungi – choć to ostatnie to nie deckbuilding). Po trzecie – trzeba wyczuć moment kiedy pozbyć się kart, które dla nas pracują (tzn. kiedy odłożyć je na stos). O tej mechanice cisną mi się słowa Stuhra z Seksmisji: „ja ją już gdzieś widziałem….” – i prawda, bo taka występuje ona np. w Elizjum (choć znowu to nie ma nic wspólnego z budowaniem talii). To fajne rozwinięcie klasycznego wyczuwania talii – kiedy przestać ją rozwijać a zacząć gromadzić PZ-ty, aby zdążyć przed innymi. Tutaj dochodzi do tego jeszcze rezygnacja z bardzo dobrej karty (z coraz lepszych kart, bo im wyższe stosy tym używamy do ich budowania wyższych kart, a dają one zazwyczaj fajniejsze efekty). Wracając do naszych baranów – ups, akurat talii z baranami w Dolinie Kupców nie znajdziemy – mamy tu klasyczny deckbuilding zmiksowany z kilkoma ciekawymi rozwiązaniami co daje całkiem fajny rezultat. Grając – jest nad czym główkować.

20151210_213433Czas rozgrywki jest rzeczą względną – im mniej graczy tym będzie krócej, bo będziemy używać mniej kart. Po prostu – bez względu na to ilu was gra – gracie dotąd, dopóki ktoś z was nie wybuduje ostatniego, ósmego straganu. A to oznacza, że czas gry dla jednego gracza jest mnie więcej stały. Dajcie sobie 10-15 minut na osobę (lub 20 jeśli gracie pierwszą partię).

Gdyby nie brać pod uwagę owych zawirowań czasowych (niestety im więcej graczy, tym więcej kart do ogarnięcia więc tym bardziej gra się może dłużyć) to gra się skaluje całkiem dobrze. Do tego jest regrywalna, bo mamy aż 6 talii, więc nawet przy 4 osobach możemy mieć rożne kombinacje i partie rozgrywane po sobie mogą składać się z różnych kart. Poza tym to jedna z tych gier, w których – gdy przyjdzie nadmiarowy gracz do stolika – przy odrobinie weny twórczej da się zagrać w 5 osób ;)

Karty są zróżnicowane – ja oczywiście mam swoje ulubione i te mniej ulubione, ale to zrozumiałe – jedni preferują losowość a inni negatywną interakcję. A jeszcze inni lubią manipulować Rynkiem. Generalnie nie zauważyłam, aby jakieś karty były omijane wyjątkowo szerokim łukiem a inne znikały jak ciepłe bułeczki – co dość dobrze świadczy o balansie kart.

20151206_222631Reasumując – gra z gatunku familijnych na poobiedni wieczór, gra z gatunku fillerów na cięższe wieczory, bardzo sympatyczne wprowadzenie do deckbuildingu – właśnie ta odmienność w postaci umieszczania zakupionej karty na ręku (zamiast na diccardzie) powoduje, że gra łagodnie wprowadza nowicjuszy w świat budowania talii – na ile tylko sięgam pamięcią, to właśnie z tym mechanizmem nowi gracze mieli najwięcej problemów. To dobry, solidny produkt. Wada w postaci dużej ilości kart do ogarnięcia przeszkadza tylko na początku, im dłużej będziecie grać tym mniej będzie odczuwalna. Polecam zwłaszcza osobom, które grają często w tym samym gronie. Jeśli o mnie chodzi – Dolina Kupców na tyle mi się podoba, że na długo pozostanie w mojej kolekcji.

Podsumowanie

+ ładne wydanie, dobrej jakości karty,
+ przejrzysta instrukcja,
+ dobrze zbalansowane karty,
+ kolejny ciekawy wariant deckbuildingu,
+ wysoka regrywalność,
+ gracze mają wpływ na sposób rozgrywki poprzez dobór początkowych talii
+ fakultatywna obecność negatywnej interakcji (zależy od wyboru talii)
+ dobra skalowalność,

– do której jednak można się przyczepić jeśli chodzi o czas rozgrywki,
– dużo tekstu do czytania (tym więcej im więcej graczy), pierwsze partie są istotnie dłuższe albo rozgrywane trochę na chybił-trafił.



Dziękujemy firmie Fullcap Games za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (4/10):

Oprawa wizualna (8/10):

Ogólna ocena (8/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Bardzo dobry przedstawiciel swojego gatunku, godny polecania. Wady mało znaczące, nie przesłaniające mocno pozytywnego odbioru całości. Gra daje dużo satysfakcji.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings